handdator

Visa fullständig version : Enarmsmarklyft (suitcase style)


ANIKI
2010-05-08, 20:05
Jag undrar om denna övning är skadlig på något sätt?
Övningen går ut på att stå bredvid en skivstång som man har lastat på önskvärda vikter. Man böjer sig ner med knäna, håller en ordentlig hållning, fattar ett grepp om stångens mitt med handen och ställer sig upp med så bra hållning som möjligt.
Sen byter man bara sida och kör på.

Jag gjorde denna övning igår och kände riktigt hur jag fick kontakt med obliques och resten av magen.
Är det på något sätt skadligt för, låt säga, diskarna? Jag gjorde marklyft under samma pass också. Kanske bör nämnas.

Sjoba
2010-05-08, 20:07
Kontrollerat tror jag inte att det är någon större fara så länge påfrestningen inte blir för stor.

Dock är det verkligen ingenting jag skulle rekomendera.

mattilainen
2010-05-08, 20:23
kul att testa greppstyrkan i ibland :) Har fått upp 90 kg i enarmsmark. Började med 70 kg haha

Hemi
2010-05-08, 20:28
Jag har fått lära mig att enarmslyft, t ex bära matkassar belastar diskarna mer på sidan, ca 5 ggr större tryck, varför jämnvikt blir bra mycket skonsammare. Fasy det kan ju vara fel, men låter logiskt.

sunetdanne
2010-05-08, 20:37
Kör dubble suitcase lift 1 pass i veckan, kör med hantlar och viktplattor under för att få upp vikterna från golvet.

Jättebra övning, kör den på 5 reps och ligger nu mellan 40-50kg hantlar så det känns rejält i armarna och trapsen.

Har inte prövat enkel men, återigen gillar dubbel mycket;););)

ANIKI
2010-05-08, 23:28
Jag har fått lära mig att enarmslyft, t ex bära matkassar belastar diskarna mer på sidan, ca 5 ggr större tryck, varför jämnvikt blir bra mycket skonsammare. Fasy det kan ju vara fel, men låter logiskt.
Jo det låter logiskt. För jag märker lätt att jag får ont i ryggen ifall jag bär en tung matkasse. Därför jag oftast betalar för en extra påse och bär med bägge händerna.

Kör dubble suitcase lift 1 pass i veckan, kör med hantlar och viktplattor under för att få upp vikterna från golvet.

Jättebra övning, kör den på 5 reps och ligger nu mellan 40-50kg hantlar så det känns rejält i armarna och trapsen.

Har inte prövat enkel men, återigen gillar dubbel mycket;););)
Hmm. Beskriv mer hur du utför övningen. Jag kom på ganska snabbt när jag testade övningen att jag borde testa med en till skivstång på andra sidan. Just för ryggen och diskarnas skull.
Nog för att jag aldrig testade, men hur jag än tänkte så tyckte jag bara att det borde ta mest på benen. Jag menar. Man använder ju bara en skivstång/hantel för att det ska bli svårare att stabilisera kroppen. Vilket medför att obliques får jobba rätt så bra! Rätta mig gärna om jag har fel :)

sunetdanne
2010-05-09, 10:24
Kör den ibland med marlyfteknik ibland mer med knäböjsteknik. Oftast marklyftsaktiv med "vila/reset" mellan reps.

Egentligen ska den vara ett mellanting mellan mark och knäblj på grund av startpositionen.
Du ska googla på utförande för "trap-bar deadlift"

Här är annars några länkar
http://www.nofearfitness.com/SampExercises/DoubleSuitcaseDeadlift.php

Kör den inte för obliues utan som komplement ersättning till vanliga marklyft på grund av problem med ländryggsdiskarna.

ANIKI
2010-05-09, 13:28
Kör den ibland med marlyfteknik ibland mer med knäböjsteknik. Oftast marklyftsaktiv med "vila/reset" mellan reps.

Egentligen ska den vara ett mellanting mellan mark och knäblj på grund av startpositionen.
Du ska googla på utförande för "trap-bar deadlift"

Här är annars några länkar
http://www.nofearfitness.com/SampExercises/DoubleSuitcaseDeadlift.php

Kör den inte för obliues utan som komplement ersättning till vanliga marklyft på grund av problem med ländryggsdiskarna.

Tackar!

luderlasse
2010-05-09, 16:00
se till att inte vika ihop knäna utan hålla dem i tåriktningen så trycket över miniskerna blir likvärdigt.

kool övning i övrigt. ska provas med hantlar, de har dock bara 52 kg där jag tränar

sunetdanne
2010-05-10, 11:13
Kör med hantlar för att gymägare är pedant och inte vill ha stängerna flytta på sig. Annars skulle jag har kört med vanlig stång alt ez-curlstång.