handdator

Visa fullständig version : Köpråd - Mobil.


kimozabe
2010-05-09, 13:11
Hejsvejs,

Är sugen på att investera i en ny mobil och bestämt mig för en Android.
Läst mig till att HTC Desire eller SE X10 är de bästa Android mobilerna?
Desire med skönare och snabbare interface, X10 med bättre kamera och blixt m.m.?

Har ni några tips? Hur står sig Nokia N900 med sitt linuxbaserade OS mot Android.

Ska man vänta på nya iPhone? Livslängden på en Android mobil med konturnueliga updateringar av OSet borde hålla mobilen up to date en lång tid fram över osv.

Hur resonerade ni när ni köpte en "smartphone"?

Jorgen
2010-05-09, 13:26
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=128699

Jag går själv i samma tankar, men har fastnat för HTC Legend (nästan iallafall).

X10 har ingen blixt utan en lampa, som man dessutom måste sätta på manuellt och ingen FM-radio.

tossefar
2010-05-09, 13:28
Det tråkiga med en Androidmobil är att det släpps nya modeller hela tiden. HTC släpper ett helt gäng varje år. Känns aldrig riktigt som att man har en modern telefon när det hela tiden kommer nytt...

Ny iPhone ska komma i juni/juli. Jag har haft min sen oktober, och det känns faktiskt bra att det fortfarande är den senaste modellen. Mest för att den var ganska dyr att köpa.

Dreas
2010-05-09, 13:37
Det tråkiga med en Androidmobil är att det släpps nya modeller hela tiden. HTC släpper ett helt gäng varje år. Känns aldrig riktigt som att man har en modern telefon när det hela tiden kommer nytt...

Ny iPhone ska komma i juni/juli. Jag har haft min sen oktober, och det känns faktiskt bra att det fortfarande är den senaste modellen. Mest för att den var ganska dyr att köpa.Men vafan, spela roll.

X10 är inte den bästa, inte på långa vägar.

Desire eller Nexus one om man ska ha en Android-lur.

Kabuto
2010-05-09, 13:38
Av vad jag har läst så verkar X10 halvkass för att vara en av de dyraste androidmobilerna. Och att dom har utvecklat deras UI till en redan gammal version av operativsystemet känns hjärndött. Jag tror inte SE kommer vara så snabba på att uppdatera till 2.1..

tossefar
2010-05-09, 13:39
Men vafan, spela roll.



Ptja, för mig spelar det roll. Fråga någon som köpte en HTC Hero samtidigt som 3GS kom hur ball den känns idag, när det kommit sjuhundra nya modeller efter.

Dreas
2010-05-09, 13:43
Ptja, för mig spelar det roll. Fråga någon som köpte en HTC Hero samtidigt som 3GS kom hur ball den känns idag, när det kommit sjuhundra nya modeller efter.HTC Hero är ju bättre än 3GS på vissa punkter och 3GS bättre än Hero på andra. Köper man elektronik så får man räkna med att sakerna inte är bäst inom några månader.

Ska man tänka som dig får man ju aldrig köpa en mobil då det snart kommer nya som är bättre...

kimozabe
2010-05-09, 13:52
Lutar åt en Desire om det inte hinner dyka upp nåt bättre.
Vad skiljer Desire från Legend?

Pudzianovski
2010-05-09, 14:07
Lutar åt en Desire om det inte hinner dyka upp nåt bättre.
Vad skiljer Desire från Legend?

Processor, design, batteritid, skärmstorlek, minne.

Inga stora grejer. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=563575,563573

Jorgen
2010-05-09, 14:11
Processor, design, batteritid, skärmstorlek, minne.

Inga stora grejer. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=563575,563573

Legend har ett skal av aluminium också.

pragmatist
2010-05-09, 14:18
Det tråkiga med en Androidmobil är att det släpps nya modeller hela tiden. HTC släpper ett helt gäng varje år. Känns aldrig riktigt som att man har en modern telefon när det hela tiden kommer nytt...

Ny iPhone ska komma i juni/juli. Jag har haft min sen oktober, och det känns faktiskt bra att det fortfarande är den senaste modellen. Mest för att den var ganska dyr att köpa.

Men iPhone blir ju inte bättre i sig bara för att det dröjer länge mellan uppdateringarna. Det är ungefär som att säga att en Saab är bättre än en Audi eftersom Audi byter sina modeller var sjätte år och Saab var tionde.

HTC Hero är fortfarande fullt konkurrenskraftig med 3GS, precis som den var när den kom. Bättre på vissa saker, sämre på andra.

Pelle2
2010-05-09, 14:44
Det är synd att nästan alla Androidmobiler känns som plastiga leksaker :( Varför kan ingen annan göra kvalite som Apple? Samma visa på datorsidan.. *gah!*

Putte91
2010-05-09, 14:56
Det är synd att nästan alla Androidmobiler känns som plastiga leksaker :( Varför kan ingen annan göra kvalite som Apple? Samma visa på datorsidan.. *gah!*

Har du tittat på legend? Bättre byggkvalité hittar du antagligen inte bland smartphones idag. Har själv en Nexus One och tycker definitivt inte att den är plastig. Skulle nog vilja påstå att iPhone 3GS är plastigare tack vare Nexus Ones gummerade skal.

Pelle2
2010-05-09, 15:04
ohh.. Nexus one ser ju grymt "plastig" ut iaf.. har iofs inte haft någon i handen, men den ser verkligen inte lika gedigen ut som iphone!*spy*
Legend kanske man skulle kika på

Putte91
2010-05-09, 15:46
Kan hålla med om att iphone ser flashigare ut, speciellt på bild, men känslan är i mitt tycke bättre i Nexus One. En omfärgning hade antagligen hjälpt lite grand i alla fall. Kika här och välj färg efter eget tycke. Jag diggar helsvart eller möjligtvis svart med någon annan frame. http://www.colorwarepc.com/p-216-nexus-one.aspx

Legend har ju aluminiumskal så där kan man inte ens tala om plastig :) Däremot är jag inte jätteförtjust i designen på den men det är ju en smaksak.

Otur
2010-05-09, 15:56
Jag väntar ivrigt på min beställda Desire. Den skulle komma v.18 men är ju försenad.

Fick testa Desire lite på teknikmässan på MediaMarkt, testmodellen uppfyllde i alla fall min förväntningar med råge.

Sen var jag inte så sugen på en Iphone som "alla har" eller x10 med android 1.6 som är ett halvår försenad.

Dreas
2010-05-09, 15:58
ohh.. Nexus one ser ju grymt "plastig" ut iaf.. har iofs inte haft någon i handen, men den ser verkligen inte lika gedigen ut som iphone!*spy*
Legend kanske man skulle kika påKolla på den och återkom, bilderna är inte rättvisa.

Rizza
2010-05-09, 17:33
iphone kvalité? Har inte sett en enda iPhone utan sprucket skal vid baksidan där man laddar batteriet

egge
2010-05-09, 17:37
iphone kvalité? Har inte sett en enda iPhone utan sprucket skal vid baksidan där man laddar batteriet

Har inte sett en enda med sprucket skal just där.

Läste senaste Ny Teknik på dass och Nokias nya skulle ha hdmi-utgång. Fick instant resning.

Rizza
2010-05-09, 18:00
Har inte sett en enda med sprucket skal just där.

Läste senaste Ny Teknik på dass och Nokias nya skulle ha hdmi-utgång. Fick instant resning.
Har 4 vänner med iphone och min syrra har en.. alla 3G inte 3Gs men det är väl samma.. alla spruckna vid baksidan, alla har haft den i minst ett halvår men ändå dåligt tycker man

Sparven från Minsk
2010-05-09, 18:02
Kan ju alltid invänta den nya iphonen som kommer i sommar! :hbang:

Pudzianovski
2010-05-09, 18:07
Legend har ett skal av aluminium också.

Jag räknade det till designen. Det är ju rätt tydligt också! :)


På tal om byggkvaliteten. Jag tycker Desire har riktigt bra byggkvalle! Stabil och bekväm på samma gång.

r3mpuh
2010-05-09, 18:42
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=609185,563575,538960

Hmm

Pelle2
2010-05-09, 19:00
Har 4 vänner med iphone och min syrra har en.. alla 3G inte 3Gs men det är väl samma.. alla spruckna vid baksidan, alla har haft den i minst ett halvår men ändå dåligt tycker man

ehh.. säger mer om din bekantskapskrets än om kvaliten på iphone..

Rizza
2010-05-09, 19:02
ehh.. säger mer om din bekantskapskrets än om kvaliten på iphone..
Nej :) Ena vännen som jobbar på telenor säger själv att typ alla hans kunder kommer tillbaka med spruckna skal därbak ;)

Pudzianovski
2010-05-09, 19:25
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=609185,563575,538960

Hmm

http://m3.idg.se/2.1022/1.317402/forhandstitt-samsung-galaxy-s

kimozabe
2010-05-09, 19:33
Såg att Desire har lite snabbare propp. Får bli o åka till butik o fingra på den imorgon.

kimozabe
2010-05-10, 21:51
Hittade en HTC Desire på Elgiganten i Hässleholm, verkar vara de enda som har dem kvar i lager i hela Skåne.

Är jävligt nöjd och luren är över förväntan.

Herr Oberst
2010-05-10, 22:01
Processor, design, batteritid, skärmstorlek, minne.

Inga stora grejer. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=563575,563573

Och hur är Heron jämfört med dessa två?

Pudzianovski
2010-05-10, 22:09
Och hur är Heron jämfört med dessa två?

Du kan ju jämföra själv : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=563575,563573,453781

Legend är Herons uppföljare. Snabbare processor, Android 2.1, bättre skärm m.m. Bättre på flera områden, som uppföljare brukar vara.

Kek
2010-05-10, 22:12
Någon mer än jag som har svårt för att skriva på iphones? Verkar inte vara en vanesak precis. Har gått in på hemsidor, facerapat och skickat bussms fler gånger än vad jag gjort från min egen mobil på iphones men går ändå 100x långsammare och äckligare att skriva än på en vanlig mobil med gamla hederliga knappar. Är mina fingrar för feta? Är jag dömd att leva ett liv utan iphone och andra androidmobiler?

Dreas
2010-05-10, 22:12
Hittade en HTC Desire på Elgiganten i Hässleholm, verkar vara de enda som har dem kvar i lager i hela Skåne.

Är jävligt nöjd och luren är över förväntan.Grattis till ett mycket bra val av mobil :)

Pudzianovski
2010-05-10, 22:14
Någon mer än jag som har svårt för att skriva på iphones? Verkar inte vara en vanesak precis. Har gått in på hemsidor, facerapat och skickat bussms fler gånger än vad jag gjort från min egen mobil på iphones men går ändå 100x långsammare och äckligare att skriva än på en vanlig mobil med gamla hederliga knappar. Är mina fingrar för feta? Är jag dömd att leva ett liv utan iphone och andra androidmobiler?

Jag använder oftast T9 (vid sms och mail) vilket gör att det blir större knappar. Går superduperultamegasnabbt då :thumbup:

edit: På en HTC då alltså.

Lellee
2010-05-10, 22:55
själv är jag väldigt inne på en x10 mini , någon som har någon invändning eller så ? galet sugen på en toutch telefon och den verkar vara mest vettig för pengarna, ( fattig student )

Kimball
2010-05-10, 23:10
själv är jag väldigt inne på en x10 mini , någon som har någon invändning eller så ? galet sugen på en toutch telefon och den verkar vara mest vettig för pengarna, ( fattig student )

Är den inte riktigt klumpig pga sin tjockhet dock? :( Hellre lång och smal än kort å tjock!

Lellee
2010-05-11, 19:11
Är den inte riktigt klumpig pga sin tjockhet dock? :( Hellre lång och smal än kort å tjock!

enligt vad jag läst mig till på internet är bilderna inte riktigt rättvisa, (16mm tjock över tjockaste punkt) vilket egentligen inte är så fruktansvärt, men de är sant som du säger att hellre lång och smal, men rent prestanda mässigt verkar de vara mest för pengarna idag. frågan är om man skulle avvaktat ett tag framöver och i allafall testat i någon butik innan man köper.

krellik
2010-05-11, 19:25
Stör mig att legenden verkar bättre byggd än prestandamonstret...

Förhopningsvis nästa år så har det bästa valet prestandamässigt i den här prisklassen också bäst och robustast design...

Tror det är annat som får prioriteras det här året ändå för mig...

Herr Oberst
2010-05-11, 19:40
Legend verkar ju riktigt trevlig nu när man tittat lite närmre på den. Få nog bli en sån i dagarna

Luddsson
2022-07-13, 13:55
Behöver en ny android. Det [U]enda[/] jag gör är använder whatsapp, mobilbanken och swishar då och då. Inte ens Spotify. Har en arbetstelefon så kommer inte använda min privata många timmar per dag.

Har sneglat på Samsung A22 (https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/samsung-mobil/samsung-galaxy-a22-5g-gray/1018919.9050/?gclid=CjwKCAjw2rmWBhB4EiwAiJ0mtVg64GvgWz6bnsJ6pLC _lTLZwyXUL9IDZL_Ji9ctPMXFoG9vkLq_8hoCIeIQAvD_BwE). Men är ganska kass på telefonmarknaden. Hade en Samsung tidigare. Finns det någon annan budgetmodell som ni rekomenderar?

Armed Dingo
2022-07-13, 16:46
Köp en begagnad P30 Pro för drygt 2000 kr och få en bra telefon för samma pris.

Skrivet från min P30 Pro