handdator

Visa fullständig version : split!


Dakke
2010-05-10, 18:17
Har hittills bara kört helkroppspass, men börjar kännas lite väl ostrukturerat så funderar på att börja splitta. Gymmet jag tränar på är dock inte det bästa så det är en del vanliga övningar jag inte kör, men skulle vilja ha hjälp med vilka övningar jag ska köra på vilka dagar etc, etc. Tränar 2 ggr/vecka just nu, men skulle kunna tänka mig att träna alla veckodagar...

Övningarna jag kör nu är: Bänkpress, marklyft, knäböj, militärpress, chins/pullups, stångrodd, curls, crunches... Någon muskelgrupp som behöver köttas mer kanske? Iaf, behäver hjälp med ett bra schema, all hjälp uppskattas!

BB1942
2010-05-10, 18:22
ta bort alla curls och lägg krutet på övriga övningar eller så kör du halvkroppspass.

Kanske ngn övning för mittendelen av axlarna?

Dakke
2010-05-10, 18:25
Hur ska jag då träna biccarna? *flex*

Kauppi
2010-05-10, 18:27
Hur ska jag då träna biccarna? *flex*

chins och roddar.

Dakke
2010-05-10, 18:30
chins och roddar.

roddar kan jag inte göra på mitt gym... inga andra synpunkter?

Donner
2010-05-10, 19:46
roddar kan jag inte göra på mitt gym... inga andra synpunkter?

Du har ju skrivit stångrodd? Det är antagligen det han menar.

Dakke
2010-05-10, 19:54
Du har ju skrivit stångrodd? Det är antagligen det han menar.

Jaså! kanske skippar det då..... men fortfarande inget svar på splitfrågan!

Donner
2010-05-10, 20:41
Push / pull? Finns ju annars väldigt bra scheman här, kolla stickys.

Dakke
2010-05-10, 20:46
har som sagt begränsat utbud på gymmet!

Testar skriva upp ett själv så blir det lättare för er att göra en bedömning:

Dag1: Bänkpress, militärpress, chins/pullups, (curls?)

Dag2: Mark, knäböj, stångrodd, crunches

pass1 måndag+torsdag

pass2 tisdag+fredag?

Donner
2010-05-10, 21:02
Känns kanske inte som att du borde göra chins på dag 1 om du ska köra rodd dag 2. Jag hade bytt ut den mot dips och kört den pass 2 istället för crunches. Magen får stryk i militärpress, mark och knäböj ändå.

Dakke
2010-05-10, 21:13
dips kan jag tyvärr inte göra på mitt gym :\

crunches får vi se vad jag gör med...

Dakke
2010-05-11, 00:04
vill gärna höra fler åsikter!

Pjotor
2010-05-11, 03:53
Dag 1: knäböj, bänkpress, crunches, militärpress, ev. tricepsövning
Dag 2: marklyft/frivändningar (växla vartannat pass), chinups, stångrodd, bicepsövning

Robban
2010-05-11, 07:16
Är det inte rätt underligt egentligen att man vänder sig hit för att ställa denna typ av fråga? Vem som helst kan svara liksom. Hur vet du att du får bra hjälp? Tycker det är en intressant fråga. Vad är det som får dig att välja just det som du faller för för bland alla råd som kan dyka upp i en sån här tråd?

Är det inte bättre att kolla i träningsdagböckerna? Det skulle jag ha gjort eller helst skaffat råd i verkliga livet. Ibland då man sitter i en diskussion här på forumet om träning kan det visa sig att de största "experterna" är typ 18 år och har tränat max två. Tycker bara det är konstigt att man tror man kan lita mer på "expertisen" här än i t ex tidningen Body eller liknande...

Split är klart att föredra om du vill bli grov iaf men helkropp är väldigt skoj.

Mvh

Pjotor
2010-05-11, 07:52
Är det inte rätt underligt egentligen att man vänder sig hit för att ställa denna typ av fråga? Vem som helst kan svara liksom. Hur vet du att du får bra hjälp? Tycker det är en intressant fråga. Vad är det som får dig att välja just det som du faller för för bland alla råd som kan dyka upp i en sån här tråd?


Förtydligande: hädanefter menar jag användare i allmänhet, inte TS.

I bästa fall är frågaren någon som har läst en hel del på forumet och annorstädes, värderat informationen och fått ett hum om vilka i forumet som är värda att lyssna på. I sämsta fall är det någon som inte vill göra något av jobbet själv och väljer de svar som passar.

Är det inte bättre att kolla i träningsdagböckerna? Det skulle jag ha gjort eller helst skaffat råd i verkliga livet. Ibland då man sitter i en diskussion här på forumet om träning kan det visa sig att de största "experterna" är typ 18 år och har tränat max två. Tycker bara det är konstigt att man tror man kan lita mer på "expertisen" här än i t ex tidningen Body eller liknande...

Bra tips, dock har träningsdagböcker begränsat värde. Det är svårt att värdera informationen p.g.a. skillnader i träningsmål, träningsbakgrund, ålder och annat. Som med all annan information på teh internetz är det viktigt att vara källkritisk och påläst.

Dakke
2010-05-11, 15:10
Jag är hyfsat påläst men tänkte fråga här för säkerhets skull. Det hela löste sig dock med att jag börjar på ett bättre gym där det mesta är tillgängligt, så tar ett befintligt schema bara.

Boston77
2010-05-11, 15:17
Såhär kör jag.... vad har du för mål med din träning det avgör ju lite vad du ska ha för träningsschema.


Onsdag 15 set
Br: Bänkpress: 5
Br: Decline: 5
Br: Snedbänk: 5



Torsdag 14 set
Ry: Marklyft: 3
Ax: Militärpress: 5
Ry: Stångrodd: 3
Ax: baksida hantel: 3


Fredag 11 set
Fl: Knäböj lätt: 3
Tr: Smalbänk: 5
Tr: Dips: 3



Lördag vila

Söndag 18 set
Br: Bänkpress lätt: 3
Bi: Bicepscurl: 5
Ma: Hjulet: 5
Ma: Benlyft: 5

Måndag 14 set
Fl: Knäböj: 3
Fl: Benpress: 3
Bl: Baksidalår: 5
Vd: Vader: 3


Tisdag vila

BB1942
2010-05-24, 20:31
får jag lov att fråga varför du kör pressar 3 dar i rad? knäböj dagen efter marklyft? knappt någon rygg i förhållande till framisda? 21 set bröst (räknar med dips) vs 9 set rygg?

Ärligt talat Boston77 så brode du använda dig utav någon av dom färdigskriva programmen