Visa fullständig version : Hur mycket kalorier behöver jag för viktökning?
chrillepille
2010-05-10, 01:50
Skulle behöva hjälp med hur mycket kalorier jag behöver på en dag för att öka i vikt sakta men säkert. Har kollat en hel del hemsidor flera gånger men tycker det är riktigt bökigt och jag får aldrig ordning på något. Vill ha koll på hur mycket jag äter utan att behöva bry mig om jag äter för mycket eller för lite under en dag, bara fokusera på att följa matschemat och träna. Jag har tränat runt 8 månader och kör 5 dagar i veckan, jag jobbar hemma så det blir mycket stillasittande. Undrar också hur mycket protein jag bör få i mig på en dag om jag väger 82kg?
Är 21 år
170cm
Väger 82kg
"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka."
King Grub
Istället för att dra av 500 lägger du givetvis till kalorier istället.
Eddie Vedder
2010-05-10, 06:29
Hur äter du idag och ligger du still?
Om så är fallet så lägg till typ tre kokta ägg och ett glas mjölk utöver det du äter normalt. Märker du att inget händer så addera ytterligare någonting. Riv ost över maten där det passar, ha mer smör i maten, snåla inte på sås osv.
Om inget funkar kanske lite mer noggrann kalorikoll kan vara bra men jag uppfattar det som att du helt slipper det?
Såhär har jag skrivit tidigare:
Om bulk:
http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/
Tips för viktuppgång:
http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.