handdator

Visa fullständig version : Va tror ni om min middag?


Ludvig
2003-10-07, 14:02
Tjenare..

Har ganska nyligt börjat träna kört ca 5-6veckor 4dagar i veckan å försöker vara så seriös som möjligt sova bättre än tidigare å äta bättre.. Och på såvis få Muskler =)

Nu till fråga va tror ni om dagens middag..?

2 kokta ägg
140gram skaladeräkor
2,5dl snabbmackaroner

Och 3dl lättmjölk till det.. Personligen tror jag den funkar Hyffsat men vill ha lite respons från er som är lite mer inne på ämnet.. Bör tilläggas att jag inte bor hemma hos mina föräldrar och går gymnasiet å har ingen större lust att stå och laga mat i 5 timmar för att få ihop en duglig middag..:em:

King Grub
2003-10-07, 14:22
Det ser ut som en helt okej måltid. 5-6 sådana eller liknande mål per dag så har du en fin grund att bygga på. Men glöm inte frukt och grönsaker.

Ludvig
2003-10-07, 14:35
Okej..

frukost (7:45) micrad havregrynsgröt 2 fullkornsmackor med varierat pålägg.. samt 2skopor whey80 i lättmjölk.

lunch (ca11-12) Det skolan serverar + nå grönsaker och 6dl mjölk.

(ca 1h före träning) yoghurt och 200mg koffein före träning.

massa vatten underträning..

(direkt efter träning)3dl vatten + 3skopor whey80, ca 100gram gelegodis..

sen middag i stil med den här ovan 1-2timmar efter träning..

vid 21 lite yoghurt..

strax före läggdags vid 23 snårt blir det 2skopor whey80 och 2dl mellan mjölk..

Hur verkar dagens matintag?

kharon
2003-10-07, 15:27
Personligen skulle jag äta mer än så senare på kvällen.
"lite yogurt" och whey80+mjölk verkar aningen i underkant..
Kanske slänga med några fullkornsmackor med bra pålägg med yogurten.

Jag äter kokta ägg och tonfisk precis innan läggdags.
Jag gissar att upptaget av vassle och mjölk är aningen snabbt.

my $0.02.

obbe
2003-10-07, 15:52
Skulle byta ut snabbmakaronerna mot ideal :thumbup: Blir långsammare kolhydrater då

Ludvig
2003-10-07, 16:53
Okej då får jag byta ut mina mackisar då =) ...

och lägga till nån macka före sängen..:sleep:

stefannn
2003-10-07, 17:11
Originally posted by obbe
Skulle byta ut snabbmakaronerna mot ideal :thumbup: Blir långsammare kolhydrater då


ajuste ja snabbmakaroner står ju för snabba kolhydrater....
hehe.... eller är det så ärdet snabbare i snabb makaroner?? använda det nåt annat mjöl??
kan king grub eller någon av dom superkunniga kologudarna
förklara det för mig...

King Grub
2003-10-07, 17:16
Jag har för mig att snabbmakaroner har GI 74 eller något sådant, så det är ingen dramatisk skillnad. Lite har de väl förlorat i näringsvärde genom processerna som reducerat koktiden. Men 7-8 minuter som vanliga hederliga makaroner skall koka kan man gott vänta. ;)

Ludvig
2003-10-07, 17:20
hehe jo man kan ju det.. 3dl vanliga idealare på kokning nu.. :eating: :eating:

stefannn
2003-10-07, 17:43
tack för bra svar grubben ...
vet du vad det handlar om för proccesser???
är dem inte bara lite "luftigare" och kokas därför snabbare??

King Grub
2003-10-07, 17:56
Originally posted by stefannn
tack för bra svar grubben ...
vet du vad det handlar om för proccesser???
är dem inte bara lite "luftigare" och kokas därför snabbare??

Tyvärr är jag inte insatt i Kungsörnens industrihemligheter. ;) Men jag är ganska övertygad att pastans näringsvärde inte förbättras av att koktiden förkortas, oavsett vilken form av raffinering de har tagit till.

Mony
2003-10-07, 21:16
Hoppas inte det var färdigskalade räkor du åt?

Färdigskalade blir av med sitt skal genom att genomgå en kemisk process som "fräter" av skalet. Sedan sköljs de noga i vatten. När räkorna är "färdiga" är de pyttesmå och helt utan smak. Därför tillsätts konstgjorda smakämnen och salt, så det i alla fall ska smaka lite räkor.

Urk, jag åt massor av färdigskalade innan, men efter jag fick veta detta - Aldrig mer!

kharon
2003-10-08, 05:44
Originally posted by Mony

Färdigskalade blir av med sitt skal genom att genomgå en kemisk process som "fräter" av skalet. Sedan sköljs de noga i vatten. När räkorna är "färdiga" är de pyttesmå och helt utan smak. Därför tillsätts konstgjorda smakämnen och salt, så det i alla fall ska smaka lite räkor.


HAHA! Har du bevis för dina teorier?

Glenner_84
2003-10-08, 06:29
Det är en jobbig situation...att gå i gymnasiet å samtidigt vilja kunna sata 110% på gymträningen, jag går också gymnasiet, fast jag äter lite mer än dig. Försöker ta med mig en matlåda till skolan som man kan småäta av på rasterna. Ta med dig nåt annat till gymet istället för att klämma i dig en massa gelegodisar. Ta tex. en risifrutti, två kokta ägg i en matlåda eller liknande eller försök att äta middag så fort som möjligt efter träningen. Musklerna behöver ca: 30g proteiner efter träning vilket jag antar att du inte får i dig på din whey80 och 100g gelegodis? :eating:

Ladd
2003-10-08, 06:52
Originally posted by Glenner_84
30g proteiner efter träning vilket jag antar att du inte får i dig på din whey80 och 100g gelegodis? :eating:


3 skopor whey 80 är 40 gram prottte.........

Ludvig
2003-10-08, 07:04
Originally posted by Mony
Hoppas inte det var färdigskalade räkor du åt?

Färdigskalade blir av med sitt skal genom att genomgå en kemisk process som "fräter" av skalet. Sedan sköljs de noga i vatten. När räkorna är "färdiga" är de pyttesmå och helt utan smak. Därför tillsätts konstgjorda smakämnen och salt, så det i alla fall ska smaka lite räkor.

Urk, jag åt massor av färdigskalade innan, men efter jag fick veta detta - Aldrig mer! '

Alltså dina teorier om räkorna verkar inge vidare mysigt om dom nu stämmer... isåfall inriktar jag mig enbart på tonfisk / mackril å annan mat.. för stå och skala räkor har jag då ingen lust med det tar timmar :smash:

stefannn
2003-10-08, 10:00
Originally posted by Glenner_84
Det är en jobbig situation...att gå i gymnasiet å samtidigt vilja kunna sata 110% på gymträningen, jag går också gymnasiet, fast jag äter lite mer än dig. Försöker ta med mig en matlåda till skolan som man kan småäta av på rasterna. Ta med dig nåt annat till gymet istället för att klämma i dig en massa gelegodisar. Ta tex. en risifrutti, två kokta ägg i en matlåda eller liknande eller försök att äta middag så fort som möjligt efter träningen. Musklerna behöver ca: 30g proteiner efter träning vilket jag antar att du inte får i dig på din whey80 och 100g gelegodis? :eating:


gräset är alltid grönare på den andra sidan... lovar dig att det blir inte lättare när du börjar jobba..

Lopezzo
2003-10-08, 10:29
Originally posted by Ladd



3 skopor whey 80 är 40 gram prottte.........
ehmmm 42 faktiskt:thefinger

King Grub
2003-10-08, 11:14
Men vem klarar sig på 40 gram protein efter ett hårt pass?

Ludvig
2003-10-08, 16:19
Originally posted by stefannn



gräset är alltid grönare på den andra sidan... lovar dig att det blir inte lättare när du börjar jobba..

Hördu jag antar att det blir ungefär samma om du jobbar 7-16.. tom kanske lite mindre stressigt då man inte har läxor..;)

Berry
2003-10-08, 21:58
Originally posted by Glenner_84
Ta med dig nåt annat till gymet istället för att klämma i dig en massa gelegodisar. Ta tex. en risifrutti, två kokta ägg i en matlåda eller liknande eller försök att äta middag så fort som möjligt efter träningen. Musklerna behöver ca: 30g proteiner efter träning vilket jag antar att du inte får i dig på din whey80 och 100g gelegodis? :eating:

Vad är det för fel på gelegodis om jag får fråga? :whipped:

Låter som ett utmärkt efterträningsmål..

JAM
2003-10-08, 23:14
Originally posted by Berry


Vad är det för fel på gelegodis om jag får fråga? :whipped:

Låter som ett utmärkt efterträningsmål..

Ja, Grub vet väl om någon! Skumbananer så att det står härliga till... =)

King Grub
2003-10-09, 11:04
Japp, skum- och gelégodis är garanterat en mer lättupptaglig kolhydratkälla än någon risifrutti eller annan tuggig föda efter ett pass.

Ludvig
2003-10-09, 17:50
Hehe mitt gelegodis byter jag inte ut i första taget!! :hbang: