handdator

Visa fullständig version : Koppeltvång på hundar?


Southwind
2010-05-08, 17:05
Nu är jag så förbannat trött på dessa jävla ägare som tillåter sina ouppfostrade hundar att springa omkring hur de vill utan koppel.

Vad tycker ni andra? Bör det införas ett koppeltvång?

jakob
2010-05-08, 17:10
Det är det väl redan? :smash:

Mental
2010-05-08, 17:11
Jag stör mig mer på lösspringande katter faktiskt, de pissar och skiter lite överallt och de skitar ned bilen. Katter borde hållas på sina egna tomter i alla fall.

Loke
2010-05-08, 17:13
Det finns väl redan lagar som säger att man ska ha kontroll över sin hund. Hur man väljer att ha det är upp till ägaren, men i de allra flesta fall är koppel det enda vettiga.

krellik
2010-05-08, 17:14
Nej tycker inte man ska straffa den stora majoriteten av skötsamma hundägare på grund av vissa rötägg. Så helst inte.

Tonto
2010-05-08, 17:14
alla som bryr sig om sina hundar borde ha dem kopplade. Jag hoppas aldrig jag tvingas göra en hund illa men inte fan tvekar jag om den kommer mot min familj/vänner. Detta är något som lätt kan undvikas om ägare tar sitt ansvar och har sina hundar kopplade.

jakob
2010-05-08, 17:16
I den kommun jag bor i är det i alla fall koppeltvång. Finns en stor öppen plats där det är tillåtet att ha hundarna lösa, tycker det är helt ok.

davvvan
2010-05-08, 17:16
Har man pli på hunden behöver den inte vara kopplad. Däremot har jag alltid hunden kopplad när man är ute och går med respekt för andra personer som är ute och rör sig. Det känns som en självklarhet utan att det behöver bli tvång utav det.

joriice
2010-05-08, 17:17
Ja. tillochmed på ens tomt, som vi har haft en stor jävla greyhound som springer in på vår tomt ibland, och jag är rädd om min katt, och mig själv.

Pdaddy
2010-05-08, 17:18
Har själv hund, dock är min väluppfostrad och springer inte fram till människor eller hundar om hon e lös, om man inte sagt att hon får dvs..

Håller helt med att folk som inte har 100 koll på sin hund SKALL inte ha den lös.
Jag har vart med om det själv att det kommer en hund i 130 mot en, man känner inte igen hunden eller nåt. Ser ja en sån hund så släpper ja min och sen ryter ja till åt den som kommer springande.
De har hänt att min hund gett dem på tassen rejält för att de är för påflugna, men är man ute utan hund och detta inträffar så är det ju inte kul, man vet ju aldrig va de är för phsyco vovve :D

Ja anser dock att hundar och ägare som har tot koll skall få ha sin hund lös, men e man minsta osäker på sin hund och sig själv så är det koppel på som gäller.

Pd

Ristretto
2010-05-08, 17:18
Hundar är vidriga. Det borde vara skottpengar på dem.

Osten80
2010-05-08, 17:20
Jävla hundägare med "deras lilla gullis som är sååå snäll". Kommer en okopplad hund springande mot mig kommer jag att försöka oskadliggöra den så gott det går.
Katter skulle hållas inlåsta hos deras ägare och rastas med koppel, inte som det är nu, att ägaren ser katten någon gång i bland, medan alla andra i kvarteret får ta del av kräken som springer och pissar och skiter överallt.

Trance
2010-05-08, 17:21
Ja. tillochmed på ens tomt, som vi har haft en stor jävla greyhound som springer in på vår tomt ibland, och jag är rädd om min katt, och mig själv.

Hoppas inte din katt är lös.

krellik
2010-05-08, 17:21
Hundar är vidriga. Det borde vara skottpengar på dem.

Är ju inte det enda som det borde vara skottpengar på.

Sagt i all ovänlighet.

Kek
2010-05-08, 17:23
Skiter i vilket. Kommer det en hund springandes emot mig och visar huggtänder stampar jag sönder skallen på den utan att tveka. Tänker inte anta "att han bara vill hälsaa jueeeeeee" och bli biten igen.

n1tro
2010-05-08, 17:23
blev biten av en "snäll schäfer" som "ville leka" när jag var 8, försökte verkligen bara gå förbi skithögen men kvinnan hade den utan koppel då, så den börja springa emot mig istället och hon gjorde försökte ju vissla tillbaka den men men. hade det varit idag hade nog båda åkt på svåra skador. djur förblir djur, även om era hundar inte skadat någon så vet ni aldrig vad den tänker


mvh

Pudzianovski
2010-05-08, 17:25
Jag har svårt med argument som "Jag har koll på min hund" eller "min hund är snäll". Alla som jag har träffat, som har hund, tycker de har koll på hunden eller att de har en snäll hund som lyder. Flera av dessa hundägare upplever jag inte ha koll sin hund.

krellik
2010-05-08, 17:29
blev biten av en "snäll schäfer" som "ville leka" när jag var 8, försökte verkligen bara gå förbi skithögen men kvinnan hade den utan koppel då, så den börja springa emot mig istället och hon gjorde försökte ju vissla tillbaka den men men. hade det varit idag hade nog båda åkt på svåra skador. djur förblir djur, även om era hundar inte skadat någon så vet ni aldrig vad den tänker


mvh

Allt det där skulle kunna appliceras på människor med, både att vi är "djur" och att man aldrig kan veta vad en människa tänker. Allt handlar om rimliga och acceptabla risker, har man en topptränad hund och är ute på ett ensamt fält så bör man få ha sin hund lös om man kan kontrollera sin hund, kan man inte kontrollera sin hund bör man inte låta den springa lös, mycket enkelt.

Likaså som att inte pedofiler och mördare bör få springa runt hur som helst.

n1tro
2010-05-08, 17:30
Allt det där skulle kunna appliceras på människor med, både att vi är "djur" och att man aldrig kan veta vad en människa tänker. Allt handlar om rimliga och acceptabla risker, har man en topptränad hund och är ute på ett ensamt fält så bör man få ha sin hund lös om man kan kontrollera sin hund, kan man inte kontrollera sin hund bör man inte låta den springa lös, mycket enkelt.

Likaså som att inte pedofiler och mördare bör få springa runt hur som helst.

ja, ingen kan veta vad vi tänker heller. lösning: håll skiten i koppel när du/ni/folk vet att människor är i närheten


mvh

n1tro
2010-05-08, 17:33
vad e förresten grejen med att ha en hund fri? ja menar det e inte så att den förstår att den har kul, den e nog mer än tacksam om den får gå ut med en promenad lite grann hahehio

krellik
2010-05-08, 17:35
ja, ingen kan veta vad vi tänker heller. lösning: håll skiten i koppel när du vet att människor är i närheten


mvh

Absolut, håller med dej i sak, har själv min vovve kopplad, han må vara världens snällaste hund som aldrig uppvisat aggresion mot varken människor eller andra hundar, däremot har han jaktinstinkt till 100 och jag kan aldrig lita helt 100% att han inte skulle sticka efter om en kanin hoppade fram framför nosen på honom när vi är ute och går...

Däremot vill jag åtminstone ha möjligheten att gå till ett lämpligt ställe och träna inkallning, etc utan att nån jävla gnällk-rring ska springa och böla på oss om att hundar får aldrig vara lösa för det finns minsann lag om 100% koppeltvång i hela Sverige, bla bla bla.

Tigerkotten
2010-05-08, 17:36
Förstår inte hur folk kan ha så mycket emot katter. Skiter de krafsar de över det. Däremot kan okastrerade hankatter vara ett problem, då de brukar markera med pisset.
Visst sker det i sandlådan så är det inte bra, men finns ett överdrag man kan använda över sandlådan.

Solros
2010-05-08, 17:39
Likaså som att inte pedofiler och mördare bör få springa runt hur som helst.

Instämmer! Fram med pedofilkopplet!

Kek
2010-05-08, 17:41
Förstår inte hur folk kan ha så mycket emot katter. Skiter de krafsar de över det. Däremot kan okastrerade hankatter vara ett problem, då de brukar markera med pisset.
Visst sker det i sandlådan så är det inte bra, men finns ett överdrag man kan använda över sandlådan.

Undrar jag också. Kissemissar har aldrig stört mig på något sätt då de oftast är väldigt skygga av sig när de springer omkring ute och de gånger de inte är det de bara gosiga.

krellik
2010-05-08, 17:41
Förstår inte hur folk kan ha så mycket emot katter. De pissar/skiter och krafsar över det?
Visst sker det i sandlådan så är det inte bra, men finns ett överdrag man kan använda över sandlådan.

Kattägare blir arga på hundägare för att deras elaka bestar vill äta upp deras lilla sötnosar. De är ju så oskyldiga katterna de gör ju ingen illa även om de springer runt halvförvildade.

Hundägare blir irriterade när man är ute och går med sin hund och det ligger katter och trycker i varje jävla buske. Eller för att nån katt har pissat i sina barns sandlåda. etc

Själv kan jag inte fatta hur man kan ha ett husdjur man älskar som man låter springa lös bland trafik och alla sadistiska katthatare som finns (som garvar åt roliga saker som att smörja in katter i rumpan med starksenap tex) men det är bara jag som är hundmänniska vet att man ser annorlunda på det om man är kattägare.

Trance
2010-05-08, 17:49
Förstår inte hur folk kan ha så mycket emot katter. Skiter de krafsar de över det. Däremot kan okastrerade hankatter vara ett problem, då de brukar markera med pisset.
Visst sker det i sandlådan så är det inte bra, men finns ett överdrag man kan använda över sandlådan.

För att när man lägger ut förgiftade godsaker så springer de och dör på olämpliga ställen och sprider sedan lukt.

von huff
2010-05-08, 17:52
Jag brukar gå efter denna princip när det gäller katter som pissar och skiter på min gård

1.Berättar det för ägaren
2.Berättar det för ägaren ifall dom inte fattade det första gången.
3.klubba katten och ner i en grop

Här i byn är det jämt strider om folks katter:D

Blir förbannad på folk som har sina jävla hundar lösa, har 3 ggr fångat grannens hund som bor 3km från mig och så har det tvinnat många andra byrackor på bakgården.Konstigt att folk ej kan ta ansvar

krellik
2010-05-08, 17:58
Vet inte vad som hände med Keks inlägg som jag skulle svara på, men skillnaden kan också vara att vissa hundar har inte ett piss jaktinstinkt, de kommer inte att skälla efter någonting, behöver inte nödvändigtvis vara ett tecken på utmärkt träning.

Andra hundar kommer ha stark jaktdrift, en sån hund går absolut att träna så att de inte springer runt och skäller på allt som rör sig, därför när man har en sån hund som man lägger en del energi som man kan bli lite trött när det ligger katter i varenda jävla buske och trycker och som väljer att hoppa fram och sprinta ur bakhåll när varken jag eller hunden är med på det precis framför nosen på honom...

von huff
2010-05-08, 18:02
Det svåra med katter är att det inte går att gå med dem i koppel och att hålla dom inomhus hela tiden är ju inte bra.Som ftast klarar dom ju sig utan problem och utan att dom pissar ner andras gårdar men många blir ju även överkörda så den risken finns alltid.Hundar skulle jag aldrig ha lösa, vår hund som alltid varit så snäll när den varit lös hemma, fick en dag ett infall att springa ut till asfaltsvägen, man vet aldrig vad dom får för ideer.

Doctor Snuggles
2010-05-08, 18:07
Byt ut hundar mot lösspringande barn and I'm there. Hundar är bara gulliga.

krellik
2010-05-08, 18:08
Det svåra med katter är att det inte går att gå med dem i koppel och att hålla dom inomhus hela tiden är ju inte bra.Som ftast klarar dom ju sig utan problem och utan att dom pissar ner andras gårdar men många blir ju även överkörda så den risken finns alltid.Hundar skulle jag aldrig ha lösa, vår hund som alltid varit så snäll när den varit lös hemma, fick en dag ett infall att springa ut till asfaltsvägen, man vet aldrig vad dom får för ideer.

Massa som springer runt med katter i koppel här där jag bor.

Ser ju iofs lite löjligt ut men...;)

hahavaffan
2010-05-08, 18:11
vad e förresten grejen med att ha en hund fri? ja menar det e inte så att den förstår att den har kul, den e nog mer än tacksam om den får gå ut med en promenad lite grann hahehio:confused: Du har inte hund va?

von huff
2010-05-08, 18:12
Massa som springer runt med katter i koppel här där jag bor.

Ser ju iofs lite löjligt ut men...;)

Det är ju bra men vad jag har sett så funkar det inte så bra, katter vill väl mera fånga råttor och skit när de är ute:)Men bor man i stan så är det ju ett måste med koppel även på katter

krellik
2010-05-08, 18:16
Det är ju bra men vad jag har sett så funkar det inte så bra, katter vill väl mera fånga råttor och skit när de är ute:)Men bor man i stan så är det ju ett måste med koppel även på katter

Jag försöker alltid hålla mig för skratt, de gör ju faktiskt en fin sak, men det är svårt, alltid nån stackars sävlig gubbe som går och väntar medans katten är klar med vad den nu pysslar med, nån lite desperat blick i ögat har de med.

Min homosexuella kompis slet ut mig när jag var liten att gå med hans katt i koppel, var en oerhört dryg upplevelse.

joriice
2010-05-08, 18:30
Hoppas inte din katt är lös.

Det är den, bor rätt mycket ute på landet. Men den springer inte runt och dödar andras husdjur misstänker jag. Eller är ett hot för människor.

krellik
2010-05-08, 18:33
Det är den, bor rätt mycket ute på landet. Men den springer inte runt och dödar andras husdjur misstänker jag. Eller är ett hot för människor.

Så om jag vill ha mina marsvin lösa i trädgården så skulle din katt låta de vara ifred då alltså?

Och små hundar är inte farliga heller för människor, låt chihuahor springa lösa enligt den logiken och leva djävul alltså...

Trance
2010-05-08, 18:36
Det är den, bor rätt mycket ute på landet. Men den springer inte runt och dödar andras husdjur misstänker jag. Eller är ett hot för människor.

Coolt. Så det finns ingen risk att den skulle ta en kaninunge som springer lös på en gräsmatta? Eller dödar småfåglar i mängder? Eller gräver upp andras trädgårdsland och pissar på andras tomter?

joriice
2010-05-08, 18:38
Så om jag vill ha mina marsvin lösa i trädgården så skulle din katt låta de vara ifred då alltså?

Och små hundar är inte farliga heller för människor, låt chihuahor springa lösa enligt den logiken och leva djävul alltså...

Ett marsvin springer väl åt helvete om man släpper ut dem. De skall inte vara ute i trädgården.

Hundar kan och vill ibland anfalla människor, de fungerar så i många fall. Och bara för att ens egen hund är ett undantag betyder det inte att alla hundar agerar som dem. Man kan ju få sjukdomar av betten och framförallt trauman av själva situationen.

emi23j
2010-05-08, 18:41
Nej.

Men det borde finnas en lag på sunt förnuft när det kommer till hundar. Vissa personer bör inte ha hund så är det bara. Detta gäller dock inte bara hundar utan alla typer av djur.
Jag förstår inte vad man tänker med när man har en hund lös och inte har "pli" på vovven. Jag blir grymt jävla less när jag är ute med min hund och nån jävla jycke kommer springandes, givetvis kommer det ju hända någonting...

Sen är det ju ännu värre om man varit ute med en valp och en ouppfostrad hund kommer och härjar. Hunden får ju fan men för livet.

joriice
2010-05-08, 18:41
Coolt. Så det finns ingen risk att den skulle ta en kaninunge som springer lös på en gräsmatta? Eller dödar småfåglar i mängder? Eller gräver upp andras trädgårdsland och pissar på andras tomter?

Har man inte koll på kaninen (likt marvsiner jag skrev om) så kanske man får räkna med det ja, kaniner har enligt vad jag vet inte ont av att sitta instängda i burar heller, de är otama köttstycken som man äter.
Fåglarna tillhör ingen så de spelar ingen roll.
Alla katter pissar och gräver inte upp andras trädgårdar.

krellik
2010-05-08, 18:44
Ett marsvin springer väl åt helvete om man släpper ut dem. De skall inte vara ute i trädgården.

Hundar kan och vill ibland anfalla människor, de fungerar så i många fall. Och bara för att ens egen hund är ett undantag betyder det inte att alla hundar agerar som dem. Man kan ju få sjukdomar av betten och framförallt trauman av själva situationen.

Jag kanske vill ha mitt marsvin i ett litet minikoppel ute i trädgården, ska jag inte få ha det för att du ska få ha ditt blodtörstiga monster till katt lös?

Eller för att inte tala om min stackars farmor som har en av få glädjeämnen i livet att mata fåglarna utanför sitt fönster, vilka sedan ditt monster till katt dräper för att sedan leka glatt med deras lik.

Jo som sagt hundar ska inte springa runt och bita folk, alla är överens om att man ska kontrollera sin hund, om det ska finnas ett 100% koppeltvång kan debatteras och isånafall ska det fan i konsekvensens namn vara förbjud att katter springer lösa med.

joriice
2010-05-08, 18:45
Jag kanske vill ha mitt marsvin i ett litet minikoppel ute i trädgården, ska jag inte få ha det för att du ska få ha ditt blodtörstiga monster till katt lös?



Djurplågeri att koppla dem och sedan gå ifrån.

Trance
2010-05-08, 18:45
Har man inte koll på kaninen (likt marvsiner jag skrev om) så kanske man får räkna med det ja, kaniner har enligt vad jag vet inte ont av att sitta instängda i burar heller, de är otama köttstycken som man äter.
Fåglarna tillhör ingen så de spelar ingen roll.
Alla katter pissar och gräver inte upp andras trädgårdar.

Ok. Alla hundar attackerar inte andra människor. Du får helt enkelt acceptera att man har hundar lösa och om de dödar din katt så kanske du borde haft lite bättre koll på den, eller hur?

krellik
2010-05-08, 18:46
Har man inte koll på kaninen (likt marvsiner jag skrev om) så kanske man får räkna med det ja, kaniner har enligt vad jag vet inte ont av att sitta instängda i burar heller, de är otama köttstycken som man äter.
Fåglarna tillhör ingen så de spelar ingen roll.
Alla katter pissar och gräver inte upp andras trädgårdar.

Haha så då applicerar vi den logiken du använde där på din katt.

Har man inte koll på den...

Men just det ja kattägare är unika att de inte ska behöva kontrollera sitt husdjur, självklart.

Sen att trafikolyckor sker för att nån blötmagad typ inte klarar av att köra över alla miljoner med halvtama katter som springer runt överallt utan väjjer in i bilisten på andra sidan spelar ju ingen roll alls.

emi23j
2010-05-08, 18:46
vad e förresten grejen med att ha en hund fri? ja menar det e inte så att den förstår att den har kul, den e nog mer än tacksam om den får gå ut med en promenad lite grann hahehio

uppenbart att du inte har hund.

Det ger mig en väldig ro och välbehag att få se min hund springa lös. Det är ju uppenbart att hunden upplever en stor glädje att inte behöva ha koppel på sig.

Brickhead
2010-05-08, 18:46
Själva har vi satt staket runt vårt huset så att hunden kan vara fri, för att han älskar verkligen det, sedan när man går promenader så har jag hunden inkopplad.

oTure
2010-05-08, 18:49
Varför finns det inte ett "förbud mot flexikoppel" val?
Stör mig så förbannat på hundägare som tror att alla hundar vill hälsa och leka och låter dem springa över hela vägen i sina jävla flexikoppel...
Speciellt liten kvinna med stor schäfer osv. EN liten kvinna klarar ju helt klart hålla hårt i flexikopplet när 40 kg hund springer tills linan tar slut... suck.

Har min hund alltid kopplad förutom i hundgården.
Mest för att jag inte vill ha han påkörd och för respekt för andra, min ras har redan dåligt rykte.

joriice
2010-05-08, 18:49
Ok. Alla hundar attackerar inte andra människor. Du får helt enkelt acceptera att man har hundar lösa och om de dödar din katt så kanske du borde haft lite bättre koll på den, eller hur?

Nej, för hundarna skall inte vara lösa från början, för de är främst ett hot mot människor.

Verbatim
2010-05-08, 18:52
Fyfan joriice, skaffa aldrig barn, du skulle bli en av de totalt avskyvärda föräldrarna som alltid anser att det är alla andra barnen som gör fel, och aldrig ditt eget.

Trance
2010-05-08, 18:52
Nej, för hundarna skall inte vara lösa från början, för de är främst ett hot mot människor.

Nej, min hund är inte ett hot mot människor. Att du är rädd skall jag väl inte jag behöva bry mig om?

joriice
2010-05-08, 18:56
Fyfan joriice, skaffa aldrig barn, du skulle bli en av de totalt avskyvärda föräldrarna som alltid anser att det är alla andra barnen som gör fel, och aldrig ditt eget.
Plz niggah, det är snarare hundägare som vill ha sina lösa hundar som inte har insikten eller respekten gentemot andra och att ens hund KAN vara farlig mot människor främst.
Nej, min hund är inte ett hot mot människor. Att du är rädd skall jag väl inte jag behöva bry mig om?

Nej det är inte ditt problem att jag är rädd. Men jag tänker på de som är hundrädda och stackare som blivit bitna av hundar, som varit okopplade.

krellik
2010-05-08, 18:57
Nej, för hundarna skall inte vara lösa från början, för de är främst ett hot mot människor.


Du försöker köra med retoriska fulknep för att kringgå den uppenbara frågan att din katt är lika mycket värd som en kaninunge. Det är lika illa att en katt äter upp min kaninunge som det är att min hund äter upp din katt.

Eventuell farlighet mot människor har inget med det att göra. Borde din katt få springa lös så borde hundar som inte är stora nog att vara farligare än en katt få springa lösa (och äta upp katter). Precis som katter tydligen ska få springa runt och äta upp folks smådjur och fåglar.

Sen har jag katt fobi så du ska respektera min skräck för katter och hålla den kopplad.

Matsa
2010-05-08, 18:57
Själv kan jag inte fatta hur man kan ha ett husdjur man älskar som man låter springa lös bland trafik och alla sadistiska katthatare som finns (som garvar åt roliga saker som att smörja in katter i rumpan med starksenap tex) men det är bara jag som är hundmänniska vet att man ser annorlunda på det om man är kattägare.

Nej, jag är kattägare och jag håller helt med dig. Bestämde mig redan från början för att hålla min katt inomhus då jag bor vid en ganska hårt trafikerad väg. Ser överkörda katter titt som tätt och varje gång förstärks min uppfattning om att jag har fattat rätt beslut. Nej, utekatter funkar bättre på landet.

Men å andra sidan så är ju jag en sån där lustig fan som gillar både katter och hundar.

Det svåra med katter är att det inte går att gå med dem i koppel och att hålla dom inomhus hela tiden är ju inte bra.Som ftast klarar dom ju sig utan problem och utan att dom pissar ner andras gårdar men många blir ju även överkörda så den risken finns alltid.Hundar skulle jag aldrig ha lösa, vår hund som alltid varit så snäll när den varit lös hemma, fick en dag ett infall att springa ut till asfaltsvägen, man vet aldrig vad dom får för ideer.

Beroende på vilken kattras man har så kan det gå utmärkt att hålla dem inomhus. Jag har en vanlig bondkatt och det funkar, men det finns andra raser som är mer lämpliga som innekatter. Dock så krävs det att man ägnar lite mer tid åt dem så att de inte blir understimulerade. Det kan även vara bra att skaffa två katter om man ska hålla dem inomhus så att de har sällskap av varandra.

Om man ska skaffa katt när man bor i stan så kan det ju vara bra att tänka på att skaffa en som funkar att ha inomhus.

joriice
2010-05-08, 19:02
Du försöker köra med retoriska fulknep för att kringgå den uppenbara frågan att din katt är lika mycket värd som en kaninunge. Det är lika illa att en katt äter upp min kaninunge som det är att min hund äter upp din katt.

Eventuell farlighet mot människor har inget med det att göra. Borde din katt få springa lös så borde hundar som inte är stora nog att vara farligare än en katt få springa lösa (och äta upp katter). Precis som katter tydligen ska få springa runt och äta upp folks smådjur och fåglar.

Sen har jag katt fobi så du ska respektera min skräck för katter och hålla den kopplad.

En hund är lika mycket värd som en kaninunge då med. Och nej, jag anser inte att en katt är lika mycket värd, jag tror inte många (förutom kattahatare då såklart) anser det heller, man äter ju kanin rätt ofta eller hur var det nu? Man undrar lite vad en kaninunge gör ute ensam på en gräsmatta med...

Jo farligheten och aggressiviteten är något att ta i beaktning. Katter jagar inte människor, oavsett om de vill "leka", hundar gör det.

von huff
2010-05-08, 19:06
Klart att det går att ha katter inomhus men för kattens hälsa är det bra om dom har möjlighet att vara ute, oavsett ras

Trance
2010-05-08, 19:06
En hund är lika mycket värd som en kaninunge då med. Och nej, jag anser inte att en katt är lika mycket värd, jag tror inte många (förutom kattahatare då såklart) anser det heller, man äter ju kanin rätt ofta eller hur var det nu? Man undrar lite vad en kaninunge gör ute ensam på en gräsmatta med...

Jo farligheten och aggressiviteten är något att ta i beaktning. Katter jagar inte människor, oavsett om de vill "leka", hundar gör det.

Kan vi inte lösa det såhär. Inga husdjur får vara inne på andras tomter? Om andras husdjur upprepade gånger springer in på ens tomt så skall man få avliva det djuret.

Det känns väl mest rättvist?

Trance
2010-05-08, 19:07
Klart att det går att ha katter inomhus men för kattens hälsa är det bra om dom har möjlighet att vara ute, oavsett ras

Då har man flera alternativ:

1. Ta promenader med katten.
2. Köp inte katt.
3. Bo på landet.

krellik
2010-05-08, 19:08
Uppenbara saker som över huvudtaget knappt har nämnts är att det närmast är djurplågeri att inte låta vissa hundar få sträcka ut benen och springa (på en plats som är lämplig för detta vilket inte bara måste vara en byråkratiskt utnämnd hundrastningsplats).

En hel del moment i hundträning bygger på att hunden kan vara lös, gör man det svårare för hundmänniskor att träna så gör man också att man sänker nivån på kunandet om att träna hund i Sverige, vilket i sig borde ha negativa konsekvenser. Koppel eller inte koppel, den stora frågan är naturligtvis att så många av hundarna i Sverige som möjligtvis ska vara sunda och trygga och välltränade.

Ingen snackar om att förbjuda jakthundar, ska jakthundar kunna släppas lös i skogen så måste de rimligtvis kunna tränas mycket när det inte är jakttid att komma när husse kallar in, detta blir extra viktigt när det är hundar med extremt hög jaktdrift vi snackar.

Bara några argument som jag ser till att undvika ett 100% koppeltvång i Sverige, däremot ska man ha tvång på att kontrollera sin hund och det bör få konsekvenser om man upprepat inte kan göra detta.

n1tro
2010-05-08, 19:09
uppenbart att du inte har hund.

Det ger mig en väldig ro och välbehag att få se min hund springa lös. Det är ju uppenbart att hunden upplever en stor glädje att inte behöva ha koppel på sig.

det gav mig ett fint ärr på handen, 4cm långt!



mvh

von huff
2010-05-08, 19:10
Då har man flera alternativ:

1. Ta promenader med katten.
2. Köp inte katt.
3. Bo på landet.

Ja många orkar inte bara gå med katterna i koppel inne i stan.Hur mycket "innekatterna" behöver vara ute vet jag inte men katterna mår nog bra av det, har man en bondkatt på landet så släpper man ofta ut den på morgonen och tar in den på kvällen.Personligen skulle jag inte köpa katt om jag inte hade möjlighet att släppa ut den

tjabon
2010-05-08, 19:13
Här ute på landet fungerar det lite annorlunda.
Folk känner hundarna och hundarna känner folk.
Voffsingarna är också mer harmoniska.

Så jag (och alla andra) tänker inte ens på om hundarna är kopplade
eller inte när dom är ute med sina ägare. :)

Problem för stadsbor.

krellik
2010-05-08, 19:14
En hund är lika mycket värd som en kaninunge då med. Och nej, jag anser inte att en katt är lika mycket värd, jag tror inte många (förutom kattahatare då såklart) anser det heller, man äter ju kanin rätt ofta eller hur var det nu? Man undrar lite vad en kaninunge gör ute ensam på en gräsmatta med...

Jo farligheten och aggressiviteten är något att ta i beaktning. Katter jagar inte människor, oavsett om de vill "leka", hundar gör det.

Ja i konsekvensens namn så är min älskade hund lika mycket värd som någons älskade kanin eller någons älskade fågel eller någons älskade häst eller någons älskade katt. Om en del hästar blir mat, om man äter en del kaniner, ifall man äter hundar i kina, etc spelar ingen roll, det är min personliga relation till mitt utvalda djur som är relevant, inte andra människors kulinariska smak.
Närmast obehaglig syn du har där tycker jag.

Otrygga katter är farliga till sin bästa förmåga, precis som en otrygg chihuaha är det. Jag gillar inte alls att gå emallan när katter har sina revirslagsmål och när de ligger och vässer, säkert inte ensam om detta. Om din personliga åsikt är att hundar är farliga så får jag respektera detta och kontrollera min hund, ifall andra människor tycker att de blir otrygga av din katt så får ju du naturligtvis respektera detta. Din katt är objektivt lika farlig som vilken hund som helst genom de trafikolyckor de kan förorsaka.

von huff
2010-05-08, 19:15
Uppenbara saker som över huvudtaget knappt har nämnts är att det närmast är djurplågeri att inte låta vissa hundar få sträcka ut benen och springa (på en plats som är lämplig för detta vilket inte bara måste vara en byråkratiskt utnämnd hundrastningsplats).

En hel del moment i hundträning bygger på att hunden kan vara lös, gör man det svårare för hundmänniskor att träna så gör man också att man sänker nivån på kunandet om att träna hund i Sverige, vilket i sig borde ha negativa konsekvenser. Koppel eller inte koppel, den stora frågan är naturligtvis att så många av hundarna i Sverige som möjligtvis ska vara sunda och trygga och välltränade.

Ingen snackar om att förbjuda jakthundar, ska jakthundar kunna släppas lös i skogen så måste de rimligtvis kunna tränas mycket när det inte är jakttid att komma när husse kallar in, detta blir extra viktigt när det är hundar med extremt hög jaktdrift vi snackar.

Bara några argument som jag ser till att undvika ett 100% koppeltvång i Sverige, däremot ska man ha tvång på att kontrollera sin hund och det bör få konsekvenser om man upprepat inte kan göra detta.

Ja man måste fundera på var är man är och hur vältränad hund man har.Klart att jakthundar skall få springa löst i skogen, de är ju tränade för det och ofta har de sändare så de är lätta att få fast.Några ggr har jag sett jakthundar som har kommit av sig och vandrat längs landsvägen.För att kunna ha hunden löst måste det vara en plats där det inte finns någon trafik i närheten eller där det finns en massa människor.Många tycker att det är obehagligt med hälsande hundar.Vill man träna sin hund finns det ju hundparker ochså eller så kan man ju åka ut och vandra i skogen.Att lita 100% på att hunden kommer jag aldrig att göra

Doctor Snuggles
2010-05-08, 19:16
Kan vi inte lösa det såhär. Inga husdjur får vara inne på andras tomter? Om andras husdjur upprepade gånger springer in på ens tomt så skall man få avliva det djuret.

Det känns väl mest rättvist?

Barn då? Borde det inte gälla dem också?

von huff
2010-05-08, 19:17
Barn då? Borde det inte gälla dem också?

Det var ju en bra jämförelse

krellik
2010-05-08, 19:18
Ja man måste fundera på var är man är och hur vältränad hund man har.Klart att jakthundar skall få springa löst i skogen, de är ju tränade för det och ofta har de sändare så de är lätta att få fast.Några ggr har jag sett jakthundar som har kommit av sig och vandrat längs landsvägen.För att kunna ha hunden löst måste det vara en plats där det inte finns någon trafik i närheten eller där det finns en massa människor.Många tycker att det är obehagligt med hälsande hundar.Vill man träna sin hund finns det ju hundparker ochså eller så kan man ju åka ut och vandra i skogen.Att lita 100% på att hunden kommer jag aldrig att göra

Vi har inga hundparker i Kalmar så vitt jag vet. Absolut jakthundar ska få springa lösa och för att de ska kunna göra detta behöver de tränas ordentligt i att vara lösa och svara på inkallning, detta måste rimligtvis börja en bra tid innan jaktperioden och en bra tid innan de över huvudtaget blir släppta första gången. Man kan inte bara lita på sändaren.

Doctor Snuggles
2010-05-08, 19:21
Det var ju en bra jämförelse

Se min föregående post.

Ristretto
2010-05-08, 19:21
Är ju inte det enda som det borde vara skottpengar på.

Sagt i all ovänlighet.

Sant. Katter också.

Matsa
2010-05-08, 19:29
Är ju inte det enda som det borde vara skottpengar på.

Sagt i all ovänlighet.

Pengar? Tror du inte folk skulle göra det gratis i det fallet? ;)

coxie
2010-05-08, 19:58
Barn då? Borde det inte gälla dem också?

Klart som fan det ska gälla barn, barn får man ju inte försvara sig mot :(.

emi23j
2010-05-08, 21:07
det gav mig ett fint ärr på handen, 4cm långt!



mvh


Det är oturligt och jag beklagar det. Men detta har ju varit en stark bidragande orsak till dina känslor över hundar också. Att bli biten av en hund hör absolut inte till det normala. Hundar som förövrigt biter (så länge de inte är valpar) oprovcerat kan man skicka till veterinären.

Dåligt Original
2010-05-08, 22:06
Alla hundar ska vara kopplade anser jag. Lösa kan dom vara i inhägnat område där det inte finns en chans att dom hoppar över stängslet.

Allt för ofta stöter jag på lösa hundar när jag är ute med mina, som förövrigt inte funkar med andra hundar öht, och när den andra hunden kommer i full kareta mot oss och jag skriker på ägaren att ropa in hunden så får man ALLTID samma svar: "Nej men h*n är sååå snääääll, vill ju bara leka..."
Att mina hundar inte är ett dugg snälla mot andra hundar verkar ingen bry sig i alls, och att jag får gå därifrån med min hund, skrikandes som ett jehu, under armen är inte så jävla kul. Och att stå och försöka sparka bort den lösa hunden som försöker hoppa upp mot min är ju tydligen fel, deras lilla gullipluttfnutt skulle ju aldrig göra en fluga förnär, och frågar man idioten vad som är bäst, en lagom lös/hård spark, eller ett bett rätt i ansiktet, eller i halsen med risk för stora skador, så fastnar dom bara vid att man försöker kicka undan hunden. Jisses.

Det råder strikt ägaransvar, men de flesta verkar inte bry sig och släpper sina hundar vind för våg. Dessutom får man inte släppa hundar lösa var som helst heller, men åter igen, ingen bryr sig. Men när det väl händer ngt, hunden kanske springer ut i vägen och blir ihjälkörd, eller springer på en aggressiv hund eller vad tusan som helst, då är det aldrig ägarens fel, aldrig aldrig aldrig..!!!

Så jag röstar på koppeltvång ÖVERALLT, förutom ett säkert inhägnat område då, som sagt.

oTure
2010-05-08, 23:22
Brukar stampa/sparka främmande hundar rakt i ansiktet när dom kommer... och det är en mild behandling mot vad min hund skulle ge dom.

emi23j
2010-05-09, 07:19
Alla hundar ska vara kopplade anser jag. Lösa kan dom vara i inhägnat område där det inte finns en chans att dom hoppar över stängslet.

Allt för ofta stöter jag på lösa hundar när jag är ute med mina, som förövrigt inte funkar med andra hundar öht, och när den andra hunden kommer i full kareta mot oss och jag skriker på ägaren att ropa in hunden så får man ALLTID samma svar: "Nej men h*n är sååå snääääll, vill ju bara leka..."
Att mina hundar inte är ett dugg snälla mot andra hundar verkar ingen bry sig i alls, och att jag får gå därifrån med min hund, skrikandes som ett jehu, under armen är inte så jävla kul. Och att stå och försöka sparka bort den lösa hunden som försöker hoppa upp mot min är ju tydligen fel, deras lilla gullipluttfnutt skulle ju aldrig göra en fluga förnär, och frågar man idioten vad som är bäst, en lagom lös/hård spark, eller ett bett rätt i ansiktet, eller i halsen med risk för stora skador, så fastnar dom bara vid att man försöker kicka undan hunden. Jisses.

Det råder strikt ägaransvar, men de flesta verkar inte bry sig och släpper sina hundar vind för våg. Dessutom får man inte släppa hundar lösa var som helst heller, men åter igen, ingen bryr sig. Men när det väl händer ngt, hunden kanske springer ut i vägen och blir ihjälkörd, eller springer på en aggressiv hund eller vad tusan som helst, då är det aldrig ägarens fel, aldrig aldrig aldrig..!!!

Så jag röstar på koppeltvång ÖVERALLT, förutom ett säkert inhägnat område då, som sagt.


I hear ya!

Håller med på alla punkter utom koppel-tvånget. Det är inte rätt att straffa den stora grupp som verkligen har koll på sina hundar för att en liten grupp rötägg inte kan kontrollera sin hund, och kanske inte ens borde ha hund.

Just det där "han är så snäll" tjafset tycker jag också är oerhört irriterande. För att ta ett exempel så vill jag fan inte hålla på att hälsa på någon jävla hund när jag är ute och promenerar eller är på väg någonstans. Man måste respektera att det finns människor som är rädda för hundar och inte kommer reagera bra om det kommer en lös hund springandes.

Själv går jag ofta med min hund lös, men spanar alltid långt framåt och håller in i hunden om vi kommer till något ställe där det kan dyka upp personer "out of the blue". och om jag ser någon person längre fram så kopplar jag hunden tills vi mött denna person och gått förbi.
Följer man bara de "reglerna" tycker jag det är helt okej att hunden springerlös.

Dåligt Original
2010-05-09, 08:57
I hear ya!

Håller med på alla punkter utom koppel-tvånget. Det är inte rätt att straffa den stora grupp som verkligen har koll på sina hundar för att en liten grupp rötägg inte kan kontrollera sin hund, och kanske inte ens borde ha hund.

Just det där "han är så snäll" tjafset tycker jag också är oerhört irriterande. För att ta ett exempel så vill jag fan inte hålla på att hälsa på någon jävla hund när jag är ute och promenerar eller är på väg någonstans. Man måste respektera att det finns människor som är rädda för hundar och inte kommer reagera bra om det kommer en lös hund springandes.

Själv går jag ofta med min hund lös, men spanar alltid långt framåt och håller in i hunden om vi kommer till något ställe där det kan dyka upp personer "out of the blue". och om jag ser någon person längre fram så kopplar jag hunden tills vi mött denna person och gått förbi.
Följer man bara de "reglerna" tycker jag det är helt okej att hunden springerlös.


Jo men samtidigt är det bara ett djur som när som helst kan sticka iväg, fast den aldrig gjort så förr. Det är lite så jag tänker.

Man kan aldrig lita på ett djur till 100%.

En vän till familjen har hundar, och dom är så fruktansvärt lydiga, lämnar inte ägarens sida på promenader, aldrig kopplade, ja du förstår. Men så en dag drar den ena iväg, vilket den aldrig hade gjort på nästan 7 år.

Samma gäller folk med lydiga hundar, främst hanar, som går med hundarna lösa, för att dom aldrig sticker iväg. Jag har sett dom dra iväg när dom får vittring på en löptik, och löptikar kan man tyvärr inte undvika.

Jag har sett så mycket skit hända med hundar som normalt aldrig går emot förarens kommando, därför tycker jag att det ska vara koppeltvång, överallt och hela tiden. Förutom då i inhägnader, och är man lite blödig så där och anser att en hund som BARA går kopplad mår dåligt kan leta upp en sådan rastplats där hunden inte kan hoppa över stängslet. Där kan den springa och dona med sitt bäst den/dom vill.

Dåligt Original
2010-05-09, 09:00
Brukar stampa/sparka främmande hundar rakt i ansiktet när dom kommer... och det är en mild behandling mot vad min hund skulle ge dom.


Ja jag gört oxå, men det blir ju ett herrans liv, tydligen ska man låta hunden bita ihjäl dom istället. Dom ska vara glada tycker jag, iaf de med små hundar, att man fan räddar livet på deras små as.

oTure
2010-05-09, 09:00
Det är ett djur, ett djur som reagerar med instinkter, sen kan den gå huuuur fint som helst vid eran sida och vara hur snäll som helst, men räcker det när det sker en olycka?
Nej man har inte hundar lösa om man inte är isolerad i skogen.

Nordenator
2010-05-09, 09:13
Här ute på landet fungerar det lite annorlunda.
Folk känner hundarna och hundarna känner folk.
Voffsingarna är också mer harmoniska.

Så jag (och alla andra) tänker inte ens på om hundarna är kopplade
eller inte när dom är ute med sina ägare. :)

Problem för stadsbor.

Förutom de hundrädda som måste ha det riktigt roligt. Du bryr dig inte, men det betyder inte att det inte finns någon som gör det. Jag är personligen inte hundrädd, men det betyder ju inte att folk runt mig inte är det. Okey om din närmaste granne bor en bra bit bort eller om man är isolerad, men i övrigt känns det jävligt respektlöst att låta sin hund göra som den vill baserat på att "den är så snäll", "skulle aldrig göra något" eller liknande.

LillSkalman
2010-05-09, 09:25
Koppel på.

Jag tycker inte det är en rättighet varesig för ägare eller hund att rasta hunden utan koppel, lika lite som det är en rättighet att få köra bil.

Stoltz
2010-05-09, 09:35
vad e förresten grejen med att ha en hund fri? ja menar det e inte så att den förstår att den har kul, den e nog mer än tacksam om den får gå ut med en promenad lite grann hahehio

Med all respekt för ditt fyra centimeter ärr. Nu får du skärpa dig. Vet du inte bättre än så om hundar som husdjur så ska man nog se över den kunskapen.

Med det sagt så tycker jag att man bör ha sin hund kopplad. Tyvärr, för jag vet hur mycket mina föräldrars hund älskar när min far går ut och går med honom utan koppel.
Men tyvärr är det så här, allt för många hundägare är sådana skithögar (Med det sagt så indikerar jag inte att det är majoriteten) och kör på sitt "Han är så busig" och "Han vill bara hälsa". Fuck det, springer en hund mot mig och den är stor nog att göra skada, ska jag då invänta det för att se vad som händer? Det är väldigt respektlöst mot den som blir "Hälsad" på.

Spaceswede
2010-05-09, 09:44
Koppeltvång och lämplighetsintyg på ägaren!!
Alla hundägare som jag känner säger att dom har 100% koll på sin hund,i mina ögon så är det 50-50 hund och ägare som bestämmer!
När det händer något så är det alltid någon som har varit konstig mot hunden eller inte hälsat rätt eller något annat konstigt.
Jag ska väl inte behöva vara hundpsykolog för att få röra mej fritt ute bland hundar!?
En kompis dotter är riktigt hundrädd(efter en hundinsident när hon var 5,med en hund som var världens gosigaste och aldrig hade gjort något liknande enligt ägaren,men hunden var heltokig och högg efter alla ungar)och blir totalt skräckslagen när hon möter en lös hund!!
Om katter och hundar och marsvin biter ihjäl varann är väl inte så mkt att tjafsa om, men människor måste väl komma i första rummet!?
Visa lite respekt och koppla era hundar istället för att gå runt och försöka bevisa att ni kan kontrollera hundarna utan koppel!

regus
2010-05-09, 09:52
Är man som hundägare med hund på en ganska öde plats så visst. Men bland folk så ska kopplet på.

Hundägare överlag har inte speciellt mycket pli på sin hund.

hahavaffan
2010-05-09, 09:56
Vore roligt att veta hur många av alla moralkärringar här inne som håller t.ex. hastighetsbegränsningarna och anpassar farten efter rådande förhållanden. Lika lite som större delen hundägare kan kontrollera sina lösa hundar kan ni kontrollera era bilar i för hög hastighet på exempelvis dåligt underlag. Helt klart är dock att majoriteten inte har någon som helst intelligens vad gäller sina hundar, och den där klassikern att "Men han ääär ju så snäll...!" funkar inte. Nästa gång åker ägaren på spö. En idiot nere hos mina föräldrar har sin hanhundsaggressiva hane lös i en icke inhägnad trädgård så den kan springa ut och bråka med kopplade hanhundar. :confused:*grr*

panzerpig
2010-05-09, 10:00
Kör man för fort så bryter man mot lagen=böter om man blir haffad.
Har man sin hund okopplad ute bland folk och andra hundar=böter om man blir haffad. Tycker jag iaf.

oTure
2010-05-09, 10:02
Vore roligt att veta hur många av alla moralkärringar här inne som håller t.ex. hastighetsbegränsningarna och anpassar farten efter rådande förhållanden. Lika lite som större delen hundägare kan kontrollera sina lösa hundar kan ni kontrollera era bilar i för hög hastighet på exempelvis dåligt underlag. Helt klart är dock att majoriteten inte har någon som helst intelligens vad gäller sina hundar, och den där klassikern att "Men han ääär ju så snäll...!" funkar inte. Nästa gång åker ägaren på spö. En idiot nere hos mina föräldrar har sin hanhundsaggressiva hane lös i en icke inhägnad trädgård så den kan springa ut och bråka med kopplade hanhundar. :confused:*grr*

Köttbulle+ råttgift: WIN!

hahavaffan
2010-05-09, 10:52
Köttbulle+ råttgift: WIN!Till ägaren då, antar jag? Det är ju knappast hundens fel att den får springa lös som den vill och är dåligt uppfostrad.

fiskebulle
2010-05-09, 11:36
Varför är det så att folk ska envisas med att ha hund när de bor i tätorter? Det är alltid ett jävla meck tycker jag med hundar som bor i stan. Det kan ju inte vara nyttigt för en hund att sitta i en lägenhet under dagen och sedan få en promenad på kvällen? Måste bli ena hemskt feta/lata hundar.

Mina föräldrar är hundägare, de bor på landet, de jagar med båda hundarna, dels 'i skogen' och på fjället. Jag har nog aldrig sett hundar så lyckliga som när det äntligen vankas höst och farsan börjar plocka med jaktkläder och gevär - Då jäklar blir det fart hemma. Sedan när de väl får komma ut och springa som de är tänkta att göra.. Ja, då undrar man hur det vore om man bodde i stan istället. Stackars hundar som bor i stan.

Förövrigt är det slut på katter där mina föräldrar bor. På landet så finns det väldigt få katter som någon egentligen bryr sig om. Kommer de in på vår mark så är det ju trist, men oftast stryker de med.

Nelson81
2010-05-09, 12:36
Jo men samtidigt är det bara ett djur som när som helst kan sticka iväg, fast den aldrig gjort så förr. Det är lite så jag tänker.

Man kan aldrig lita på ett djur till 100%.

En vän till familjen har hundar, och dom är så fruktansvärt lydiga, lämnar inte ägarens sida på promenader, aldrig kopplade, ja du förstår. Men så en dag drar den ena iväg, vilket den aldrig hade gjort på nästan 7 år.

Samma gäller folk med lydiga hundar, främst hanar, som går med hundarna lösa, för att dom aldrig sticker iväg. Jag har sett dom dra iväg när dom får vittring på en löptik, och löptikar kan man tyvärr inte undvika.

Jag har sett så mycket skit hända med hundar som normalt aldrig går emot förarens kommando, därför tycker jag att det ska vara koppeltvång, överallt och hela tiden. Förutom då i inhägnader, och är man lite blödig så där och anser att en hund som BARA går kopplad mår dåligt kan leta upp en sådan rastplats där hunden inte kan hoppa över stängslet. Där kan den springa och dona med sitt bäst den/dom vill.

folk (speciellt dom med småhundar) brukar lätt glömma bort att det är djur dom äger, tragiskt när man ser kärringar som behandlar sina hundar som småbarn och man ser riktigt hur illa dom mår av det.

Nelson81
2010-05-09, 12:37
Varför är det så att folk ska envisas med att ha hund när de bor i tätorter? Det är alltid ett jävla meck tycker jag med hundar som bor i stan. Det kan ju inte vara nyttigt för en hund att sitta i en lägenhet under dagen och sedan få en promenad på kvällen? Måste bli ena hemskt feta/lata hundar.

Mina föräldrar är hundägare, de bor på landet, de jagar med båda hundarna, dels 'i skogen' och på fjället. Jag har nog aldrig sett hundar så lyckliga som när det äntligen vankas höst och farsan börjar plocka med jaktkläder och gevär - Då jäklar blir det fart hemma. Sedan när de väl får komma ut och springa som de är tänkta att göra.. Ja, då undrar man hur det vore om man bodde i stan istället. Stackars hundar som bor i stan.

Förövrigt är det slut på katter där mina föräldrar bor. På landet så finns det väldigt få katter som någon egentligen bryr sig om. Kommer de in på vår mark så är det ju trist, men oftast stryker de med.

ang folk som inte förstår hur man kan ha hund i lägenhet: är väl ändå inte i bostaden man motionerar hundarna.

Nelson81
2010-05-09, 12:39
Till ägaren då, antar jag? Det är ju knappast hundens fel att den får springa lös som den vill och är dåligt uppfostrad.

stort +1 på den.

Loke
2010-05-09, 13:02
Jag vill bara säga en orelaterad sak: Folk som pratar om hur allt fungerar annorlunda på "landet" låter som stockholmare i riktiga lantisars öron.

Det finns hundrädda även på landet, så även där bör man ha hunden kopplad om man riskerar att stöta på folk.

Det finns hus även på landet, och även på landet finns det hundar i dessa hus. Vissa av dessa hundar får inte komma ut och motionera och leka så ofta som de borde. Precis som i stan. För övrigt tar hundar mycket mer skada av för lite mental träning än för lite fysisk träning. En hund som får springa fritt på en tomt men har lite social kontakt mår säkerligen sämre än en som bara går på korta promenader men annars umgås med familjen hela dagarna. Hundar är såklart individer, men i princip skulle jag säga att det är så det är.

Dåligt Original
2010-05-09, 13:43
. En hund som får springa fritt på en tomt men har lite social kontakt mår säkerligen sämre än en som bara går på korta promenader men annars umgås med familjen hela dagarna. Hundar är såklart individer, men i princip skulle jag säga att det är så det är.


Beror helt och hållet på hunden. Min ena hund har fruktansvärda sociala behov och mår dåligt om den inte får vara i närheten hela tiden. Motion är viktigt, men den sociala biten för just den hunden är så mycket viktigare.

Min andra hund är helt tvärt om, gillar att umgås så där, men får den välja så är det motion som gäller och kan banne mig springa tills den stupar.

Hundar jag haft innan har oxå varit som dag och natt, så man kan väl inte säga att det bästa är varken bu eller bä.

Rockhard
2010-05-09, 16:28
Hoppas inte din katt är lös.


Tja, sitter den fast så dör den ju...

Doctor Snuggles
2010-05-09, 17:42
Jag vill bara säga en orelaterad sak: Folk som pratar om hur allt fungerar annorlunda på "landet" låter som stockholmare i riktiga lantisars öron.


What's your point?

Three pigs
2010-05-09, 17:59
Klart det borde vara lag. Herregud, alla ser inte hundar som keldjur. Finns mycket allergiker också.

Man får inte röka i flygplan, men man får ha hund utan koppel, hur är detta möjligt?

krellik
2010-05-09, 18:12
En massa jävla käringar till gnällspikar som kissar på sig så fort de ser en pudel i den här tråden.

Där nu var det sagt. Koppla negrarna, sparka ut invandrarna, koppla hundarna, sänk hastighetsgränserna förbjud alkohol och låt mig vara tryyyyyyyg och sitta och klappa min lilla katt.

Bah, nu är det kanske töntigt att jag låter arg men när jag ser massa as som snackar om att förgifta hundar och som vill dra alla över en kam oavsett ifall de kan kontrollera sin hund eller inte, bara för att deras små liven ska kunna våga gå ut utanför dörren...

Har ni blivit attackerade av en hund och har fobi, fine, jag lider med er, kontrollerar min hund och håller fullständigt med att hundägare inte ska få låta sina hundar springa fram till er okontrollerat, det har dock inget med totalt koppeltvång att göra.

Ack detta trygghets knarkande land.

Erikrqt
2010-05-09, 18:26
Japp, klart det finns lag om koppel av hund.

http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/mittnorr/Nyhetsarkiv-Mitt-Norrland/Hall-hunden-kopplad/

Dåligt Original
2010-05-09, 22:07
En massa jävla käringar till gnällspikar som kissar på sig så fort de ser en pudel i den här tråden.

Där nu var det sagt. Koppla negrarna, sparka ut invandrarna, koppla hundarna, sänk hastighetsgränserna förbjud alkohol och låt mig vara tryyyyyyyg och sitta och klappa min lilla katt.

Bah, nu är det kanske töntigt att jag låter arg men när jag ser massa as som snackar om att förgifta hundar och som vill dra alla över en kam oavsett ifall de kan kontrollera sin hund eller inte, bara för att deras små liven ska kunna våga gå ut utanför dörren...

Har ni blivit attackerade av en hund och har fobi, fine, jag lider med er, kontrollerar min hund och håller fullständigt med att hundägare inte ska få låta sina hundar springa fram till er okontrollerat, det har dock inget med totalt koppeltvång att göra.

Ack detta trygghets knarkande land.

Du tror att du är smart va? Djur är just det, djur, ingen har 100% pli på sitt djur, även om man TROR det.

Dåligt Original
2010-05-09, 22:11
Japp, klart det finns lag om koppel av hund.

http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/mittnorr/Nyhetsarkiv-Mitt-Norrland/Hall-hunden-kopplad/

Alla kommuner (har jag för mig iaf) har olika regler utöver den lagen, som bara gäller där det finns vilt. Som var i kommunen hunden får vara lös och ej.

Här var jag bor är det förbjudet att ha hund lös i bostadsområden, ändå har nästan alla sina olydiga hundar lösa här. Inte så kul.

krellik
2010-05-09, 22:15
Du tror att du är smart va? Djur är just det, djur, ingen har 100% pli på sitt djur, även om man TROR det.

Du är ett djur. Du har inte 100% pli på dig själv även om du tror det.

Vem som helst i bankomatkön kan helt plötsligt hoppa fram till dig och hugga dig i ögat med en penna. Det är inte särskilt troligt men det händer.

Ungefär som att en tränad hund utan historia av aggresion helt plötsligt ballar ut utan orsak. Inte särskilt troligt men det händer.

Hysteriskt fjant resonemang.

Dåligt Original
2010-05-09, 22:20
Du är ett djur. Du har inte 100% pli på dig själv även om du tror det.

Vem som helst i bankomatkön kan helt plötsligt hoppa fram till dig och hugga dig i ögat med en penna. Det är inte särskilt troligt men det händer.

Ungefär som att en tränad hund utan historia av aggresion helt plötsligt ballar ut utan orsak. Inte särskilt troligt men det händer.

Hysteriskt fjant resonemang.

Vad tusan har det med saken att göra vad som kan hända i bankomatkön?
Isåfall man man ju lista upp alla tråkiga saker som kan hända, trots att det inte har ett skit med saken att göra. Jisses

Ett djur är ett djur, vilket kan välja själv. Sen spelar det ingen roll om du har tävlingslydnad på hunden, vill hunden skita i dina kommandon så gör den det, och har du hundfan lös som drar iväg så är det inte så mycket du kan göra åt det, hur hårt du än vill tro på att du bestämmer helt och hållet över ditt djur.

Du är bara pinsam

victor_n
2010-05-09, 22:31
Ni båda är okopplade djur så tig för ni medför just nu bara pinsamhet över denna tråd. Och ja koppeltvång är lag och gäller i samtliga av sveriges kommuner.

Har pli som fan på min hund men har han kopplad då jag vet att "shit can happen".

krellik
2010-05-09, 22:32
Vad tusan har det med saken att göra vad som kan hända i bankomatkön?
Isåfall man man ju lista upp alla tråkiga saker som kan hända, trots att det inte har ett skit med saken att göra. Jisses

Ett djur är ett djur, vilket kan välja själv. Sen spelar det ingen roll om du har tävlingslydnad på hunden, vill hunden skita i dina kommandon så gör den det, och har du hundfan lös som drar iväg så är det inte så mycket du kan göra åt det, hur hårt du än vill tro på att du bestämmer helt och hållet över ditt djur.

Du är bara pinsam

Lilla gumman låter som att du inte behöver en pudel för att kissa ner dej, gratulerar.

"Ett djur är ett djur och kan välja själv". Lysande tanketråd där. Märkligt att jag haft hundar runt mig hela livet som inte bettet sig på det viset eller någonsin ballat ur och bitit någon. Noll incidenter på en jävla massa hundar över mina år. Till skillnad från en jävla massa oberäkneliga våldsamma oberäkneliga människor som jag mött.

Man kan inte ruta in samhället efter folks fobier, man måste gå efter vad som är acceptabla risker, annars blir det något jävla byråkratiskt helvete vi får leva i. En tränad hund, kopplad på rätt ställen och icke kopplad på rätt ställen är en högst acceptabel risk jämfört med andra saker som att vi tillåter i vårt samhälle, som motorfordon i våra samhällen och kring våra barn exempelvis, eller alkoholkonsumtion för den delen.

Men finns alltid någon gnällig jävel som vill ta bort allt kul som finns, vilket absolut bör bekämpas med både näbbar och klor.

Dåligt Original
2010-05-09, 22:45
Lilla gumman låter som att du inte behöver en pudel för att kissa ner dej, gratulerar.

"Ett djur är ett djur och kan välja själv". Lysande tanketråd där. Märkligt att jag haft hundar runt mig hela livet som inte bettet sig på det viset eller någonsin ballat ur och bitit någon. Noll incidenter på en jävla massa hundar över mina år. Till skillnad från en jävla massa oberäkneliga våldsamma oberäkneliga människor som jag mött.

Man kan inte ruta in samhället efter folks fobier, man måste gå efter vad som är acceptabla risker, annars blir det något jävla byråkratiskt helvete vi får leva i. En tränad hund, kopplad på rätt ställen och icke kopplad på rätt ställen är en högst acceptabel risk jämfört med andra saker som att vi tillåter i vårt samhälle, som motorfordon i våra samhällen och kring våra barn exempelvis, eller alkoholkonsumtion för den delen.

Men finns alltid någon gnällig jävel som vill ta bort allt kul som finns, vilket absolut bör bekämpas med både näbbar och klor.

Good for you, verkligen, att du aldrig varit med om ngn incident.
Men även fast du aldrig drabbats så lär du väl ta av dig skygglapparna och inse att det finns problem med lösspringande hundar.

Även lydiga hundar kan "balla ur", när som helst, och har du haft hund runt om kring dig i hela ditt liv så borde det faktum inte undgått dig, även om det aldrig hänt med just dina hundar. Och om det har undgått dig, så är det väl dags att dra huvudet ur sanden.

Se mig gärna som en gnällig jävel som vill "ta bort alls kul", men jag finner det inte kul alls när jag nästan varje dag får mota bort lösa hundar som springer fram till mina. För mig och MÅNGA andra är det ett problem, vare sig du vill se det eller ej.

Att diskutera med sådana som dig, som vägrar se ett problem, ger ingenting. Over and out

krellik
2010-05-09, 22:50
Good for you, verkligen, att du aldrig varit med om ngn incident.
Men även fast du aldrig drabbats så lär du väl ta av dig skygglapparna och inse att det finns problem med lösspringande hundar.

Även lydiga hundar kan "balla ur", när som helst, och har du haft hund runt om kring dig i hela ditt liv så borde det faktum inte undgått dig, även om det aldrig hänt med just dina hundar. Och om det har undgått dig, så är det väl dags att dra huvudet ur sanden.

Se mig gärna som en gnällig jävel som vill "ta bort alls kul", men jag finner det inte kul alls när jag nästan varje dag får mota bort lösa hundar som springer fram till mina. För mig och MÅNGA andra är det ett problem, vare sig du vill se det eller ej.

Att diskutera med sådana som dig, som vägrar se ett problem, ger ingenting. Over and out

Men jag tror du missförstår mig, jag är fullt medveten om att det finns ett problem med hundar vars ägare fullständigt skiter i dem och som låter de göra en massa fel, jag blir rasande när jag ser någon jävel låta sina hundar springa fram till en hundrädd människa. Det är naturligtvis fullständigt oaceptabelt.
Skillnaden är att jag ser lösningen som att man skapar tydligare konsekvenser för de som inte sköter sina hundar, hellre än att man ger sig på de hundägare som sköter sina hundar. Jag tror dessutom att det är jävligt kortsiktigt för inför man koppeltvång så skadar man allmänt hundträningen i sverige, kunskapen hos hundintresserade kommer sjunka och detta i sin tur kan skada ännu mer. En hund i koppel som inte är tränad kan vara farligare än en hund som är tränad som är lös. Sen håller jag med om att det finns ställen och situationer där hunden inte ska vara lös oavsett träning.

Hoppas du åtminstone förstår mina synvinklar och varifrån jag kommer.

r3mpuh
2010-05-09, 22:51
Min hund:
http://img683.imageshack.us/img683/4816/dsc00044pp.jpg

Brukar låta henne springa fritt på gräsmattor.
Ifall hon får syn på någon(vem som helst) så blir hon överlycklig och hennes svans går som en ->propeller<- och hon bara måste springa fram och hälsa. :)
Det är så kul när hon får syn på någon katt och börjar jaga och skälla på den, skulle den däremot stanna upp så studsar hon runt den och skäller och viftar på svansen.^^

Pirko
2010-05-10, 00:33
Både Ja och Nej, IMO.
Sverige har dock rätt trist attityd i övrigt mot hundar, och deras sociala beteende. Här ska det vara så himla strikt. När jag var i Italien var det skitmysigt. Man gick i parkerna och hundarna var lösa, ingen som brydde sig. Kom en annan hund, började leka med en annan, dem hade roligt tillsammans.

Sen ska man inte gå dit om man har en asocial bastard som inte kan kommunicera med andra hundar, och förstöra det roliga. Men det är ganska så självklart.

Tyckte iaf att det funkade rätt bra där borta. Hängde rätt mycket i parkerna och dem var mycket mer sociala, roligare, finare och rofyllda än våra svenska stads-parker.

von huff
2010-05-10, 06:37
Attityd å attityd, det är väl klart att många inte vill ha hundar som hälsar på en.Många tycker som sagt att det är obehagligt.Det största problemet är endå att det ligger skit överallt

delta_mats
2010-05-10, 07:22
Problemet är att 90% av de som anser sig ha koll på sin hund inte har det. Även om dessa 90% i regel lyder sin husse eller matte så uppstår det ibland situationer som gör att hunden gör som den vill och inte lyssnar.

Det kom en cyklist med en border collie efter cykelbanan där jag gick med min iller, hunden blev nyfiken och vek av från sin husse och sprang fram och kolla vad min iller var för en. Jag chansade inte på om hunden var snäll eller inte utan blev tvungen att slita hårt i kopplet så han flög som en vante åt mitt håll sedan gick jag fram och skrek åt hunden.
Grejen är att den där hunden förmodligen är snäll och lydig i 90% av fallen men stöter den på något nytt så gör den som den vill. I det här fallet så lyssnade den inte på sin husse vid upprepade inkallningar.

Sparven från Minsk
2010-05-10, 07:56
En hund skall vara kopplad på allmän plats.

Det finns de som har så bra koll på sina hundar att de kan vara lösa, men trots detta kan en lös hund skapa rädsla hos den som är hundrädd. Det bästa är att alltid ha sin hund kopplad oavsett hur lydig den än är när man vistas på platser där det finns folk.

Lös kan man ha hunden hemma på tomten eller i en hundgård.

Dåligt Original
2010-05-10, 08:55
Men jag tror du missförstår mig, jag är fullt medveten om att det finns ett problem med hundar vars ägare fullständigt skiter i dem och som låter de göra en massa fel, jag blir rasande när jag ser någon jävel låta sina hundar springa fram till en hundrädd människa. Det är naturligtvis fullständigt oaceptabelt.
Skillnaden är att jag ser lösningen som att man skapar tydligare konsekvenser för de som inte sköter sina hundar, hellre än att man ger sig på de hundägare som sköter sina hundar. Jag tror dessutom att det är jävligt kortsiktigt för inför man koppeltvång så skadar man allmänt hundträningen i sverige, kunskapen hos hundintresserade kommer sjunka och detta i sin tur kan skada ännu mer. En hund i koppel som inte är tränad kan vara farligare än en hund som är tränad som är lös. Sen håller jag med om att det finns ställen och situationer där hunden inte ska vara lös oavsett träning.

Hoppas du åtminstone förstår mina synvinklar och varifrån jag kommer.

Nu när du förklarade bättre så förstår jag vad du menar.
Men jag står fast vid att jag anser att man har hundar kopplade, förutom i en inhägnad, så som en rastgård, eller på brukshundsklubben, såvida man inte bor i "urskogen" eller på landet där det inte finns en risk att man möter vare sig hundar eller människor.

Det går lika bra att träna sin hund där, för i min bok håller man sig på brukshundsklubben alt. en inhägnad om man vill träna sin hund på det viset.

Alla djur har instinkter och kan dra iväg när som helst om ngt lockar tillräckligt starkt, även fast den aldrig gjort så förr, jag har sett det för många gånger. En hane kan få vittring på en löptik, en tik som just efter löpet går lös kan dra iväg för att scora. För tyvärr finns det muppar som även släpper sina tikar i höglöp lösa, för den drar ju aldrig iväg, ägaren har full koll. Men så sticker den iaf, för instinkterna tar över.
Det är så jag ser det, att man har inte full koll på sin hund, man bara tror det, det är ändå djur vi har med att göra.

Många människor är korkade, som en här i mitt område, en rätt ung tjej som har en schäfer som hon har lös HELA tiden, för hon ska lära den att gå lös. Behöver jag säga att den inte lyssnar på ägaren ett dugg? Hunden gör precis som den vill och ägaren kan stå och skrika sig hes på jycken, det skiter fullständigt i ägaren. Den springer fram till hundar, den springer ut i vägen och ja, gör lite som den själv vill, och hennes lösning på det, att få hunden att sluta, jo det är att försöka sig på att alfarulla hunden så fort hon får tag i den. Där ligger hon på backen med hunden och trycker ner skallen på hunden, och tjatar som en tok "nej, nej, nej, nej, nej, nej". Ibland ger hunden med sig och ibland inte, men fan hon fortsätter att släppa hundfan lös när dom är klara. Som tur är har jag aldrig stött på dom när jag haft hundarna med mig, och hade det skett så hade det varit en sorglig historia.

Det jag vill få fram, träna, och ha hundarna lösa där det är lämpligt, jag upprepar mig, trist nog, i inhägnad och på brukshundsklubben. Det räcker gott och väl.