handdator

Visa fullständig version : Kan inte gå upp i vikt!


Acer15
2010-05-09, 15:48
Tjena..

Jag är 16 år, 1.85 lång och väger bara 56.5 kg!

Jag är inte alls så smal så att mina revben syns jag har en hyfsat normal
kroppsbyggnad bara lite smalare än normalt.

Jag började att gymma för cirka 2 månader sen då jag vägde 58 kg. Under denna period har jag ätit grymt mycket och verkligen kämpat för att försöka gå upp i vikt.

Jag har varit sjuk i cirka 1 vecka och det har hindrat mig från att gå till gymmet, men när jag var där i går och ställde mig på vågen, då väger jag 56,5! innan denna sjukperiod vägde jag cirka 59 kg!

Vad gör jag för fel? vad ska jag göra för att kunna gå upp i vikt snabbt utan några konstiga pulver.

Jag gymmar cirka 3-4 gånger i veckan. 2 timmar per pass.*popcorn*

F.W.Y.H
2010-05-09, 15:59
Mät och väg allt du äter under en dag, skriv det här och sen kan vi avgöra vad som är "grymt mycket" för dig, för du äter förmodligen för lite.

aGrahn
2010-05-09, 16:23
personligen tycker jag att det låter som att du tränar för mycket!
Hur som helst så funkade lite olivolja för mig :)

sweaberg
2010-05-09, 16:40
2 timmar varje pass ? herregud, varför om jag får fråga ?

Ät mer, tror inte du har ätit "grymt mycket" som du beskriver, om man väger så lite som du gör så borde det vara väldigt enkelt att komma upp. men men.

simonua
2010-05-10, 22:01
men fan ät!, skriv hur en vanlig dag ser ut, vad du äter, ungefär hur mycket osv, räkna gärna ihop hur mycket kalorier det är också, troligtvis äter du för lite, 65-70 bör man väl ligga till din längd, när jag vägde 70 till mina 189 cm tyckte jag jag var väldigt smal.

hertzman
2010-05-10, 23:10
2 timmar varje pass ? herregud, varför om jag får fråga ?

Ät mer, tror inte du har ätit "grymt mycket" som du beskriver, om man väger så lite som du gör så borde det vara väldigt enkelt att komma upp. men men.

2 timmar är det ju inga problem att träna, beror helt på vad man har för upplägg.

Du äter för lite, helt enkelt. Jag var likadan när jag var 15-16, tryckte i mig enorma mängder mat. Du äter säkert redan mycket, men har du ett aktivt liv i övrigt och tränar 2 timmar per pass så är nog kaloribehovet rätt stort. Skriv upp allt du äter under ett par dagar, och vilka mängder. Räkna gärna kalorier också, kan bli svårt om du äter i skolan men hemma borde det inte vara några problem. Lagar du mat själv så kan du börja med att lägga till mer fett i standardrätterna. Jag äter mycket köttfärssås och grytor, steker alltid i ordentligt med smör, i med mer olja och kör på med någon dl grädde, efter behov.

Har du råd kan du ju skaffa dig en vanlig gainer, eller blanda själv. Dubbeldosera efter träningspasset, om din mage klarar det. Min mage pajar helt av för mycket malto, men det verkar vara individuellt.

Victuhh
2010-05-10, 23:22
Det är helt omöjligt att du, som du påstår, äter mycket & bra och tränar rätt utan att gå upp i vikt :) gör om gör rätt..

Gainer är ett enkelt sätt att få i sig lite fler dagskalorier

Yeahvlen
2010-05-11, 00:36
Du är fortfarande ung, och visst kan det upplevas svårare att öka i vikt när kroppen verkar vilja ha mer än vad som går att trycka i den.

Det finns ingenting som hjälper dig förutom mer mat. Hur mycket du än tror att du äter, så äter du för lite. Du får helt enkelt öka portionsstorleken, alternativt/och måltidsfrekvensen tills du går upp i vikt. Annat fungerar inte.

Bluesparv
2010-05-11, 01:25
Ät onyttigare. Kakor är bra grejer! :D

powderdog
2010-05-11, 02:04
Du kan visst gå upp i vikt, såvida du inte har någon sjukdom som förhindrar det. Det är helt enkelt som så att du äter för lite.

Se till att få i dig tillräckligt med protein, sedan skulle jag göra som många andra redan skrivit, lägg till mer fett i din kost. Du verkar ju vara rätt viktstabil i dagsläget, så lite enkla knep borde göra susen. Testa att skaffa nötter som tilltugg, ta några extra skivor ost på mackorna, ta ett glas mer mjölk än du brukar etc etc. Applicera det på dina dagliga kostvanor och du kommer att gå upp i vikt.

Symphony Flex
2010-05-11, 06:34
jepp.... som tur för dig grabben så har resten av grabbarna här rätt. du äter som en liten flicka! har hört det där snacket hur många gånger som helst från folk som påstår sig äta så jävla mycket... när man sedan käkar med dem är det skrattretande.

väg, mät och räkna!!!! å ät mycket på riktigt! gillar du kebabpizza förresten? kan du pressa 2 st på en gång?

Eddie Vedder
2010-05-11, 06:35
utan några konstiga pulver.

Då är kanske inte kosttillskottsdelen rätt del att posta tråden i. ;)

Flyttar den åt dig.:thumbup:

Onigiri
2010-05-11, 08:29
Vad tror du om ett gäng ballerina kladdkaka och en halvliter vaniljglass som efterrätt, dagligen?

Eller för att göra det enklare: 1 påse Polly summer berries. :)

Anton Fräs
2010-05-11, 08:35
Ät som du gör nu, om du gillar din nuvarande mathållning.

Lägg sedan till lite extra varje dag, en god sås till middagen, en skål med fruktsallad till frukost eller liknande. Lägg till mer och mer till du når önskar viktuppgångstakt/önskad målvikt.

Ammu
2010-05-11, 08:37
Jag trodde också att jag inte kunde gå upp i vikt ett tag. jag är 194 och vägde runt 78 kg tills jag fyllde 18 och insåg att jag åt på tok för lite för att kunna gå upp i vikt.
och nu väger jag runt 100.

så ät mer och ät "onyttigt" så ska du se att du börjar lägga på dig

Sgart
2010-05-11, 09:13
Det är väldigt vanligt att man tror att man inte kan gå upp i vikt bara för att man inte är van att äta den mängden det krävs för att öka. Samma sak hos mig. Jag trodde jag hade onaturligt hög ämnesomsättning eller nått. men mina matvanor var helt enkelt inte tillräckligt gluffiga :)

Ät mer.

blondyz
2010-05-11, 09:15
Som sagt, håller med de flesta här.. Ät mer!

Däremot förstår jag inte poängen i att äta "onyttigt"? Om man skall definiera "nyttigt" för personen i fråga kanske kosten för tillfället innehåller mer fett än för normalpersonen som vill hålla sin vikt, inte gå upp. Men däremot tycker jag att det är fel att säga "ät onyttigt" då hans kropp förmodligen inte kommer att må bättre någonstans om han sitter och trycker i sig godis, Mc Donalds och Burger King dagarna i ända, hur mycket han än äter. Visst fan kan ha gå upp i vikt av detta, men hur bra kommer hans kropp må på en skala?

Nej, jag säger helt enkelt att anpassa din kost idag efter ett större energibehov helt eneklt. Högt protein intag, en del grönsaker och lägg dig mycket högre än du brukar på pasta/potatis/ris/sås/grädde/smör etc :)

Sen är jag en person som inte gillar att "små äta", men om du gör det så ta med dig en rejäl påse nötter, käka en näve när du känner att det är bra. 10 nävar nötter om dagen, det hade dragit sitt strå till stacken och innehåller dessutom en del nyttigheter :)

Kensha
2010-05-11, 09:22
Som sagt, håller med de flesta här.. Ät mer!

Däremot förstår jag inte poängen i att äta "onyttigt"? Om man skall definiera "nyttigt" för personen i fråga kanske kosten för tillfället innehåller mer fett än för normalpersonen som vill hålla sin vikt, inte gå upp. Men däremot tycker jag att det är fel att säga "ät onyttigt" då hans kropp förmodligen inte kommer att må bättre någonstans om han sitter och trycker i sig godis, Mc Donalds och Burger King dagarna i ända, hur mycket han än äter. Visst fan kan ha gå upp i vikt av detta, men hur bra kommer hans kropp må på en skala?

Nej, jag säger helt enkelt att anpassa din kost idag efter ett större energibehov helt eneklt. Högt protein intag, en del grönsaker och lägg dig mycket högre än du brukar på pasta/potatis/ris/sås/grädde/smör etc :)

Sen är jag en person som inte gillar att "små äta", men om du gör det så ta med dig en rejäl påse nötter, käka en näve när du känner att det är bra. 10 nävar nötter om dagen, det hade dragit sitt strå till stacken och innehåller dessutom en del nyttigheter :)

Det beror väll på vad man klassar som onyttigt. Onyttigt i folkmund brukar väll vara energität mat, och så vitt jag vet så kan energität mat vara både näringsrik i det syftet att det är nyttigt, men onyttigt i det syftet att det är energitätt. Så det finns ju inget som heter onyttigt eller nyttigt egentligen. Frågan är bara vad du vill uppnå med din kropp samt vad den behöver för näring.

Jag tycker att han ska äta precis som han gör, och äta regelbundet samt äta en hög mängd protein samtidigt som han utöver hela dagen försöker dela upp flytande kalorier. Vad är det för fel på gainers?

Eddie Vedder
2010-05-11, 09:27
+1 på blondyz!

Att äta lite "skräp" då och då är något man aldrig skall känna sig "förbjuden" att göra oavsett deff eller bulk. Bara det inryms i ens intag och inte omöjliggör ett adekvat näringsintag från andra källor.

Men att medvetet äta massor av godis, gainers och glass och pizza bara för att öka i vikt tycker jag känns lika osunt som att att totalförbjuda sig om man VILL äta det. Den som vill käka lite såna saker ska känna att det är okej, men jag tycker inte det är rätt väg att gå för att öka i vikt. Det finns ju så SJUKT mycket supernyttig mat som är rena kaloribomberna och smakar hur gott som helst. Riktigt ostdrypande och gräddig potatisgratäng med isterban *drool*.

Här har jag skrivit om råd för att öka i vikt:

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/


Vad är det för fel på gainers?

Ungefär lika "nyttigt" som en proteindrink och en kanelbulle. Men inte lika gott.:)

Möjligtvis att vetemjölets aminosyraprofil i kombination med vasslen gör kanelbullealternativet till en vinnare.:D

Symphony Flex
2010-05-11, 09:40
hetsät som en bulimiker fast utan att spy!!!
ät ät ät och åter ät.
Tänk själv. Det du äter nu är tillräckligt för att hålla dig vid konstant vikt. Då måste du äta mer för att äta. Jag var där själv en gång och vet hur det är. NJUT av att äta så du mår illa i det närmaste jämt. det är en underbar tid!!!!!
njut njut njut.
är allt skit du kommer över och ät allt du tycker är gott! drick fetmjölk med oboypulver och ät massa schysst "skräpmat" ostig pizza, kebab och sköna burgarmenyer med massa pommes som formligen dryper i maoynäs!!! fy fan vad gott!!!

ta upp detta med dina föräldrar så de ser till att laga mer mat och kan sponsra dig i ditt skräpätande. ät dig knökmätt varje dag och avsluta ändå dagen med en extra pizza. helst kebabpizza!!! (mest kcal ;) extra ost är ett måste!!!! det handlar om att pressa sig :)

Anton Fräs
2010-05-11, 09:45
hetsät som en bulimiker fast utan att spy!!!
ät ät ät och åter ät.
Tänk själv. Det du äter nu är tillräckligt för att hålla dig vid konstant vikt. Då måste du äta mer för att äta. Jag var där själv en gång och vet hur det är. NJUT av att äta så du mår illa i det närmaste jämt. det är en underbar tid!!!!!
njut njut njut.
är allt skit du kommer över och ät allt du tycker är gott! drick fetmjölk med oboypulver och ät massa schysst "skräpmat" ostig pizza, kebab och sköna burgarmenyer med massa pommes som formligen dryper i maoynäs!!! fy fan vad gott!!!

ta upp detta med dina föräldrar så de ser till att laga mer mat och kan sponsra dig i ditt skräpätande. ät dig knökmätt varje dag och avsluta ändå dagen med en extra pizza. helst kebabpizza!!! (mest kcal ;) extra ost är ett måste!!!! det handlar om att pressa sig :)

Tänk till innan du skriver är du snäll. Jag håller inte med dig i ditt resonemang. Skulle man verkligen göra allt det där skulle även den med mycket liten aptit troligen lägga sig på ett onödigt stort överskott, dessutom är tvångskänslor aldrig bra när det kommer till mat..

Vare sig man är överviktig, underviktig eller tillomed som patient.

Kensha
2010-05-11, 09:52
hetsät som en bulimiker fast utan att spy!!!
ät ät ät och åter ät.
Tänk själv. Det du äter nu är tillräckligt för att hålla dig vid konstant vikt. Då måste du äta mer för att äta. Jag var där själv en gång och vet hur det är. NJUT av att äta så du mår illa i det närmaste jämt. det är en underbar tid!!!!!
njut njut njut.
är allt skit du kommer över och ät allt du tycker är gott! drick fetmjölk med oboypulver och ät massa schysst "skräpmat" ostig pizza, kebab och sköna burgarmenyer med massa pommes som formligen dryper i maoynäs!!! fy fan vad gott!!!

ta upp detta med dina föräldrar så de ser till att laga mer mat och kan sponsra dig i ditt skräpätande. ät dig knökmätt varje dag och avsluta ändå dagen med en extra pizza. helst kebabpizza!!! (mest kcal ;) extra ost är ett måste!!!! det handlar om att pressa sig :)

Hahahaha, gud vad jag älskar ditt inlägg på något vis. Men om han äter som han äter nu för att behålla sin vikt så räcker det med att ta lite smått extra av det han intar så bör han gå upp i vikt ifall han lever med samma aktivitetsfaktor. Alltså kanske ett extra glas mjölk till maten, lite extra fil i skålen, eller en extra proteindrink utblandat med mjölk på kvällen innan han går och lägger sig varje dag. Det = en god, långsiktig och bra viktuppgång.

Kensha
2010-05-11, 10:10
Det kan inte vara som så att trådskaparen ligger på kaloribalans men inte räknar med sin aktivitetsfaktor på gymmet? Om han ligger på kaloribalans och bränner bort låt säga 300kcal per pass så hamnar han ju på minus.

Jag bör inte yttra mig så mycket om det jag inte vet något om, men en längd på 185cm x 56.5kg = 16.4 BMI = riktigt undernärd. Du har ingen sjukdom som ligger bakom din undervikt? Något du har kollat upp? Behöver ju självfallet inte vara så, men ändå.

Los
2010-05-11, 10:33
Att det är svårt som växande och tränande 16-åring att gå upp i vikt är fullkomligt naturligt. Hade själv samma "problem" i den åldern.

Mitt råd: Sätt saker och ting i lite perspektiv. Det är förmodligen enda tidspunkten i ditt liv där du kan äta vad du vill och hur mycket du vill utan att gå upp i vikt. Längre fram i livet har du inte den lyxen.

- Ät god och nyttig mat och njut av det.
- Pressa inte i dig jätteportioner utan ät dig mätt, vänta tills du blir hungrig och ät igen.
- Ät kakor och godsaker om du känner för det, men överdriv inte. Det är varken bra för tänderna eller kroppen att ständigt bombarderas av socker.

hetsät som en bulimiker fast utan att spy!!!

Ursäkta, men sådana råd ger man fan inte till 16-åringar som behöver vägledning! Skärpning.

Till trådskaparen: Det finns många praktiska tips i tråden, men låt inte saker och ting gå överstyr. Det är nu du grundlägger dina matvanor och ditt förhållande till mat. Du kommer att gå upp i vikt, förr eller senare, det är bättre ur alla hänseenden om det är senare.

Los
2010-05-11, 10:39
Ett tillägg.

Vad gör jag för fel? vad ska jag göra för att kunna gå upp i vikt snabbt utan några konstiga pulver.

Du gör inget fel. Du växer och tränar, då blir det så. Fortsätt bara som du gjort. Du skrev ju att du gått upp från 58 till 59 efter några månaders gymmande. Det är alldeles utmärkt resultat.

Sgart
2010-05-11, 10:42
sjukdom kan också ta bort galet mkt vikt. Jag själv kan tappa flera kilon på en veckas sjukdom (beroende på vad det är givetvis)

Ofta har man mkt svårare att äta tillräckligt undertiden man är sjuk, och om man tex är magsjuk och kräks mm säger det ju sig själv att man tappar ännu mer.

Så är det för mig iallaf.

mikaelj
2010-05-11, 10:43
När man är sjuk och blir av med så mycket vikt (flera kilon) på bara en vecka är det i regel muskelglykogen, gissar jag på.

WHITEFOLKS
2010-05-11, 10:54
Ett bra alternativ är att dricka några deciliter mjölk till varje måltid.

På så sätt får du i dig extra kalorier och även protein för att hjälpa dig med byggandet utan att det mättar särskilt mycket.

Funkar ju givetvis lite sämre om du redan dricker något med kalorier i till maten och isf skulle byta ut det.

Ola Wallengren
2010-05-11, 11:14
Att det är svårt som växande och tränande 16-åring att gå upp i vikt är fullkomligt naturligt. Hade själv samma "problem" i den åldern.

Mitt råd: Sätt saker och ting i lite perspektiv. Det är förmodligen enda tidspunkten i ditt liv där du kan äta vad du vill och hur mycket du vill utan att gå upp i vikt. Längre fram i livet har du inte den lyxen.

- Ät god och nyttig mat och njut av det.
- Pressa inte i dig jätteportioner utan ät dig mätt, vänta tills du blir hungrig och ät igen.
- Ät kakor och godsaker om du känner för det, men överdriv inte. Det är varken bra för tänderna eller kroppen att ständigt bombarderas av socker.



Ursäkta, men sådana råd ger man fan inte till 16-åringar som behöver vägledning! Skärpning.

Till trådskaparen: Det finns många praktiska tips i tråden, men låt inte saker och ting gå överstyr. Det är nu du grundlägger dina matvanor och ditt förhållande till mat. Du kommer att gå upp i vikt, förr eller senare, det är bättre ur alla hänseenden om det är senare.

Bästa svaret i tråden så långt.

Angående "bra" och "dålig" mat kan det vara intressant att läsa den här.
http://www.bodyrecomposition.com/research-review/hormonal-responses-to-a-fast-food-meal-compared-with-nutritionally-comparable-meals-of-different-composition-research-review.html
Vet inte hur det blir att läsa genom google translate om engelskan brister men det kan nog fungera.

JoeyP
2010-05-11, 11:20
Finns väl nån guide från Martin löwgren som gav bra tips till att gå upp i vikt.

Dvs drick mycket mjölk, knäckebröd till maten osv sånt som är smidigt att få ner.

okkrej
2010-05-11, 11:48
Kör på den gammla vanliga metoden, ät allt du kommer över eller så njuter du av att du lever i en drömm för snart är de sommar o vad är då bättre än onyttigheter 24-7 för du är ju bara 16 år så ingen panik!

HulkH
2010-05-11, 11:53
Tror du fortfrande växer bara :) känner många som har vägt lite och är långa, se till att fortsätta äta bra o.s.v så kmr nog vikten igen :)

Brickhead
2010-05-11, 16:49
Känner igen mig där precis, vägde 53kg(180) och hade väldigt svårt att gå upp i vikt och trodde jag åt mycket, men jag hade helt fel, åt bla. alldeles för mycket grönsaker och kalorisnåla produkter. Väger 10kg mer idag! Drick massor och mjölk och ät något gott på kvällen för att få i extrakalorier som tex, glass, bananer och chokladsås och sedan ett glas mjölk till :)

HulkH
2010-05-11, 22:29
Känner igen mig där precis, vägde 53kg(180) och hade väldigt svårt att gå upp i vikt och trodde jag åt mycket, men jag hade helt fel, åt bla. alldeles för mycket grönsaker och kalorisnåla produkter. Väger 10kg mer idag! Drick massor och mjölk och ät något gott på kvällen för att få i extrakalorier som tex, glass, bananer och chokladsås och sedan ett glas mjölk till :)

180 på 63 kg e väl ändå rätt lite? (inget fel med det, bara undrar)

Brickhead
2010-05-12, 15:06
Jo, det är väldigt lite, jag är på länga vägar nöjd med min vikt men jag är nöjd med att ha gått upp ca10kg !

Pintan
2010-05-12, 15:19
Jo, det är väldigt lite, jag är på länga vägar nöjd med min vikt men jag är nöjd med att ha gått upp ca10kg !

menar du inte nöjd med din vikt men nöjd med uppgången??

i vilket fall som helst, +10kg=grymt jobbat!!:)

Brickhead
2010-05-12, 15:25
menar du inte nöjd med din vikt men nöjd med uppgången??

i vilket fall som helst, +10kg=grymt jobbat!!:)

Japp, var lite otydlig där

tack*cupid*

siimon89
2010-05-12, 15:41
Jag har lite funderingar, jag åt 3000kcal på vilodagar samt 3300kcal på träningsdagar (3st) förra veckan, och ändå låg jag på exakt samma vikt en vecka senare.. Grejen är den att jag inte gör något speciellt, sitter iprincip bara hemma om jag inte går i skolan eller tränar.

Passet brukar ta 30-45min. Låter det inte lite skumt att behöva äta så mycket?

Vikt: 74kg
Längd: 181cm

Sgart
2010-05-12, 16:05
Jag har lite funderingar, jag åt 3000kcal på vilodagar samt 3300kcal på träningsdagar (3st) förra veckan, och ändå låg jag på exakt samma vikt en vecka senare.. Grejen är den att jag inte gör något speciellt, sitter iprincip bara hemma om jag inte går i skolan eller tränar.

Passet brukar ta 30-45min. Låter det inte lite skumt att behöva äta så mycket?

Vikt: 74kg
Längd: 181cm

Det är helt enkelt väldigt svårt att bedömma EXAKT hur mkt kcal som faktiskt intas och EXAKT hur mkt som förbränns under en hel dag. Den faktorn gör att det är extremt svårt om än omöjligt att veta att man ligger på en exakt kaloribalans/uträknad uppgång under en veckas tid.

Man kan bara spekulera. men å andra sidan. Hur mkt hade du tänkt gå upp? En vecka är inte särskillt lång tid. Annars är det ju bara att testa med 3400 nästa vecka (om du räknar likadant som förra veckan menar jag)

så får du ju i dig kanske 500 kcal extra på en vecka ponerat att du tränar typ 5 ggr i veckan.

siimon89
2010-05-12, 16:17
Det är helt enkelt väldigt svårt att bedömma EXAKT hur mkt kcal som faktiskt intas och EXAKT hur mkt som förbränns under en hel dag. Den faktorn gör att det är extremt svårt om än omöjligt att veta att man ligger på en exakt kaloribalans/uträknad uppgång under en veckas tid.

Man kan bara spekulera. men å andra sidan. Hur mkt hade du tänkt gå upp? En vecka är inte särskillt lång tid. Annars är det ju bara att testa med 3400 nästa vecka (om du räknar likadant som förra veckan menar jag)

så får du ju i dig kanske 500 kcal extra på en vecka ponerat att du tränar typ 5 ggr i veckan.

Mjo jag testar med 3300 på vilodagar samt 3600 på träningsdagar nu. Jag siktar på ett överskott på 300 just nu och justerar därefter. Kanske lite under 0,5kg/veckan eller därkring.

Nils.R
2010-05-12, 16:58
Mjo jag testar med 3300 på vilodagar samt 3600 på träningsdagar nu. Jag siktar på ett överskott på 300 just nu och justerar därefter. Kanske lite under 0,5kg/veckan eller därkring.

Det är ju väldigt svårt att märka nåt efter bara en vecka med då det är så mkt som kan variera.
Ta morgonvikten varje morgon i en månads tid och gör ett diagram av det så kommer du se mkt tydligare.

siimon89
2010-05-13, 09:51
Det här börjar bli riktigt skumt.

Idag vägde jag -0,1kg sedan 1,5v tillbaka.
Denna vecka har jag ätit: 3300kcal vilodagar samt 3600 på träningsdagar..
Fortfarande, det händer ingenting på vågen..

För 1,5v sedan vägde jag 74,4kg, idag 74,3kg.

Liksom, man borde ju kunna se någon förändring på vågen. Innan 1,5v sedan åt jag drygt 3000-3300kcal på träningsdagar samt runt 2500 på vilodagar.. *rolleyes*

1684_
2010-05-13, 09:57
Det här börjar bli riktigt skumt.

Idag vägde jag -0,1kg sedan 1,5v tillbaka.
Denna vecka har jag ätit: 3300kcal vilodagar samt 3600 på träningsdagar..
Fortfarande, det händer ingenting på vågen..

För 1,5v sedan vägde jag 74,4kg, idag 74,3kg.

Liksom, man borde ju kunna se någon förändring på vågen. Innan 1,5v sedan åt jag drygt 3000-3300kcal på träningsdagar samt runt 2500 på vilodagar.. *rolleyes*

de går inte så fort, sen har d emed vätskan i kroppen att göra
Ät så mkt du kan, ligg på kalori plus under NÅGRA veckor och se hur kroppen reagerar, 1-2veckor e för lite.

Scratch89
2010-05-13, 09:59
Ät mer!

En person i min gamla klass låg på 4000-4500 kcal om dagen och låg i princip still i vikt. Han vägde runt 77-78, var 176-178 cm lång, dvs helt normal, förutom sin abnorma förbränning. :D

siimon89
2010-05-13, 10:02
Ät mer!

En person i min gamla klass låg på 4000-4500 kcal om dagen och låg i princip still i vikt. Han vägde runt 77-78, var 176-178 cm lång, dvs helt normal, förutom sin abnorma förbränning. :D

Haha jävlar :D Det var rätt galet.

Jo såklart, det är bara äta på. Har ju gått upp förut, skillnaden var att jag hade noll koll på kalorier då.

Sniggel
2010-05-13, 11:09
Det här börjar bli riktigt skumt.

Idag vägde jag -0,1kg sedan 1,5v tillbaka.
Denna vecka har jag ätit: 3300kcal vilodagar samt 3600 på träningsdagar..
Fortfarande, det händer ingenting på vågen..

För 1,5v sedan vägde jag 74,4kg, idag 74,3kg.

Liksom, man borde ju kunna se någon förändring på vågen. Innan 1,5v sedan åt jag drygt 3000-3300kcal på träningsdagar samt runt 2500 på vilodagar.. *rolleyes*

Om man ligger på kaloribalans, och ökar sitt kaloriintag med några hundra kcal per dygn, är det ingen garanti för att man "lämnar" kaloribalans.

siimon89
2010-05-13, 11:14
Om man ligger på kaloribalans, och ökar sitt kaloriintag med några hundra kcal per dygn, är det ingen garanti för att man "lämnar" kaloribalans.

Testar på 3600 på vilodagar samt 3900 på träningsdagar nu och ser om det börjar hända något. Siktar på runt +0,5kg/veckan.

Lifeless
2010-05-13, 11:15
Då måste du äta mer för att äta.

+1 :thumbup:

Apos78
2010-05-13, 13:10
Ät mer!

En person i min gamla klass låg på 4000-4500 kcal om dagen och låg i princip still i vikt. Han vägde runt 77-78, var 176-178 cm lång, dvs helt normal, förutom sin abnorma förbränning. :D

Troligare är att han inte åt de energimängderna. Om ex ämnesomsättningen ligger på högvarv pga tyriodeahormoner utanför referensintervallet så leder det inte bara till att det är svårt att gå ned i vikt. Det är troligt att känna av symtom som trötthet, hjärtklappning, muskelsvaghet, darrighet och besvär med ögonen. För att nämna några.

Många pratar om långsam respektive ökad ämnesomsättning som om det vore något som enbart påverkar vikten. Det är lättare att skylla en över- eller undervikt på på något kroppsligt fel än att faktiskt se det som att matmängderna är problemet. Över 4000 kcal per dag är redigt mycket mat och det är verkligen inte många som ligger på de nivåerna. Om han nu åt så mycket som han sa så låg han på en förbrukning på ca 50 kcal/kg. Det är mer än någon som har en grav KOL förbrukar och låter inte alls speciellt sannolikt för en frisk, ung kille.