handdator

Visa fullständig version : partiell ruptur av supraspinatusfästet


pia
2010-05-10, 13:23
Fick dignosen idag och jag har haft det i över ett halvår men nu såg de felet genom magnetröntgen. Har partiell ruptur/degneration av suraspinatusfästet och ska bli skickad till ortoped men fram tills dess vad bör jag eventuellt undvika att göra eller kan jag träna det mesta utan problem.

Martin Löwgren
2010-05-10, 19:53
Oftast väljer man att operera dessa hos aktiva människor då vinsterna är stor i förhållande till riskerna.

Framtill ortopedbesöket ska du undvika framförallt abduktioner av alla slag (alltså lyft åt sidan) samt pressar över huvudet.

I övrigt får du träna allt som inte gör ont.

Joe Hardgainer
2010-05-10, 20:21
Oftast väljer man att operera dessa hos aktiva människor då vinsterna är stor i förhållande till riskerna.

Framtill ortopedbesöket ska du undvika framförallt abduktioner av alla slag (alltså lyft åt sidan) samt pressar över huvudet.

I övrigt får du träna allt som inte gör ont.

Stående rodd är väl även något som kan tänkas påverkas markant ??

Martin Löwgren
2010-05-10, 20:22
Stående rodd är väl även något som kan tänkas påverkas markant ??

Självklart då där sker en abduktion som jag skrev att Pia inte får göra.

Joe Hardgainer
2010-05-10, 20:39
Självklart då där sker en abduktion som jag skrev att Pia inte får göra.

Kollade Boysen Möller efteråt ^^. My bad :) Teorin måste dammas av känner jag :em:

Martin Löwgren
2010-05-10, 20:49
Boysen Möller

Bibeln :thumbup:

Joe Hardgainer
2010-05-10, 20:52
Bibeln :thumbup:

Japp!

Tråd låst !! :D

pia
2010-05-11, 12:15
Oftast väljer man att operera dessa hos aktiva människor då vinsterna är stor i förhållande till riskerna.

Framtill ortopedbesöket ska du undvika framförallt abduktioner av alla slag (alltså lyft åt sidan) samt pressar över huvudet.

I övrigt får du träna allt som inte gör ont.

Tack! Det var faktiskt en fråga till som jag hade om operation eller inte så då fick jag svar på den också på samma gång.

Martin Löwgren
2010-05-11, 13:16
Tack! Det var faktiskt en fråga till som jag hade om operation eller inte så då fick jag svar på den också på samma gång.

Det är dock alltid Ortopeden som beslutar om operation eller inte men min erfarenhet är att man ofta väljer att operera just supraspinatus rupturer hos aktiva individer då vinster är stora i jämförelse med riskerna.

butkus09
2010-05-11, 15:57
Fick dignosen idag och jag har haft det i över ett halvår men nu såg de felet genom magnetröntgen. Har partiell ruptur/degneration av suraspinatusfästet och ska bli skickad till ortoped men fram tills dess vad bör jag eventuellt undvika att göra eller kan jag träna det mesta utan problem.

Är magnetröntgen enda sättet att upptäcka en partiell ruptur?

Vad är egentligen skillnaden på ultraljud, röntgen o magnetröntgen?

Martin Löwgren
2010-05-11, 16:19
Är magnetröntgen enda sättet att upptäcka en partiell ruptur?

Vad är egentligen skillnaden på ultraljud, röntgen o magnetröntgen?

Nej det är inte nödvändigt då man hittar den allt som oftast genom vanlig klinisk undersökning.

Googla ultraljud, slätröntgen o magnetkameraundersökning (de är ej röntgen).