handdator

Visa fullständig version : en fråga


nanna
2002-05-16, 22:07
Jag har en fråga... Det är så här att jag käkade pizza ikväll(var för övrigt jättegott) och nu undrar jag om jag kan äta lite lättkesella innan jag går och lägger mig eller riskerar jag att det omvandlas till fett eftersom mitt kaloriintag är ökat efter pizzan???
Bör tilläggas att jag är inte på deff, vill bara hålla nere fettprocenten någolunda..

JP
2002-05-17, 07:51
Tjaba igen!

Överskott binds till fett.
Proteinöverskott binds lite mindre enkelt till fett än fett.
Konklusion: Vet du att du ligger klart på överskott bör du låta bli kesellan, men vet du det? Pizzan i sig behöver ju inte innebära överskott. Hur ser det ut för övrigt under dagen/dagarna?
Var pizzan god? Jo, tydligen! Ha du gott samvete och ät kesellan om du är hungrig, annars låter du bli. Antar att du inte äter pizza varje dag, varför den knappast kommer att rasera vare sig form eller hälsa! :)

Jocketiger
2002-05-17, 10:09
Detta kommer direkt från en artikel i B&K:

Protein kan omvandlas till fett i kroppen, men bara hälften av aminosyrorna, och det är en mycket kostsam process. Därför sker inte det i normala fall. Det äger nästan enbart rum om du provocerar kroppen genom att äta massor av protein, och bara lite fett. Ett relativt högt proteinintag är tvärtom kopplat till god form, eftersom proteinet kräver mycket energi när det omsätts. Dessutom är protein det mest mättande näringsämnet, om man tar hänsyn till energiinnehållet. Det gör att du håller dig mätt längre, och inte känner för att småäta skräpmat och godis. Nya studier tyder dessutom på att protein har förmågan att stimulera fettförbränningen, då det ökar utsöndringen av ett hormon som heter glukagon.

Detta hormon förmår fettcellerna att frigöra lagrat fett så att det kan transporteras till musklerna och brännas. Protein är dessutom viktigt för att du ska få en snabb och effektiv återhämtning när du tränar hårt. Protein är således ett mycket viktigt näringsämne som du inte ska äta för lite av. Se till att du äter minst 4 gånger per dag (inklusive mellanmål) och att det finns något proteinrikt livsmedel (till exempel mjölkprodukter, fisk, kyckling, bönor och linser) i varje måltid. Följer du den rekommendationen är ditt proteinintag med största sannolikhet tillräckligt.

Lycka till me träningen/ Jocke