handdator

Visa fullständig version : Proteinintag på "ätardagar"


Rolv
2010-05-08, 06:54
Håller på att skala av några kilo, och det går bra. Sakta men säkert neråt. Och eftersom jag inte har nån panik, så händer det att jag tar mig nån "ätardag" emellanåt. Är det lika nödvändigt att ligga på högt proteinintag även under den dagen, eller ger det bara ytterligare kcal? Jag att inte kroppen ahr nån inbyggd klocka.

Tack på förhand

Symphony Flex
2010-05-08, 07:43
Håller på att skala av några kilo, och det går bra. Sakta men säkert neråt. Och eftersom jag inte har nån panik, så händer det att jag tar mig nån "ätardag" emellanåt. Är det lika nödvändigt att ligga på högt proteinintag även under den dagen, eller ger det bara ytterligare kcal? Jag att inte kroppen ahr nån inbyggd klocka.

Tack på förhand

är väl inte lika "nödvändigt" men jag skulle ändå rekommendera det. du kommer bli mättare och därför inte få i dig lika mycket av annat. förutsatt att du nu har ätardag för att du vill känna dig mätt å belåten ibland.

Eddie Vedder
2010-05-08, 08:21
Berätta först vad "en ätardag" innebär för dig. Ingen kan ju ge ett bra svar annars. Bara "ätardag" säger ju inte ett dugg.

siimon89
2010-05-08, 09:18
är väl inte lika "nödvändigt" men jag skulle ändå rekommendera det. du kommer bli mättare och därför inte få i dig lika mycket av annat. förutsatt att du nu har ätardag för att du vill känna dig mätt å belåten ibland.

+1, låter vettigt rent spontant.

Jag tror inte att proteinintaget blir lika viktigt om du hamnar på kaloribalans eller straxt över, som om du ligger flera hundra kcal -(minus). Men jag skulle inte chansa utan försöka hålla det dugligt högt ändå, du förlorar om inte annat förmodligen ingenting på det iallafall.

944RS
2010-05-08, 09:20
Berätta först vad "en ätardag" innebär för dig. Ingen kan ju ge ett bra svar annars. Bara "ätardag" säger ju inte ett dugg.

+1

En ätardag kan ju vara en massa proteinfritt godis eller några extra stora portioner av vanlig "dietmat"!

Även pizza och hamburgare innehåller ju protein som oxå ska räknas in om det nu är sånt du äter istället för "dietmaten".

Dan_the_man
2010-05-08, 13:01
En ätardag värd namnet innebär att det nästan blir svårt att inte få i sig tillräckligt med protein

Rolv
2010-05-08, 15:42
Exempel på ätardag: Fredagskväll med pizza, samt något efter, chips eller choklad, kanske dricka. Det varierar. Samt "vanlig" husmanskost under dagen. (oftast utelunch, försöker dock hålla igen lite på de "synliga kalorikällorna" typ pasta/ris på lunchen).

Eddie Vedder
2010-05-08, 15:45
Exempel på ätardag: Fredagskväll med pizza, samt något efter, chips eller choklad, kanske dricka. Det varierar. Samt "vanlig" husmanskost under dagen. (oftast utelunch, försöker dock hålla igen lite på de "synliga kalorikällorna" typ pasta/ris på lunchen).

Då får du med allra största sannolikhet i dig tillräckligt med protein skulle jag tro.

Maten du nämner kommer dels ge protein i hyfsade mängder samt att du lär hamna på ett kaloriöverskott.

chrilledude
2010-05-08, 15:46
Exempel på ätardag: Fredagskväll med pizza, samt något efter, chips eller choklad, kanske dricka. Det varierar. Samt "vanlig" husmanskost under dagen. (oftast utelunch, försöker dock hålla igen lite på de "synliga kalorikällorna" typ pasta/ris på lunchen).

Akta bara så inte ätardagen dödar alla andra dagars underskott!

Men är nog lugnt. :)

944RS
2010-05-08, 15:55
Exempel på ätardag: Fredagskväll med pizza, samt något efter, chips eller choklad, kanske dricka. Det varierar. Samt "vanlig" husmanskost under dagen. (oftast utelunch, försöker dock hålla igen lite på de "synliga kalorikällorna" typ pasta/ris på lunchen).

Pasta och ris innehåller ju bara hälften så mycket kcal som fett så om du ska försöka hålla igen så kanske det kan vara bättre att dra ner på något annat.
Du lär ju ändå inte gå hungrig just den dagen så att välja någon som många anser mätta sämre (typ bröd) gör att du får mycket volym men lite färre kcal.

Rolv
2010-05-08, 20:23
Pasta och ris innehåller ju bara hälften så mycket kcal som fett så om du ska försöka hålla igen så kanske det kan vara bättre att dra ner på något annat.
Du lär ju ändå inte gå hungrig just den dagen så att välja någon som många anser mätta sämre (typ bröd) gör att du får mycket volym men lite färre kcal.

Skrev fel, menar inte kalorikällorna utan kolhydratkällorna