handdator

Visa fullständig version : Insulinkänsligheten i botten

ajsen
2010-05-10, 19:21
Hej
Har nyligen opererats och då inte kunnat sköta kosten till 100% som jag vanligtvis gjort vilket gett lite oanade bieffekter. Styrkan är det inget fel på, har i princip återfått all styrka efter nästan 2 veckors träning och volymen (fyllnaden).

Mitt problem som jag på sistone märkt av är att jag blir väldigt trött efter ett stort mål, oavsett hur det är uppdelat så blir jag trött och vill sova någon timme senare. Måste i princip krossa maten eftersom jag inte kan tugga, kan det bero på det?

Dagens mat blev t.ex. Lax med Brunsås och jordnötssmör, någon timme somnade jag på soffan och jag var hur pigg som helst innan jag käkade.

Beror detta på att jag krossar maten så att kolhydrater tas upp snabbare eller är min insulinkänslighet helt enkelt inte så bra som den var innan operationen?

Mvh

mikaelj
2010-05-10, 19:40
Träningsvana, ålder, vikt, längd, kön, vilken sorts operation, vad äter du en vanlig dag?

ajsen
2010-05-10, 19:50
Tränat i ca 1,5 år. Fyller 20 i höst. 74 kg, 192 cm och kille. Det var en käkoperation och jag tappade ca 7 kg i samband med den.

Käkar enligt IF, fet fisk,en skiva bröd (mörkt), brunsås och jordnötssmör två gånger dagligen och kesella samt kasseinpulver. Ligger på kcalöverskott. Kan inte äta så mycket annat eftersom jag, som sagt, inte kan tugga än..

Mvh

RebelYell
2010-05-10, 20:22
Tränat i ca 1,5 år. Fyller 20 i höst. 74 kg, 192 cm och kille. Det var en käkoperation och jag tappade ca 7 kg i samband med den.

Käkar enligt IF, fet fisk,en skiva bröd (mörkt), brunsås och jordnötssmör två gånger dagligen och kesella samt kasseinpulver. Ligger på kcalöverskott. Kan inte äta så mycket annat eftersom jag, som sagt, inte kan tugga än..

Mvh

Har exakt samma problem, händer bara när jag äter mycket kessela/kassein faktiskt. Vet inte vad det beror på, vore kul att veta. Det kanske är väldigt svårsmält?

Eddie Vedder
2010-05-10, 20:23
Åt du enligt IF även före operationen? IF ger ju ofta rejält stora måltider och om det nu är ett nytt upplägg kanske du helt enkelt reagerar med en paltkoma som du inte hade väntat dig.

stafh
2010-05-10, 20:25
Det är inte helt enkelt så att du sover dåligt efter operationen och är lite sömnigare på dagen på grund av det?

ajsen
2010-05-10, 20:27
Jag har ätit enligt IF i snart ett halvår och det har fungerat fint.

Angående sömnen så sover jag precis som vanligt nu.
Grejjen är den att jag upplever endast svängningar i energinivån efter måltiderna, därför misstänker jag insulinkänsligheten men jag kan ju ha fel.. Därför jag hör med er. Några clues?

Tolkia
2010-05-10, 20:31
Man skall kanske inte vara alltför snabb att skylla precis allt på insulin. Du har ju just utsatt kroppen för ett trauma, och det kostar lite att läka ihop efter det. Nu skriver du inte hur länge det är sedan du opererade dig, men det verkar ju inte vara så länge sedan, och då kan du nog räkna på att vara lite tröttare än vanligt.

Apos78
2010-05-10, 20:36
Det får nog sägas höra till återhämtningen att känna sig lite sliten på tider som annars gick bra. Se till att peta i dig käk i rätt mängd och låt kroppen vila lite extra så återkommer nog ditt gamla jag.

ajsen
2010-05-10, 20:41
Det blir på onsdag en månad sen jag opererade mig.

Jag vill inte dra förhastade slutsatser men jag har tänkt på det flera gånger och det sker alltid efter maten, oavsett när jag äter. Ska prova att dra ner på kolhydraterna och käka mer fett i de stora målen och se om det hjälper något.

JoeyP
2010-05-10, 20:59
Jag fick liknande effekt när jag började med IF, blev sjukt trött av stora måltider.