handdator

Visa fullständig version : Ont på utsida vänster underarm


mikaelj
2010-05-09, 00:20
Det är ungefär i mitten av underarmen. Känns när jag kramar ihop handen.

Började värka för en vecka sedan (2 maj) efter en maxning i barrsänkningar. Har cyklat varje dag, men även det gör numera ont när jag för styret åt sidorna vid upprätt cykling. Att bära tunga saker (matkassar, exvis.) med den armen gör ont.

Tränade idag. Kändes rätt mycket vid bänkpress, tyvärr. Det är inte lika illa vid dragövningar, som räckhävning, men allt pressande.

Vad kan det vara för skada, och vad gör jag åt den? Den begränsar mig i böj, bänk, militärpress och barrsänkningar, samt i vardagslivet.

mikaelj
2010-05-09, 10:02
Stela pronatorer!

Va hos naprapat för detta för x antal år sen, han sa stretcha.

Och stretcha på detta viset.

Stretcha så mkt du kan i 15 sekunder ungefär när du gjort det i 15 sekunder så trycker du emot t.ex stretcha mot ett bord, och tryck emot ett par sekunder efter själva stretchandet.

Kör 3 såna här set 3-4 gånger om dagen, försvann efter 1-2 veckor för mig och hade då haft problemen 2-3 månader.

Han sa det handlade om att musklerna va spända vid armbågen, tror bestämt han sa det hette "golfarmbåge" andra sidan gentemot tennisarmbåge typ..

Underarmarna blir väldigt spända vid marklyft. Kan vara en idé att införa mer (från obefintlig mängd) stretching efter träningspassen.

Doctor Snuggles
2010-05-09, 10:11
Kan också vara en idé att träna handledens samt fingrarnas extensorer, för att balansera.

mikaelj
2010-05-09, 10:25
Förslag på bra övningar?

Doctor Snuggles
2010-05-09, 13:57
Fingerextensorer kan t.ex. tränas med gummiband runt fingrarna, eller genom att hålla emot med andra handen eller att explosivt öppna handen så snabbt du kan fram tills mjölksyran kommer (bara att det går inte att mäta styrkeökningar så). Lite mer exotiskt är att ha ngn slags band som man trär på fingrarna och lyfter vikter med genom att extendera fingrarna.

För handleden gäller väl någon slags form av reverse wristcurl eller wristroller.