handdator

Visa fullständig version : "Får jag köra mellan?"


Skrollovicz
2010-05-11, 17:02
Svarar du alltid ja om någon vill hoppa in och dela på maskinen/skivstången?

Det gör jag, skulle aldrig ha stake att neka! :D

Mineur
2010-05-11, 17:03
inte så ofta det kommer, för är det fria vikter så blir allt så krångligt ;)

men de gånger det händer, så: ja :)

MtotheM
2010-05-11, 17:05
Svarar alltid ja men inte för att jag inte har stake utan för att jag brukar vila rätt så länge mellan set och mig spelar de då inte så stor roll.

(undantaget är om någon vill curla i squatracket)

Fritösen
2010-05-11, 17:07
Säger nej till dom jag inte gillar :)

Trashcan
2010-05-11, 17:08
Ja, jag räknar med att folk inte frågar om de inte ska köra på en liknande vikt. För mig gör det ju knappast något att någon kör emellan, jag ska ju ändå bara vila.

Pjotor
2010-05-11, 17:09
Ja. Nu var det dock längesedan eftersom jag tränar hemma sedan nyår.

z_bumbi
2010-05-11, 17:12
Nej men oftast.

Medusa
2010-05-11, 17:16
ja nästan alltid, varför inte liksom..

Bite
2010-05-11, 17:17
Det händer nästan aldrig att någon frågar, men jag har inte sagt nej hittills.

Robban
2010-05-11, 17:17
Haha. Då jag frågar brukar folk ofta säga att de flyttar på sig för min skull! Jag får då prata tillbaka dem. Hahaha! De tror väl jag ska bli ledsen annars då de vet att jag inbillat mig att jag ska bli grov. :D

Kimball
2010-05-11, 17:18
Inga konstigheter med det? Sällan det hänt när fria vikter vart inblandade osv förutom någon som skulle köra beceps på samma vikt osv. I maskiner släpper jag lika gärna mellan någon som jag själv brukar fråga om jag faktiskt får hoppa emellan. Ingen större uppoffring då de flesta maskiner tar 2 sek att ställa in det som behövs på imho.

Aldrig varit med om att någon sagt nej, tror jag?

Commando1980
2010-05-11, 17:20
Svarar du alltid ja om någon vill hoppa in och dela på maskinen/skivstången?

Det gör jag, skulle aldrig ha stake att neka! :D

beror på om man måste lasta av och på en massa vikter.

ANIKI
2010-05-11, 17:25
Hmm... Det brukar för det mesta komma fram yngre killar och fråga hur många reps jag har kvar (enbart i maskiner/kablage). Vad jag än säger så nickar dem bara och går iväg. Så jag brukar vara snabb och hojta till att dem får ju köra emellan om dem vill.

Christyle
2010-05-11, 17:28
Jag brukar säga Ja oftast men den frågan som oxå ställs är: Har du många kvar? då svarar jag skitmånga kvar tyvär:D

Bluesparv
2010-05-11, 17:28
Helt beroende av hur lång vila jag har mellan seten. Just nu är det 50-90sek, så blir oftast nej då. Är det tyngre ser jag inget problem med det. Sen att jag oftare frågar än tillfrågas är en annan sak ;)

pragmatist
2010-05-11, 17:40
Jag brukar säga att de måste bjuda mig på middag först.

Vanish
2010-05-11, 17:53
Klart jag låter dom göra det. Eftersom jag också vill kunna fråga och få ett ja =)

Skrollovicz
2010-05-11, 18:15
Jag brukar säga att de måste bjuda mig på middag först.
*yourock*

wo0ord
2010-05-11, 18:23
Brukar alltid svara ja med ett leende så klart. Men ett par gånger har man blivit nekad, haha jävla retards det finns.

- Pensinär: Nä, du kan ta den andra maskinen där, den är också för bröst
- Jag: Nähä? tror du att jag inte hade valt den om jag hade velat köra på den? (med vänlig ton,inte så tyket som det låter)

-Random newbie retard: Nä, jag ska köra många gånger och snabbt så det går inte
-Jag: Ehhhhh okeeeeej, inte ens när du vilar då?
-Random newie retard: Nä
-Jag: (ägd)

Gabriel174
2010-05-11, 18:28
Brukar alltid svara ja med ett leende så klart. Men ett par gånger har man blivit nekad, haha jävla retards det finns.

- Pensinär: Nä, du kan ta den andra maskinen där, den är också för bröst
- Jag: Nähä? tror du att jag inte hade valt den om jag hade velat köra på den? (med vänlig ton,inte så tyket som det låter)

-Random newbie retard: Nä, jag ska köra många gånger och snabbt så det går inte
-Jag: Ehhhhh okeeeeej, inte ens när du vilar då?
-Random newie retard: Nä
-Jag: (ägd)

:laugh:

Ont: Ja, självklart får dom köra emellan.

hejhopp79
2010-05-11, 18:33
Ja jag svarar oftast ja. Jag brukar iofs fråga folk om de har "många kvar" rätt ofta, pga att vissa borde lära sig att träna effektivare och inte ockupera träningsmaskiner, hantlar etc.

davvvan
2010-05-11, 18:33
Ja, men jag gillar inte det. Inte ofta någon frågar mig men ändå. Frågar aldrig själv om jag kan köra mellan utan jag frågar hur många set de har kvar. När någon frågar mig samma sak brukar jag erbjuda dem att köra emellan ifall jag har många set kvar.

ArtArtan
2010-05-11, 19:39
Säger i stort sätt alltid ja.
Har blivit nekad ett par gånger t.ex de som tränar för rehab och dyl.
Är dock väldigt störande om man är och byter vikt eller hämtar nått och någon sätter sig där jag satt och börjar köra ett 20 reps set.....Åhhh

Pompere
2010-05-11, 20:25
Japp, ifall de kör ungefär liknande vikter som mig.

dupper
2010-05-11, 20:27
Ja. De gånger det händer brukar det oftast leda till lite smått trevliga diskussioner också. :)

Som folk säger också: om de frågar är det ju oftast så att de kör på samma/nån platta mer eller mindre i vikt.

Grotesk
2010-05-11, 20:36
Det är aldrig någon som vågar fråga mig, jag tror jag har blivit för dötsgrof.

mikaelj
2010-05-11, 20:41
Ja, i teorin, nej i praktiken. Sällan någon som tränar med vikter i närheten av mina.

hugok
2010-05-11, 20:56
Ofta frågar folk om jag har mycket kvar och det har jag oftast så då föreslår jag att de kan köra emellan men det vill de oftast inte (ofta lite mindre byggda människor vars vikt ligger en bit under min)

Annars har jag en tendens att alltid bli bajsnödig innan ett tungt böj eller mark när jag precis lastat på alla vikter och då händer det att folk kommer och lastar av allt när jag är på toa.

Kensha
2010-05-11, 20:57
Ja det är klart man säger ja. Om jag ändå vilar så ser jag inget fel med att någon använder maskinen medans.

Folk kommer ihåg dig på gymmet ifall du är trevlig, och är då trevliga tillbaka. Ingen tjänar på att köra med en nekande stil. Alla är där för samma anledningar, alla kämpar för något och alla tycker (antagligen?) att det är kul. Så då får man ta hand om varandra.

Dennis93
2010-05-11, 21:56
Ja det är klart man säger ja. Om jag ändå vilar så ser jag inget fel med att någon använder maskinen medans.

Folk kommer ihåg dig på gymmet ifall du är trevlig, och är då trevliga tillbaka. Ingen tjänar på att köra med en nekande stil. Alla är där för samma anledningar, alla kämpar för något och alla tycker (antagligen?) att det är kul. Så då får man ta hand om varandra.

Härlig inställning :thumbup: Tycker precis likadant :)

JohnRick
2010-05-11, 22:01
Självklart om det gäller maskiner. Givetvis en smula krångligare om det är fria vikter - men i princip alltid ja. Det finns en gubbe på mitt ställe som sagt nej då jag vill hugga ett set mellan hans (då jag alltid kör alternerande eller superset). Enklast är då att sätta sig framför och stirra tills vederbörande börjar bli obekväm. Hur svårt kan det vara att dela egentligen? Man är ju där för att anstränga sig.

cero
2010-05-11, 22:13
Självklart om det gäller maskiner. Givetvis en smula krångligare om det är fria vikter - men i princip alltid ja. Det finns en gubbe på mitt ställe som sagt nej då jag vill hugga ett set mellan hans (då jag alltid kör alternerande eller superset). Enklast är då att sätta sig framför och stirra tills vederbörande börjar bli obekväm. Hur svårt kan det vara att dela egentligen? Man är ju där för att anstränga sig.

Kan ju som sagt vara lite krångligt att hålla på att lasta på och av vikter, dessutom kanske man vill hålla sig till en speciell vilotid mellan sina set och då funkar det ju inte alltid lika bra om någon ska köra i mellan. Jag brukar själv säga ja om det inte blir allt för mycket hassle.

joasimo
2010-05-11, 22:19
På maskiner låter jag folk köra emellan, och även jag brukar kunna köra emellan, blir inte så ofta dock. Fria vikter vill jag nog inte ha någon emellan och ingen har frågat heller, och jag frågar inte heller, blir om ständigt och hålla på byta vikter.q

biffen669
2010-05-11, 22:21
Sällan det inträffar för mig personligen. Men om det händer så låter jag dem göra det. Stör inte mig så mycket faktiskt. Hoppar emellan ibland jag oxå och aldrig blivit nekad. Behandla andra som du själv vill bli behandlad på e mitt motto!

ceejay
2010-05-11, 22:23
Om det inte direkt stör eller att jag precis ska köra så ja

JohnRick
2010-05-11, 22:27
Kan ju som sagt vara lite krångligt att hålla på att lasta på och av vikter, dessutom kanske man vill hålla sig till en speciell vilotid mellan sina set och då funkar det ju inte alltid lika bra om någon ska köra i mellan. Jag brukar själv säga ja om det inte blir allt för mycket hassle.

Det här var en farbror som satt i den enklaste av alla bröstpressar. Bara att stiga åt sidan så hade jag reglerat den lilla pinnen med ett enkelt handgrepp för att ackomodera mitt set. Hade t.o.m. kunnat flytta tillbaka den när det hade varit hans tur igen.

Som tidigare nämnt är det en annan femma med fria vikter.

HulkH
2010-05-11, 22:46
Sällan det inträffar för mig personligen. Men om det händer så låter jag dem göra det. Stör inte mig så mycket faktiskt. Hoppar emellan ibland jag oxå och aldrig blivit nekad. Behandla andra som du själv vill bli behandlad på e mitt motto!

so true :)

Alexton
2010-05-11, 23:27
Har aldrig fått den frågan , och inte heller när jag frågar en person som väntar så vill de träna mellan set:en. :D

Sjoba
2010-05-11, 23:58
Klart man alltid svarar ja, hör till gymmets vett och etikett imho.
Sålänge dom inte tar så långt tid på sig att byta vikter o.s.v. att vilan blir allt för lång, ett powerrack kanske inte är så lätt att dela t.ex.

Stör mig grovt på folk som dröjer kvar i maskiner/ställningar mellan sina set, t.ex. att ta upp dips-ställningen för att köra benlyft och sen stå kvar mellan seten. Det värsta jag sett var dock när två disco-killar använde en multiställning som klädhängare. Där gick dom f*n över gränsen.

stevebc
2010-05-12, 01:36
Svarar du alltid ja om någon vill hoppa in och dela på maskinen/skivstången?

Det gör jag, skulle aldrig ha stake att neka! :DJa, men det handlar inte om stake för min del. Om jag hade varit i deras situation, dvs stressad i ett fullt gym, hade jag blivit glad om de jag frågat låtit mig träna emellan. Så länge ens vilotid mellan seten inte påverkas mycket så ser jag inte problemet.

fiskebulle
2010-05-12, 03:09
Om jag tränar ensam, ibland så har jag en träningspartner och då är det inte riktigt lika smidigt att komma i mellan då det kan störa vilointervallerna. Det händer dock inte så ofta att folk frågar då jag i princip uteslutande kör med fria vikter. Antar att det har hänt några gånger i bänkpressen, vilket jag kan tycka är lite konstigt då det gärna blir en del meck med vikterna, men det gör inget för min del, så länge de är behjälpliga med att passa när man frågar så tycker jag det kan vara lugnt att jonglera runt lite vikter.

emi23j
2010-05-12, 06:50
Ingen har hitills aldrig frågat om dem får köra emellan när jag använder skivstång. Men vette fan om jag skulle börja orka lasta av och lasta på om någon skulle vilja köra emellan.

Med maskiner och annan utrustning skulle jag dock svara ja. det spelar ingen roll för mig eftersom jag vilar länge mellan setten.

norpx
2010-05-12, 07:03
Alltid ja, nu tränar jag dock på morgonen och slipper detta.

ARMSTARK
2010-05-12, 07:25
Det är inte så många som kör på sammma vikter som jag *flex* så folk väntar nog. ;)

Eddie Vedder
2010-05-12, 07:34
Jag svarar alltid ja och jag frågar även själv då och då. Dips är ju ett praktexempel på när det går utmärkt och t.ex. latsdrag etc.

Någon enstaka gång har det varit en person som krånglat onödogt länge men det har ju knappast känts som en katastrof, mitt pass har under en kort tid varit lite mindre tidseffektivt än jag tänkt men det spelar ju ingen som helst roll. Inte "värre" än när man blir avbruten för en stund om någon vill bli passad.

När jag tränade med Totte_på_slottet här på Kolo var det dessutom lämpligt för honom att värma upp sina frivändningar med samma vikt som jag körde marklyft med. :D

z_bumbi
2010-05-12, 09:25
De tillfällen då jag på rak arm kan komma på att jag sagt nej är när jag har haft ett set kvar eller om jag kört med kort vila/superset.
Att så många tycker det är mindre naturligt att dela på en skivstång förvånad mig däremot, det är ju oftast bara att lasta om den och ändra ställningshöjden.

Denniss
2010-05-12, 09:48
De tillfällen då jag på rak arm kan komma på att jag sagt nej är när jag har haft ett set kvar eller om jag kört med kort vila/superset.
Att så många tycker det är mindre naturligt att dela på en skivstång förvånad mig däremot, det är ju oftast bara att lasta om den och ändra ställningshöjden.

Mjo men om man kör kort vila t.ex. 60 sekunder blir det ganska jobbigt om man ska behöva lasta om och justera hela tiden.

Jag säger oftast ja om personen ska köra snarlik övning på liknande vikter.

the_PL_man
2010-05-12, 10:57
Självklart får folk gärna köra emellan. en styrkelyftare behöver all vila den kan få. :)

pedersen1980
2010-05-12, 11:30
Max 1 gång i månaden någon frågar och då är det oftast "Många set kvar?"
Jag lyckas väl ett par gånger om året lyckas få någon att köra imellan med övertalning.

När jag själv frågar många kvar eller kan ja köra imellan så är svaret 9 gånger av 10 "har bara ett set kvar som dom snabbt av-verkar"

Konstigt de där...

Kensha
2010-05-12, 12:37
Mjo men om man kör kort vila t.ex. 60 sekunder blir det ganska jobbigt om man ska behöva lasta om och justera hela tiden.

Jag säger oftast ja om personen ska köra snarlik övning på liknande vikter.

Det är ju nästan omöjligt att veta ifall man inte har sett hur personen har tränat innan. Eller så är det bara en självklarhet att man noterar vad den andra personen körde på och ställer tillbaka den på samma vikt efter att man är klar med inhoppet.

young_george
2010-05-12, 12:49
Låter alltid folk köra om dom vill. Har sällan bråttom och aldrig så bråttom att jag måste neka någon.

Tar ju 10 sekunder att lasta om, om man hjälper varandra.

Upptaget
2010-05-12, 16:09
Händer ibland att folk frågar det, men oftast är det ju som sagt "har du många kvar?", men då folk frågar om de får köra emellan så har jag aldrig hittills ens funderat på att säga nej, och då det allt som oftast leder till att man börjar prata en hel del med personen så är det ju trevligt, vilket också leder till hälsningsfraser de andra gånger man ser personen på gymmet..
Sen har det också hänt att man träffat på personen ifråga på puben en lördagkväll på fyllan och då snackar man och skrattar som om man varit bästa polare i 10 år haha, lite roligt kan det led till faktiskt :)

Running_b
2010-05-12, 20:59
Jag skulle bli irriterad och tycka personen är en självisk idiot om den säger nej bara för att. Det är ju knappt nån som gör det.

smeander
2010-05-12, 21:15
Det beror på vad det är för övning, är det fria vikter så NEJ!! inte en chans, behöver full fokus!
Är chins eller dips så visst, om du håller käften och inte stör mig eller rubbar min intensitet eller koncentration.

dream_theater_
2010-05-12, 21:16
Det beror på vad det är för övning, är det fria vikter så NEJ!! inte en chans, behöver full fokus!
Är chins eller dips så visst, om du håller käften och inte stör mig eller rubbar min intensitet eller koncentration.

haha vilken attityd.. du borde ha ett hemma-gym.

-Englund
2010-05-12, 21:18
Säger nej till dåliga individer och alla som är starkare än mig.

MtotheM
2010-05-12, 22:10
haha vilken attityd.. du borde ha ett hemma-gym.
+1
Håller fan fullständigt med :D

Chrillee
2010-05-12, 22:19
Säger nej till dåliga individer och alla som är starkare än mig.

:D

Har bara blivit tillfrågad en gång och sa ja, är ju bara att ändra om vikten.

Tycker det är illa av folk som sitter och kör mellan två maskiner och "paxar" dem så man inte får köra.

Gabriel174
2010-05-13, 10:28
haha vilken attityd.. du borde ha ett hemma-gym.

+1 liten lol-varning

mattilainen
2010-05-13, 10:43
jag säger alltid ja. Skulle blivit väldigt förvånad om någon sa nej till mig..

Varför jag säger ja är för att jag ofta vilar lite kortare när någon ska använda mellan mig, jag tar i extra och alltid kul med lite socialt. Speciellt när man går ifrån bensparken och ser ut som man blivit påsatt och ska säga "Nu kan du köra" :p