handdator

Visa fullständig version : Matt Kroczaleski vann sin klass i NPC Michigan State


Matsa
2010-05-09, 15:04
Inte hört något om det här än så tänkte starta en tråd. Blev faktiskt förvånad över att han såg så pass estetisk ut, trodde jag inte.

http://asp.elitefts.com/images/upload/qa/2010%20mr%20mich%20side%20tri.jpg

Mer info och bilder på hans blog: http://asp.elitefts.com/qa/training-logs.asp?tid=126&__N=Matt%20Kroczaleski

krellik
2010-05-09, 15:24
Bra skit Kroc!!

Tycker han har förvånansvärt smal midja, är väl det man kunde förväntat sig annars att han skulle vart blockig och bred som fan över midjan, tyckte jag inte var farligt alls.

panzerpig
2010-05-09, 16:17
Har inte stenkoll men han är alltså en styrkelyftare som nu satsar på BB? Hur lång tid har han kört BB? Eller är det såhär alla lyftare ser ut efter 6 månaders deff? ;)

krellik
2010-05-09, 16:34
Kroc är jävligt framgångsrik styrkelyftare känd för att träna jävligt intensivt och för att gå lite sina egna vägar. Kört tuuunga hantelroddar för en jävla massa reps som assistans och så vidare. Skön snubbe.

azxcHfZd9ZE

Så nej alla bantade styrkelyftare lär nog inte se ut så och han har kört ovanligt mycket "bodybuilding" träning som assistans för styrkelyften.

KaptenKnäsvag
2010-05-09, 17:31
Hans intervju i Heavy Muscle Radio är underbar.

KaptenKnäsvag
2010-05-09, 17:34
Fick han ett pro-card då föresten?

G_lund
2010-05-09, 17:35
Jag gillar hanteln han kör stående rodd med :D

stevebc
2010-05-09, 19:00
Lägg på några BF% (som han ser ut i träningsklippen) och det är min drömfysik.

tp_88
2010-05-09, 19:38
Fick han ett pro-card då föresten?
Inte ens nästan. Han kvalificerade sig för att få deltaga på nationella tävlingar tror jag.

EkarN
2010-05-09, 19:47
Kroc är jävligt framgångsrik styrkelyftare känd för att träna jävligt intensivt och för att gå lite sina egna vägar. Kört tuuunga hantelroddar för en jävla massa reps som assistans och så vidare. Skön snubbe.

azxcHfZd9ZE

Så nej alla bantade styrkelyftare lär nog inte se ut så och han har kört ovanligt mycket "bodybuilding" träning som assistans för styrkelyften.

Kroczaleski har dels kört mycket BB-liknande träning, men han har också dopat sig jävligt mycket. Därför han ser ut som han gör. En ren styrkelyftare skulle inte alls vara grov på samma sätt om han deffade ner sig, även om han kört liknande träning som Kroc.

Kroc är dock väldigt inspirerande, intensiv i sin träning som sagt:D Sjuka trapz.

Lägg på några BF% (som han ser ut i träningsklippen) och det är min drömfysik.

+1

krellik
2010-05-09, 19:52
Kroczaleski har dels kört mycket BB-liknande träning, men han har också dopat sig jävligt mycket. Därför han ser ut som han gör. En ren styrkelyftare skulle inte alls vara grov på samma sätt om han deffade ner sig, även om han kört liknande träning som Kroc.

Kroc är dock väldigt inspirerande, intensiv i sin träning som sagt:D Sjuka trapz.

Jo sant fast det där gäller ju byggningen med så inte så mycket att säga om. Däremot tror jag inte det är oviktigt att han tränat som han gjort för hur han ser ut...

Matsa
2010-05-09, 20:13
Inte ens nästan. Han kvalificerade sig för att få deltaga på nationella tävlingar tror jag.

Yep, han har kvalificerat sig till nationals med denna vinsten och det är där han kan vinna ett pro card. Eller är det inte så det funkar? Måste erkänna att jag inte har speciellt bra koll på det där.

Bra skit Kroc!!

Tycker han har förvånansvärt smal midja, är väl det man kunde förväntat sig annars att han skulle vart blockig och bred som fan över midjan, tyckte jag inte var farligt alls.

Precis. Jag hade väntat mig att hans fysik efter dieten skulle vara cool och freakig, men inte så snyggt som jag faktiskt tycker det han visar upp är. Bra rygg, rätt bra axlar, mycket bra bröstkorg och sinnessjuka trapz. Synd att han har krämpor som hindrar honom från att träna triceps ordentligt. Benen skulle kunna behöva mer jobb med men jag tror han har haft knäproblem nyligen. På sin log skrev han att han trodde han förlorade overall segern pga att han som vann hade bättre ben.

tp_88
2010-05-09, 20:42
Yep, han har kvalificerat sig till nationals med denna vinsten och det är där han kan vinna ett pro card. Eller är det inte så det funkar? Måste erkänna att jag inte har speciellt bra koll på det där.
Jag har inte heller stenkoll på NPC. Men State-tävlingar brukar vara s.k. "National qualifiers" dvs hamnar man top3 (tror jag det är, kanske varierar beroende på hur stora tävlingarna är osv) så kvalificerar man sig till att tävla på nationella tävlingar som Nationals och USAs.

Alla klassvinnarna på Nationals får proffskort, top 3 i overallen på USAs får proffskort osv.

EkarN
2010-05-09, 21:42
Jo sant fast det där gäller ju byggningen med så inte så mycket att säga om. Däremot tror jag inte det är oviktigt att han tränat som han gjort för hur han ser ut...

Jo men jag ville förtydliga att alla SL-are ser inte ut så deffade(så grova) eftersom de ofta är rena.

Jo jag håller med dig, biceps t.ex är en muskel som styrkelyftare ofta tränar väldigt lite eller inte alls, inte separat.

krellik
2010-05-09, 21:53
eftersom de ofta är rena.
.

I norden kanske...

Verkar som i den goda krokodilens hemland verkar styrkelyftarna trycka lika bra som kroppsbyggarna, därför jag tänkte det var underförstått så att säga.

Finns väll inte en jävel med ens vaga kopplingar till westside barbell club som är ren, det gymmet är ju rätt tydlig med sin ståndpunkt angående steroider...

phrack
2010-05-10, 07:51
http://articles.elitefts.com/wp-content/uploads/2010/04/26609_389666258733_702738733_3795562_8280587_n.jpg

Några veckor innan tävlingen, jävligt freaky. Han fick en bristning i quadriceps ganska nyligen, finns en film med det på youtube tror jag. Tycker att han slår hål på myten om att man får en stor och "blockig" midja av tunga knäböj och marklyft iallafall :D

Nitrometan
2010-05-10, 08:24
Verkar som i den goda krokodilens hemland verkar styrkelyftarna trycka lika bra som kroppsbyggarna, därför jag tänkte det var underförstått så att säga.
I USA finns det ungefär 30 SL-förbund att välja på. Bara ett fåtal av dem testar.

Finns väll inte en jävel med ens vaga kopplingar till westside barbell club som är ren, det gymmet är ju rätt tydlig med sin ståndpunkt angående steroider...
Westsides ståndpunkt är att inte hyckla. De flesta av deras medlemmar tävlar i förbund som inte testar. Men de har haft medlemmar som har tävlat i testade förbund och varit rena. De tycker att de som dopar sig inte ska tävla mot de som inte dopar sig. "The field should be level" sa Louie.

phrack
2010-05-10, 08:30
I USA finns det ungefär 30 SL-förbund att välja på. Bara ett fåtal av dem testar.

Är det lika mycket tester som i Sverige, med oannonserade prover etc. eller utförs det bara vid tävlingar?

EkarN
2010-05-10, 08:30
I USA finns det ungefär 30 SL-förbund att välja på. Bara ett fåtal av dem testar.


Westsides ståndpunkt är att inte hyckla. De flesta av deras medlemmar tävlar i förbund som inte testar. Men de har haft medlemmar som har tävlat i testade förbund och varit rena. De tycker att de som dopar sig inte ska tävla mot de som inte dopar sig. "The field should be level" sa Louie.

Har det funnits IPF på WSB också?:)

Och Krellik du måste skilja på IPF och andra förbund. Iofs finns det gott om preppare i IPF också men inte alls lika mycket som i andra förbund.

Nitrometan
2010-05-10, 08:34
Är det lika mycket tester som i Sverige, med oannonserade prover etc. eller utförs det bara vid tävlingar?
Nej, det testas definitivt sämre i USA än i Sverige. Men USAPL har iaf en del oannonserade tester.

Ekarn: IPF vet jag inte, men iaf ett par stycken som tävlade ADFPA/USAPL, vet inte om de klarade sig till VM.

EkarN
2010-05-10, 08:50
Nej, det testas definitivt sämre i USA än i Sverige. Men USAPL har iaf en del oannonserade tester.

Ekarn: IPF vet jag inte, men iaf ett par stycken som tävlade ADFPA/USAPL, vet inte om de klarade sig till VM.

Ok nice. De måste ju ha tränat väldigt annorlunda mot vad de andra gjorde, annan utrustning, ingen doping och andra regler?

Nitrometan
2010-05-10, 08:57
Ok nice. De måste ju ha tränat väldigt annorlunda mot vad de andra gjorde, annan utrustning, ingen doping och andra regler?
Lägre boxar? :confused: Nåt annat behövs väl inte? :D

Något av det första jag frågade Louie om var WS för odopade lyftare. Han sa att man måste anpassa volymen efter vad man klarar av (med syfte på återhämtning). Det största problemet han hade sett hos rena/odopade lyftare var att de körde högre volym än de dopade. Han tyckte att man skulle fokusera på grenarna/ME-övningarna och därefter se hur mycket volym man kunde klara av.

När det gäller band, kedjor osv. så får man alltid se vad man klarar av. WS är dessutom ett system som utvecklas hela tiden och förändras över tiden.

EkarN
2010-05-10, 09:42
Lägre boxar? :confused: Nåt annat behövs väl inte? :D

Något av det första jag frågade Louie om var WS för odopade lyftare. Han sa att man måste anpassa volymen efter vad man klarar av (med syfte på återhämtning). Det största problemet han hade sett hos rena/odopade lyftare var att de körde högre volym än de dopade. Han tyckte att man skulle fokusera på grenarna/ME-övningarna och därefter se hur mycket volym man kunde klara av.

När det gäller band, kedjor osv. så får man alltid se vad man klarar av. WS är dessutom ett system som utvecklas hela tiden och förändras över tiden.

Ok, tack för utförligt svar:)

Nitrometan
2010-05-11, 06:50
Matt K har väl gjort 1160 kg sammanlagt i hundringen som bäst?

Det säger väl en del om förbundet han tävlar i.

phrack
2010-05-11, 08:31
Matt K har väl gjort 1160 kg sammanlagt i hundringen som bäst?

Det säger väl en del om förbundet han tävlar i.

Han är ökänd för sin vattenmanipulation inför tävlingar också, tror han har något slags rekord på runt 15 kg - 20 kg tappat vatten inför invägning. Halvdöd alltså. De tillåter väl mer utrustning också ?

Nitrometan
2010-05-11, 09:20
De tillåter väl mer utrustning också ?
Japp.

Anledningen till att han kan manipulera vikt/vätska så mycket och ändå lyfta är att de har mellan 24-48 timmar mellan invägning och tävling.

IPF, som det svenska förbundet är anslutet till, har 2 timmar från invägningens början till tävlingsstart.

stevebc
2010-05-11, 11:15
Jag har aldrig förstått varför man har invägning så långt före tävling. I längden så förlorar ju alla på det, då alla (som vill vinna) anpassar sig till det och går igenom det lidande som det är.

Nitrometan
2010-05-11, 12:26
Jag har aldrig förstått varför man har invägning så långt före tävling. I längden så förlorar ju alla på det, då alla (som vill vinna) anpassar sig till det och går igenom det lidande som det är.
För att det ger mer lyft vikt i de lätta klasserna?

En kille som väger in på 74,9 för att tävla i 75:an och sen får dropp för att återvända till livet. Efter massor av mat, vila och vätska så kanske han väger över 90 på tävlingsdagen, klart att det ger mer vikt.



Då kommer förbundet som har invägning via webcam på måndagen fyra veckor innan tävling för att försöka slå rekord...

stevebc
2010-05-11, 17:45
För att det ger mer lyft vikt i de lätta klasserna?

En kille som väger in på 74,9 för att tävla i 75:an och sen får dropp för att återvända till livet. Efter massor av mat, vila och vätska så kanske han väger över 90 på tävlingsdagen, klart att det ger mer vikt.



Då kommer förbundet som har invägning via webcam på måndagen fyra veckor innan tävling för att försöka slå rekord...Ja. Men det gäller ju för alla. Alltså jag förstår inte:

1. Förbund A. Invägning 2 h innan tävling så det inte är lönt med bastu/extrem bantning osv. Väldigt lätt psykiskt och fysiskt för alla.

2. Förbund B. Invägning 24 h innan tävling. Detta gör att vissa tar den här fördelen med bastu och extrem bantning, vilket gör att andra hänger på för att inte halka efter. Väldigt tufft psykiskt och fysiskt för alla.

Jag tävlar hellre i förbund A, då det är lättare psykiskt och fysiskt. Ser förbund B som lose-lose för alla. Finns det något annat syfte än sadism hos de som instiftat reglerna i förbund B?

WHITEFOLKS
2010-05-11, 17:49
Att förbund B kommer ha "bättre" rekord för "samma" viktklass.

krellik
2010-05-11, 18:34
Ja. Men det gäller ju för alla.

Jo men alla kör ju inte så, mot de får de en fördel. Sen känns det lite som att den typen av styrkelyftstävlingar enbart handlar om att pusha lyften högre för att få uppmärksamhet, oavsett om det är med utrustning, märkligt tidiga invägningar, lyftkran, inbygda robotarmar eller roids...

stevebc
2010-05-11, 20:53
Att förbund B kommer ha "bättre" rekord för "samma" viktklass.Jaha? Man kan också införa 20-lagersdräktar om man vill höja rekorden, eller andra meningslösa insatser. Vem är det egentligen man lurar, förutom sig själv?

Samma fenomen i kampsport och boxning. Är det för att ge mer "bang for the buck" till publiken i det fallet eller?

Tycker alla sporter där kroppsvikten spelar roll bör ha sin invägning runt 2 timmar före tävlingen. Det är ingen sport i bantning och viktbalans utan i prestation på flak/i ringen, IMO.

Nitrometan
2010-05-12, 08:28
Jaha? Man kan också införa 20-lagersdräktar om man vill höja rekorden, eller andra meningslösa insatser. Vem är det egentligen man lurar, förutom sig själv?
Visst. Det är ju så. Maila dem och förklara. Många lager, alldeles för grunda böjar, magbänkar på tå m.m. Har du sett Mike Millers 1200-lbs-böj? Jag anser att den godkändes bara för att höja rekordet.

stevebc
2010-05-12, 12:17
Nu låter jag som en bitter tant, men jag stör mig på att det typ är den mest sedda knäböj-videon på hela youtube. Folk som jag känner som inte är insatta i styrkelyft säger ofta som svar, när jag talar om IPF-rekord, "nej men det är ju mycket högre än så, i bänkpress lyfter ju folk 420-450 kg!".

Det är synd.

Nitrometan
2010-05-12, 12:37
Nu låter jag som en bitter tant,
...
Det är synd.
Ja, de förstör för sig själva och sporten. :(

filmjölk
2010-05-12, 12:50
ipfs material är ju iofs nästan lika fånigt, det som stör mig mer är cirkusförbundens "böjar" benen nästan i split, lätt nigning och en halv goodmorning, och kalla det knäböj.

stevebc
2010-05-12, 16:12
ipfs material är ju iofs nästan lika fånigt, det som stör mig mer är cirkusförbundens "böjar" benen nästan i split, lätt nigning och en halv goodmorning, och kalla det knäböj.Ja, det är en gradfråga. Från djupa raw-böjar utan bälte till grunda böjar med monolift och flerlagersdräkter.

tp_88
2010-10-31, 18:00
Benträning med Kroc

http://www.rxmuscle.com/videos/iatraining/2197-matt-kroczaleski-trains-legs-at-powerhouse-gym-highland-park-mi.html