handdator

Visa fullständig version : Komma igång igen...


lliB lliK
2003-10-07, 18:17
stats:17år, kille, 176 cm, 72 kg, midja 85 cm, överarm 28 :/, bröst 92 cm, lår 55cm, höfter/bak 94 cm.
(vill minska midja med 3-4 cm, lår 5-7 cm och höfter/bak med en 7-10 cm)

Bakgrund: Tränat fotboll och innebandy, fotboll på juniorlagsnivå, men la av då jag var 14-15 år gammal med båda sporterna. Fortsatte att äta som jag gjorde då jag tränade 4-6 dagar i veckan, och steg ända upp till 94 kg till mina 175 cm. När jag började ettan på gymnasiet gick jag ner ungefär 10kg precis innan skolstarten (på 2 veckor :/) Körde sedan på halvdålig aktivitet, men hade på våren nästa år gått ner till 78kg efter att ha börjat äta mer korrekt. Körde under sommaren det här året enligt viktväktarna och väger nu 72 kg till 176 cm i längd.

Mål: viktnedgång till ca 65 kg. Sedan upp ett eller två kilo i ren muskelmassa. Bättre kondis, kör 1600m på 8,30 min, vilket jag har som mål att ligga under 7 iaf, alltså det jag legat på när jag tränat mer aktivt. Körde 1,2 mil på 80 min, siktar på en tid runt 60 minuter där.

Metod jag tänkte mig för att nå målet: Tänkte köpa kort på Nautilus, har kört på ett gym med enbart fria vikter ett tag, men man känner sig ganska liten där, tänkte köra med 2 pass per vecka, evt mer beroende på vad instruktören rekommenderar... Vintercykling: 3-4 km till skolan, 2x varje dag.

Mat: hmm, måste nog köra efter viktväktarna igen eftersom jag lätt släpper på maten när jag går i skolan (äter oftast ingen, eller lite skolmat), ska alltså anpassa frukost osv så att jag ligger i ngrlunda fas och inte är jättehungrig då jag kommer hem.


Det jag behöver hjälp med...: Undrar om mina mål är realistiska, en rimlig tidsuppskattning på hur lång tid det kan ta, och om det är något annat speciellt man ska tänka på...

Uppskattar alla förslag/kommentarer (förutom de elaka :/)

kharon
2003-10-07, 18:50
Originally posted by lliB lliK

Det jag behöver hjälp med...: Undrar om mina mål är realistiska, en rimlig tidsuppskattning på hur lång tid det kan ta, och om det är något annat speciellt man ska tänka på...

Uppskattar alla förslag/kommentarer (förutom de elaka :/)

Klart de är realistiska! Hur lång tid det tar är rätt svårt att svara på. Kör hårt bara så kommer resultaten snabbare än du tror!

Om du inte vill ha svar på nåt specifikt så rekommenderar jag verkligen att du läser igenom så mycket du kan här på kolozzeum! Här finns OTROLIGT mycket som du bör kunna!

Jag kan tipsa om att testa morgonpromenader innan frukost! Om du går i skolan och annars stiger upp tidigt, så kan du göra det på helgarna, eller om du börjar senare nån dag. Är du riktigt HC så går du alla dagar. Börja med 30-45 minuter och öka sedan till kanskel 60-90 minuter.. Eller så testar du HIIT, intervall träning, som andra här på koloz gillar bättre än morgonpromenader.

Lär dig så mycket om kost som du kan. Kosten är jätteviktig!

Ställ frågor om det är nåt du funderar på. Vi är alla här för att hjälpa och få hjälp. That's the spirit of Kolozzeum!

lliB lliK
2003-10-07, 19:00
kk, tack för svaret :D
börjar ganska tidigt i skolan, så morgonpromenad är ganska svårt att hinna med, men hade tänkt att iaf testköra ett styrkepass klockan 7 på morgonen. Blir iofs drygt iom att jag går till 4 den dagen, men kan gå iaf :/

kharon
2003-10-07, 20:48
Har du inte viljestyrka av sten så är det bra att lägga in träningspass som man trivs med på tider man trivs med.

Se till att käka bra innan styrkepasset om du ska köra det så tidigt. Styrkepassen ska man vara laddad med energi på. Morgonpromenader däremot går före frukost.

Egentligen tycker jag du ska satsa på att bygga muskler istället för att gå ner i vikt! Jag tycker utgående från dina stats att du inte ser ut att vara i behov av viktminskning. Varför vara lång och smal när du kan vara muskulös?

Kom ihåg att fria vikter äger!

lliB lliK
2003-10-07, 20:56
Hehe, har fortfarande en massa fett kvar :/
Min idealvikt lär vara mellan 65 och 70, men får väl se vad lite hårdare styrketräning ger för resultat.
Men ligger iaf på ngrlunda grundstyrka, har gått in på högre vikter än vad mina kamrater gjorde när de började träna. Än så länge har jag iaf kommit igenom aktiveringsfasen av musklerna :/ biceps har blivit fastare och märkbart större, lider dock av rejält undertränad vänsterarm, vilket märks genom att jag har svårt att lyfta rakt med skivstång, vet dock inte om det är ett vanligt problem. har ökat från 15 x 15 kg till 15 x 25kg på 2 veckor med skivstångs bicepscurl, har dock inte testat med högre vikter, blir till och köpa fler vikter.

Nautilusgymmet jag ska testa med instruktör nu har fria vikter också, + att jag kommer in billigt på ett annat gym i samma byggnad (en simhall) som kör med endast riktigt skrot :P
En annan fördel för mig med Nautilusgymmet är att vissa av maskinerna där ska ge fördelen att man ökar sin smidighet, vilket är ett annat av mina mål. (gamla vanliga.. vill klara den förbannade redskapsgymnastiken i skolan :/)

Mony
2003-10-07, 21:21
Ta före-bilder. Jättekul att ha att jämföra med sen!

lliB lliK
2003-10-07, 21:34
Heh, får väl lägga upp bilder när/om jag blivit "finare" :rolleyes:

shirunai
2003-10-07, 21:59
Snälla inga onda kommentarer nu, försök hjälpa killen.

Satsa på fettförbränningsträning eller ökning av musklerna, jag tycker du ska fettförbränna om det är det du vill få bort allt fett, sen börja bygga dessa 2kg muskler du pratar om det verkar ju behövas då du har 28cm armar vilket är 10cm mindre än mina, och jag tycker mina är små. Du kan klara det, låna "allt om fettförbränning" skrivet av fredrik paulun på närmaste bibliotek och låna effektivnäringslära, börja läs lite här på kolozzeum och bilda uppfattningar.

lliB lliK
2003-10-07, 22:37
hjälp... tycker 38cm låter lagom stort :/
men har ju iofs aldrig någonsin kört armar, fotboll och innebandy är ju inte direkt beroende av mina biceps :P

Har möte med tränare på Nautilus nu på fredag, så får väl se vad han tycker, dom lovar ju att man ska kunna byta 5 kilo fett mot 2 kilo muskler på en viss tid :P. Men jag satsar iaf inte på att bli extremt stark/muskulös eller nåt, vill bara ha bra förutsättningar inför mönstring etc, alltså bra kondis, bra styrka, men inget extremt :/, men ett rimligt mål skulle väl kunna vara 80 kg i bänkpress utan att behöva vara så jättemuskulös. Tror inte det är bra att köra för hårt innan jag är helt vuxen heller, ska väl helst växt klart innan man kör så hårt.


Fint med alla svar man får här förresten, är ju kul att få åsikter från folk som vet vad de snackar om.

En fråga också: Knakande leder etc, hela jag låter nu tycker jag, axlarna började knaka efter nån löpträning, armbågar efter nåt styrkepass etc, beror detta på ngt fel i hur jag utfört övningar, eller är det naturligt att råka ut för när man går från "stillasittande" till "aktiv"?

edit:Har läst på pauluns forum etc, förbränna fett etc har funkat bra för mig genom att helt enkelt se till att äta rätt (enligt viktväktarna, kaloriräkning eller vad som hellst som kan ge riktlinjer på mängder av mat) + att bara se till att köra ngt pass löpning i veckan. Så fettförbränningen är inte mitt största problem, iofs inte styrkan heller, är ju otränad jämfört med alla här på forumet, men är ändå starkare än majoriteten i min skola (iofs en naturvetenskaplig/teknisk skola, men ändå..). Eftersom Nautilus berömmer sig av att vara bra alternativ för att fixa både fettförbränning och muskeluppbyggnad i stort sett samtidigt så verkar detta vara ett bra alternativ. Ska också kolla med instruktören om han har ngra speciella tips på träning som ger bättre hållning (har svaga ryggmuskler, men iofs starka magmuskler, så ska väl jämna ut sig)

no1fitness
2003-10-08, 05:00
Ursäkta att jag inte har nåt vettigt att tillägga just nu, men bor du i Karlstad ?
Jag tycker mig känna igen Nautilus+simhalls gym. Kan det vara KAK ?
Hur som helst...
LYCKA TILL !:bpump:

lliB lliK
2003-10-08, 15:28
näpp, borlänge (jaja.. gangsterstad :/)

no1fitness
2003-10-09, 04:19
Originally posted by lliB lliK
näpp, borlänge (jaja.. gangsterstad :/)

OK, my mistake...:D

lliB lliK
2003-10-10, 15:45
Såja.. första passet på Nautilus (deras prova en gång grejs). Lyfte väldigt lite :(, men benmusklerna kändes iaf hyfsade. Körde ett pass mestadels fokuserat på överkropp, axlar och upplevde konstigt nog att vänsterarmen var starkare än högerarmen (är högerhänt). Kan dock bero på att jag körde skivstång igår, och där så lyfter jag snett (vänstern åker snålskjuts på högerarmens styrka).

Blir nog gymkort till Nautilus, nice i och med att man kan köra kondition enkelt där oxo. Gillar cykelmaskinerna som simulerar olika motstånd. Dessutom så har dom "gratis" simning :D.
Kommer dock att köra på "vanliga" gymmet tills Nautilus jubileumskampanj börjar om några dagar.

När jag kommit in i gymschemat ska jag nog se över mina matvanor också, ligger helt fel, (eventuellt äter man för lite) så ska se till att köra helt korrekt där.

Vad jag äter nu:
Frukost 6.45:
Yoghurt (Naturell) med Choco pops crunch.. (jaja.. onyttiga flingor :/)
Lunch 11.00:
Beroende på vad skolan serverar så blir oftast bara en macka (Ostfralla med sallad köpt i kafeterian (småfralla))+ grönsaker.
Mellanmål 15-16.00 ungefär:
När jag kommer hem så blir det oftast en macka med kaviar, macka kan vara Rund och God halva, två st grovt bröd t.ex
kaviarmängd ungefär 1-2 msk
Middag 17.00-18.00 ungefär:
Lagad mat, Kött; Köttfärsbiff, bacon är det vanligaste, bacon låter jag fettet rinna av på. Kolhydrater; Ris, potatis, pasta; ungefär 1-3 dl, helt beroende på hur hungrig jag är. Grönsaker etc; Gröna ärtor, då och då röda bönor.
Käkar så klart då och då fisk etc, blir då oftast lax eller tonfisk(i vatten).
Mellanmål 2:
En macka runt 20.00