handdator

Visa fullständig version : Hur förklarar man sig...


Frillan
2010-05-09, 18:03
Hej.

Under Onsdagskvällen ringde farfar och farmor till mig vid 23.30, jag låg och sov.

Han förklarade att mamma var där och hade tagit hennes sömntabletter och druckit massor av vin (Hon är alkoholist)... Jag var tvungen att köra dit och bära hem henne, hon var i princip medvetslös...

Dom två återstående dagarna under veckan orkade jag helt ärligt inte gå till praktiken, jag mådde fruktansvärt dåligt och kunde inte göra något annat än att ligga i sängen och glo upp i taket, jag känner mig fruktansvärt oinspirerad när detta händer.. Jag missade två dagar på praktiken (torsdag och fredag).

Tycker ni jag ska vara ärlig mot min handledare och berätta som det är? Känns fruktansvärt pinsamt...speciellt om han tror att jag är ett psykfall som ljuger för honom...

För tillfället har jag en 5 veckors praktikperiod. Är 18..

Nils.R
2010-05-09, 18:05
Försök med att börja hänvisa till "personliga skäl", om det inte går så får du helt enkelt avgöra om du vill berätta eller inte.

xodd
2010-05-09, 18:08
Är detta genom skolan? Har du förtroende för läraren som håller i kursen?

Försök boka in, alt. ringa till läraren och förklara situationen, och sedan hänvisar du bara till personliga skäl om det är så att någon frågar på din praktikplats.

Olegh
2010-05-09, 18:09
Det, eller hitta på en bra lögn om varför du var borta. Jag tycker det är fullt förståeligt att du inte har lust att berätta om en så pass personlig angelägenhet för en främmande människa.

Edit: Hänvisa till personliga skäl som de andra föreslår är givetvis bättre än att ljuga!

Ape3
2010-05-09, 18:18
Är detta genom skolan? Har du förtroende för läraren som håller i kursen?

Försök boka in, alt. ringa till läraren och förklara situationen, och sedan hänvisar du bara till personliga skäl om det är så att någon frågar på din praktikplats.

Mycket bra förslag. Kontakta din lärare.

ryss
2010-05-09, 18:22
5 veckors praktik, du är 18, låter helt klart som det är genom gymnasiet du har praktik? Om så är fallet hade jag skitit i fullständigt att berätta varför etc, vem bryr sig ens om en sådan praktikplats? gör vad du själv känner för, ingen på kolozzeum kan berätta för dig vad du borde göra

Frillan
2010-05-09, 18:24
Jag hade tänkt att berätta då jag vill ha bra referenser. Får se hur jag känner imorgon.

von huff
2010-05-09, 18:25
Säg att du måste vara hemma pga av personliga skäl.Det är inget att skämmas över

ryss
2010-05-09, 18:26
Jag hade tänkt att berätta då jag vill ha bra referenser. Får se hur jag känner imorgon.

Allright, gör precis som du känner, du ska ju inte berätta om ditt personal life etc. om du inte vill det bara för att någon på kolozzeum sa det, gör precis som du känner känns rätt/bra

Snobbe
2010-05-09, 18:29
Min farsa har gjort samma sak även han alkoholist. Jag orkade inte göra något på typ 2veckor efter det var på sommarn och jag var arbetslös så de va ingen fara så men jag hade nog aldrig berättat sanningen för någon jag praktisera hos. Hoppas din morsa mår bättre snart. Och skit i din praktik dom får tro vad dom vill.

shadowfire
2010-05-09, 19:05
Personliga skäl eller så kan du berätta lite av storyn bara, att det hände en incident inom familjen men att du inte vill gå in på detaljer. Du gör det som känns bäst.

En sak är säker och det är att detta är väldigt, väldigt vanligt. Du är långt ifrån ensam och om du nu skulle berätta den exakta orsaken så är det inget unikt eller pinsamt egentligen - även om jag förstår väldigt väl vad du menar.

På samtliga ledarskapsutbildningar jag gått så har det blivit handuppräckning på hur många som har en nära släkting med alkoholproblem (föräldrar eller syskon främst) och det brukar vara så mkt som 80%. Utan att orda vidare om urvalsgruppen, så det jag vill förmedla är att du är långt ifrån ensam om att råka ut för sådant.

Hoppas att du lyckas lösa situationen och att din mamma får den hjälp hon behöver. Du berättar enbart det som känns bäst för dig till din handledare mm.