handdator

Visa fullständig version : först vlcd 2 veckor sedan vanligt kaloriunderskott?


Beef
2010-05-07, 23:58
Tjena!
jag ska börja min deff till veckan och undrar om det är gynnsamt att köra 2 veckor vlcd i början för att ryckstarta, t.e.x gg's quick diet eller liknande,
för att sedan lägga mig på 2400kcal? eller skippa vlcd?

191cm, 120kg, 18år, forstätta träna fast lägre reps än innan 4 dagar i veckan,

chrilledude
2010-05-08, 01:14
Berätta först hur mycket kalorier du ska ligga på för att hamna på kaloribalans.

Ryckstart sådär brukar inte vara bra, motivationen brukar försvinna rätt fort då.

Eddie Vedder
2010-05-08, 04:47
Ja 2 veckors rivstart på en vikten är inga problem.

BobaFett
2010-05-08, 12:33
Jag skulle nog köra 1000kcal underskott, dvs du får minska intaget gradvis med den minskade kroppsvikten.

Fast om jag tänker in mig själv i din situation så skulle jag nog försöka komma ner till 100kg så fort som möjligt sen ta en paus en vecka på kaloribalans för att sen köra en mer normal takt på kanske högst -1000kcal.

TykenBambatant
2010-05-08, 12:51
Tjena!
jag ska börja min deff till veckan och undrar om det är gynnsamt att köra 2 veckor vlcd i början för att ryckstarta, t.e.x gg's quick diet eller liknande,
för att sedan lägga mig på 2400kcal? eller skippa vlcd?

191cm, 120kg, 18år, forstätta träna fast lägre reps än innan 4 dagar i veckan,

Lägg dig på ditt basbehov av kalorier till att börja med sedan kan du lägga dig på 200-1000kcal minus. Att lägga sig under sitt basbehov kan vara ohälsosamt.

King Grub
2010-05-08, 12:52
Att lägga sig under sitt basbehov kan vara ohälsosamt.

För en ung frisk person under en tvåveckorsperiod?

eriksvensson
2010-05-08, 13:01
Frågan är väl lite vad du vill uppnå med en VLCD på 2v? På sin höjd tappar du ½-1 kg fett, sen vätska och annat. Bättre att satsa långsiktigt på en hälsosam nivå, är inne på min 5e månad nu och har minskat totalt en 22-22½ kg, nu går det betydligt långsammare men det finns ingen anledning att stressa när det gäller viktnedgång (såvida det inte är för en tävling..)

Ät bra mat och ta det lugnt helt enkelt så kommer vikten sakta men säkert ge med sig. :)

Erik

Eddie Vedder
2010-05-08, 14:17
Lägg dig på ditt basbehov av kalorier till att börja med sedan kan du lägga dig på 200-1000kcal minus. Att lägga sig under sitt basbehov kan vara ohälsosamt.

Nej det är inga problem. Två veckors VLCD när man väger 120 kg på 191 cm.

944RS
2010-05-08, 15:34
Berätta först hur mycket kalorier du ska ligga på för att hamna på kaloribalans.

Ryckstart sådär brukar inte vara bra, motivationen brukar försvinna rätt fort då.

Tror faktiskt att det kan vara bra för motivationen för vissa personer att få "resultat" på vågen direkt. Att det sedan inte är 4kg fett som har försvunnit är inte så viktigt. Man kommer ju troligtvis inte se några större förändringar i spegeln efter en så kort tid medans vågen kan hjälpa en vidare.

Sedan ska man ju försöka se det på lång sikt med en viktminskning och förstå varför man har hamnat på den vikt man ligger på.

Förändrade kost och motionsvanor brukar göra stor nytta:thumbup:

chrilledude
2010-05-08, 15:48
Tror faktiskt att det kan vara bra för motivationen för vissa personer att få "resultat" på vågen direkt. Att det sedan inte är 4kg fett som har försvunnit är inte så viktigt. Man kommer ju troligtvis inte se några större förändringar i spegeln efter en så kort tid medans vågen kan hjälpa en vidare.

Sedan ska man ju försöka se det på lång sikt med en viktminskning och förstå varför man har hamnat på den vikt man ligger på.

Förändrade kost och motionsvanor brukar göra stor nytta:thumbup:

Hmm, där sa du något faktiskt. :)

Tänkte bara att vissa går hungriga på en deff med mycket kcalunderskott och kanske "inte orkar" göra så längre, eller något. Men men, du har rätt! :bow:

eriksvensson
2010-05-08, 15:58
Tror faktiskt att det kan vara bra för motivationen för vissa personer att få "resultat" på vågen direkt. Att det sedan inte är 4kg fett som har försvunnit är inte så viktigt. Man kommer ju troligtvis inte se några större förändringar i spegeln efter en så kort tid medans vågen kan hjälpa en vidare.

Javisst, men många tröttnar när man slutar tappa flera kilon i veckan, därför så kan vikten på vågen även vara förödande för den som vill ha snabba resultat.

Måttband + midjemått = win! :)

Erik

944RS
2010-05-08, 16:16
Ju fler sätt att hitta framgångar ju bättre är det!

Det svåraste med en viktminskning är ju oftast att orka hålla motivationen. Som du nämner så är det inte så många som avbryter en diet när det går bra utan det är just när de förväntade resultaten uteblir.

Bästa hjälpen kan vara mer/bättre kunskap.

Beef
2010-05-09, 01:22
Efter att ha begrundat era kloka tankar så tar jag och beställer två lådor quick diet från gg och börjar så fort jag har dom,

chrilledude
2010-05-09, 01:45
Efter att ha begrundat era kloka tankar så tar jag och beställer två lådor quick diet från gg och börjar så fort jag har dom,

Finns bättre grejer än det.. typ.. MAT!

Skit i pulvercrap.

Eddie Vedder
2010-05-09, 06:36
Finns bättre grejer än det.. typ.. MAT!

Skit i pulvercrap.

Det verkar som du ständigt missar detaljen två veckor. Trådsaparen vet att mat finns och kommer börja äta normalt efter dessa två (helt ofarliga) veckor.

chrilledude
2010-05-09, 11:45
Det verkar som du ständigt missar detaljen två veckor. Trådsaparen vet att mat finns och kommer börja äta normalt efter dessa två (helt ofarliga) veckor.

Jo det vet jag, men jag tycker fortfarande att mat (i samma kcal) är bättre än pulver.

regus
2010-05-09, 11:50
Jo det vet jag, men jag tycker fortfarande att mat (i samma kcal) är bättre än pulver.

Varför?

WHITEFOLKS
2010-05-09, 11:55
Det kan vara ganska svårt att täcka alla sina behov med vanlig mat om man ska hålla samma kcal som VLCD.

machine gun
2010-05-09, 11:57
Jo det vet jag, men jag tycker fortfarande att mat (i samma kcal) är bättre än pulver.

Faktum är att det när gäller att ligga på ett väldigt stort underskott är VLCD-/LCD-produkter närmast att föredra, med tanke på att de är näringsmässigt kompletta. Att få ihop näringsmässigt komplett mat på bara 500-900 kcal/dag (ungefär där de flesta VLCD-/LCD-produkter ligger) är närmast omöjligt.


EDIT: Pucktvåa.

eriksvensson
2010-05-09, 11:59
Det kan vara ganska svårt att täcka alla sina behov med vanlig mat om man ska hålla samma kcal som VLCD.

Inte direkt. VLCD har ju mest skräp (tillsatser och konstiga ämnen) + vitaminer/mineraler i sig. Satsa hellre på bra mat då och ett riktigt vitamin/mineraltillskott. Det går minst lika bra och blir betydligt billigare (smakar även bättre ärligt talat, provade nutrilett för ett antal år sedan, smakade inte så roligt efter en vecka x 5 shakes om dagen..)

Edit. Innehållslistan för quick diet:

Innehåll: Kalciumkaseinat, vassleproteinkoncentrat (innehållandes sojalecitin), polydextros (litesse), stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, xantangummi), fruktos, majsstärkelse, havrefiber, fiber från cikoriarot (inulin), arom, rapsolja, mineraler (kaliumcitrat, kaliumklorid, magnesiumoxid, natriumklorid, zinkglukonat, järn(II)fumarat, kopparglukonat, manganglukonat, kaliumjodid, ammoniummolybdat, kromklorid, natriumselenit), vitaminer (L-askorbinsyra, nikotinamid, D- alfa-tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, riboflavin, pyridoxinhydroklorid, tiaminmononitrat, retinylacetat, pteroylmonoglutaminsyra, D-biotin, fyllokinon, kolekalciferol, cyanokobalamin), sojalecitin, färgämne (betakaroten), vassleprotein, sötningsmedel (suckralos).

Låter väldigt suspekt tycker jag, och inte särskilt naturligt heller. Nej, tacka vet jag kött! :)

Erik

WHITEFOLKS
2010-05-09, 12:05
Ja har man kunskapen så är ju mat ett bra/bättre alternativ.

Utan kunskap så är nog VLCD ett bättre alternativ än någon hemmagjord VLCD som nog snarare liknar "rigshospitalets diet" i slutändan :D

BobaFett
2010-05-09, 12:07
Vad är det som är svårt med att få i sig näringsämnen med riktig mat när det gäller väldigt låga intag?

Är väl bara att slänga in lite morötter, broccoli, paprika, blåbär etc. i en juicemaskin och dricka det, ta några kapslar omega 3 och spendera resten av kalorierna på protein av nåt slag. Borde funka :D

Anton Fräs
2010-05-09, 12:58
Inte direkt. VLCD har ju mest skräp (tillsatser och konstiga ämnen) + vitaminer/mineraler i sig. Satsa hellre på bra mat då och ett riktigt vitamin/mineraltillskott. Det går minst lika bra och blir betydligt billigare (smakar även bättre ärligt talat, provade nutrilett för ett antal år sedan, smakade inte så roligt efter en vecka x 5 shakes om dagen..)

Edit. Innehållslistan för quick diet:



Låter väldigt suspekt tycker jag, och inte särskilt naturligt heller. Nej, tacka vet jag kött! :)

Erik

Vad spelar det för roll om det är naturligt? VLCD är ett utmärkt låg kcal alternativ. Kött täcker inte upp ens behov, speciellt inte vid dessa låga energiintag.

Ja har man kunskapen så är ju mat ett bra/bättre alternativ.

Utan kunskap så är nog VLCD ett bättre alternativ än någon hemmagjord VLCD som nog snarare liknar "rigshospitalets diet" i slutändan :D

Håller med dig.

Vad är det som är svårt med att få i sig näringsämnen med riktig mat när det gäller väldigt låga intag?

Är väl bara att slänga in lite morötter, broccoli, paprika, blåbär etc. i en juicemaskin och dricka det, ta några kapslar omega 3 och spendera resten av kalorierna på protein av nåt slag. Borde funka :D

Det är tyvärr inte många som besitter den kunskapen. Därför är VLCD ett utmärkt alternativ för överviktiga att kicka igång sin viktnedgång med.


Till TS, ett stort lycka till! Träna och rör helst inte för mycket på dig under VLCD perioden, det sliter enormt. Ska du träna så tycker jag du borde köra styrketräning 1-2ggr/veckan inte mer. Ytterligare ett alternativ för dig att använda dig av VLCD men samtidigt lägga till lite goda grönsaker, både för njutning och mättnad.

eriksvensson
2010-05-09, 13:04
Vad spelar det för roll om det är naturligt? VLCD är ett utmärkt låg kcal alternativ. Kött täcker inte upp ens behov, speciellt inte vid dessa låga energiintag.



Det behöver inte vara naturligt om man gillar att dricka en kemikaliecocktail till varje måltid. Jag försöker själv äta så lite E-nummer, tillsatser, socker och annat skräp som möjligt, det anser jag är rätt väg att gå (såklart vill jag inte tvinga någon att hålla med om man nu gillar tillsatser..)

Att köra VLCD diet är inget som håller i längden iallafall, även om det bara är för två veckor i detta fallet. Ska man dieta ska man göra det på det sätt du tänkt att äta livet ut (med eller utan kolhydrater) istället för massa flumm-dieter alá herbalife, VLCD m.m. Det gör varken dig eller kroppen en tjänst att köra en svältdiet baserad på tillsatser och lite energi, snarare tvärtom.

Edit. Kollade f.ö dina bilder med din viktnedgång, sjukt bra jobbat! Stort grattis! :)

Erik

Eddie Vedder
2010-05-09, 13:12
Att köra VLCD diet är inget som håller i längden iallafall, även om det bara är för två veckor i detta fallet.

Motsäger inte det här sig självt litegrann?:D

Hållbart i längden är det som sagt inte. Men två veckor är inte i längden utan just bara två veckor.

Min (och flera andras) poäng är i alla fall att det är helt okej i två veckor om man är fet nog men man bör därefter rikta in sig på en sundare kosthållning. Alltså helt enligt vad trådskaparen planerat.

WHITEFOLKS
2010-05-09, 13:21
Sen ska man väl tänka på att en VLCD iaf är menad för att täcka de behov man har. Krasst sett så "täcker" den nog bättre än de flesta människors standardmat där de bara äter vad de känner för. (tänker då främst på icke tränande folk osv.)

eriksvensson
2010-05-09, 13:21
Haha, jo det är väl klart, nån gång måste man få säga emot sig själv. :) Två veckor är väl ok även om han förmodligen skulle tappa lika mycket vikt på en balanserad 'vanlig' diet (då man släpper mycket 'annan vikt' i början.)

Som med all viktnedgång/uppbyggnad så tar det ofta månader/år för att göra det sunt utan att lägga på sig fett/tappa muskler, så varför stressa det? Siktar man långsiktigt och gör vettiga kostförändringar så ger vikten med sig tids nog på ett bra, hälsosamt sätt!

Erik

Sgart
2010-05-09, 13:22
Bara en liten tanke. Borde det inte vara ungefär lika svårt/enkelt att få i sig dessa mineraler/vitaminer om man så INTE går på lågkalori-diet?

Jag försöker tänka mig själv om jag skulle ligga på säg 1k kcal om dagen av någon anledning. Jag skulle troligtvis äta samma saker som jag gör idag. Men betydligt mindre. Antagligen mer grönsaker (vilket skulle ge mig mer vitaminer mm än jag får i mig idag)

Detta ponerat att jag inte tar vitamin/mineraltillskott i något av fallen.


Känns lite som att VLCD's enda fördel ligger vid att vara komplett med vitaminer osv? Vilket man ju borde kunna suplimentera separat även om man äter mat istället.

Anton Fräs
2010-05-09, 13:26
Bara en liten tanke. Borde det inte vara ungefär lika svårt/enkelt att få i sig dessa mineraler/vitaminer om man så INTE går på lågkalori-diet?

Jag försöker tänka mig själv om jag skulle ligga på säg 1k kcal om dagen av någon anledning. Jag skulle troligtvis äta samma saker som jag gör idag. Men betydligt mindre. Antagligen mer grönsaker (vilket skulle ge mig mer vitaminer mm än jag får i mig idag)

Detta ponerat att jag inte tar vitamin/mineraltillskott i något av fallen.


Känns lite som att VLCD's enda fördel ligger vid att vara komplett med vitaminer osv? Vilket man ju borde kunna suplimentera separat även om man äter mat istället.

Jag tror inte du kan uppnå en heltäckande profil så som VLCD gör på den kcalmängden, även med optimerad kost.. Det skulle vara synnerligen svårt och kräva oerhört mycket av individen som redan med sitt låga kcalintag skulle uppleva det som jobbigt.

En fördel är att det är så lätt med VLCD, du dricker dina 5 påsar och slipper tänka mer på det. Just så som de flesta vill ha sin viktnedgång.

Sgart
2010-05-09, 13:36
Jag tror inte du kan uppnå en heltäckande profil så som VLCD gör på den kcalmängden, även med optimerad kost.. Det skulle vara synnerligen svårt och kräva oerhört mycket av individen som redan med sitt låga kcalintag skulle uppleva det som jobbigt.

En fördel är att det är så lätt med VLCD, du dricker dina 5 påsar och slipper tänka mer på det. Just så som de flesta vill ha sin viktnedgång.

Okaj :) Tjejen testade ju en sådan "resa" tidigare i år. Hon var dock mer eller mindre konstant hungrig. Min gissning är att man bör ha rätt lätt för hungerkänslor om man ger sig på sån diet.

Jag personligen har inget större problem med hunger. Men tjejen tex blev riktigt grinig och trött osv av att inte få vara mätt någon gång :)

Men då vet jag, tack :)

chrilledude
2010-05-09, 15:28
Varför?

Därför att jag inte tycker man ska leva på pulver när mat finns, helt enkelt.

Beef
2010-05-10, 10:16
Jag antar att muskelförlusten på två veckor är försumbar?

Anton Fräs
2010-05-10, 10:19
Jag antar att muskelförlusten på två veckor är försumbar?

Varje gram muskelmassa man förlorar är ju en förlust. Man kan enkelt minimera förlusterna genom att styrketräna iaf ett par ggr under perioden.

mikaelj
2010-05-10, 10:20
Hur lite & sällan behöver man styrketräna, tro? 2 helkropp 3x3 på 4-5RM per vecka?

Anton Fräs
2010-05-10, 10:25
Hur lite & sällan behöver man styrketräna, tro? 2 helkropp 3x3 på 4-5RM per vecka?

Jag vågar ju inte säga helt säkert då jag inte vet. Men gissningsvis borde det räcka. Viktiga så som jag ser det är att man inte kör massa konditionsträning och/eller har hög aktivitet är övrigt. Då lär muskelförlusten komma som ett brev på posten.

Beef
2010-05-15, 01:24
fick paketet idag, imorgon börjar allvaret 14dagar med flytande kost

TehSaxo
2010-05-15, 01:29
fick paketet idag, imorgon börjar allvaret 14dagar med flytande kost

Lycka till! Håll oss uppdaterade :)

Anton Fräs
2010-05-15, 10:15
fick paketet idag, imorgon börjar allvaret 14dagar med flytande kost

Lycka till! Har du fler frågor är det bara att skriva i tråden :)

Beef
2010-05-15, 20:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148437

Beef
2010-05-16, 18:10
va lite inkonsekvent under första dagen igår och skippade dom sista två påsarna och åt 200gram 10% nötfärs torrstekt, men det spelar väl ingen roll egentligen? det blev då 830kcal istället för 800kcal
hungern är det minsta problemet, inga hungerproblem än så länge

944RS
2010-05-17, 07:00
Att äta lite proteinrikt kött eller liknande kan bara vara bra. Om du inte ökar ditt kcal intag med mer än så lite så kommer det självklart inte påverka viktminskningen märkbart.

Meningen med de produkterna är ju att du får i dig tillräckligt med näringsämnen om du äter alla dina påsar. Så om man byter ut hälften av påsarna mot någon form av mat som inte innehåller så mycket vettigt och samtidigt då förlänger sina 2 veckor med ytterligare2 veckor så ökar ju risken för att någon form av näringsbrist.

edion
2010-06-08, 22:10
Intressant läsning för en som kickade igång en vlcd diet idag och ska köra detta nu i första hand under 2 veckor för att se hur det går