handdator

Visa fullständig version : är det farligt när svett luktar ammoniak?


collieweed
2010-05-08, 13:03
Hej som rubriken lyder så undrar jag om det är farligt när ens svett luktar ammoniak, när jag tränar cardio?

Kom gärna med tipps o förslag på vad jag ska göra!

Bör väl tilläggas att jag "ligger" i deff o äter inte så mkt kolisar.

TAck!

HulkH
2010-05-08, 13:06
Sökt runt lite på google, verkar inte vara något farligt med de.
Dock så snabbsökte jag bara, men verkar inte vara något större problem.
Hitta det här också:

Fråga

Ibland när jag tränar styrketräning börjar jag att lukta ammoniak. Lukten kommer oftast när jag har slarvat med kosten. Vad är det som händer i kroppen och varför luktar det ammoniak? Är det något som saknas i kroppen?



Svar:

Protein är uppbyggt av aminosyror och aminosyrorna i sin tur innehåller kväve i form av en så kallad aminogrupp som sitter bundet till aminosyran. Aminogruppen är nära besläktad med ämnet ammoniak. Om du äter för lite energi och/eller för mycket protein innan ett träningspass tvingas kroppen att förbränna stora mängder protein för att tillgodose ditt energibehov. Under nedbrytningen av protein bildas olika kväveföreningar och även små mängder ammoniak. Du kan då känna att du luktar ammoniak. De grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin är de som lättast bildar ammoniak. Eftersom att ammoniak är giftigt är tillståndet inte att rekommendera. Det påverkar också prestationerna negativt.

stevebc
2010-05-08, 13:20
Så personer under deff som tar BCAA före passet är alltså i riskzonen här?

Flytkorken
2010-05-08, 17:08
Så personer under deff som tar BCAA före passet är alltså i riskzonen här?

Skulle inte tro de.

Alter ego
2010-05-08, 17:43
Så personer under deff som tar BCAA före passet är alltså i riskzonen här?

Detta gör jag. Undrade just varför jag luktat sursvett de senaste passen och även direkt på morgonen. I dag så duschade jag och strök på deo innan träningen, men likt förbenat så kommer lukten smygande.

Och jag som tidigare konstaterat att jag passerat sursvettsstadiet och numera luktar manlig man, nästan så att man struntar i parfymen för att det är så awesome :(

collieweed
2010-05-08, 18:06
Jag tycker inte att det är lika super-awsome tyvärr.....

Stod på en cross-trainer o körde cardio idag, stod bredvid en riktigt ultra sexig tjej, när jag kände att jag började lukta ammoniak o jag hurrade ju inte direkt kan jag säga.....