handdator

Visa fullständig version : Växer inte - trots stora ansträngningar!


Fis
2010-05-10, 08:24
Hej,
problemet jag har är att jag har stått stilla på samma vikt i ca2 månader.
Jag började träna i februari, vägde då 62kg på mina 177cm.
Sedan gick det ända till Mars någon gång, då jag gick upp till 65kg. Från mars till idag har jag stått på samma vikt hela tiden, någon enstaka gång har jag vägt 67 men oftast ligger det på 65,5kg.
Jag har försökt äta bra, äter kvarg ofta och mycket, äter bra till frukost och lunch (eftersom jag gjorde ju en ökning i februari, och då åt jag nästan mindre än vad jag gör nu!).

Jag tränar 5ggr/veckan om det spelar någon roll. Och har fått mer muskelmassa även om jag inte har gått upp i vikt, kan det stämma? Eller bara illussuon?
Jag undrar bara ifall någon har nån aning om vad som händer?
Vad kan ja göra? Blir erat svar "ät mer" eller finns det något annat som spelar roll?

Tacksam för svar! MVH fis

Fordon
2010-05-10, 08:27
ät mat med mer energitäthet, rör på dig mindre. Väx.

JoeyP
2010-05-10, 08:28
Är du nybörjare kan du få muskler även om du inte ger kroppen tillräckligt med energi.

Till slut måste du börja äta mer och tillföra mer energi så att kroppen har så den kan bygga muskler.

Du får helt enkelt trycka i dig mer energi än vad din kropp behöver så den överskottsenergin kan användas till bla bygga muskler.

Du äter för lite helt enkelt. Att bara äta nyttigt ger dig inga resultat så länge du inte äter tillräckliga mängder. Utöver det nyttiga kan du käka lite annat som innehåller lite mera kcal, men låt basen av din mat vara nyttig och proteinrik.

Apos78
2010-05-10, 08:35
Fokusera inte för mycket på att öka proteinmängden in absurdum. Satsa på fett vid berikning av maten. Med lite extra fett här och där har jag svårt att se att du inte skulle klara att ligga på energiplus utan större besvär. Många som säger att de inte kan äta mer än de gör gör felet att äta större portioner då det de skulle göra är att satsa på samma volym som tidigare men istället öka energitätheten.

Om du fått mer muskelmassa eller inte är svårt att säga. Det är inte osannolikt men väldigt svårt att bedöma.

JoeyP
2010-05-10, 08:43
Fattar inte hur svårt det kan vara att gå upp i vikt, jag har stora problem att inte gå upp i vikt och jag käkar bara nyttig mat typ........

Numse
2010-05-10, 08:57
Fattar inte hur svårt det kan vara att gå upp i vikt, jag har stora problem att inte gå upp i vikt och jag käkar bara nyttig mat typ........

Jag har samma problem med viktuppgång som TS. Om jag inte äter så jag nästan spyr varje dag så rasar jag i vikt :)

Alla är vi olika.

WHITEFOLKS
2010-05-10, 09:03
Numse:

Är det främst pga väldigt hög energiförbrukning eller svårt för att äta mat? Och håller du dig då till "nyttig" mat som havregrynsgröt osv?

Numse
2010-05-10, 09:09
Numse:

Är det främst pga väldigt hög energiförbrukning eller svårt för att äta mat? Och håller du dig då till "nyttig" mat som havregrynsgröt osv?

Gym fem dagar i veckan, rätt långa pass. Ingen cardio, stillasittande jobb. Tål inte mjölk-, soja- eller äggprotein så jag äter bara råvaror. Om jag hade kunna ösa prottedrinkar och gainers så hade viktuppgång inte varit ett problem.

WHITEFOLKS
2010-05-10, 09:11
Du kan ju iofsig äta det som är den stora del av kalorierna i gainers, socker/kolhydrater ändå.

Numse
2010-05-10, 09:13
Sant, men jag åter så lite sockerartade kolhydrater som möjligt. Nästan ingenting.

Håller mig till kött, fett (jordnötssmör, olja och makrill), pasta, grönsaker och lite bröd. Utan makrillen hade jag haft ett helvete!

WHITEFOLKS
2010-05-10, 09:22
Numse: Låter som bra matvaror och jag är inte direkt besviken för att du undviker socker oscv.

Men om du inte är villig att dricka socker/stärkelse så vet jag inte hur gainer skulle funka :)

TS:
Du nämner att du äter "bra", kvarg osv. Det är antagligen det som delvis är ditt problem. Antagligen är du för fokuserad på att du måste äta "bra" (vilket du antagligen likställer med lite fett alt. lite kcal).

Det går ju inte riktigt ihop med ditt mål att äta maträtter som gör dig väldigt mätt och är låga på kcal om ditt främsta mål är att gå upp i vikt och du har svårt att göra det.

Numse
2010-05-10, 09:26
Jag vet bara att gainer innehåller kolhydrater och protein, aldrig druckit det :) jag tänkte inte på att det kanske enbart är sockerartade kolhydrater?

WHITEFOLKS
2010-05-10, 09:30
Oftast är det maltodextrin skulle jag tro och det är ju stärkelse. Blir ju lite skillnad men man kan ju köpa maltodextrin i stora förpackningar också.

Dock är det ju sällan som folk har så svårt att få i sig mat/behöver så mycket kalorier att det känns befogat med gainer osv.

Fis
2010-05-10, 09:53
Låter som en rimlig förklaring, att jag fokuserat mig på protein och inte kaloririk kost. Svårt att hitta en balans bara.
Numse, du som hade samma "problem", har du något tips på käk man kan få i sig som är kaloririkt, nyttigt för tillväxten och proteinrikt?

Kan inte heller dricka whey 80 då de ger mig en jävla massa finnar.
Har dock carbo flex hemma men använder det inte då jag inte har en aning om hur jag ska inta det utan proteinet.

Tack för era svar!

mikaelj
2010-05-10, 10:04
har du något tips på käk man kan få i sig som är kaloririkt, nyttigt för tillväxten och proteinrikt?

Fett kött.

Numse
2010-05-10, 10:16
Numse, du som hade samma "problem", har du något tips på käk man kan få i sig som är kaloririkt, nyttigt för tillväxten och proteinrikt?

Yes. Makrill i tomatsås är min räddare i nöden, samt mycket jordnötssmör på mackorna. Köttfärs är också en höjdare.

Jag äter så här varje dag:

4 mackor med jordnötssmör
300 gram köttfärs och 3-4 dl pasta
300 gram köttfärs och 3-4 dl pasta Alternativt lax/kyckling istället för köttfärs
250 gram makrill/Tonfisk
En halv tallrik grönsaker
0-4 mackor beroende på träningsmängd

Det man behöver tänka på är exempelvis att kyckling och tonfisk är väldigt kalorifattigt i jämförelse med köttfärs och makrill.

Om jag behöver mer kalorier så ökar jag pastan, inte fettet. Får i mig mycket fett redan och jag ligger på gränsen till att må illa. Jag mår exempelvis lätt illa om jag vilar i några dagar och håller samma diet. Om jag äter tonfisk istället för makrill på vilodagar mår jag bättre, men måste då istället öka intaget av kolhydrater om jag vill ligga på samma kalorinivå. Jag reagerar bra på kolhydrater och mindre bra på fett, det är olika från person till person, och det är samtidigt en vanesak.

Du kan ju äta mycket mer saker än mig dock. Kvarg, majonäs, mjölk, ost, ägg, prottedrink o.s.v.

Fett kött.

Exakt. Köttfärs <3

Tom Warrior
2010-05-10, 10:20
Träna mindre. 2-3 pass i veckan. Ät mer, framförallt protein. Finns ingen anledning att träna 5 pass i veckan som nybörjare, om du inte har gener som Victor Richards.

EDIT: Drick en halv dl olivolja varje dag oxo.

Fis
2010-05-10, 10:30
Träna mindre. 2-3 pass i veckan. Ät mer, framförallt protein. Finns ingen anledning att träna 5 pass i veckan som nybörjare, om du inte har gener som Victor Richards.

EDIT: Drick en halv dl olivolja varje dag oxo.

Finns ingen anledning?
Man borde väl ändå få bättre resultat ju mer man tränar, så länge man vilar tillräckligt, det låter väl ganska ologiskt att man får samma resultat oavsett om jag tränar 1,3 eller 5 gånger i veckan..?
Tack för rådet numse!

mikaelj
2010-05-10, 10:34
Man borde väl ändå få bättre resultat ju mer man tränar, så länge man vilar tillräckligt, det låter väl ganska ologiskt att man får samma resultat oavsett om jag tränar 1,3 eller 5 gånger i veckan..?

När du nått tröskelvärdet ger ytterligare stimulans ingen extra effekt.

Apos78
2010-05-10, 10:44
Finns ingen anledning?
Man borde väl ändå få bättre resultat ju mer man tränar, så länge man vilar tillräckligt, det låter väl ganska ologiskt att man får samma resultat oavsett om jag tränar 1,3 eller 5 gånger i veckan..?


Mängden träning skulle jag säga är underställd upplägg och planering av densamma. Givetvis ingår vila, funktionalitet och återhämtning i denna planering. Mer är inte alltid bättre men flera välplanerade träningspass kan ge en brantare resultatkurva.

Numse
2010-05-10, 10:50
Fortsätt träna fem pass du, det gör jag och det funkar utmärkt om man lägger upp det på rätt sätt. Bra resultat ger det också.

vicarious
2010-05-10, 12:30
Träna hårdare.

JoeyP
2010-05-10, 12:52
Jag kan lätt trycka i mig överskott på ren kyckling kvarg och keso och grönsaker utan problem! Kanske för man dietat sen midsommar som en jävla noob också :D

Numse
2010-05-10, 12:54
Jag kan lätt trycka i mig överskott på ren kyckling kvarg och keso och grönsaker utan problem! Kanske för man dietat sen midsommar som en jävla noob också :D

:D ska vi byta aptit?

JoeyP
2010-05-10, 12:57
:D ska vi byta aptit?

Haha ja gärna.

Idag i skolan vare pytt i panna, ris med korv och kyckling och currysås.

2 stora tallrickar
och en halv tallrick.

Och då menar jag VERKLIGEN STORA sådär så folk liksom "kan du inte ta två gånger istället? det där äter du aldrig upp"

Så idag blire jääääävligt hårt att komma på underskott :D

dupper
2010-05-10, 12:58
Jag hade gärna bytt till mig din situation med att äta sig proppmätt och knappt kunna gå upp i vikt, Numse. Matglad som man är så hade jag nog mått prima! :D

Numse
2010-05-10, 13:14
Nice Joey, men om man ser på din form så verkar inte pytt i pannan lägga sig fel ;D

@dupper
Hehe, många som vill ha min förbränning :D men det är verkligen ett jävla meck när man vill bli stor

WHITEFOLKS
2010-05-10, 13:31
Är det verkligen din förbränning och inte bara att du inte äter så mycket?

Hur många kcal äter du på en dag på vilken vikt/aktivitetsfaktor?

Numse
2010-05-10, 13:37
Bra fråga. Jag har alltid haft problem att gå upp i vikt, men jag kanske helt enkelt äter mindre än de flesta. Isf äter ni fan mkt, för jag har problem att få i mig det jag äter både mättnads- och tidsmässigt :)

Äter mellan 2500-3000 kcal om dagen drygt. Mätte upp det för ett tag sedan till 2500, men jag har lagt om kosten lite sen dess. Det är närmare 3000 än 2500 nu på en träningsdag. 81.0 kg kroppsvikt i morse.

Aktivitetsfaktor är ju omöjligt att säga. Men jag tränar fem långa tunga pass i veckan, och gör i princip inget annat än det. Kontorsjobb.

Men om jag började käka chips, godis och dricka cola varje dag så skulle jag säkert gå upp i vikt.

Doctor Snuggles
2010-05-10, 13:56
Träna mer sällan med fler muskelgrupper per gång och lägre volym per muskelgrupp. Ät minst 2g protein per kvkg och se till att du ligger på kaloriplus. Och eventuellt käka mer d-vitamin, magnesium och zinc (om du har brist).