handdator

Visa fullständig version : Synpunkt på teknik, 3 övningar


r1kkie
2010-05-10, 22:58
Tjena!

Fick lite synpunkter på mitt utförande i raka mark samt knäböj i smith så tänkte lägga upp nya videos å se vad ni tycker. Övningarna som berörs är nu Marklyft, raka marklyft och knäböj i smith.

http://www.youtube.com/watch?v=PevRqjE17Ko - Marklyft

http://www.youtube.com/watch?v=6ZPRxxvtESQ - Knäböj smith

http://www.youtube.com/watch?v=4rrW6Y27j_c - Raka mark

Vet ej hur man får in filmerna direkt i forumt. :S

Anledningen till att jag kör böjen i smith är för det ej finns någon möjlighet till knäböj med fri stång.

Bluesparv
2010-05-11, 01:22
Jag är absolut ingen expert, men jag skulle försöka undvika att översträcka knäna som du gör i de raka, skaderisken ökar väldigt mycket. I övrigt tycker jag det ser helt okej ut!

Pjotor
2010-05-11, 03:46
Marklyft: skjut ut bröstet och dra bak axlarna. Res ryggen en aning (alltså bara lite) tidigare. Låt skivstången ligga stilla innan nästa lyft, utan studs.

Knäböj: tryck knäna utåt, särskilt i upplyftet, så att de inte åker inåt (=dåligt). Gå ner djupare, höften ska vara under knäna. Se till att fötterna och knäna pekar åt samma håll.

Raka mark: du bör kunna gå lite djupare än vad du gör. Sluta kolla i spegeln. Dra bak axlarna i hela rörelsen. Kolla här (http://axon.blogg.se/2009/november/en-liten-guide-om-stela-raka-marklyft.html) för mer bra information.

Snacka med gymägaren om inköp av böjrack eller åtminstone en skivstångsställning, så att du kan göra riktiga böj.

Yes
2010-05-11, 08:07
Jag hade bytt smith-böjarna mot benpress istället.

r1kkie
2010-05-11, 11:34
Jag hade bytt smith-böjarna mot benpress istället.

Kör båda men kanske onödigt, räcker kanske med en av dem?

JoeyP
2010-05-11, 11:43
Jag hade fokuserat på vanliga knäböj.

I början kan det vara bra att fokusera på en övning per muskelgrupp.

När jag började träna ben körde jag alltid vanliga knäböj runt 5set, sen någon annan övning, tex benpress eller benspark. Men knäböj var alltid basen i benträningen och är även idag.

Yes
2010-05-11, 11:47
Min egen, inte så ödmjuka åsikt, är att knäböj i smithen är en skitövning som mest gör ont i knäna.

Även om man inte får problem av den ser jag inte någon som helst mening med att köra den. Blir ju mest som en dålig böj, och en vettig benpress är bra mycket bättre än dåliga böjar.

blue8ball
2010-05-11, 11:52
jag tror det räcker med en övning av dom två då de båda tränar i storsätt samma muskler, och ses båda som basövningar. Jag kan tycka i alla fall att det ska räcka med en basövning per pass dock kan man ju köra olika basövningar varannan vecka.

Ungrim
2010-05-11, 11:59
Har du nån möjlighet att köra knäböj med lös stång??

r1kkie
2010-05-11, 13:45
Har du nån möjlighet att köra knäböj med lös stång??

Tyvärr inte. :( Hade gärna kört knäböj med fri stång. Kanske blir till att byta gym när mitt kort gått ut.

HulkH
2010-05-11, 13:59
Marklyft: skjut ut bröstet och dra bak axlarna. Res ryggen en aning (alltså bara lite) tidigare. Låt skivstången ligga stilla innan nästa lyft, utan studs.

Knäböj: tryck knäna utåt, särskilt i upplyftet, så att de inte åker inåt (=dåligt). Gå ner djupare, höften ska vara under knäna. Se till att fötterna och knäna pekar åt samma håll.

Raka mark: du bör kunna gå lite djupare än vad du gör. Sluta kolla i spegeln. Dra bak axlarna i hela rörelsen. Kolla här (http://axon.blogg.se/2009/november/en-liten-guide-om-stela-raka-marklyft.html) för mer bra information.

Snacka med gymägaren om inköp av böjrack eller åtminstone en skivstångsställning, så att du kan göra riktiga böj.

1+

Exakt vad jag tänkte skriva :)

Om du nu inte kan köra fri stång på knäböj, se till att du lyfter hela vikten själv med balans, så du inte "lutar" dig mot stången, har sätt rätt många som gör de.

Buttran
2010-05-11, 14:29
Kör båda men kanske onödigt, räcker kanske med en av dem?

Ja att träna båda är meningslöst då det i stort sätt är samma muskler du tränar.

cero
2010-05-11, 14:42
Tyvärr inte. Hade gärna kört knäböj med fri stång. Kanske blir till att
byta gym när mitt kort gått ut.

Tycker jag absolut att du ska göra. Känns ju inte som något super-gym direkt om dom inte har tillgång till ett böjrack eller liknande.

Boston77
2010-05-11, 15:09
Tja jag tycker inte du ska dra bak axlarna inte om du ska bli stark i alla fall. det ända viktiga är att ha nedre delen av ryggen rak. Här har du den bästa teknik som går ha därför lyfter han mest också.

http://www.youtube.com/watch?v=wh-ikyBAQr8&playnext_from=TL&videos=57pr5_SBOHk&feature=rec-LGOUT-exp_fresh%2Bdiv-1r-3-HM

Knäböjen ska vara 90 graders vinkel innan uppgång men byt gym så du kan köra med fri stång. Det är vad jag tycker


http://styrketraningtillstyrkelyftare.blogspot.com/

cero
2010-05-11, 15:11
Tja jag tycker inte du ska dra bak axlarna inte om du ska bli stark i alla fall. det ända viktiga är att ha nedre delen av ryggen rak. Här har du den bästa teknik som går ha därför lyfter han mest också.

http://www.youtube.com/watch?v=wh-ikyBAQr8&playnext_from=TL&videos=57pr5_SBOHk&feature=rec-LGOUT-exp_fresh%2Bdiv-1r-3-HM

Knäböjen ska vara 90 graders vinkel innan uppgång men byt gym så du kan köra med fri stång. Det är vad jag tycker


http://styrketraningtillstyrkelyftare.blogspot.com/

Man kanske borde akta sig för att rekommendera personer som precis har börjat styrketräna att köra med en teknik som är anpassad efter personer inom världseliten? Han kör ju med en väldigt speciell teknik där hans rygg är krökad. Funkar bra för han som har en helt sjukt stark rygg, men kan vara rena dödsfällan för andra. Rekommenderar absolut INTE att köra efter detta utförandet om man inte vet vad man sysslar med och vill undvika att total-förstöra sin rygg. Jag tycker att det bästa som nybörjare är att utgå från det klassiska utförandet med naturlig kurvatur på ryggen.

Sedan finns det inget som säger att man måste ha 90graders vinkel innan man går upp i knäböjen.

Troll?

Boston77
2010-05-11, 15:43
man behöver inte gör a någonting men det är en godkänd tävlingsknäböj ska det var 90 grades vinkel och därför så rekomendera jag att köra det i 90 grades självklart kan man köra det i 45 om man vill men en riktig knäböj är 90 gör man det från början är det lättare.... dessutom visste inte jag att det var en ny kille på gymmet det framgår inte här upp... så jag gav utt tipset till att bli så duktig som möjligt i marklyft då lyfter man som den snubben om man kan... Jag skulle dock rekomendera dig att köpa ett bälte

cero
2010-05-11, 16:09
man behöver inte gör a någonting men det är en godkänd tävlingsknäböj ska det var 90 grades vinkel och därför så rekomendera jag att köra det i 90 grades självklart kan man köra det i 45 om man vill men en riktig knäböj är 90 gör man det från början är det lättare.... dessutom visste inte jag att det var en ny kille på gymmet det framgår inte här upp... så jag gav utt tipset till att bli så duktig som möjligt i marklyft då lyfter man som den snubben om man kan... Jag skulle dock rekomendera dig att köpa ett bälte

De som har kommit såpass långt för att kunna använda sådanna tekniker som Konstantinovs, behöver absolut inte fråga efter tips på ett forum, det kan man vara säker på. Vad det gäller knäböjen, finns inget som är en "riktig" knäböj, vet inte varför du rekommenderar han att använda ett urförande anpassat efter en tävlingsform - när han inte ens tävlar? Bälte är ju absolut ingen nödvändighet som nybörjare heller, det är faktist bara till fördel att köra utan i början för att på så sätt bygga upp en bättre bålstabilitet som kan vara bra att ha när man går på tyngre vikter och kanske behöver bälte. Vet inte varför du försöker yttra dig om saker du inte vet någonting om.

z_bumbi
2010-05-11, 16:12
man behöver inte gör a någonting men det är en godkänd tävlingsknäböj ska det var 90 grades vinkel

Var ska du ha 90-grader och i vilket förbund tävlar du?

r1kkie
2010-05-11, 18:00
Tackar alla för de svar de gett. Ska självklart ta in allt ni sagt.

Kan säga att jag inte är ny på gymmet. Har tränat ganska hårt i 1-1,5 år. Men har inte kört marklyft, raka mark förut pga att jag varit rädd att skada mig. Men har fått mer vett i huvet att börja med dem så Better safe then sorry. :D

cero
2010-05-11, 18:03
Tackar alla för de svar de gett. Ska självklart ta in allt ni sagt.

Kan säga att jag inte är ny på gymmet. Har tränat ganska hårt i 1-1,5 år. Men har inte kört marklyft, raka mark förut pga att jag varit rädd att skada mig. Men har fått mer vett i huvet att börja med dem så Better safe then sorry. :D

Lycka till. Se nu för guds skull till att få in den rätta tekniken från början så ska du se att de blir bra.

r1kkie
2010-05-11, 18:06
Lycka till. Se nu för guds skull till att få in den rätta tekniken från början så ska du se att de blir bra.

Självklart. Kommer nog upp ett par filmer till så jag blir 100% säker!
Som sagt. Better safe then sorry! :)

Och tack så mycket!

nmanradnävna
2010-05-11, 18:14
Tycker ni inte han borde hålla stången längs med benen i raka mark?

toto2009
2010-05-11, 18:39
Tycker det ser rätt bra i marklyften men det går ju alltid att finslipa teknik men ser inte att den tekniken som körs är skadlig för kroppen. (Är ingen expert) :D

cero
2010-05-11, 22:03
Tycker ni inte han borde hålla stången längs med benen i raka mark?

Det kan vara bra. Kolla Pjotor's länk i tredje inlägget.