handdator

Visa fullständig version : Bra vitaminer & mineraler vid Ketos?


Lakritzz
2010-05-11, 13:14
Finns det anledning och ta kosttillskott som i mitt fall där jag undviker frukt och grönsaker!?

Tallriksmodellen ser riktigt färgglad ut i jämförelse med hur min tallrik ser ut...

Idag tar jag en multivitamin tablett till middag och en tablett av vardera Zink, Magnesium, Kalcium med D-vitamin som ett extra separat komplement.
Omega-3 får jag ju från Makrillen i tomatsås, ägg... o.s.v
Finns det ytterligare preparat man/jag borde ta extra utav?
Järn, vitamin-K, alla B-vitaminer som finns.... huum!

Kanske jag överdriver... men jag blir glad av att veta att jag tillför vad min kropp behöver!
Jag är en man... om nu detta har någon betydelse i sammanhanget och snart 45 år.

WHITEFOLKS
2010-05-11, 14:42
De tillskotten du tar borde räcka.

Jag har för mig man gör bra i att separera zink och kalcium så ta den skiljt från varandra (morgon/kväll eller liknande).

Jag antar att du äter massa animaliskt och då får man i sig det mesta ändå. Du kan ju alltid komplettera med lite "gröna" saker typ spenat som innehåller lite kolhydrater.

mikaelj
2010-05-11, 14:47
Idag tar jag en multivitamin tablett till middag

Ägg!

http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg

och en tablett av vardera Zink, Magnesium, Kalcium med D-vitamin som ett extra separat komplement.

Kalcium behöver du inte extra av. Zink, kalium (mineralsalt) och D-vitamin kan däremot vara en bra idé.

Finns det ytterligare preparat man/jag borde ta extra utav?
Järn, vitamin-K, alla B-vitaminer som finns.... huum!

Ägg!

I övrigt kanske http://www.kostdoktorn.se/mat och http://kolhydrater.ifokus.se kan vara av intresse?

Lakritzz
2010-05-12, 12:54
Ägg!

http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg



Kalcium behöver du inte extra av. Zink, kalium (mineralsalt) och D-vitamin kan däremot vara en bra idé.



Ägg!

I övrigt kanske http://www.kostdoktorn.se/mat och http://kolhydrater.ifokus.se kan vara av intresse?

Jag tror att jag får väldigt lite Kalcium i mig från maten. Äter inte ost och dricker inte mjölk.
Jag är lite medveten om att en överkonsumtion inte är bra av Kalcium då den tar/kräver allt för mycket Magnesium i sin skapar process och det åtråvärda Magnesiumet försvinner istället för att bidra med dess andra goda egenskaper. Jag äter extra Magnesium dels för att det är så svårt att få i sig via kosten och dels för att jag tar en styck tablett a 600 mg Kalcium om dagen.
För mig är inte Vitamin-D egentligen inte så akut som den kanske skulle ha varit hemma i sverige! Igår var det över 40 grader här och jag gillar en svettig promenad runt 13 snåret:cool:

Säg att jag behöver 1000 mg Kalcium per dag varför ska jag då strunta i detta kosttillskott tycker du?
Jag äter två ägg i min frukost a 60 gram styck 100 gram ger ca 125 mg kalcium... vilket blir 150 mg.

mikaelj
2010-05-12, 12:58
Behöver du 1g kalcium/dag, då?

Lakritzz
2010-05-12, 13:37
Behöver du 1g kalcium/dag, då?
Jag håller med, lite oklart blev det!

100 gram ägg ger 125 mg Kalcium.
Ett stort ägg väger 60 gram... x2= 120 gram
120 gram (två stora ägg) ger då 150 mg Kalcium.

Fast du skriver 1g... vilket ju är 1000 mg.
Den lilla research jag har gjort på nätet ger råd om ca 800 mg/dag.
Jag har mer benmassa än genomsnittet så jag bara bedömer mitt
behov lite mellan tummen och pekfingret till 1000 mg.

Eller, vadå.... behöver jag inte det :confused:

Sverker
2010-05-12, 13:38
Alla behöver mist 1 000 mg kalcium varje dag. Finns det inte mjölk och ost skulle jag satsa på något sardinliknande. Dessa fiskar är inte riktigt rensade så det följer med tunna, tunna ben. De blir en bra kalciumkälla.



Kosten är klart undermålig m a p kalium. Saken blir inte bättre ifall personen är i ketios och förlusterna av vatten ökar. Grönsaker är bästa källan till kalium ( eftersom rotfrukter troligen är uteslutet:em: ). Nötter kan ge en del kalium.

Lakritzz
2010-05-12, 14:03
Alla behöver mist 1 000 mg kalcium varje dag. Finns det inte mjölk och ost skulle jag satsa på något sardinliknande. Dessa fiskar är inte riktigt rensade så det följer med tunna, tunna ben. De blir en bra kalciumkälla.



Kosten är klart undermålig m a p kalium. Saken blir inte bättre ifall personen är i ketios och förlusterna av vatten ökar. Grönsaker är bästa källan till kalium ( eftersom rotfrukter troligen är uteslutet:em: ). Nötter kan ge en del kalium.Jag åt faktiskt en burk Sardiner i dag och som du säger, inte så bra rensade. Tuggade dock i mig allt och man ska nog inte titta allt för närgånget på det man får i sig... hela ryggraden med knotor och allt ser för ögat inte så aptitligt ut.
Det knastrar lite när man tuggar... men vadå, nyttigt och bra är det!;)

M.a.o jag fortsätter med mitt Kalcium tillskott i.a.f för nu!

Kalium finns det som kost tillskott?

mikaelj
2010-05-12, 14:49
Mineralsalt, t ex Seltin i Sverige, är 40% kalium, 10% magnesium, 50% natrium.

Lakritzz
2010-05-12, 15:25
Mineralsalt, t ex Seltin i Sverige, är 40% kalium, 10% magnesium, 50% natrium.Tack Mikaelj!
Ska kolla runt och se vad som finns som likanar Seltin.
Seltin är alltså inget havssalt?

Jag skulle säker kunna kolla det lätt själv... men vet du hur detta salt har tillkommit?
Är det ett naturligt salt eller konstruerat?
Spelar ingen roll kanske... bara nufiken:)

mikaelj
2010-05-12, 15:28
Det är någon som knåpat ihop det i en fabrik. Natriumklorid, kaliumklorid, magnesiumklorid, burk, skaka.

Sverker
2010-05-12, 15:29
Seltin/mineral-salt är tillverkat.

Havssalt är till största delen natrium.

Lakritzz
2010-05-12, 15:36
Jag bugar och tackar!

NI är ovärderliga:hbang:

TTT
2010-05-12, 21:56
Har vi glömt C-vitamin? Visserligen beroende på hur högt doserad din multivitamin är, men jag skulle lagt mig på åtminstone 1 gram/dagen.

mikaelj
2010-05-12, 22:05
Har vi glömt C-vitamin? Visserligen beroende på hur högt doserad din multivitamin är, men jag skulle lagt mig på åtminstone 1 gram/dagen.

Totalt meningslöst.

Onigiri
2010-05-13, 07:01
Om någon nu skulle vara så fånig och äta 20 XL ägg om dagen behövs då fortfarande kaliumet?

mikaelj
2010-05-13, 08:36
Om någon nu skulle vara så fånig och äta 20 XL ägg om dagen behövs då fortfarande kaliumet?

Hehe. Vem/vilka skulle det vara?

Jag vet faktiskt inte. Jag använder dock alltid mineralsalt som helgardering.

Lakritzz
2010-05-13, 09:05
Har vi glömt C-vitamin? Visserligen beroende på hur högt doserad din multivitamin är, men jag skulle lagt mig på åtminstone 1 gram/dagen.Jo, jag har tänkt på det också men å andra sidan så är det ju C-vitamin i det mesta och om det inte rent deklarerat så ändå i form av konserveringsmedel / bevaringsmedel i alla konserver o.dyl.
Fast då heter det Askorbinsyra.... sak samma!

Eller?

TTT
2010-05-13, 09:31
Totalt meningslöst.

Jag gör det för att vara på säkra sidan. Hör ständigt massor historier om att man kissar ut stora delar av den c-vitamin man får i sig. Hade varit en annan sak om man injicerade det.

Eddie Vedder
2010-05-13, 09:37
Jag gör det för att vara på säkra sidan. Hör ständigt massor historier om att man kissar ut stora delar av den c-vitamin man får i sig. Hade varit en annan sak om man injicerade det.

Att kompensera det man kissar när man får i sig överdrivna doser genom överdrivna doser känns ju rätt meningslöst. :D

Om du inte tar de doserna du tar kissar du ut mindre. :)

Sverker
2010-05-13, 11:06
Jag gör det för att vara på säkra sidan. Hör ständigt massor historier om att man kissar ut stora delar av den c-vitamin man får i sig. Hade varit en annan sak om man injicerade det.



Du mättar blodet och överskottet filteras bort i njurarna. Spelar alltså ingen roll ifall du injicerar det direkt i blodet eller får det via maten.

Det blodet inte kan hålla filtreras bort.

Sniggel
2010-05-13, 11:21
Mineralsalt, t ex Seltin i Sverige, är 40% kalium, 10% magnesium, 50% natrium.

Är du säker på den fördelningen?
Har för mig att man ska få i sig lägre mängder kalium om man jämför med magnesium. Ca 300mg magnesum om dagen och mycket mindre på kalium?

Lakritzz
2010-05-13, 11:33
Är du säker på den fördelningen?
Har för mig att man ska få i sig lägre mängder kalium om man jämför med magnesium. Ca 300mg magnesum om dagen och mycket mindre på kalium?Bara min spontana reflex... du menar Kalcium och inte Kalium!?
Isådannafall håller jag med dig! ;)
Kanske lite mer Magnesium än 300 mg, dock. Jag proppar i mig magnesium och ligger nog närmare på 600 - 800 mg/dag.

Sverker
2010-05-13, 12:35
Du får i dig något eller några gram kalium varje dag. 1 liter mjölk ger dig 1.5 g kalium.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Kalium-/

Lakritzz
2010-05-13, 12:44
Du får i dig något eller några gram kalium varje dag. 1 liter mjölk ger dig 1.5 g kalium.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Kalium-/Likaså Makrill i tomatsås som jag svullar i mig. En del Kalcium blir det också från denna firre....
så, allt är i sin ordning:)

Vad är det en Aussie säger... no worries mate!:cool:

Sniggel
2010-05-13, 13:08
Bara min spontana reflex... du menar Kalcium och inte Kalium!?
Isådannafall håller jag med dig! ;)
Kanske lite mer Magnesium än 300 mg, dock. Jag proppar i mig magnesium och ligger nog närmare på 600 - 800 mg/dag.

Nej, kalium.
Jag har för mgi att RDI på magnesium ligger på 300mg. Sen är det kanske inte för mycket med 800 mg. Jag tar själv 500-1000g om dagen just nu (utöver min kost) av särskilda anledningar och vad jag läst så kan en vanlig bieffekt vid överdosering vara diarré, något som jag inte har problem med.

Du får i dig något eller några gram kalium varje dag. 1 liter mjölk ger dig 1.5 g kalium.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Kalium-/

Ok, då hade jag helt enkelt inbillat mig att kalium är något man ska ha "mindre" i sig av och att det kan vara farligt att supplementera extra med då det kan påverka hjärtats arbete negativt vid fel dosering (för mycket, hyperkalemi). Det senare har jag nog dock fortfarande rätt i.

Sverker
2010-05-13, 13:19
Normalt så fixar kroppen lätt att utsöndra överskott av kalium via urinen.

Det som är farligt är kaliumtillskott tillsammans med vätskedrivande eller att man redan från början är uttorkad *. Här kan det slå riktigt slint.





* Kroppsbyggare på tävlingsdagen:(

hejhopp79
2010-05-13, 13:24
De tillskotten du tar borde räcka.

Jag har för mig man gör bra i att separera zink och kalcium så ta den skiljt från varandra (morgon/kväll eller liknande).

Jag antar att du äter massa animaliskt och då får man i sig det mesta ändå. Du kan ju alltid komplettera med lite "gröna" saker typ spenat som innehåller lite kolhydrater.

Magnesium och Kalcium snarare. De konkurrerar om upptag

Lakritzz
2010-05-13, 13:40
Magnesium och Kalcium snarare. De konkurrerar om upptagSå är det!

WHITEFOLKS
2010-05-13, 14:03
Det är säkert rätt :)

Är ju iaf nåt utav ämnena i "ZMA" som man helst ska undvika att ta nära "kalciumintag".

Lakritzz
2010-05-13, 14:19
Det är säkert rätt :)

Är ju iaf nåt utav ämnena i "ZMA" som man helst ska undvika att ta nära "kalciumintag".

Är jag dum eller... jag fattar inte din undran?

WHITEFOLKS
2010-05-13, 14:27
Det var ingen undran, jag höll bara med personen som sa att det var magnesium man inte skulle kombinera med kalcium.

TTT
2010-05-13, 14:31
Du mättar blodet och överskottet filteras bort i njurarna. Spelar alltså ingen roll ifall du injicerar det direkt i blodet eller får det via maten.

Det blodet inte kan hålla filtreras bort.

Att kompensera det man kissar när man får i sig överdrivna doser genom överdrivna doser känns ju rätt meningslöst. :D

Om du inte tar de doserna du tar kissar du ut mindre. :)

Syftar mer på att vissa menar på att kroppen är dålig på att ta upp den C-vitamin man får i sig genom tillskott, vilket således kompenseras genom att intaga överdrivna doser.
Jag är säkert ute och cyklar, men det finns förmodligen inget i tillskottsväg som är så billigt som C-vitamin, och då överkonsumerar jag det hellre än tvärtom.

Nog är det väl så att RDI är löjligt låg i många lägen, och överkonsumering av vitaminer är generellt sett inte något som skadar din kropp. Snarare det motsatta.
T.ex. används pantotensyra i doser på 10g/dagen för att behandla acne med goda resultat.

Eddie Vedder
2010-05-13, 14:36
Syftar mer på att vissa menar på att kroppen är dålig på att ta upp den C-vitamin man får i sig genom tillskott, vilket således kompenseras genom att intaga överdrivna doser.
Jag är säkert ute och cyklar, men det finns förmodligen inget i tillskottsväg som är så billigt som C-vitamin, och då överkonsumerar jag det hellre än tvärtom.

Nog är det väl så att RDI är löjligt låg i många lägen, och överkonsumering av vitaminer är generellt sett inte något som skadar din kropp. Snarare det motsatta.

Bortsett från det du säger om RDI så kan jag köpa poängen. I de fall där överdoser inte är minsta farligt och intaget knappt kostar ett dugg så är det ju inget man förlorar på i alla fall.:)

Men att RDI generellt sett skulle vara låga siffror stämmer inte. Jag tror för egen del att RDI på D-vitamin skulle kunna höjas med tanke på hur enormt mycket ny forskning som kommit på D-vitamin men för övriga essentiella miktonutrienter täcker det nog in behovet för de allra allra flesta.

Lakritzz
2010-05-13, 14:43
Det var ingen undran, jag höll bara med personen som sa att det var magnesium man inte skulle kombinera med kalcium.
Kan kanske vara daggs och skapa en egen tråd ang. detta;)
Tyvärr så är ditt sätt och se på vekligheten i total motsatts till min!

Lycka till!

WHITEFOLKS
2010-05-13, 14:51
Kan kanske vara daggs och skapa en egen tråd ang. detta;)
Tyvärr så är ditt sätt och se på vekligheten i total motsatts till min!

Lycka till!

Va?

Jag håller med en person som säger att magnesium och kalcium konkurrerar om upptag och du börjar prata om skiljande sätt att se verkligheten och att jag ska starta en tråd angående detta?

Lakritzz
2010-05-13, 15:01
Va?

Jag håller med en person som säger att magnesium och kalcium konkurrerar om upptag och du börjar prata om skiljande sätt att se verkligheten och att jag ska starta en tråd angående detta?
Förlåt om jag inte förstod, Klockan är snart nio.. här... ska kolla en film nu!
Är inte i hugget just nu!

Återkommer...
GodNatt

Lakritzz
2010-05-14, 18:27
Jag befinner mig i en krigszoon,,, Ha förtröstansfull insikt!
Det börjar snart urarta!

Vem bryr sig i detta läge? Om nÅgonting?