handdator

Visa fullständig version : Bättre mättnadskänsla vid soppa?


Torsk_ole
2010-05-08, 12:44
Kollade nyss denna dokumentär vid 25 min och framåt.:

http://svtplay.se/v/1990021/dokumentarfilm/10_saker_du_bor_veta_om_bantning?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1990021/sb,p115254,1,f,-1

Jag brukar alltid säga att mat i flytande form har sämre mättnadskänsla än fast.

Men enligt denna dokumentär så är de bättre att käka soppa än fast mat.

Varför säger man fast mat mättar bättre, medans denna dokumentär säger tvärtom.

King Grub
2010-05-08, 12:47
Energy-yielding fluids generally have lower satiety value than solid foods. However, despite high water content, soups reportedly are satiating. The mechanisms contributing to this property have not been identified and were the focus of this study. A within-subject design, preload study was administered to 13 male and 18 female adults (23.7+/-0.9 years old) with a mean body mass index (BMI) of 23.0+/-0.7 kg/m2. At approximately weekly intervals, participants reported to the lab after an overnight fast and completed questionnaires on mood, appetite, psychological state, strength, and fine motor skills. After administration of motor tasks, participants consumed a 300-kcal preload in its entirety within 10 min. The test foods included isocaloric, solid, and liquefied versions of identical foods high in protein, fat, or carbohydrate. Single beverage and no-load responses were also tested. The same questionnaires and motor skills tests were completed at 15-min intervals for 1 h and at 30-min intervals for an additional 3 h after loading. Diet records were kept for the balance of the day. The soups led to reductions of hunger and increases of fullness that were comparable to the solid foods. The beverage had the weakest satiety effect. Daily energy intake tended to be lower on days of soup ingestion compared to the solid foods or no-load days and was highest with beverage consumption. Thus, these data support the high satiety value of soups.

Physiol Behav. 2005 Jan 17;83(5):739-47. Soup and satiety.

Eddie Vedder
2010-05-08, 14:34
Varför säger man fast mat mättar bättre, medans denna dokumentär säger tvärtom.

Övertolka nu inte.;)

Soppa är ofta mättande i föhållande till sitt kaloriinnehåll men att säga att flytande föda mättar bättre än fast är en överdrift. Mättnad påverkar av flera faktorer där soppan både har för- och nackdelar.:)

isterbuk
2010-05-08, 20:19
Kollade dokumentären för någon dag sen, SVT Play överaskar med en hel del bra dokumentärer :).

OT nu: Det dom menar i dokumentären är väl att vätskan som man dricker i glas till maten lämnar magsäcken snabbare än om den är mixad i maten och att man därför ska vara "mättare" längre, eller förstod jag fel?

Eddie Vedder
2010-05-08, 20:24
Det är BBC's serie "BBC Horizon" som oftast köps in av SVT och sänds med svensk berättarröst för övrigt.

Samma som gjorde Atkinsdokumentärern för ett par år sedan och "Why thin people are'nt fat" där Fredrik Nyström var med. Och de gör sjukt mycket kvalitetsdokumentärer om massor av intressanta ämnen.

Det var lite offtopic kanske men "BBC Horizon" är värt att Googla på. :)

Torsk_ole
2010-05-09, 15:57
Övertolka nu inte.;)

Soppa är ofta mättande i föhållande till sitt kaloriinnehåll men att säga att flytande föda mättar bättre än fast är en överdrift. Mättnad påverkar av flera faktorer där soppan både har för- och nackdelar.:)

Fick höra talas om dokumentärer genom min flickvän. Hennes kompis hade tolkat att flytande föda var bättre vid bantning än fast föda.

Kollat lite slarvigt på dokumentären och kände mig förvirrad:D

eiri
2010-05-09, 16:30
svt är pra!

austria
2010-05-13, 06:42
Roligaste var inslaget med den överviktiga kvinnan som var helt säker på att hon hade nedsatt ämnesomsättning. Hon kunde inte förstå hur hon var överviktig, hon tränade och hade benhård koll på sin kost.

Visade sig att hon åt ca. 1000 kcal mer om dagen än hon "trodde"

Tänkte på många trådar i det här forumet då.......:)

Sniggel
2010-05-13, 06:51
Intressant hur mycket det är vanligt att folk uppskattar sitt kaloriintag.
Det nämndes att det i genomsnitt saknas 50% av kalorierna när folk rapporterar hur mycket de äter.

OneManArmy
2010-05-13, 06:59
fan vad deprimerande det borde vara att tycka att man käkar skitlite och äter väldigt kalorifattigt och sen få höra att du borde äta hälften så mycket som nu :P

Men ja.. stämmer nog, en tjejkompis till mig började räkna kalorier, eller ja.. höfta kalorier.
Hon fick tex 4 frallor och 3 ägg + lite sidogrejer till 120 kalorier på nåt magiskt vänster.

Prankie
2010-05-13, 08:53
Hon i dokumentären trodde hon åt 1100kcal enlig videodagboken, men själva verket åt hon 3000kcal.

Pompere
2010-05-13, 17:55
Någon som vet vart man kan få tag på denna dokumentär nu när svt har tagit bort den från svtplay?

austria
2010-05-13, 19:02
Någon som vet vart man kan få tag på denna dokumentär nu när svt har tagit bort den från svtplay?

Har dom? Jag kollade på den igår kväll vid 22:00 på SVT Play.

Eddie Vedder
2010-05-13, 19:02
Någon som vet vart man kan få tag på denna dokumentär nu när svt har tagit bort den från svtplay?

På engelska.

http://documentaryheaven.com/category/health/

eiri
2010-05-13, 19:04
Hon i dokumentären trodde hon åt 1100kcal enlig videodagboken, men själva verket åt hon 3000kcal.

jag tror hon var medveten om att hon hade "fuskat" lite :D

ArtArtan
2010-05-13, 21:05
Tänkte bara fråga helt off topic vem "baabura" är?

Joe Hardgainer
2010-05-13, 21:11
jag tror hon var medveten om att hon hade "fuskat" lite :D

Såg ju extremt chockad ut när hennes resultat presenterades :D

austria
2010-05-14, 05:35
Bara så komiskt att folk är så snabba att skylla på sin ämnesomsättning. Hmmm......vad är troligast, att jag är 1 på 100.000 som har fel på min ämnesomsättning, eller att jag kanske räknar fel på kalorierna och äter för mycket? Solklart, det är ämnesomsättningen!

Eddie Vedder
2010-05-14, 06:11
Bara så komiskt att folk är så snabba att skylla på sin ämnesomsättning. Hmmm......vad är troligast, att jag är 1 på 100.000 som har fel på min ämnesomsättning, eller att jag kanske räknar fel på kalorierna och äter för mycket? Solklart, det är ämnesomsättningen!

Var finns det komiska?

Man försöker och försöker och får höra till leda att det "bara" är att äta mindre. Man försöker följa det men det slinker in något här och något där som glöms. Till slut känns det såklart hopplöst.

Jag kanske missuppfattar vad du menar med "komiskt" men jag känner i alla fall inte att det är kul, snarare väldigt ledsamt att många har så jobbigt med vikten. Alla har heller inte samma (osunda?) intresse av att lära sig räkna, väga, kolla näringsinnehåll, notera allt man äter o.s.v. livet ut.

Det kan dock vara av värde under en kort period för att ge en bredare bild och en tankeställare tror jag.

austria
2010-05-14, 10:44
Menade komiskt, som i tragiskt...

Inge Enveten
2010-05-14, 15:11
Såg dokumentären och tyckte att den var riktigt bra. Synd att den inte finns att se på SVT play längre och därför undrar jag om någon kan länka ett annat ställe där den finns att hitta eller ge originalnamnet på dokumentären?

Tack!

Eddie Vedder
2010-05-14, 15:11
Såg dokumentären och tyckte att den var riktigt bra. Synd att den inte finns att se på SVT play längre och därför undrar jag om någon kan länka ett annat ställe där den finns att hitta eller ge originalnamnet på dokumentären?

Tack!

Du kan börja med att titta i den här tråden.

eiri
2010-05-14, 15:22
Jag tycker iaf inte synd om dem som lägger ner flera tusen på bantningspreparat hit o dit, men att skaffa sig lite självdisciplin är helt jävla otänkbart, de verkar ju vilja att det ska finnas ett piller som gör dem smala utan att de behöver ändra någonting i sin kost. Ligger man på kalori balans går man ju knappast runt hungrig, sen va dom äter efter de nått sin gräns är ju bara njutning som de tillåter sig själva.

Eddie Vedder
2010-05-14, 15:26
Jag tycker iaf inte synd om dem som lägger ner flera tusen på bantningspreparat hit o dit, men att skaffa sig lite självdisciplin är helt jävla otänkbart, de verkar ju vilja att det ska finnas ett piller som gör dem smala utan att de behöver ändra någonting i sin kost.

Ja den typen av lösningar är ju aldrig något som eftersöks bland Kolozzeums medlemmar t.ex.*rolleyes* Sök i tillskottsdelen på "fettförbrännare" eller "fettförbränning" t.ex.

Ligger man på kalori balans går man ju knappast runt hungrig

Vilket enormt skitsnack....

Tror du på allvar att kroppen är så kaloristyrd att den vet när den skall vara hungrig? Tror du enbart hunger inträder exakt när senaste måltiden "föbränts"?

eiri
2010-05-14, 15:33
bror väll på vad man äter, men någon som vill gå ner i vikt äter väll inte godis tills han nått sin kalorigräns o sen svälter resten av dagen. Jag har då aldrig haft några problem med hunger på kaloribalans. Kanske är skillnad för andra vad vet jag.

Eddie Vedder
2010-05-14, 15:36
Kanske är skillnad för andra vad vet jag.

Grattis. Människor är olika och har olika svårt/lätt med olika saker.

Du har inte varit mätt för att ett mått på energi i maten i teorin stämt överens med din förbrukning utan för att du ätit bra helt enkelt.

eiri
2010-05-14, 15:42
ja dem som vill gå ner i vikt lär väll äta bra mat, sen vad de har för söt sug är väll en annan sak, men tror iaf inte de över äter pga att de är hungriga.

Eddie Vedder
2010-05-14, 15:46
men tror iaf inte de över äter pga att de är hungriga.

Aptiten är mer komplex än fysiologisk hunger. Mat och ätande är extremt komplicerat, allt från det mentala till det faktum att olika hormonell miljö gör det olika lätt att motstå sug. Men det är ju trist att gå in på djupa detaljer om ett komplicerat ämne när man kan nöja sig med at se ner på andra människor och snacka om "dålig disciplin" i alla lägen.

eiri
2010-05-14, 15:56
tror då inte det är omöjligt får någon, alla kan om de vill tillräckligt mycket helt enkelt.

Eddie Vedder
2010-05-14, 16:05
tror då inte det är omöjligt får någon, alla kan om de vill tillräckligt mycket helt enkelt.

Ja men det hindrar inte det faktum att det finns extrema skillnader. Och jag tycker helt enkelt man bör vara införstådd med hur svårt det är för en del och hur mycket en del människor lider av det.

Det finns såklart de som är lata men de är stöpta i alla former. Det jag ogillar är när en viss kroppsform och just ETT problem (ätandet i det här fallet) likställs med att individen saknar "disciplin" eller "viljestyrka". Jag känner många personer som har problem med vikten men likförbannat är fantastiskt duktiga människor som jag aldrig skulle drömma om att kalla för odisciplinerade.

Samtidigt finns det smala och vältränade slöfockar.

Doctor Snuggles
2010-05-14, 16:08
tror då inte det är omöjligt får någon, alla kan om de vill tillräckligt mycket helt enkelt.

Det var en intetsägande truism om jag någonsin hört en.

eiri
2010-05-14, 16:26
jo klart det finns, men jag ser inte ner på överviktiga som du verkar ha fått för dig, finns folk som vill vara tjocka/smala och är nöjda med sig själva, det som är störande är när de vill gå ner/upp i vikt men inte "orkar" göra vad som krävs. Själv bryr jag mig inte om någon är överviktig/underviktig.

Lovisa
2010-05-15, 10:23
Det finns såklart de som är lata men de är stöpta i alla former. Det jag ogillar är när en viss kroppsform och just ETT problem (ätandet i det här fallet) likställs med att individen saknar "disciplin" eller "viljestyrka". Jag känner många personer som har problem med vikten men likförbannat är fantastiskt duktiga människor som jag aldrig skulle drömma om att kalla för odisciplinerade.

Samtidigt finns det smala och vältränade slöfockar.

Kraftiga människor med självdiscipin - yes.
Smala slöfockar - yes.

Men VÄLTRÄNADE slöfockar?
Hur får du ihop det? Kan man bli vältränad genom att sitta i TV-soffan?

För jag utgår ifrån att "mirakelbältet" som stimulerar musklerna med el, supermuskelbyggar-pillret eller andra idiotiska kurer a la TV-shop, inte fungerar....

Eddie Vedder
2010-05-15, 12:21
Kraftiga människor med självdiscipin - yes.
Smala slöfockar - yes.

Men VÄLTRÄNADE slöfockar?
Hur får du ihop det? Kan man bli vältränad genom att sitta i TV-soffan?

För jag utgår ifrån att "mirakelbältet" som stimulerar musklerna med el, supermuskelbyggar-pillret eller andra idiotiska kurer a la TV-shop, inte fungerar....

Spela inte dum. Har du aldrig i ditt liv stött på en person som tränar med i övrigt är slö? Kolla fotbollsspelare, slöfockar som inte orkar lyfta ett finger i vardagen men får en jäkla fart när en boll kastas framför dom. :D

Sheikah
2019-02-15, 20:05
Bumpar den här:

Är soppa bra mat för idrottare? En vegetarisk soppa med ett bra bröd är väldigt billigt och helt okej proteinmässigt men kanske lite för energisnålt? Brukar inte väga eller mäta min mat.

Att byta ut var eller varannan middag mot en soppa istället för en rejäl pastaportion vill jag inte ska skjuta min prestation i botten. Men ack så gott det är med en bra linsssoppa med ett par skivor surdegsbröd.

King Grub
2019-02-15, 20:22
Soppa kan vara både bra eller dålig mat för idrottare. Beror ju helt på vad man stoppar i den.

Sheikah
2019-02-15, 20:36
Soppa kan vara både bra eller dålig mat för idrottare. Beror ju helt på vad man stoppar i den.

Givetvis. Men tänker en matigare grönsakssoppa. Typ rotsaker, buljongbas och förstärkt med lite linser för mer näring och protein. Tills soppan äts pannbröd eller rustikare surdegsbröd.

Kanske kan man göra en sån soppa "bättre"? Äts efter konditionsträning.