handdator

Visa fullständig version : turkisk yougurt bra under deff?


Makemefit
2010-05-09, 18:06
turkisk yougurt bra under deff?

mikaelj
2010-05-09, 18:10
Ja. För det är gott och gör mig glad.

Hank
2010-05-09, 18:23
Jag älskar turkisk yogurt 3,5 procent á 70 kcal/100 gram. Det gör mig glad för att det innehåller så nedrans lite fett.

Brickhead
2010-05-09, 18:25
Är det inte turkisk yoghurt som är proppad med socker eller blandar jag ihop det med en annan?

Hank
2010-05-09, 18:28
Är det inte turkisk yoghurt som är proppad med socker eller blandar jag ihop det med en annan?

Du blandar ihop det med något annat så in i norden.

Brickhead
2010-05-09, 18:39
Ah ok:Virro

Makemefit
2010-05-09, 20:38
Jag älskar turkisk yoghurt 3,5 procent á 70 kcal/100 gram. Det gör mig glad för att det innehåller så nedrans lite fett.
har aldrig riktigt fattat detta med deff och fett, är fett farligt under deff?
för det är väll kalorierna man ska akta sig för? jag käkar den 10%iga och klarar mgi utan problem till lunchen om jag käkar 100-150gram av den.

menar det blir bara 200kcal totalt max :) så det borde vara perfekt mat?

Näringsvärde per 100 g
Energi (kJ): 520
kcal: 125
Kolhydrater: 4,20 g
Protein: 3,30 g
Fett: 10,00 g

Hank
2010-05-09, 20:40
har aldrig riktigt fattat detta med deff och fett, är fett farligt under deff?
för det är väll kalorierna man ska akta sig för? jag käkar den 10%iga och klarar mgi utan problem till lunchen om jag käkar 100-150gram av den.

menar det blir bara 200kcal totalt max :) så det borde vara perfekt mat?

Näringsvärde per 100 g
Energi (kJ): 520
kcal: 125
Kolhydrater: 4,20 g
Protein: 3,30 g
Fett: 10,00 g

Ja det är absolut inget fel med det. Och fett är inte farligt och man blir inte fet av fett. Jag försökte bara vara lite skojfrisk då fettförespråkaren nr1 postade över mig. Men nu i efterhand var det ju varken skoj eller hade någon som helst mening.

Makemefit
2010-05-09, 21:04
aha ;) ^^ men vad e fettet "uppgift"? vad händer om man äter för lite respektive för mycket fett?


Turkisk yoghurt = perfekt lågkalori mat?

mikaelj
2010-05-09, 21:14
aha ;) ^^ men vad e fettet "uppgift"? vad händer om man äter för lite respektive för mycket fett?

För mycket fett riskerar att hålla dig mätt länge...

Turkisk yoghurt = perfekt lågkalori mat?

Nä, bark är perfekt lågkalori. Men allt handlar inte om kalorier när du äter det.

Frantic
2010-05-09, 22:35
För mycket fett riskerar att hålla dig mätt länge...



Nä, bark är perfekt lågkalori. Men allt handlar inte om kalorier när du äter det.

Det där var väl ett lite onödigt inlägg?

eriksvensson
2010-05-09, 22:38
Det där var väl ett lite onödigt inlägg?

Inte riktigt. Det många missar är ju att desto mindre fett en produkt har desto mer skit har utvecklaren tillsatt. Kolla bara créme fraiche som fullfet har två-tre ingredienser medans mini-fraiche har över åtta-nio stycken. Är det inte bara bättre att äta mindre av den riktiga varan än att äta en E-nummer-cocktail?

Erik

Frantic
2010-05-09, 22:42
Inte riktigt. Det många missar är ju att desto mindre fett en produkt har desto mer skit har utvecklaren tillsatt. Kolla bara créme fraiche som fullfet har två-tre ingredienser medans mini-fraiche har över åtta-nio stycken. Är det inte bara bättre att äta mindre av den riktiga varan än att äta en E-nummer-cocktail?

Erik

Jag syftade mer på att Makemefit hade inställningen att fett i kosten är "farligt och när han undrade över vad fettets funktion i kosten faktiskt är och vad som händer om man får i sig för mycket eller för lite så fick han det svar han fick.

Det är lätt att säga att han kan använda sökfunktionen men det kan man göra i princip om alla trådar som startas och då skulle forumet dö ut

mikaelj
2010-05-09, 22:50
Men jag vet inte vad fettets (utöver o3/o6) funktion är, Frantic. Jag vet att jag mår bättre med än utan, men har ingen riktig förklaring.

Morty
2010-05-09, 22:52
För mycket fett riskerar att hålla dig mätt länge...



Alltid snack om det :P

Jag var mätt i 8h idag på 800 kcal gröt. Fettsnål gröt.

eriksvensson
2010-05-09, 22:55
Jag syftade mer på att Makemefit hade inställningen att fett i kosten är "farligt och när han undrade över vad fettets funktion i kosten faktiskt är och vad som händer om man får i sig för mycket eller för lite så fick han det svar han fick.

Det är lätt att säga att han kan använda sökfunktionen men det kan man göra i princip om alla trådar som startas och då skulle forumet dö ut

Sorry! My bad. *cupid* Missförstod nog lite grann vad du syftade på.

Erik

mikaelj
2010-05-09, 23:02
Jag var mätt i 8h idag på 800 kcal gröt. Fettsnål gröt.

Jag var mätt i 24h igår på 2500 kcal blandat gegg!

Anton Fräs
2010-05-09, 23:28
Inte riktigt. Det många missar är ju att desto mindre fett en produkt har desto mer skit har utvecklaren tillsatt. Kolla bara créme fraiche som fullfet har två-tre ingredienser medans mini-fraiche har över åtta-nio stycken. Är det inte bara bättre att äta mindre av den riktiga varan än att äta en E-nummer-cocktail?

Erik

Vad är det som är farligt med en E-nummer cocktail? Vilket specifikt e-nummer tänker du på?

Jag förstår att man kanske inte vill sätta sin tillit till e-nummer i alla lägen men att bara kategoriskt döma ut det är.. Dumt.

inter
2010-05-10, 09:45
Jag var mätt i 24h igår på 2500 kcal blandat gegg!

8h * 3 = 24h
800kcal * 3 = 2400 kcal

2400 kcal < 2500 kcal

Med ditt argument så vinner gröten över den blandade geggan.

Eddie Vedder
2010-05-10, 10:40
Med ditt argument så vinner gröten över den blandade geggan.

Ja tills han dör av näringsbrist vilket Mikael slipper med sin näringspackade animaliska kost. ;)

Bulldog_3
2010-05-10, 10:51
hörni hörni, tråden handlar väl om yoghurten? respektera trådskaparen och håll det on topic, please? Klockrent om ni kan kasta in exempel osv, men relatera då gärna mer till yoghurten, så slipper tråden spåra ur i ex antal sidor för att sedan återfå fokus. (intressanta inlägg dock, verkligen! kanske i en annan tråd bara?)

Mvh
Degklumpen

inter
2010-05-10, 10:51
Ja tills han dör av näringsbrist vilket Mikael slipper med sin näringspackade animaliska kost. ;)

Jag drar bara slutsatser utifrån dom argument han själv använde. Vad hans gegga innehåller framgick inte, och är inte heller specielt nyfiken på den. Det kan lika gärna vara en sörja av kokosfett och tran som något annat.

Men ja; nog med Off Topic nu.

Eddie Vedder
2010-05-10, 10:58
Jag drar bara slutsatser utifrån dom argument han själv använde. Vad hans gegga innehåller framgick inte, och är inte heller specielt nyfiken på den. Det kan lika gärna vara en sörja av kokosfett och tran som något annat.

Men ja; nog med Off Topic nu.

Det var lite skämtsamt sagt.;)

Men on topic: Turklisk yoghurt är grymt gott och går utmärkt att äta under deff, både den fullfeta och de lättare varianterna. Det är ett nyttigt livsmedel som går att använda i massor av goda saker.

Själv har jag många gånger haft både grekisk och turkisk yoghurt i gröt. Tyvärr lite för dyrt/liter för att köra med jämt tycker jag.

inter
2010-05-10, 11:25
Det var lite skämtsamt sagt.;)

Ironi når inte alltid ända fram över internet, speciellt inte när man sitter och jobbar under tiden. Du får ursäkta om jag verkade snäsig.

OnTopic:

Jag brukar själv använda turkisk yoghurt i matlagning istället för t.ex. creme fraiche när jag vill begränsa kalori-intaget något. Den är egentligen inte kokbar, men är man inte så kinkig så funkar det utan problem tycker jag själv.

eriksvensson
2010-05-10, 11:26
Vad är det som är farligt med en E-nummer cocktail? Vilket specifikt e-nummer tänker du på?

Jag förstår att man kanske inte vill sätta sin tillit till e-nummer i alla lägen men att bara kategoriskt döma ut det är.. Dumt.

Ja, alla E-nummer är ju såklart inte 'skräp', däremot tycker jag man ska undvika dessa i största mån (jag betvivlar att kroppen har nytta av dessa ämnen iallafall..) Att äta en mindre mängd 'naturlig, oprocessad' mat är i mitt tycke bättre än att äta något där man plockat ut energi och istället satt in smakförstärkare, färgämnen samt andra tillsatser. Kanske har jag blivit hjärntvättad av LCHF och 'naturlighetstänket', jag vet inte.. :)

Tycker dock att man ska köra fullfeta produkter så långt det går, och såklart äta en mindre mängd om man nu vill räkna på kalorierna.

Erik

Rickard
2010-05-10, 11:46
Ja, alla E-nummer är ju såklart inte 'skräp', däremot tycker jag man ska undvika dessa i största mån (jag betvivlar att kroppen har nytta av dessa ämnen iallafall..) Att äta en mindre mängd 'naturlig, oprocessad' mat är i mitt tycke bättre än att äta något där man plockat ut energi och istället satt in smakförstärkare, färgämnen samt andra tillsatser. Kanske har jag blivit hjärntvättad av LCHF och 'naturlighetstänket', jag vet inte.. :)

Tycker dock att man ska köra fullfeta produkter så långt det går, och såklart äta en mindre mängd om man nu vill räkna på kalorierna.

Erik

Bara för att det är ett E-nummer behöver det inte vara något onaturligt och konstigt. T. ex. E300 som är askorbinsyra, mer känt som C-vitamin.

eriksvensson
2010-05-10, 11:51
Bara för att det är ett E-nummer behöver det inte vara något onaturligt och konstigt. T. ex. E300 som är askorbinsyra, mer känt som C-vitamin.

Helt sant. Jag har ingen jättekoll på e-nummren men jag är säker på att vi klarar oss bra utan många av dom (kanske man inte ska säga när man inte har koll på det.. haha, nåja det får va som det är.:))

Erik

Eddie Vedder
2010-05-10, 14:35
Helt sant. Jag har ingen jättekoll på e-nummren men jag är säker på att vi klarar oss bra utan många av dom (kanske man inte ska säga när man inte har koll på det.. haha, nåja det får va som det är.:))

Erik

Du har så rätt.

Men att något är onödigt gör det inte per automatik skadligt och dessutom är det i väldigt många fall så att E-numret redan ingår i produkterna du äter fast då i sin naturliga form och alltså inte redovisas. Att du inte läser "sojalecitin" på Zetas sojabönor innebär ju inte att produkten är fri från sojalecitin. ;)

Men jag är, liksom du, väldigt kritisk mot industrin men inte på grund av att jag tror särskilt många tillsatsämnen är skadliga. Det är snarare en fråga om vad man egentligen får för pengarna. Många produkter sjunker nog en hel del i produktionspris utan att det motsvaras av ett billigare pris för konsumenten.

Men turkisk yoghurt är prisvärt även om det är relativt dyrt tycker jag.:thumbup:

Sverker
2010-05-10, 17:12
Jag är possitiv till industrin:D och ser att E-nummer gör nytta. Allt deklareras. Finns inga hemligheter där. Vill konsumenterna inte köpa varan så kommer den automatiskt att dö ut.
Underskatta inte er själva som konsument. Det är ni som gör valet.

Anton Fräs
2010-05-10, 17:16
Många produkter sjunker nog en hel del i produktionspris utan att det motsvaras av ett billigare pris för konsumenten.


Det är den biten jag riktar kritik mot. Men vill konsumenten ha en lättprodukt med emulgeringsmedel istället för en fullfet så får ju konsumenten precis vad han betalar för :)

Lite värre med vissa produkter som har utfyllnad som "standard."

Morty
2010-05-10, 18:11
Det var lite skämtsamt sagt.;)

Men on topic: Turklisk yoghurt är grymt gott och går utmärkt att äta under deff, både den fullfeta och de lättare varianterna. Det är ett nyttigt livsmedel som går att använda i massor av goda saker.

Själv har jag många gånger haft både grekisk och turkisk yoghurt i gröt. Tyvärr lite för dyrt/liter för att köra med jämt tycker jag.

Det hoppas jag, klart att det är värt att leva sitt liv på multivitamin och gröt! ;O

Turkisk yoghurt, blandat med turkisk honung är något av det godaste som finns. Passar inte under diet då det är alldeles för gott.

F.W.Y.H
2010-05-10, 18:19
Det hoppas jag, klart att det är värt att leva sitt liv på multivitamin och gröt! ;O

Turkisk yoghurt, blandat med turkisk honung är något av det godaste som finns. Passar inte under diet då det är alldeles för gott.

Vadfan är turkisk honung? ;) Grekisk?

Eddie Vedder
2010-05-10, 18:28
Det är ni som gör valet.

Då kan du ju hjälpa mig att hitta nitritfri chark och opastöriserade mjölkprodukter så jag kan göra det valet. :)

Sverker
2010-05-10, 18:38
Jag vill inte utsätta dig för Clostridium sp eller EHEC och Listeria monocytogenes.





Tekniken är gammal och DYR men går säkert att köra på mjölk:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Hogtryckspastorisering-av-fruktberedningar-godkand-metod-/

Vi kan säkert fixa färdigskivad skinka förpackad i modifierad atmosfär med hög syrgashalt. Billigt ? Nej, men nitritfritt.

Eddie Vedder
2010-05-10, 18:42
Jag vill inte utsätta dig för Clostridium sp eller EHEC och Listeria monocytogenes.

Då har jag ju inte valet som du sa.

Sverker
2010-05-10, 19:19
Vart vill du komma nu ?

Det är dumt att tumma på matsäkerheten genom att inte använda nitrit eller dricka opastöricerad mjölk. Du fick alternativ men kostnaden är stor i förhållande till vinsten och förväntad konsumentgrupp. Utmaningren blir att utveckla teckniken och sänka kostnaden.

Eddie Vedder
2010-05-10, 19:22
Vart vill du komma nu ?

Det är dumt att tumma på matsäkerheten genom att inte använda nitrit eller dricka opastöricerad mjölk. Du fick alternativ men kostnaden är stor i förhållande till vinsten och förväntad konsumentgrupp. Utmaningren blir att utveckla teckniken och sänka kostnaden.

Jag respekterar din åsikt men håller helt enkelt inte med. Vi har olika syn på det. Jag utsätter mig gärna för minimalt ökad risk för botulism än cancer.

Och mina erfarenheter av livsmedelsindustrin är tyvärr inte positiv. Jag var positivt inställd förr men har ändrat mig mer och mer ju mer jag kommit i kontakt med den branschen. Jag har kanske haft otur.