handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar musik din träning?


Joelgu
2010-05-11, 21:52
Jag har en kurs som heter "Må bra" på gymnasiet och nu inför slutspurten av terminen är det dags att lämna in ett skriftligt arbete med frågeställning om någonting som påverkar dig positivt, så jag valde musik och träning.
Därför tänkte jag kolla hur folk här på kolozzeum påverkas av musik under träning.

Frågorna jag skulle uppskatta om ni svarade på är:

1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?

2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?

3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?

4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där? ( Någon som kan slå mig? var med om att doctor bombays skiva spelades när jag testade ett pass på nytt gym... och nej jag började inte där)

5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?

Kan verka som många frågor men de flesta behöver bara korta svar så det går fort.

Tack på förhand :)

n1tro
2010-05-11, 21:54
LÄXHJÄLP!!! !111 ONEarhaghhg :confused::confused: :cryout::Virro


jag påverkas positivt

ja det spelar roll. rock and/or roll


all aktivitet.


nej vi har en radio som vi kan byta. ingen klagar på ngns val, alltid bandit eller ngt technojidder. värsta ja hört där e celine dion - my heart..

japp en mp3spelare

Petoria
2010-05-11, 21:59
1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?

Ja, positivt om det är bra musik, annars negativt

2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?

Ja, Metal/Rock

3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?

Tränar bara styrketräning

4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där? ( Någon som kan slå mig? var med om att doctor bombays skiva spelades när jag testade ett pass på nytt gym... och nej jag började inte där)

Klagar inte till personalen om det är det du undrar över. Lugna favoriter

5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?

Ja, om jag tränar ensam

Pzorz
2010-05-11, 22:01
1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?
Ja, jag påverkas av att träna med musik - Dålig musik resulterar i dåligt humör. Bra musik resulterar i bra humör.

2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?
Ja. Något av det hårdare slaget.

3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?
Jag antar att du syftar på under vilken av tidigare nämda aktiviteter - Då svarar jag när jag styrketränar.

4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där? ( Någon som kan slå mig? var med om att doctor bombays skiva spelades när jag testade ett pass på nytt gym... och nej jag började inte där)
Jag klagar nödvändigtvis inte - Jag ber dem dock rätt ofta att byta musik.

5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?
Nej.

L-Sami
2010-05-11, 22:01
1. Beror på vilken typ av träning det handlar om och på vilket humör jag är på. Men allmänt har musiken en positiv effekt på prestationen. Försöker ändå inte att vara beroende av musiken, eftersom jag tävlar i styrkelyft och på tävlingar är det inte alltid musik.

2. Metal föredrar jag helst och genren spelar roll, om man vill höra musik under träningen.

3. Håller bara på med styrketräning i stort sett så.

4. Värsta musiken kan jag inte beskriva. Kan koppla bort tankarna från musiken om det behövs.

5. Gymmet jag tränar på nu, har musik i min smak alltid, så sällan jag behöver ha musik med mig.

biffen669
2010-05-11, 22:24
Är det lite go i musiken så blir man ju lite mer taggad. Men lugna favoriter får ju inte en att hoppa av glädje direkt. Men jag har tillräcklig rutin att det inte bekommer mig så mycket nu för tiden.....

HulkH
2010-05-11, 22:25
Spelar ingen roll, dock najs med bra låtar :)

chrilledude
2010-05-11, 22:33
1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?

Ja, positivt.


2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?

Får en helt annorlunda smak på musik när jag tränar, beror helt på farten på låten osv. Kan lyssna på lady gaga om så är fallet. Seg/Deppig låt = NEJ tack.


3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?

Båda, cardio blir ju tråkigt utan någon musik eller annan sysselsättning. Musik under styrketräning får mig att bli mer taggad, och i vissa fall ge mig mer kraft.


4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där? ( Någon som kan slå mig? var med om att doctor bombays skiva spelades när jag testade ett pass på nytt gym... och nej jag började inte där)

Ja, och ändå har jag ett gym hemma. Synd att min cd-spelare med jumbohögtalare inte klarar av brända skivor, får klara mig med en jävla 50centskiva som är 100år gammal. Har dock börjat lyssna i mobilen så jag slipper skitmusiken. (Vadfan, doctor bombay rockar ju?)


5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?
Ja.

Three pigs
2010-05-11, 22:57
Måste lyssna på saftig kängpunk, annars händer det ingenting.

Sjoba
2010-05-11, 23:24
1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?
Blir mycket mer taggad och fokuserad av att bara ha musik i öronen istället för lugna favoriter blandat med tystnad och massa nissar som tjatar istället för att träna, så det påverkar positivt.

2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?
Just genre spelar väll ingen roll, men man tar ju naturligtvis man blir lite taggad av, d.v.s. inga smörbalader (för min del). Föredrar personligen rock/hiphop när jag tränar.

3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?
Styrketräning - ovanstående, man vill tagga lite.
cardio - bara för att cardio är så tråkigt och man vill tänka på något annat.

4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där?
Nästan alltid. Spelas för det mesta lugna favoriter. Låtar som halleluja eller liknande är kanske inte det roligaste att lyssna på när man ska dra nytt PB i marklyft.

5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?
Alltid, av ovanstående anledningar.


Vill inte vara petig, men modsen vill oftast att man frågar innan man lägger ut någon form av undersökning på forumet :)
Kanske inte gäller för den allmäna sektionen.

loolY
2010-05-11, 23:28
1. Inget speciellt vid rutinmässig träning men påverkas negativt ifall jag gör något svårare som behöver mer koncentration.

2.Ja, om jag styrketräna vill jag nog helst ha rock eller tung rapp

3.Det är inte viktigt alls men det är viktigast att det inte är någon musik om jag spelar innebandy, fotboll eller liknande sporter.

4. På mitt gym spelas bland annat Aqua - Barbie Girl. Det har hänt att jag inte kunnat träna på flera minuter på grund av skrattanfall efter att min träningspartner ställer sig och dansar till den musiken.

5.Nej.

amarth
2010-05-12, 00:22
1. Positivt av bra musik, negativt av dålig dito.

2. Den spelar all roll. Beror på vad man tränar, olika för styrka och kondition.

3. Beror mer på intensiteten än aktiviteten.

4. Flera gånger. På mitt förra gym slutade det med att jag brände egna skivor och lämnade in - efter det klagade dock istället många äldre damer.

5. Alltid.

LoTiX
2010-05-12, 00:27
1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?

Positivt när en bra låt börjar spelas. Det handlar mer om något som passar mina personliga preferenser rent generellt snarare än att det är en låt i "passande tempo".

2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?

Direkt relaterat till fråga etta. Jag föredrar personligen rock, gärna äldre sådan. Rush, Iron Maiden, Genesis, Camel, Metallica, Judas Priest

3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?

Styrketräning känns bäst med musik. Det handlar nog mest om att gallra bort små störiga ljud från andra som är och lyfter.

4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där? ( Någon som kan slå mig? var med om att doctor bombays skiva spelades när jag testade ett pass på nytt gym... och nej jag började inte där)

Har varit mycket nära. Det värsta var när jag som absolut nybörjare tränade lite på ett gym som körde P1. Värst var att kanalen spelade den då nyutgivna Per Gessle-låten Jag är/Det kommer en hemlig/händig man.

5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?

Hade jag haft en mp3 i litet format hade jag gjort det.

Kan verka som många frågor men de flesta behöver bara korta svar så det går fort.

Nej det var inte många frågor, bara fem ju!

Tack på förhand

davvvan
2010-05-12, 00:54
1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?

Ja, det gör jag. Gymmade tidigare på ett litet gym där jag kunde bestämma musik själv och det var underbart att spela hög BRA musik när man tränade. Peppen inför maxningar var inte av denna värld... Nu tränar jag på ett stort gym där musiken suger, och jag inbillar mig att det spelar roll.

2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?

Ja. Rock, alternative, grunge, post-hardcore, metal... Hård och snabb musik.

3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?

Lyssnar alltid på musik när jag är ute och springer, mer viktigt där.

4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där? ( Någon som kan slå mig? var med om att doctor bombays skiva spelades när jag testade ett pass på nytt gym... och nej jag började inte där)

Nej, jag klagar inte öppet. Värsta skiten som har spelats är väl typ nå schlager... Testot pumpade väl inte precis.

5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?

När jag tränar ensam, ja. Högsta volym men överröstar knappt ändå.

Finska Lejonet
2010-05-12, 08:24
1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?
I början var det så, men nuförtiden kan jag bara tagga till vid någon eventuell låt som jag tycker väldigt mycket om. Men sen är det alltid lättare med en viss genre.

2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?
House och rock är väll det som passar bäst till hård styrketräning.
Privat gillar jag det mesta, men tex den mesta hiphopen och även reggae går helt bort när det gäller träning.

3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?
Cardio, för motivation och för att tänka på annat.

4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där?
Har aldrig klagat då jag kan koppla bort att lyssna på det. Men hade en period på ett visst gym där de spelade lugna favoriter och bellman visor och annat segt och det är nog den värsta blandning jag hört(tappade livslusten).

5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?
Nej.

J.V
2010-05-12, 08:34
1. Ja, jag påverkas. Jag har svårt att fokusera och tagga till om jag inte gillar musiken, och har lättare att göra det om det är något jag älskar.

2. Nja, det viktiga är att jag gillar musiken, genre spelar inte så stor roll. Men metal/rock/punk i någon hybrid är att före dra.

3. Vid lagsporter spelar det ingen roll alls, för då blir det så mycket annat att tänka på. Viktigast är det vid styrketräning.

4. Det "värsta" är när det är radio igång, Lugna favoriter eller Rix FM. Eftersom alla kan bestämma vad som ska spelas brukar det sällan vara något att störa sig på dock, det är enbart när en gubbtrio är där som tycker att all "skrikmusik" är förkastlig och kräver att det är radio. Omöjligt att bli taggad till, dels själva musiken men också alla reklamuppehåll.

5. MP3-spelare till ovan nämnda fall. Annars har jag tagit med ganska många skivor till gymmet och det är oftast mina som spelas så jag har inte mycket att klaga på. :)

ARMSTARK
2010-05-12, 08:43
Musik är helt okej men inte så att det dånar i högtalarna, svårt att fokusera då. Men vill man att det ska vara tyst får man träna hemma i garaget.

Det var ett gäng "personer födda i ett annat land" som spelade nån märklig tekno/rap med arabisk sång på högsta volym, då gick jag fram och sänkte.

Fultjack
2010-05-12, 19:17
Frågorna jag skulle uppskatta om ni svarade på är:

1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?

Nej. Jag påverkades förut men nu bryr jag mig inte så mycket om det är metal eller Celine Dion

2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?

det spelar ingen roll men jag föredrar hårdrock/metal

3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?

lika viktigt/oviktigt oavsett aktivitet

4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där? ( Någon som kan slå mig? var med om att doctor bombays skiva spelades när jag testade ett pass på nytt gym... och nej jag började inte där)

Klagar inte något mer, har gjort det förut. Irriterande däremot när dom kör samma skiva dag ut och dag in. Variation ftw

5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?

Nej




Ungefär så

kalleHUND
2010-05-12, 19:31
Jag har en kurs som heter "Må bra" på gymnasiet och nu inför slutspurten av terminen är det dags att lämna in ett skriftligt arbete med frågeställning om någonting som påverkar dig positivt, så jag valde musik och träning.
Därför tänkte jag kolla hur folk här på kolozzeum påverkas av musik under träning.

Frågorna jag skulle uppskatta om ni svarade på är:

1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?

Bara positivt, störs inte även om den suger och låtar/artister man gillar kan hjälpa till o tagga o få ut lite extra av träningen. Även skönt när man ex. tränar ensam och kan lyssna mellan seten

2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?

Alltid varit en kolossal allätare av musik, sålänge den är någorlunda varierad är jag nöjd.

3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?

Tycker att det är lika viktigt/bra vid både styrka och cardio, fyller sin funktion helt klart. Dock absolut inget måste utan snarare ett plus

4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där? ( Någon som kan slå mig? var med om att doctor bombays skiva spelades när jag testade ett pass på nytt gym... och nej jag började inte där)

Nej, finns en hel del flumlåtar dock men lider inte. Mycket blandat folk som tränar på stället så gissar att folk har sina favoriter dem vill höra :)

5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?

Njet

Kan verka som många frågor men de flesta behöver bara korta svar så det går fort.

Tack på förhand :)

Mycket nöje!

Stoltz
2010-05-12, 19:40
Jag har en kurs som heter "Må bra" på gymnasiet och nu inför slutspurten av terminen är det dags att lämna in ett skriftligt arbete med frågeställning om någonting som påverkar dig positivt, så jag valde musik och träning.
Därför tänkte jag kolla hur folk här på kolozzeum påverkas av musik under träning.

Frågorna jag skulle uppskatta om ni svarade på är:

1.Påverkas du av att träna med musik? i så fall är det bara positivt/negativt eller både och?
Om jag själv får välja musik, beroende på vilket humör jag är på, så ja då är det endast positivt. Om det är radiomusik som jag itne själv valt så blir jag irriterad, men presterar inte sämre.

2.Spelar genre på musiken någon roll? och vilken genre föredrar du personligen?
Absolut, men som sagt ovan så beror det på mitt humör för dagen. Jag kan lyssna på hård metal ena dagen, och nästa dag njuta av Beethoven medan jag pressar.
3. När är musik viktigast vid styrketräning,kardio eller annan träningsaktivitet du håller på med?
Fungerar bara vid styrketräningen. Övrig träning kräver större kommunikation och musiken hade varit distraherande.
4. Händer det att du klagar på ditt gyms musik? vad är det värsta du hört där? ( Någon som kan slå mig? var med om att doctor bombays skiva spelades när jag testade ett pass på nytt gym... och nej jag började inte där)
Nej, har aldrig klagat på musiken på mitt gym. Anser att om man inte gillar musiken så skaffar man sig en portabel spelare, då man aldrig kommer kunna matcha allas musiksmak.
5. Brukar du ha med dig egen musik till gymmet?
Som sagt, Yes.
Kan verka som många frågor men de flesta behöver bara korta svar så det går fort.

Tack på förhand :)


Enjoy!