handdator

Visa fullständig version : Inte skitit på en vecka


ehbone
2010-05-10, 22:30
Började deffa för 8 dagar sen och den går jättebra. ser skillnad och inte tappat massa muskler men problemet är att sen jag börjat deffa har jag skitit 2 ggr och båda gångerna har det varit hur lite som helst. Jag äter mycket protein och mycket bra fett. Går varje morgon, tränar 5 dar i veckan. Men varför blir jag inte nödig? kan inte säga att det är jobbigt på något sätt för jag känner inte nåt dåligt i magen och mår inte sämre av det men skulle ju va intressant att veta vad det är, den enda skillnaden den senaste veckan är att mina fisar luktar värre än dom gjort på 19 år.

Min polare hade en lite oseriös teori om att jag äter så perfekt så att kroppen tar upp exakt allt jag stoppar i mig och behöver knappt skicka ut nånting, köper nästan den snart om det fortsätter så här.

mattilainen
2010-05-10, 22:46
din polares teori, eller ja, hypotes stämmer inte.

Har du testat äta mycket torkade plommon/plommon eller äta mycket läkerol för att få ut? En vecka räknas faktiskt som förstoppning.

ehbone
2010-05-10, 22:51
din polares teori, eller ja, hypotes stämmer inte.

Har du testat äta mycket torkade plommon/plommon eller äta mycket läkerol för att få ut? En vecka räknas faktiskt som förstoppning.

jag har inte testat nånting med tanke på att jag inte ser det som ett farligt problem än så länge, bara lite fundersam på vad som pågår, vad händer ifall man är förstoppad för länge?

Buck
2010-05-10, 23:03
En vecka räknas faktiskt som förstoppning.

Topic verkar ju lite missvisande dock, i texten står det att han faktiskt har skitit, om än lite, 2 gånger under deffen (på 8 dagar). Ingen fara på taket ännu imo.

Prova lite mer fibrer kanske om utsöndringen inte ökar.

Mental
2010-05-10, 23:09
Hmm, låter inte helt ovanligt. När jag testade VLCD-pulver under termin 4 på dietistprogrammet så sket jag jävligt lite och bara ca var 3:e dag.

eiri
2010-05-10, 23:20
blev så för mig med när jag började äta "nyttigt", oroa dig inte det blir förmodligen snart bra igen.

Anton Fräs
2010-05-11, 00:52
Skriv mer detaljerat vad du äter.

ehbone
2010-05-11, 05:59
Topic verkar ju lite missvisande dock, i texten står det att han faktiskt har skitit, om än lite, 2 gånger under deffen (på 8 dagar).
.

medveten om att jag skrev så men det var bara för att det som kom ut tycker inte jag räknas som att man har skitit om man ens lägger ihop det. alltså hade jag varit äcklig nog för att väga skiten hade vi snackat typ mindre än 50g totalt, och har pluggat media i 4 år inkl mediakommunikation så jag vet hur man lockar folk till sig och lätt hänt att jag gör så utan att tänka mig för =) aja ingen skada skedd.

Skriv mer detaljerat vad du äter.

Min dag
Innan cardio: 1 shake eaa (aminosyror), kreatin, 1 matsked linfröolja, 2st omega3
Frukost efter cardio: 2 ägg, 1dl havregrynsgrön.
Lunch: Skolmat vilket är svårt att säga vad det ligger på, men de kanske har näringsvärde regler dom måste följa som nån vet om? hursomhelst så tuggar jag inte allting på tallriken vare sig vad det är.
Middag: 1 dl fullkornspasta, 1 kycklingbröst bit ca 200g?, 1 matsked linfröolja
Kväll: 100g tonfisk.
Innan jag lägger mig: 1 matsked linfröolja, 2st omega3
Drar i mig en hel del sallad och frukt under dagen också

framöver blir det troligen 2 till proteinshakes under dagen i skolan för blir alltid hungrig som fan innan och efter lunch

ehbone
2010-05-11, 06:14
oj, 1 eaa shake före och 1 efter träning också

Anton Fräs
2010-05-11, 07:13
Något som skulle kunna hjälpa dina magproblem är att du slutat ta olja till varje måltid och istället äter "fasta" fetter. Exempelvis hela ägg eller någon god sås, linfröolja är för övrigt en mindre bra olja.

Utöver oljan har du inte mycket fett i kosten, jag gissar att både pastan och havregryn är fiberberikade?

svennebanan
2010-05-11, 07:25
Skriv mer detaljerat vad du äter.

Nej beskriv avföringen mer detaljerat.

marst060
2010-05-11, 07:34
Psylliymfrön. LÄNK (http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Psylliumfro/)

Ta en matsked i ett glas vatten varje morgon. Låt stå i fem min. Drick. Jag lovar dig, du har aldrig varit bättre i kistan.

Kravmaga
2010-05-11, 07:41
Psylliymfrön. LÄNK (http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Psylliumfro/)

Ta en matsked i ett glas vatten varje morgon. Låt stå i fem min. Drick. Jag lovar dig, du har aldrig varit bättre i kistan.

Enligt min uppfattning fungerar de bra ett tag. Dessvärre blev jag ganska "uppblåst" av dessa, svullen över magen nästan, efter ätit dem en tid. Helt klart värda ett försök dock!

Tror för övrigt som någon ovan nämnde att mer fett i maten hade hjälpt till. Som sagt, förutom linfröoljan har du inte mycket fett i din diet, personligen blir jag hård i magen av för lite fett.

Eddie Vedder
2010-05-11, 09:34
DIn polares teori är verkligen inte bra. :D

Ställ dig frågan för hur en kost som är "optimal" skulle kunna orsaka total förstoppning så blir genast logiken något bristande. En "optimal" kost ger även optimal avföring. ;)

Traash
2010-05-11, 10:14
Hallå :)

Då är ju frågan vad som räknas som optimal avföring? TS lider ju inte av det.

HulkH
2010-05-11, 11:50
Men du har ju skitit "lite" 2 ggr, då erre väl inget stort problem om du inte har ont i magen eller liknande.

Håller med Eddie om din polares teori^^ litar inte så mycket på den :)

remixxa
2010-05-11, 12:03
Kör du på Periodisk fasta? Jag märkte av sjuka förstoppningar när jag börja med detta, och kom snabbt på att de behövs hyffsat stora mängder vätska i samband med de stora målen, annars blev jag igenstoppad. Så testa att dricka mycket vatten när du äter, så ska du se att de tar fart.

WHITEFOLKS
2010-05-11, 12:05
Det är ju dock inte så konstigt att det blir mindre avföring när man (oftast) äter mindre.

Antagligen är han ju inte en person som lagt till massa grönsaker eller liknande heller för att fylla ut och använder säkert en del proteindrinkar/kvarg eller liknande.

En proteindrink borde det ju bli mindre "avfall" från än motsvarande proteinmängd kyckling.(?)

ehbone
2010-05-11, 12:13
Något som skulle kunna hjälpa dina magproblem är att du slutat ta olja till varje måltid och istället äter "fasta" fetter. Exempelvis hela ägg eller någon god sås, linfröolja är för övrigt en mindre bra olja.

Utöver oljan har du inte mycket fett i kosten, jag gissar att både pastan och havregryn är fiberberikade?

Jag vet att det är väldigt lite fett i kosten det var därför jag tänkte att jag fyller ut det med linfröoljan bara så borde det ju bli kanon. men varför är den oljan så dålig då och finns det något bättre som man kan ta lika lätt som det? mycket lättare att hålla koll på mitt fettintag när jag kör olja och inte fast fett

WHITEFOLKS
2010-05-11, 14:31
Inget fel att äta lite linfröolja varje dag men den är inte så lämplig att äta stora mängder av pga sin fettsammansättning.

Vill du bara fylla ut kalorier/få med mer fett så är rapsolja ett bra och billigt alternativ.

Fredrik_S
2010-05-11, 14:39
Linfrö oljan har kass fettsammansättning, ingen fara i små mängder, men som det ser ut hos dig så är det den främsta fettkällan... Bättre fettkällor är grädde rapsolja olivolja smör ägg animaliskt fett kokosfett osv.. Bäst är en lagom blandning av alla...

Friggebo
2010-05-11, 14:39
Jag är i precis samma situation och övervägen om det kan vara liknande de din polare säger, man äter ju trots allt mindre och bättre mat , så kanske inte blir så mycket över att göra sig av med för kroppen?
Jag är iaf inte orolig :)

HulkH
2010-05-11, 15:10
Jag är i precis samma situation och övervägen om det kan vara liknande de din polare säger, man äter ju trots allt mindre och bättre mat , så kanske inte blir så mycket över att göra sig av med för kroppen?
Jag är iaf inte orolig :)

Tkr det låter ganska orimligt att kroppen skulle använda sig av ALLT som man äter...

Eddie Vedder
2010-05-11, 15:18
Jag är i precis samma situation och övervägen om det kan vara liknande de din polare säger, man äter ju trots allt mindre och bättre mat , så kanske inte blir så mycket över att göra sig av med för kroppen?
Jag är iaf inte orolig :)

Det är inte överskott av mat man skiter ut. Då skulle ju ingen människa i världen vara överviktig.

frambogir
2010-05-11, 15:27
Men ta dubbel dos av valfri PWO!

WHITEFOLKS
2010-05-11, 15:28
Svart kaffe på fastande mage brukar få igång saker för mig :D

Bendermannen
2010-05-11, 15:40
några askar läkerol och saken är biff!

Kischen
2010-05-11, 17:43
Jag skulle rycka på axlarna åt att gå på toa och göra 2an 2 ggr på 8 dagar. Mår jag bra och allt känns ok skulle jag inte oroa mig.

Rockhard
2010-05-11, 18:19
Visualisera. Tänk hela dagen på (om du tex är på jobb/skola) att när du kliver innanför hemmadörren så blir du akut skitnödig. Kan funka :thumbup:

Vanish
2010-05-11, 18:23
Från att skitit 1-2 gånger per dag, tills jag börja deffa - äta mindre och framförallt kolhydrater så blev det ca 3-4 dagar mellan gångerna. Dock så va första deffen riktigt taskig mot analen :(

Valde nu att lägga in lite proviva, om det är jättenyttigt vet jag inte men jag mår iaf bättre av det i magen =)