handdator

Visa fullständig version : Släppa på ländrygg vid raka mark? Min naprapat tyckte det


Seb74
2010-05-07, 13:28
Han tyckte det var galet när jag visade hur jag gör mina.
Jag har aningen stor svank naturligt, så jag håller den hela vägen ner, sen går jag lite extra så svanken blir NÄSTAN rak, och sen upp igen.

Han gillade INTE att jag svankade, det var inte alls bra, han ville snarare att jag började med rak svank, och sedan tom rundar lite när jag går ner.

Fast helst tyckte han inte jag skulle köra övningen alls utan gå hela vägen ned istället, vanliga marklyft alltså, men det funkar inte med mitt dåliga knä om jag ska ha mer än typ 20kg så jag vetefan....och nu vet jag inte heller längre hur jag ska göra mina raka/rumänska marklyft :s

Seb74
2010-05-07, 13:29
Det var påfrestande att hålla svank sådär, sen var det inte bra att låsa ryggen så och jobba statiskt där pga en massa orsaker, utan det var bättre kuta lite och få mer rörelse, och det var bra för korsbenet eller nåt också att få tryckas ut lite genom kut.

Pepz
2010-05-07, 13:51
naprapaten har säkert belägg för det han/hon säger.
och till skillnad från alla som ger dig råd här har ju denne undersökt dig och sett hur du rör dig.

Seb74
2010-05-07, 13:52
naprapaten har säkert belägg för det han/hon säger.
och till skillnad från alla som ger dig råd här har ju denne undersökt dig och sett hur du rör dig.

Jo, bara att man alltid enbart hört hur man absolut INTE ska runda ryggen, och helst inte ens lämna sin naturliga kurvatur där.

Han menade ryggen låser sig lite där nere när man tränar tungt och håller svanken svankad, man tränar fast den på nåt sätt, och tappar rörlighet där som sen påverkar resten av ryggen.

:s

Pepz
2010-05-07, 14:00
fast jag skulle nog hellre lyssna på en duktig naprapat som sett just dig röra dig trots att det går emot alla "sanningar"

creperiet
2010-05-07, 15:35
fast jag skulle nog hellre lyssna på en duktig naprapat som sett just dig röra dig trots att det går emot alla "sanningar"

Titeln säger som bekant inte särskilt mycket om kunskap. Kompetensvariationen är stor även om utbildningsnivån är den samma. Dock är ju alltid en bedömning i verkliga livet betydligt mer rättvis än internetdiagnoser. Går inte att säga mycket utifrån den aktuella beskrivningen. Generellt vill man hålla ryggens naturliga kurvatur så mycket som möjligt, men om den "naturliga" formen inte är fullt så "naturlig" kan andra instrukioner vara på sin plats.

tntballe
2010-05-07, 15:58
Anpassar man vikterna till det utförandet så är det inte värre att att köra ryggresningar/hyperextensions där ryggen rätas ut. Jag tror nedre rygg mår bra av ha med mer dynamisk träning.
Det är handlar ju om att kontrollerat räta ut kurvaturen. Något som inte brukar vara fallet vid skador.

Seb74
2010-05-07, 16:08
Anpassar man vikterna till det utförandet så är det inte värre att att köra ryggresningar/hyperextensions där ryggen rätas ut. Jag tror nedre rygg mår bra av ha med mer dynamisk träning.
Det är handlar ju om att kontrollerat räta ut kurvaturen. Något som inte brukar vara fallet vid skador.

Jag kör med drygt 50kg nu, vilket är skittungt för mig, men kanske inte så tungt för andra direkt.
Men jag kanske ska testa försöka svanka mindre, och kanske tom runda lite försiktigt, eller iallafall sluta va livrädd för att runda en aning...

nyrjoh
2010-05-07, 16:22
Jag kör med drygt 50kg nu, vilket är skittungt för mig, men kanske inte så tungt för andra direkt.
Men jag kanske ska testa försöka svanka mindre, och kanske tom runda lite försiktigt, eller iallafall sluta va livrädd för att runda en aning...

Man skall aldrig sträva efter att ländryggen rundas vid marklyft. Det är inte en fråga om debatt om flexion(finare ord för att runda ländryggen)ökar risken för skador på bakre delen av disken. Det är en annan sak om man har en uttalad svank att låta den rätas ut något så att den max är rak. Men aldrig "runda" ländryggen.

Seb74
2010-05-07, 16:32
Man skall aldrig sträva efter att ländryggen rundas vid marklyft. Det är inte en fråga om debatt om flexion(finare ord för att runda ländryggen)ökar risken för skador på bakre delen av disken. Det är en annan sak om man har en uttalad svank att låta den rätas ut något så att den max är rak. Men aldrig "runda" ländryggen.

Han menade att det var bättre, att erector spinae fick jobba dynamiskt istället för att bara tränas i en viss låst position.
Och att svank påfrestade lika mycket som kut.
Jag blev så paff att jag frågade och visade flera gånger men han menade verkligen så.

nyrjoh
2010-05-07, 16:40
Han menade att det var bättre, att erector spinae fick jobba dynamiskt istället för att bara tränas i en viss låst position.
Och att svank påfrestade lika mycket som kut.
Jag blev så paff att jag frågade och visade flera gånger men han menade verkligen så.

Just i marklyft om du strävar efter att lyfta någorlunda tungt så är det meningen att erector spinae arbetar isometriskt. Ja, jag håller med om att man inte skall ha för stor svank heller när du lyfter. Men du skall inte sträva efter att runda ländryggen. Max så ska ländryggen vara rak.

Seb74
2010-05-07, 17:00
Just i marklyft om du strävar efter att lyfta någorlunda tungt så är det meningen att erector spinae arbetar isometriskt. Ja, jag håller med om att man inte skall ha för stor svank heller när du lyfter. Men du skall inte sträva efter att runda ländryggen. Max så ska ländryggen vara rak.

Mmm, vet inte varför han tyckte det var så dåligt att träna den statiskt.
Men kan ju försöka anamma att inte svanka så mycket i fortsättningen, men nån banan törs jag mig nog inte på oavsett vad han sa...

nyrjoh
2010-05-07, 17:17
Mmm, vet inte varför han tyckte det var så dåligt att träna den statiskt.
Men kan ju försöka anamma att inte svanka så mycket i fortsättningen, men nån banan törs jag mig nog inte på oavsett vad han sa...

Han har tydligen missförstått övningen. Det skulle jag säga är klokt.

tntballe
2010-05-07, 17:25
Mmm, vet inte varför han tyckte det var så dåligt att träna den statiskt.
Men kan ju försöka anamma att inte svanka så mycket i fortsättningen, men nån banan törs jag mig nog inte på oavsett vad han sa...

Sa han att du skulle krumma vid vanliga mark också, eller bara vid raka mark?

Finns studier som säger att dynamisk träning för ländryggen är bättre rehab än statisk. Hur stor skillnad det var minns jag inte. Men då var det övningar i maskin och inte så långt som krummad rygg.

Trashcan
2010-05-07, 17:36
Jag tycker att det naprapaten säger låter vettigt. Tror väl inte att han menar att du ska banana ryggen, men att liksom hålla den rörlig genom lyftet är nog bra. Med det menar jag att du inte ska låsa dig i ett läge där du svankar så mycket du kan genom lyftet, utan att du lägger dig i ett läge lite mer åt andra hållet så att du inte låser ryggen i något ändläge...

Sheogorath
2010-05-07, 17:47
Det är väldig skillnad mellan att låta länden rundas i det absoluta bottenläget av raka mark när man redan tagit ut all rörlighet i höften mot att inte kunna avlasta korrekt i hamstrings och därmed ta upp hela belastningen i ryggen med flekterad kolumna. Rundad ländrygg i vanliga mark påminner mycket om det sistnämnda eftersom knäflexionen gör att avlastningen av hamstrings blir mindre. Sammanfattningsvis: rundad ländrygg i bottenläget av ett korrekt utfört rakt marklyft = bra. Rundad ländrygg i ett felaktigt utfört rakt marklyft alt. rundad ländrygg i vanliga marklyft = anus. Jag tycker att din naprapat har gett dig ett klokt råd. Sen är han tyvärr är ute och cyklar när han säger att det belastar ryggen mycket att arbeta i svank (i marklyft) då vikten strävar efter att flektera ryggen. Belastningen på bakre delen av kotkropparna är rimligen högre t.o.m. i McKenzie-extensioner som ju behandlar ländryggsproblem.

nyrjoh
2010-05-07, 18:24
Det är väldig skillnad mellan att låta länden rundas i det absoluta bottenläget av raka mark när man redan tagit ut all rörlighet i höften mot att inte kunna avlasta korrekt i hamstrings och därmed ta upp hela belastningen i ryggen med flekterad kolumna. Rundad ländrygg i vanliga mark påminner mycket om det sistnämnda eftersom knäflexionen gör att avlastningen av hamstrings blir mindre. Sammanfattningsvis: rundad ländrygg i bottenläget av ett korrekt utfört rakt marklyft = bra. Rundad ländrygg i ett felaktigt utfört rakt marklyft alt. rundad ländrygg i vanliga marklyft = anus. Jag tycker att din naprapat har gett dig ett klokt råd. Sen är han tyvärr är ute och cyklar när han säger att det belastar ryggen mycket att arbeta i svank (i marklyft) då vikten strävar efter att flektera ryggen. Belastningen på bakre delen av kotkropparna är rimligen högre t.o.m. i McKenzie-extensioner som ju behandlar ländryggsproblem.

Jag skulle nog säga att man aldrig skall runda ländryggen i något av ovannämda lyft. Alltså max gå till rak rygg. Belastningen på segmenten ökar ju mer mot ytterlägen du arbetar oavsett om det gäller flexion eller extension. Alltså vill du undvika att koncentrera belastningar för mycket så skall du inte gå i ytterläge i flexion eller extension. Har du ländryggen i ytterläge i extension och lägger på en belastning på det så ökar du risken för belastnings skador i bakre delen av disk, facettleder osv i bakre delen av ryggraden. Bara för att vikten vill flektera ryggraden så betyder inte det att du får någon avlastning om du inte låter ryggraden flekteras något av belastningen utan låser dig i ett överextenderat läge.

Sheogorath
2010-05-07, 18:28
Jag skulle nog säga att man aldrig skall runda ländryggen i något av ovannämda lyft. Alltså max gå till rak rygg. Belastningen på segmenten ökar ju mer mot ytterlägen du arbetar oavsett om det gäller flexion eller extension. Alltså vill du undvika att koncentrera belastningar för mycket så skall du inte gå i ytterläge i flexion eller extension. Har du ländryggen i ytterläge i extension och lägger på en belastning på det så ökar du risken för belastnings skador i bakre delen av disk, facettleder osv i bakre delen av ryggraden. Bara för att vikten vill flektera ryggraden så betyder inte det att du får någon avlastning om du inte låter ryggraden flekteras något av belastningen utan låser dig i ett överextenderat läge.

Vad tycker du om McKenzie för ländryggen då? Där komprimeras verkligen bakre delen av kotkropparna på ett sätt som du omöjligt får till genom aktiv lordosering av ryggen.

Seb74
2010-05-08, 09:10
Men det han absolut tyckte, att jag skulle ha rak ländrygg ända från början, absolut inte svanka då, och sedan nere i slutläget tom böja lite, det är inget någon här inne rekommenderar?
Kanske ska köra på nåt mellanting....undvika att svanka överdrivet ambitiöst, och inte va så rädd i bottenläget utan låta ryggen stretchas ner lite extra...

EDIT: Blev rätt förvånad faktiskt....vet inte hur bra koll han har på dom övningarna, har aldrig nånsin hört nån utmåla raka marklyft, eller nån variant av det, som dåliga för rygg och typ helt onödiga jämfört med vanliga mark :s
Har nog mest hört att det är en ypperligt bra övning, för både hamstring, gluteus, och erector spinae.

Sheogorath
2010-05-08, 09:25
Men det han absolut tyckte, att jag skulle ha rak ländrygg ända från början, absolut inte svanka då, och sedan nere i slutläget tom böja lite, det är inget någon här inne rekommenderar?
Kanske ska köra på nåt mellanting....undvika att svanka överdrivet ambitiöst, och inte va så rädd i bottenläget utan låta ryggen stretchas ner lite extra...

EDIT: Blev rätt förvånad faktiskt....vet inte hur bra koll han har på dom övningarna, har aldrig nånsin hört nån utmåla raka marklyft, eller nån variant av det, som dåliga för rygg och typ helt onödiga jämfört med vanliga mark :s
Har nog mest hört att det är en ypperligt bra övning, för både hamstring, gluteus, och erector spinae.

Det finns ingen fara med att svanka eller t.o.m. översvanka i raka marklyft, knäböj, rodd etc. Vad man dock kan be någon kunnig kolla på är att inte all ryggrörlighet tas ut i ett segment (så att det blir ETT knyck i ryggen i en skarp vinkel), utan att rörelseuttaget sker någorlunda jämnt fördelat över länden. Avlastar man korrekt i hamstrings genom lyften (gäller ffa raka mark och rodd) kan man med fördel ta ut ryggen i flexion den sista biten av rörelsen för att träna dynamisk styrka av ryggextensorerna. Det man kan vara lite uppmärksam på är att man inte överdriver svanken i det absoluta toppläget av marklyft (och framförallt knäböj och good-mornings) eftersom belastningen där är mer axiell och komprimerar segmentens bakre delar onödigt mycket.

Seb74
2010-05-08, 10:15
Aha, ok, så det fanns en poäng då att inte börja lyftet med mycket svank....blir ju mycket svank för mig då jag har aningen överdriven S-kurva i ryggen.
Får försöka plana ut den lite då.
Stort tack för hjälpen :)

Om nu ilandet ner i vänster skinka kunde försvinna bara....naprapatbesök och höft-knak verkade inte ha nån effekt på det... :(

nyrjoh
2010-05-08, 10:53
Vad tycker du om McKenzie för ländryggen då? Där komprimeras verkligen bakre delen av kotkropparna på ett sätt som du omöjligt får till genom aktiv lordosering av ryggen.

Jag tycker inte McKenzie konceptet vilar på någon speciellt stadig vetenskaplig grund.

nyrjoh
2010-05-08, 10:56
Det finns ingen fara med att svanka eller t.o.m. översvanka i raka marklyft, knäböj, rodd etc. Vad man dock kan be någon kunnig kolla på är att inte all ryggrörlighet tas ut i ett segment (så att det blir ETT knyck i ryggen i en skarp vinkel), utan att rörelseuttaget sker någorlunda jämnt fördelat över länden. Avlastar man korrekt i hamstrings genom lyften (gäller ffa raka mark och rodd) kan man med fördel ta ut ryggen i flexion den sista biten av rörelsen för att träna dynamisk styrka av ryggextensorerna. Det man kan vara lite uppmärksam på är att man inte överdriver svanken i det absoluta toppläget av marklyft (och framförallt knäböj och good-mornings) eftersom belastningen där är mer axiell och komprimerar segmentens bakre delar onödigt mycket.

Vad har du för stöd för att det inte finns någon fara med att översvanka? Finns både studier som visar ökad prevalens av ryggbesvär vid ökad ländlordos och belastningsstudier som visar belastningskoncentrationer vid ytterlägen i ryggradssegment.

nyrjoh
2010-05-08, 10:58
Aha, ok, så det fanns en poäng då att inte börja lyftet med mycket svank....blir ju mycket svank för mig då jag har aningen överdriven S-kurva i ryggen.
Får försöka plana ut den lite då.
Stort tack för hjälpen :)

Om nu ilandet ner i vänster skinka kunde försvinna bara....naprapatbesök och höft-knak verkade inte ha nån effekt på det... :(

Har du sådana besvär så ska du ju verkligen inte sträva efter någon dynamisk rörelse i ländryggen vid tunga lyft.

Seb74
2010-05-08, 11:02
Har du sådana besvär så ska du ju verkligen inte sträva efter någon dynamisk rörelse i ländryggen vid tunga lyft.

Vet inte, har lite små känningar till och från i skink/höft-trakten ibland, men senaste två dagarna har det varit lite vassare...precis till vänster om korsryggen längst ned, så ilar/drar det 2-3cm rakt lodrätt när man böjer sig fram och rundar ländrygg samtidigt som hamstring drar.
Med böjda ben och böjd rygg känns det inte, med rak rygg och böj framåt känns det inte, vid ryggvridning runt ryggens axel känns det inte, vid ryggböjning rakt sidled känns det inte, vid gluteus-stretch känns det inte. Kompression av ryggraden känns inte heller.

Var tydligen knepigt diagnostisera men hade nog inget med diskar att göra iallafall, så tror inte det ska va nån fara fortsätta träna erector spinae.
Fick lite höft-knakar-korrigering men verkar inte som det hjälpte...kör lite själv med värmekudde och stretch så att det gör ont, då släpper det tillfälligt iallafall efter det.

Seb74
2010-05-08, 11:12
Om jag tänker efter mer tror jag naprapatens motivering mot svanken, och övningen raka mark överlag, var att min ländrygg var lite låst...rörligheten var lite konstig där, och sen i nån punkt högre upp kom det plötsligt igång igen, och han trodde då det kunde va för att jag kört raka mark med ländryggen låst i en svankande position och tränat fast den i det läget på nåt sätt....
Ja jag kan ju inte sånt här så säkert massa fel här, men nåt i den stilen tror jag han menade. Mina raka mark gjorde att jag förlorade rörlighet/funktion där, när jag bara tränar statiskt och i ett av ytterlägena dessutom.
Hjälpte inte att räta ut till rakt, utan det skulle va böj tom, det frågade jag flera gånger för jag hade svårt tro det.

pejo
2010-05-08, 11:13
Jag tycker du skall göra som din naprapat säger men minska vikten rejält med detta utförande och sen höja lite varje pass.
Jag tror att man skall undvika tunga lyft med rundad rygg men att det är nyttigt att träna dynamiskt med lite lättare vikt. Jag tror dock att det är viktigt med en långsam tillvänjning.
Men ta mina råd med en nypa salt jag har ingen teoretisk kunskap, men de som ha detta verkar ändå vara oense.

nyrjoh
2010-05-08, 11:21
Vet inte, har lite små känningar till och från i skink/höft-trakten ibland, men senaste två dagarna har det varit lite vassare...precis till vänster om korsryggen längst ned, så ilar/drar det 2-3cm rakt lodrätt när man böjer sig fram och rundar ländrygg samtidigt som hamstring drar.
Med böjda ben och böjd rygg känns det inte, med rak rygg och böj framåt känns det inte, vid ryggvridning runt ryggens axel känns det inte, vid ryggböjning rakt sidled känns det inte, vid gluteus-stretch känns det inte. Kompression av ryggraden känns inte heller.

Var tydligen knepigt diagnostisera men hade nog inget med diskar att göra iallafall, så tror inte det ska va nån fara fortsätta träna erector spinae.
Fick lite höft-knakar-korrigering men verkar inte som det hjälpte...kör lite själv med värmekudde och stretch så att det gör ont, då släpper det tillfälligt iallafall efter det.

Om du endast har känningar när du böjer dig framåt med böjd rygg så råder jag dig att inte följa din naprapats rekommendation att runda ländryggen vid någon form av lyft. Det är en sak att träna ländryggen dynamiskt med lätta vikter när man inte har några besvär. Men andra parametrar gäller när man har skador. Tyvärr.

Seb74
2010-05-08, 11:25
Om du endast har känningar när du böjer dig framåt med böjd rygg så råder jag dig att inte följa din naprapats rekommendation att runda ländryggen vid någon form av lyft. Det är en sak att träna ländryggen dynamiskt med lätta vikter när man inte har några besvär. Men andra parametrar gäller när man har skador. Tyvärr.

Jo tyckte också det var lite konstigt, rundad ländrygg + hamstring-stretch är då det ilar, sedan sista dagarna iallafall.
Dock är det först när det blir rejälare banan i ryggen, och sen försvinner det lätt ibland om man står och böjer och provocerar lite. Sen när man stelnat till lite igen så känns det igen.
Kanske bara är nån liten muskel där nere i höften nånstans som är lite irriterad, eller nåt som hakat upp sig en aning i nån led, fast det knakade han ju igår iofs :s

nyrjoh
2010-05-08, 11:36
Jo tyckte också det var lite konstigt, rundad ländrygg + hamstring-stretch är då det ilar, sedan sista dagarna iallafall.
Dock är det först när det blir rejälare banan i ryggen, och sen försvinner det lätt ibland om man står och böjer och provocerar lite. Sen när man stelnat till lite igen så känns det igen.
Kanske bara är nån liten muskel där nere i höften nånstans som är lite irriterad, eller nåt som hakat upp sig en aning i nån led, fast det knakade han ju igår iofs :s

Om det är rundningen i ryggen som avgör om du har några symtom så skulle jag säga det troliga är att symtomen kommer från ländryggen. Det är väldigt vanligt att smärta som kommer från strukturer i ländryggen förläggs mot sidorna av rygg och mot skinkorna. Så stretcha inte ländryggen i rundning och träna inte med rundad ländrygg...

Seb74
2010-05-08, 11:42
Om det är rundningen i ryggen som avgör om du har några symtom så skulle jag säga det troliga är att symtomen kommer från ländryggen. Det är väldigt vanligt att smärta som kommer från strukturer i ländryggen förläggs mot sidorna av rygg och mot skinkorna. Så stretcha inte ländryggen i rundning och träna inte med rundad ländrygg...

Jo fast BARA böja ryggen, så jäkla mycket det går, utan att vänstra benet är sträckt, känns inget alls.
Och han trodde inte det kom från ländryggen heller, kändes inget när han pressade på huvudet och så för att komprimera, och ingen annan rörelse i ryggen känns ju heller...vrid och sidböj osv.

Men men, några bananlyft ska jag inte våga mig på ändå tror jag...

Tack för hjälp :)

nyrjoh
2010-05-08, 12:00
Skillnaden som blir när du böjer ländryggen med sträckt ben är att du lägger på maximalt sträck på nerverna som från ländryggen och ut i benen. Är nerven eller strukturerna som ligger kring nerverna irriterade så kan det smärta i ländrygg/höftområdet när du lägger maximalt sträck på dem(alltså ländryggsböjning, nackböjning och samtidig höftflexion och knästräckning). Detta används som test för att som om nerverna och omgivande strukturer är känsliga för sträckning och kallas för SLUMP test.

Ändras känslan i höften om du böjer fotleden uppåt i den symtomgivande positionen eller om du böjer nacken fram och tillbaka så är testet positivt. Alltså det visar att du har en påverkan på nerven eller omgivande strukturer.

http://www.youtube.com/watch?v=8Qknf8yyMFQ

Seb74
2010-05-08, 15:54
Skillnaden som blir när du böjer ländryggen med sträckt ben är att du lägger på maximalt sträck på nerverna som från ländryggen och ut i benen. Är nerven eller strukturerna som ligger kring nerverna irriterade så kan det smärta i ländrygg/höftområdet när du lägger maximalt sträck på dem(alltså ländryggsböjning, nackböjning och samtidig höftflexion och knästräckning). Detta används som test för att som om nerverna och omgivande strukturer är känsliga för sträckning och kallas för SLUMP test.

Ändras känslan i höften om du böjer fotleden uppåt i den symtomgivande positionen eller om du böjer nacken fram och tillbaka så är testet positivt. Alltså det visar att du har en påverkan på nerven eller omgivande strukturer.

http://www.youtube.com/watch?v=8Qknf8yyMFQ

Perfect match.
Dock inget naprapaten testade, eller ja, jag visade ju utan att veta vad det kallades att det gjorde ont då, men han snackade aldrig om några nerver eller så.

Tänkte träna nu ikväll, törs man inte köra raka marklyft då eller vad?
Är ju inte så man dör av smärtan direkt, bara att det ilar och känns lite otrevligt i dessa speciella positioner med krökt ländrygg och sträckt ben som drar i musklerna.

När jag låg på rygg och han lyfte upp benen ett i taget och vred och vinklade kändes inget alls heller.

Seb74
2010-05-08, 16:19
http://spinalphysio.kornberg.net/slump.html
This was further supported by research into the treatment of hamstring strain, which found that, if Slump stretching was added to the treatment of Grade 1 hamstring strains, the patient would return, on average, 2 weeks earlier to their sport, when compared to patients who did not have Slump stretching.
Iofs verkar det här va fråga om smärta ner i hamstring o inte uppe i skinka/höft, men kanske är det så att man ska sitta i sån där position och pressa lite....stretcha bort det, fast tror det stod nån annanstans man absolut inte skulle dra i det och reta nerverna :s

Seb74
2010-05-08, 16:32
Får hoppas på att den här är sann, och att dessa false positives innebär nåt betydligt lindrigare som inte har med ryggrad och nerver att göra.

http://www.eorthopod.com/content/getting-in-a-slump-to-get-out-of-back-pain
A positive slump test brings on the patient's back and leg symptoms. It can also be a positive test if the patient can't straighten the leg fully. Both of these findings suggest increased neural tension as a possible cause of painful symptoms. False positives are common, so therapists use other tests to confirm these results.
Kanske det tom räcker med det naprapaten gjorde igår, trycka på mitt huvud, eller lyfta benen och vrida när jag låg platt på rygg...ingen aning för han snackade aldrig nåt om nån nerv eller diskar.

Tror dock inte jag törs köra raka mark i kvällens pass, dvs jag har nästan inget kvar på kroppen att träna, men får köra vader, mage, och underarm.....faktiskt, det är allt jag kan göra nu pga skador :(
Tur underarmar är så kul, fast ryggen är ju mest praktiskt, särskilt för mig med klen rygg, så hoppas denna skit släpper snart så jag kan köra vidare där utan att tappa allt.

nyrjoh
2010-05-08, 16:44
Får hoppas på att den här är sann, och att dessa false positives innebär nåt betydligt lindrigare som inte har med ryggrad och nerver att göra.

http://www.eorthopod.com/content/getting-in-a-slump-to-get-out-of-back-pain

Kanske det tom räcker med det naprapaten gjorde igår, trycka på mitt huvud, eller lyfta benen och vrida när jag låg platt på rygg...ingen aning för han snackade aldrig nåt om nån nerv eller diskar.

Tror dock inte jag törs köra raka mark i kvällens pass, dvs jag har nästan inget kvar på kroppen att träna, men får köra vader, mage, och underarm.....faktiskt, det är allt jag kan göra nu pga skador :(
Tur underarmar är så kul, fast ryggen är ju mest praktiskt, särskilt för mig med klen rygg, så hoppas denna skit släpper snart så jag kan köra vidare där utan att tappa allt.

Jag skulle säga att din naprapat verkar ha missat att SLUMP testet är positivt. Men har man ett positivt SLUMP test så beror det oftast på en irritation på nerv/omgivande strukturer som kommer från skada på disk. Så jag upprepar skippa rundningen av ländryggen och sluta med övningar som du inte kan göra utan att det ger symtom i skinka/ländrygg. Då får man ändra belastning/teknik tills de inte ger symtom.

Seb74
2010-05-08, 16:56
Jag skulle säga att din naprapat verkar ha missat att SLUMP testet är positivt. Men har man ett positivt SLUMP test så beror det oftast på en irritation på nerv/omgivande strukturer som kommer från skada på disk. Så jag upprepar skippa rundningen av ländryggen och sluta med övningar som du inte kan göra utan att det ger symtom i skinka/ländrygg. Då får man ändra belastning/teknik tills de inte ger symtom.

Jag visade ju honom, typ SLUMP, fast jag igår inte visste vad det var....känns lite udda om han inte kände till det fenomenet alls då han inte direkt är nyexad :s

Raka mark känns ju inte ett skit eftersom jag inte rundar ryggen, men betyder det att det är en safe övning???
Är livrädd för problem med diskar, så tror jag besöker läkare först, skippar raka mark idag, men hoppas hoppas hoppas jag kan få köra dom igen redan nästa vecka då det känns som min prio #1 övning (kan ju inte träna quads pga knäproblem och erector spinae är alltid bra träna upp när man har klen rygg som jag).

EDIT: Schysst som fan förövrigt med all din hjälp, känns som det ibland är bättre med forum än naprapat/läkare/sjukgymn.

Seb74
2010-05-08, 17:00
Vetefan om man törs träna mage ens (crunches/omv crunches)....böjer ju ryggen då, kanske hela disken spricker sönder :(

nyrjoh
2010-05-08, 17:03
Jag visade ju honom, typ SLUMP, fast jag igår inte visste vad det var....känns lite udda om han inte kände till det fenomenet alls då han inte direkt är nyexad :s

Raka mark känns ju inte ett skit eftersom jag inte rundar ryggen, men betyder det att det är en safe övning???
Är livrädd för problem med diskar, så tror jag besöker läkare först, skippar raka mark idag, men hoppas hoppas hoppas jag kan få köra dom igen redan nästa vecka då det känns som min prio #1 övning (kan ju inte träna quads pga knäproblem och erector spinae är alltid bra träna upp när man har klen rygg som jag).

EDIT: Schysst som fan förövrigt med all din hjälp, känns som det ibland är bättre med forum än naprapat/läkare/sjukgymn.

:) jag är sjukgymnast

nyrjoh
2010-05-08, 17:04
Vetefan om man törs träna mage ens (crunches/omv crunches)....böjer ju ryggen då, kanske hela disken spricker sönder :(

Du kan göra magövningar men tänka på att inte svanka runda ländryggen för mycket. T ex på boll, plankan osv.

Seb74
2010-05-08, 17:21
:) jag är sjukgymnast

Oj sorry hehe ;)

Seb74
2010-05-08, 17:23
Du kan göra magövningar men tänka på att inte svanka runda ländryggen för mycket. T ex på boll, plankan osv.

Brukar pressa ländryggen mot underlaget så gott det går, även om det är svårt med full kontakt för min svank-rygg, men jo, så brukar jag göra för att avlasta....så då kanske jag törs iallafall.
Vore ju synd att behöva släppa på all bålträning, kanske skulle motverka läkning, hur fan nåt sånt här än läker så torde stabilitet där va nyttigt.
Även om det nu bara blir framsidan som tränas då :(

Hjälpen uppskattas enormt, rätt deppigt här nu, och lite oroligt med ifall det är nåt allvarligt....läkare på måndag som sagt, synd det är ett tag kvar dit :(
Kanske kan få röntgen eller nåt då...

Doctor Snuggles
2010-05-08, 17:40
:) jag är sjukgymnast

Kan man föreslå att en signatur som informerar om detta vore trevligt, särskilt för forumets mer gröna medlemmar som inte har läst dina tidigare mycket informativa och vettiga inlägg?

stevebc
2010-05-08, 19:46
Ser det rätt ofta. Gillar det inte själv då jag föredrar att göra mina raka mark med mycket vikter snarare än väldigt lite. Förstår folk som medvetet krummar ryggen på typ 40 och 60 kg.

Martin Löwgren
2010-05-09, 17:24
Titeln säger som bekant inte särskilt mycket om kunskap. Kompetensvariationen är stor även om utbildningsnivån är den samma. +100

Att inte veta eller kunna tyda vad ett SLUMP test är för något tycker jag bekräftar just detta.

Förövrigt ska du ska ALDRIG runda ländryggen under någon form av marklyft (sumo, raka, rumänska).

Seb74
2010-05-09, 18:24
+100

Att inte veta eller kunna tyda vad ett SLUMP test är för något tycker jag bekräftar just detta.

Förövrigt ska du ska ALDRIG runda ländryggen under någon form av marklyft (sumo, raka, rumänska).

Tack för förtydligande :)

Frågan är om jag nånsin kan köra raka mark överhuvudtaget, då SLUMP stämmer klockrent på mitt ilande i skinktrakten.
Får hoppas min husläkare är kompetent nog att berätta för mig vad som är fel, eller skicka till röntgen så jag får veta.

Seb74
2010-05-10, 09:33
Tack för förtydligande :)

Frågan är om jag nånsin kan köra raka mark överhuvudtaget, då SLUMP stämmer klockrent på mitt ilande i skinktrakten.
Får hoppas min husläkare är kompetent nog att berätta för mig vad som är fel, eller skicka till röntgen så jag får veta.

Var hos husläkaren idag.
Hon kände inte till SLUMP, men kikade på ryggen och testade lite snabbt att det inte hade med ischias att göra och att det inte var frågan om något akut eller någon röntgen i detta skede.
Hade tur på väg därifrån och fick tag på min sjukgymn som hade ett återbud imorgon, så ska få nogrannare test av henne då, hon kände till SLUMP såklart och sa att det absolut inte behövde ha med disk att göra, och kanske inte nerv heller, kommer inte ihåg, men jag får väl ta det lugnt med ryggen minst en dag till iallafall få se vad testerna imorgon visar på.

Håll tummarna nu grabbar och tjejer ;)

Doctor Snuggles
2010-05-10, 11:59
+100

Att inte veta eller kunna tyda vad ett SLUMP test är för något tycker jag bekräftar just detta.

Förövrigt ska du ska ALDRIG runda ländryggen under någon form av marklyft (sumo, raka, rumänska).

Vad säger du då om starkmans stenkulalyft? De ryggarna ser rätt rundade ut tvärsöver. Kanske får diskstöd från stenen?

Martin Löwgren
2010-05-10, 12:43
hon kände till SLUMP såklart och sa att det absolut inte behövde ha med disk att göra, och kanske inte nerv heller, kommer inte ihåg, men jag får väl ta det lugnt med ryggen minst en dag till iallafall få se vad testerna imorgon visar på.

Håll tummarna nu grabbar och tjejer ;)Ett SLUMP-test är aldrig positivt om inte disk, nerv eller ryggmärg är påverkad.

Det finns dock mycket bättre test än SLUMP för att testa disk, nerv och ryggmärg vid ryggbesvär.

Martin Löwgren
2010-05-10, 12:44
Vad säger du då om starkmans stenkulalyft? De ryggarna ser rätt rundade ut tvärsöver. Kanske får diskstöd från stenen?

Om man som dessa grabbar strävar efter att lyfta så mycket vikt som möjligt följer man inga spelregler utan skiten ska upp och konsekvenserna tar man vid ett senare tillfälle.

Det gör nästan ont i mig och se dem lyfta atlasstenarna men fyfan vad starka dem är alltså.

Doctor Snuggles
2010-05-10, 13:02
Om man som dessa grabbar strävar efter att lyfta så mycket vikt som möjligt följer man inga spelregler utan skiten ska upp och konsekvenserna tar man vid ett senare tillfälle.

Det gör nästan ont i mig och se dem lyfta atlasstenarna men fyfan vad starka dem är alltså.

Man hör dock väldigt sällan talas om strongmen, nuvarande eller f.d., med ryggproblem. De sliter av bicepsfästet vid däcklyft titt som tätt däremot.

nyrjoh
2010-05-10, 17:30
Var hos husläkaren idag.
Hon kände inte till SLUMP, men kikade på ryggen och testade lite snabbt att det inte hade med ischias att göra och att det inte var frågan om något akut eller någon röntgen i detta skede.
Hade tur på väg därifrån och fick tag på min sjukgymn som hade ett återbud imorgon, så ska få nogrannare test av henne då, hon kände till SLUMP såklart och sa att det absolut inte behövde ha med disk att göra, och kanske inte nerv heller, kommer inte ihåg, men jag får väl ta det lugnt med ryggen minst en dag till iallafall få se vad testerna imorgon visar på.

Håll tummarna nu grabbar och tjejer ;)

Att konstatera att man inte har ischias säger inte mycket. Ishias betyder bara smärta som går från ben ned till rygg, inget annat. Man kan ha nervpåverkan som bara ger smärta i skinka, eller ha nervpåverkan fast man bara har ont i rygg osv. Nej, absolut skulle jag heller inte säga. Men i många fall är det så.

nyrjoh
2010-05-10, 17:31
Ett SLUMP-test är aldrig positivt om inte disk, nerv eller ryggmärg är påverkad.

Det finns dock mycket bättre test än SLUMP för att testa disk, nerv och ryggmärg vid ryggbesvär.

Jag tycker faktiskt att SLUMP är bland de känsligaste testen för att hitta neurodynamisk påverkan. Några speciella test du har i åtanke?

Martin Löwgren
2010-05-10, 19:58
Jag tycker faktiskt att SLUMP är bland de känsligaste testen för att hitta neurodynamisk påverkan. Några speciella test du har i åtanke?

Nackflexion, lasegue, valsalva, slr, grovmotorik, reflex, sensorik med mera.

Jag säger inte att SLUMP är ett dåligt test men många symptomfria männsikor kommer beskriva smärta/obehag när bålen flekteras maximalt samtidigt som nacken flekteras och benet flekteras med rak knäled och dorsalflexion i fotled.

Är det då ett specifikt test eller ett test väldigt många får positivt svar ifrån? Lite så resonerar jag även om jag har med SLUMP som en del i min undersökning.

Seb74
2010-05-11, 06:44
Jag säger inte att SLUMP är ett dåligt test men många symptomfria männsikor kommer beskriva smärta/obehag när bålen flekteras maximalt samtidigt som nacken flekteras och benet flekteras med rak knäled och dorsalflexion i fotled.

Är det då ett specifikt test eller ett test väldigt många får positivt svar ifrån? Lite så resonerar jag även om jag har med SLUMP som en del i min undersökning.

Nu tolkar jag dig nästan som att du förringar SLUMP lite, att många får ont i den positionen fast dom egentligen inte har några problem.

Men högre upp skriver du också "Ett SLUMP-test är aldrig positivt om inte disk, nerv eller ryggmärg är påverkad."

Förvirrande :s

Seb74
2010-05-11, 08:29
Min sjukgymn trodde inte det var nåt diskproblem, snarare att jag var lite överbelastad kanske och lite stel på vänster sida...men ska undvika ryggträning ett tag och mer röra mig och stretcha och sitta rak/svankad o inte som en hösäck.

Blev dock oväntat upprörd när jag tog upp att jag läst på nätet, eller fått råd av naprapat/sjukgymn på nätet....tyckte INTE om det.
Kanske är "ni" så, men för mig som patient känns det som en självklarhet att man ska kunna ta in annan information utan att få höra "ja men då kan du ju gå till dom istället" :s

Vad är era åsikter om det, Martin och nyrjoh?

Martin Löwgren
2010-05-11, 09:05
Nu tolkar jag dig nästan som att du förringar SLUMP lite, att många får ont i den positionen fast dom egentligen inte har några problem.

Men högre upp skriver du också "Ett SLUMP-test är aldrig positivt om inte disk, nerv eller ryggmärg är påverkad."

Förvirrande :s

Det är skillnad på ett positivt SLUMP-test och att man får lite ont av ett SLUMP-test.

Att din sjukgymnast blir upprörd tycker jag är lite småkomiskt men somliga är väl så.

Seb74
2010-05-11, 09:05
Förövrigt lite konstigt att alla jag stött på inom vården är så skeptiska till raka marklyft...det blir sån belastning på diskarna och det är inte tillräckligt dynamiskt för ryggen och det ena med det andra....läser man på nätet är det ju en toppenövning, kanske den bästa för hamstring och gluteus, men även riktigt bra för rygg och där nästan likvärdig vanliga marklyft.

Seb74
2010-05-11, 09:07
Det är skillnad på ett positivt SLUMP-test och att man får lite ont av ett SLUMP-test.

Att din sjukgymnast blir upprörd tycker jag är lite småkomiskt men somliga är väl så.

Ah, tack så mycket :)
Jo jag skriker inte högt direkt, men jag känner ett tydligt otrevligt ilande i vänster skinka, vid SLUMP-position.

Funderar på att avboka nästa tid och säga jag vill vända mig nånannanstans, känner inte att jag gjort något fel eller varit otrevlig, bara varit lite orolig för ryggen och velat höra mig för så mycket som möjligt.

Martin Löwgren
2010-05-11, 09:09
Förövrigt lite konstigt att alla jag stött på inom vården är så skeptiska till raka marklyft...det blir sån belastning på diskarna och det är inte tillräckligt dynamiskt för ryggen och det ena med det andra....läser man på nätet är det ju en toppenövning, kanske den bästa för hamstring och gluteus, men även riktigt bra för rygg och där nästan likvärdig vanliga marklyft.

Vad har dessa personer inom vården för utbildning? En vanlig sjukgymnast, naprapat, läkarutbildning gör dig inte ett dugg kunnig inom idrottsmedicin/styrketräning utan de krävs både vidareutbildning, egen intresse samt praktisk erfarenhet.

Fråga en sjuksyster eller en läkare på ett sjukhus vilka övningar som är bäst för att attackare nedre trapezius eller vilka övningar man bäst stärker gluteus medius med så förstår du vad jag menar.

De kan inte sånt och de ska inte kunna sånt.

Seb74
2010-05-11, 09:15
Vad har dessa personer inom vården för utbildning? En vanlig sjukgymnast, naprapat, läkarutbildning gör dig inte ett dugg kunnig inom idrottsmedicin/styrketräning utan de krävs både vidareutbildning, egen intresse samt praktisk erfarenhet.

Fråga en sjuksyster eller en läkare på ett sjukhus vilka övningar som är bäst för att attackare nedre trapezius eller vilka övningar man bäst stärker gluteus medius med så förstår du vad jag menar.

De kan inte sånt och de ska inte kunna sånt.

Gissa om jag skulle bli utskälld om jag skulle konfrontera min sjukgymn med det här...det ska jag såklart inte, men kan inte låta bli att roas lite av blåtta tanken :D

Och jo, det är två olika sjukgymnaster jag varit hos, samt min naprapat, som varit ogillande till övningen.

Tack för förklaringen, antagligen har du väldigt rätt.

Martin Löwgren
2010-05-11, 09:16
Gissa om jag skulle bli utskälld om jag skulle konfrontera min sjukgymn med det här...det ska jag såklart inte, men kan inte låta bli att roas lite av blåtta tanken :D

Och jo, det är två olika sjukgymnaster jag varit hos, samt min naprapat, som varit ogillande till övningen.

Tack för förklaringen, antagligen har du väldigt rätt.

Likadant som att jag inte kan svara på vilka sorts bakterier som ger vad för utslag som doktorn kan.

Allt handlar om vad man specialiserat sig på.

Lycka till med ryggen nu.

Seb74
2010-05-11, 09:21
Lycka till med ryggen nu.

Tack :)
Ska vila den några dagar, släpper det inte bokar jag tid på annat ställe, vill inte förlora för många veckor utan raka mark, som är den enda tunga övning jag kan köra nu (axlarna måste vila länge och bli bra på riktigt nu, kan inte riva upp där hela tiden).

Martin Löwgren
2010-05-11, 09:25
Tack :)
Ska vila den några dagar, släpper det inte bokar jag tid på annat ställe, vill inte förlora för många veckor utan raka mark, som är den enda tunga övning jag kan köra nu (axlarna måste vila länge och bli bra på riktigt nu, kan inte riva upp där hela tiden).

Låter smart.

Se till att hitta ett proffs på just detta då det är den snabbaste vägen tillbaka.

Seb74
2010-05-11, 09:34
Låter smart.

Se till att hitta ett proffs på just detta då det är den snabbaste vägen tillbaka.

Jag har faktiskt ingen aning var man hittar sådana :s
Som helst finns inom vården för jag har inte råd pröjsa 300-400kr eller mer för naprapatbesök.

Martin Löwgren
2010-05-11, 09:58
Jag har faktiskt ingen aning var man hittar sådana :s
Som helst finns inom vården för jag har inte råd pröjsa 300-400kr eller mer för naprapatbesök.
Nej då blir det svårt.

Riktigt idrottsmedicinska proffs är svåra att finna inom den offentliga vården här i sthlm men om du letar noga via deras hemsidor kommer du säkert hitta någon naprapat/sjukgymnast med landstingsavtal som gör att du bara betalar 140kr för besöket.

Seb74
2010-05-11, 11:36
Nej då blir det svårt.

Riktigt idrottsmedicinska proffs är svåra att finna inom den offentliga vården här i sthlm men om du letar noga via deras hemsidor kommer du säkert hitta någon naprapat/sjukgymnast med landstingsavtal som gör att du bara betalar 140kr för besöket.

Min sjukgymn bad om ursäkt att hon betett sig så oproffesionellt, rekommenderade mig att gå hit, där skulle finnas många duktiga sjukgymn.

http://www.rehabtjanst.se/vi_som_jobbar_har.htm

Ser att många har "idrottsmedicin" listat under sig....det låter ju vettigt iallafall, vad det nu innebär ;)

Mmm, låter som ett bra ställe om man läser lite...får höra av mig dit om inte ilandet släpper inom en vecka.

Joe Hardgainer
2010-05-11, 11:49
vad har dessa personer inom vården för utbildning? En vanlig sjukgymnast, naprapat, läkarutbildning gör dig inte ett dugg kunnig inom idrottsmedicin/styrketräning utan de krävs både vidareutbildning, egen intresse samt praktisk erfarenhet.

Fråga en sjuksyster eller en läkare på ett sjukhus vilka övningar som är bäst för att attackare nedre trapezius eller vilka övningar man bäst stärker gluteus medius med så förstår du vad jag menar.

De kan inte sånt och de ska inte kunna sånt.

+1000

Joe Hardgainer
2010-05-11, 11:52
Min sjukgymn bad om ursäkt att hon betett sig så oproffesionellt, rekommenderade mig att gå hit, där skulle finnas många duktiga sjukgymn.

http://www.rehabtjanst.se/vi_som_jobbar_har.htm

Ser att många har "idrottsmedicin" listat under sig....det låter ju vettigt iallafall, vad det nu innebär ;)

Mmm, låter som ett bra ställe om man läser lite...får höra av mig dit om inte ilandet släpper inom en vecka.

Är ju bättre än inget, men behöver väl inte upprepa det Martin redan har förklarat så väl. Finns ingen idrottsläkare du kan kontakta ??

Seb74
2010-05-11, 12:37
Är ju bättre än inget, men behöver väl inte upprepa det Martin redan har förklarat så väl. Finns ingen idrottsläkare du kan kontakta ??

Har hört folk som är missnöjda med såna med, plus långa väntetider, plus dyrt.

Får bli sportorehabkliniken igen, är väl någorlunda vanliga sjukgymnaster där med iofs, men blir en annan bedömning iallafall av ryggen.
Mailar direkt, vill så snabbt som möjligt kunna köra vidare med min favvo-övning raka mark...ogillar att inte kunna träna nån endaste liten del av ryggen, min rygg behöver träning :(

Törs dock inte sålänge ingen garanterar att det inte är disk som orsakar det hela.

Sheogorath
2010-05-11, 12:51
Har hört folk som är missnöjda med såna med, plus långa väntetider, plus dyrt.

Får bli sportorehabkliniken igen, är väl någorlunda vanliga sjukgymnaster där med iofs, men blir en annan bedömning iallafall av ryggen.
Mailar direkt, vill så snabbt som möjligt kunna köra vidare med min favvo-övning raka mark...ogillar att inte kunna träna nån endaste liten del av ryggen, min rygg behöver träning :(

Törs dock inte sålänge ingen garanterar att det inte är disk som orsakar det hela.

Får du inte ökad utstrålning av övningen så provocerar du ju inte nervroten ytterligare.

Tolkia
2010-05-11, 12:51
Blev dock oväntat upprörd när jag tog upp att jag läst på nätet, eller fått råd av naprapat/sjukgymn på nätet....tyckte INTE om det. Kanske är "ni" så, men för mig som patient känns det som en självklarhet att man ska kunna ta in annan information utan att få höra "ja men då kan du ju gå till dom istället" :s
Ett problem med rådgivning på nätet är att du inte har någon som helst aning om vem som ger råden. Det kan vara någon som är skitbra, men det kan också vara någon som är mycket sämre än du tror. Ett internetalias säger ingenting. Ett annat problem, som jag tycker att man ser ganska ofta här på Kolozzeum t.ex, är att folk vänder sig till sina kompisar på internet när de inte gillar de råd de har fått, med förhoppningen att någon skall dissa råden och ge dem tillåtelse att göra precis tvärt om. Det vanligaste är väl att någon fått rådet att vila, dra ned på träningen eller undvika en viss, älskad, övning, och sedan söker bekräftelse på att det visst är OK att fortsätta som vanligt och att man visst inte behöver ändra något i sitt beteende för att få bukt med sina problem. Skall jag vara hård, så tycker jag att du själv uppvisar beteende som gränsar till det när du race:ar runt till olika behandlare, frågar på internet och postar saker som nedanstående, som visar att du lyckats ta sönder dig både lite här och där. Man kan få bra råd, men man måste också ge kroppen en chans att läka, och det kan kräva både TID och BETEENDEFÖRÄNDRING. Varken idrottsläkare, sjukgymnaster eller naprapater kan trolla.
... vill inte förlora för många veckor utan raka mark, som är den enda tunga övning jag kan köra nu (axlarna måste vila länge och bli bra på riktigt nu, kan inte riva upp där hela tiden).

Seb74
2010-05-11, 12:58
Ett problem med rådgivning på nätet är att du inte har någon som helst aning om vem som ger råden.

Alla lär av sina misstag, jag har nu insett mina axlar måste få vila, och skiter i allt som påverkar dom det minsta, även chins och andra superviktiga övningar för min rygg.

Det jag mest reagerade på var att hon blev så himla upprörd när jag skulle berätta att en naprapat på nätet (jag tror alla här inne är hyfsat överens att Martin iallafall har hyfsad koll?) sagt att SLUMP alltid beror på disk, ryggmärg, eller nerv, och höra vad hon tyckte om det, för hennes "förklaring" var typ nåt helt annat, lite luddigt sådär.
Istället för att lyssna, argumentera emot, eller förklara ytterligare för mig, så blev hon skitsur och tyckte "ja men gå till dom istället då".

Det tyckte jag var lite oproffsigt och otrevligt, därför söker jag mig till annat ställe nu.
Hon ursäktade sig också efter mitt mail där jag påpekade detta, och att jag ville avboka nästa tid.

Konstigt?

Eller när jag hos min naprapat fick rådet att runda ryggen vid marklyft, något som lät väldigt konstigt för mig.
Frågade här, fick massa svar att man ALDRIG ska göra det.

Konstigt? Dumt att jag frågade när jag var så osäker på hans rekommendation?

Seb74
2010-05-11, 13:00
Får du inte ökad utstrålning av övningen så provocerar du ju inte nervroten ytterligare.

Har inte vågat testa, rädd det ska säga "knak" och jag blir invalid :(

Men jag kan ju gissa mig till att raka mark inte skulle kännas, då jag inte kröker ryggen, och då verkar det heller aldrig bli nån känning.
Om det dock är diskpåverkan, eller annat som måste vila, så känns det vanskligt kasta sig på raka mark igen....får se vad andra sjukgymn säger, hon som hjälpt mig med axlarna tidigare, på sportrehab.

Sheogorath
2010-05-11, 13:09
Har inte vågat testa, rädd det ska säga "knak" och jag blir invalid :(

Men jag kan ju gissa mig till att raka mark inte skulle kännas, då jag inte kröker ryggen, och då verkar det heller aldrig bli nån känning.
Om det dock är diskpåverkan, eller annat som måste vila, så känns det vanskligt kasta sig på raka mark igen....får se vad andra sjukgymn säger, hon som hjälpt mig med axlarna tidigare, på sportrehab.

Klart det inte säger knak och så blir du invalid, förutsatt att du har skaplig teknik -> rygg med normal kurvatur alternativt något hyperextenderad (överlordoserad/översvankad). Med utstrålande smärtor skulle jag ta det lugnt med att runda ryggen i bottenläget däremot. Du ska fortsätta göra allt du vill och kan och som du tycker är roligt sålänge du inte provocerar fram mer utstrålning i benet/benen under momenten eller får symtom som smyger sig på efteråt och som inte klingat av inom 24 timmar. Det är inte ristat i sten, men det är en bra tumregel. Passivitet och påföljande rörelserädsla är däremot något du ska undvika om du vill minska risken för kroniska besvär. I övrigt håller jag med Tolkia. Det är svårt att ge specifika tips utan att ha haft dig i klinik, så därför fick du just lite generella tips som gäller för de flesta smärttillstånd.

Seb74
2010-05-11, 13:15
Skall jag vara hård, så tycker jag att du själv uppvisar beteende som gränsar till det när du race:ar runt till olika behandlare, frågar på internet och postar saker som nedanstående

Hård vet jag inte, men lite dum kanske?

Har en sjukgymnast som dels då var lite otrevlig idag (dålig dag kanske), och dessutom är hon väldigt anti till styrketräning.
"Nej men varför ska du göra sådär för, ta den här 1kg-hanteln istället, eller gummiband, det är mycket bättre".

Jag vill ju styrketräna, lite svårt när ens sjukgymn inte alls är inne på den linjen.
Så ja, då vill jag gärna testa hos en annan, om det enligt din definition sedan betyder "racea runt till olika behandlare" så får det stå för dig.
Och att jag frågade här på forumet är jag glad för, då jag fått mycket bra feedback och utan det hade jag nog aldrig blivit uppmärksam på SLUMP utan gått hem från naprapaten och kört raka mark med bananrygg....vill inte ens veta hur det hade påverkat min rygg.

Martin Löwgren
2010-05-11, 13:18
Hård vet jag inte, men lite dum kanske?

Har en sjukgymnast som dels då var lite otrevlig idag (dålig dag kanske), och dessutom är hon väldigt anti till styrketräning.
"Nej men varför ska du göra sådär för, ta den här 1kg-hanteln istället, eller gummiband, det är mycket bättre".

Du har träffat en kvinnlig okunnig sjukgymnast (i just styrketräning och även ryggundersökning verkar de som). So what. Det finns hundratals andra duktiga sjukgymnaster som är erfarna inom idrottsmedicin och styrketräning. Välj en sådan redan från början istället.

Seb74
2010-05-11, 13:18
Klart det inte säger knak och så blir du invalid, förutsatt att du har skaplig teknik -> rygg med normal kurvatur alternativt något hyperextenderad (överlordoserad/översvankad). Med utstrålande smärtor skulle jag ta det lugnt med att runda ryggen i bottenläget däremot. Du ska fortsätta göra allt du vill och kan och som du tycker är roligt sålänge du inte provocerar fram mer utstrålning i benet/benen under momenten eller får symtom som smyger sig på efteråt och som inte klingat av inom 24 timmar. Det är inte ristat i sten, men det är en bra tumregel. Passivitet och påföljande rörelserädsla är däremot något du ska undvika om du vill minska risken för kroniska besvär. I övrigt håller jag med Tolkia. Det är svårt att ge specifika tips utan att ha haft dig i klinik, så därför fick du just lite generella tips som gäller för de flesta smärttillstånd.

Jo jag förstår det är generella råd, annars hade jag bara behandlat mig via forum-specialister, men detta är ju ett bra ställe att höra sig för lite, då det ofta framförs olika åsikter och synpunkter på olika skador.

Intressant det du skriver, törs ändå inte testa, har stor respekt för sånt här, men kan ta upp det med sjukgymn nästa gång...hoppas inte hon blir lika upprörd bara :D

Sheogorath
2010-05-11, 13:23
Jo jag förstår det är generella råd, annars hade jag bara behandlat mig via forum-specialister, men detta är ju ett bra ställe att höra sig för lite, då det ofta framförs olika åsikter och synpunkter på olika skador.

Intressant det du skriver, törs ändå inte testa, har stor respekt för sånt här, men kan ta upp det med sjukgymn nästa gång...hoppas inte hon blir lika upprörd bara :D

Du ska ha respekt för dina besvär, men det jag säger är att passivitet är en större riskfaktor än aktivitet med god teknik. Hur som tycker jag att du gör rätt i att leta upp en behandlare som är duktig på styrketräning för att få en ny bedömning.

Seb74
2010-05-11, 13:33
Du ska ha respekt för dina besvär, men det jag säger är att passivitet är en större riskfaktor än aktivitet med god teknik. Hur som tycker jag att du gör rätt i att leta upp en behandlare som är duktig på styrketräning för att få en ny bedömning.

Det vet jag tyvärr inte om hon är, men hon har iallafall OMT III och Idrottsmedicin listat under namnet...

Jo röra på ryggen ska jag väl, men jag pratar ju om att köra tunga (51kg är astungt för mig) raka mark för att inte tappa det jag sakta byggt där sista halvåret (började väl med ~30kg och tyckte det var tungt).

Tack igen iallafall, särskilt till dig och nyrjoh och Martin för riktigt bra hjälp, uppskattas enormt :)

nyrjoh
2010-05-11, 19:42
Nackflexion, lasegue, valsalva, slr, grovmotorik, reflex, sensorik med mera.

Jag säger inte att SLUMP är ett dåligt test men många symptomfria männsikor kommer beskriva smärta/obehag när bålen flekteras maximalt samtidigt som nacken flekteras och benet flekteras med rak knäled och dorsalflexion i fotled.

Är det då ett specifikt test eller ett test väldigt många får positivt svar ifrån? Lite så resonerar jag även om jag har med SLUMP som en del i min undersökning.

SLUMP har i studier visat sig ha högre sensitivitet och specificitet än SLR. Min erfarenhet är att SLUMP har högre sensitivitet än både grov kraft och reflexer. Dock inte jämfört med sensibilitet, då testat med sporrar.

Att många får sträckkänsla är inte detsamma som ett positivt test.

nyrjoh
2010-05-11, 19:46
Klart det inte säger knak och så blir du invalid, förutsatt att du har skaplig teknik -> rygg med normal kurvatur alternativt något hyperextenderad (överlordoserad/översvankad). Med utstrålande smärtor skulle jag ta det lugnt med att runda ryggen i bottenläget däremot. Du ska fortsätta göra allt du vill och kan och som du tycker är roligt sålänge du inte provocerar fram mer utstrålning i benet/benen under momenten eller får symtom som smyger sig på efteråt och som inte klingat av inom 24 timmar. Det är inte ristat i sten, men det är en bra tumregel. Passivitet och påföljande rörelserädsla är däremot något du ska undvika om du vill minska risken för kroniska besvär. I övrigt håller jag med Tolkia. Det är svårt att ge specifika tips utan att ha haft dig i klinik, så därför fick du just lite generella tips som gäller för de flesta smärttillstånd.

Återigen så måste jag säga att man inte bör hyperlordosera/översvanka. Det finns samband mellan excessiv svank respektive för liten svank vad gäller ryggsmärtor. Det finns studier som visar tendenser till minskad kongruens mellan facettleder vid hyperlordosering vilket leder till belastningskoncentrationer som inte är önskvärda, ffa vid tyngre belastningar. Alltså har man besvär så är lagom ett bra ledord. Annars har jag inga invändningar.

nyrjoh
2010-05-11, 19:48
Det vet jag tyvärr inte om hon är, men hon har iallafall OMT III och Idrottsmedicin listat under namnet...

Jo röra på ryggen ska jag väl, men jag pratar ju om att köra tunga (51kg är astungt för mig) raka mark för att inte tappa det jag sakta byggt där sista halvåret (började väl med ~30kg och tyckte det var tungt).

Tack igen iallafall, särskilt till dig och nyrjoh och Martin för riktigt bra hjälp, uppskattas enormt :)

Jag skulle inte gå direkt tillbaka till mitt max utan gå ned iaf till hälften och känna om det fungerar och sedan sakta gå tillbaka mot tidigare max. Och under den tiden nöta teknik. "Torrträning" med eftersträvan av perfekt teknik är inte att förakta. Alltså intill spegel.

Sheogorath
2010-05-11, 20:28
Återigen så måste jag säga att man inte bör hyperlordosera/översvanka. Det finns samband mellan excessiv svank respektive för liten svank vad gäller ryggsmärtor. Det finns studier som visar tendenser till minskad kongruens mellan facettleder vid hyperlordosering vilket leder till belastningskoncentrationer som inte är önskvärda, ffa vid tyngre belastningar. Alltså har man besvär så är lagom ett bra ledord. Annars har jag inga invändningar.

Att ha en hållning med överdriven lordosering, vilket ju ger en axiell belastning på segmenten flera timmar per dygn är en känd riskfaktor för ryggbesvär. Det är ju dock inte alls samma sak som att överdriva svanken under de 40 s det innebär att göra ett set raka mark eller rodd, där belastningen dessutom inte är axiell. Precis som Guddi skriver på traningslara.se är den generella uppmaningen att i diverse rygg/benövningar "svanka så mycket du kan" helt adekvat för de flesta tränande eftersom det i bästa fall ger en normalkurvatur eller rak rygg. För de hypermobila där rörligheten tas ut i ett segment eller där lordoseringen faktiskt är väldigt stor även i bottenläget på övningarna trots full ROM finns det anledning att gå in och justera. Annars inte.

Seb74
2010-05-11, 21:51
Jag skulle inte gå direkt tillbaka till mitt max utan gå ned iaf till hälften och känna om det fungerar och sedan sakta gå tillbaka mot tidigare max. Och under den tiden nöta teknik. "Torrträning" med eftersträvan av perfekt teknik är inte att förakta. Alltså intill spegel.

Mmm kan ju köra lätt förstås, se vad som händer....borde inte krasa nån disk av lätta lyft hoppas jag :)
Om det en har med nån disk att göra dvs.

Teknik och teknik, blir ju rätt olika av att köra lätt/tungt i den övningen, tekniken/balansen blir helt olika tex. Och sen känns det inte som så mycket teknik, bara fälla sig framåt och se till att stoppa innan ryggen rundas...hålla buktryck...vetefan om det är så mycket att öva på sådär med lätt vikt...

Seb74
2010-05-12, 12:59
Jag skulle inte gå direkt tillbaka till mitt max utan gå ned iaf till hälften och känna om det fungerar och sedan sakta gå tillbaka mot tidigare max. Och under den tiden nöta teknik. "Torrträning" med eftersträvan av perfekt teknik är inte att förakta. Alltså intill spegel.

Körde halva vikten på träning nyss, drog till med 3 set direkt.
Gjorde inte alls ont, men var jäkla jobbigt särskilt rygg/mage då jag stabiliserade som fan och körde extra försiktigt.
Får se vad för efterkänningar man kan tänkas få nu då, men var nog ingen disk som kollapsade iallafall ;)

nyrjoh
2010-05-12, 19:43
Att ha en hållning med överdriven lordosering, vilket ju ger en axiell belastning på segmenten flera timmar per dygn är en känd riskfaktor för ryggbesvär. Det är ju dock inte alls samma sak som att överdriva svanken under de 40 s det innebär att göra ett set raka mark eller rodd, där belastningen dessutom inte är axiell. Precis som Guddi skriver på traningslara.se är den generella uppmaningen att i diverse rygg/benövningar "svanka så mycket du kan" helt adekvat för de flesta tränande eftersom det i bästa fall ger en normalkurvatur eller rak rygg. För de hypermobila där rörligheten tas ut i ett segment eller där lordoseringen faktiskt är väldigt stor även i bottenläget på övningarna trots full ROM finns det anledning att gå in och justera. Annars inte.

Det är väl självklart axiell belastning när du utför mark/rodd. Dessutom en större sådan än vid obelastat stående. Lägg därtill de slitkrafter som uppstår. Men alla ryggbesvär kommer inte smygande av långvarig belastning utan de kan komma vid större belastningar under kort tid.

Som jag skrivit tidigare så kan excessiv svank ge minskad kongruens mellan facettledernas ledytor, övre facettleden kan t o m glida något nedom den övre vilket gör att hela ledytorna inte vilar mot varandra och du får ökad belastning på de ledytor som fortfarande har kontakt. Osv.

Jag håller inte med om att man som generellt råd kan säga att alla skall svanka så mycket som de kan. Vissa behöver vara mer noggranna med att svanka andra bör inte svanka maximalt pga de har en excessiv svank.

Seb74 har redan skrivit att han stor svank vilket också är en indikering på att han bör undvika att svanka maximalt. Men heller inte runda ländryggen maximalt.

För att man skall kunna med gott samvete säga åt någon att svanka maximalt så anser jag att man bör ha gjort en undersökning av personen ifråga.

z_bumbi
2010-05-12, 20:16
Om jag skulle träffa någon som fått minst två allvarliga problem pga en viss träningsform så skulle jag också om jag skulle behandla den (det gör jag inte då det är kvacksalveri) ha i åtanke att personen kanske bör göra något annat/vila även andra delar av kroppen under tiden rehab sker. Det är den del av kroppen som gav upp först som orsakar besöket men resten är kanske inte heller helt tipptopp och har man så klara överträningsymptom så är chansen också stor att läkningen av en skada tar längre tid om återhämtning inte sker. Det behöver självklart inte vara så men om man inte har möjlighet att följa en patient mycket tätt så kan man kanske inte chansa,
En annan bieffekt är att eftersom jag träffar personer som går sönder hela tiden av styrketräning skulle nog också vara att jag inte är så positivt till styrketräning hos just de personerna överhuvudtaget.

Om jag inte skulle behandla någon eller träffar den i verkliga livet skulle jag fundera väldigt noga innan jag ens funderade på att rekommendera övningar som en behandlande utbildad person inte tycker är lämpliga. Speciellt som man bara har patientens syn på det hela...

Seb74
2010-05-12, 20:44
En annan bieffekt är att eftersom jag träffar personer som går sönder hela tiden av styrketräning...

Thats me :(

Fast jag går typ sönder om jag inte tränar också, för ryggen förfaller och jag får ont av typ ingenting för den blir så klen :D

Fått tid hos annan sjukgymn nu nästa vecka, tuffar på lite försiktigt fram till dess.
Känns lite annorlunda i röven/höften nu efter dagens träning, lite mer vardagskänning när jag står upp, men mindre känning när jag försöker provocera genom att böja framåt eller tom inta SLUMP-position.
Så verkar såhär initialt inte som nåt blev direkt värre.
Och gör ju typ aldrig överdrivet ont, bara ett otrevligt ilande som inte känns så värst naturligt liksom.
Time will tell what happens antar jag...

Seb74
2010-05-12, 20:46
Sen tror jag inte min svank är extrem direkt, men aningen mer än normalt kanske....har hyfsad S-kurva (lite antydan till scheuerman hur det nu stavas).

Martin Löwgren
2010-05-12, 21:48
Sen tror jag inte min svank är extrem direkt, men aningen mer än normalt kanske....har hyfsad S-kurva (lite antydan till scheuerman hur det nu stavas).

Den ryggsjukdomen sitter i brösryggen och är rätt ovanlig.

Tränar du ens någon renodlad bålstabilitetsträning för dina besvär?

Seb74
2010-05-12, 21:51
Den ryggsjukdomen sitter i brösryggen och är rätt ovanlig.

Tränar du ens någon renodlad bålstabilitetsträning för dina besvär?

Jo men har man kurva upptill har man väl ofta kompenserande nedtill.

Jo ovanlig uppfattade jag det som med, såg extrema bilder på hur det KAN se ut, rätt groteskt. Jag har väldigt mild antydan till det, men det är väl ändå det som är anledningen till min lite dåliga hållning upptill antar jag.

Tolkia
2010-05-13, 09:10
Har du fått diagnosen Scheuermann, eller kollar du på bilder på internet och letar en diagnos till din kutiga hållning? Det är lite oklart i dina inlägg, och som Martin påpekar är det inte direkt en vanlig sjukdom. Hos de allra flesta som har kutrygg/dålig hållning är det fråga om just dålig hållning.

Martin Löwgren
2010-05-13, 09:16
Jo men har man kurva upptill har man väl ofta kompenserande nedtill.

Jo ovanlig uppfattade jag det som med, såg extrema bilder på hur det KAN se ut, rätt groteskt. Jag har väldigt mild antydan till det, men det är väl ändå det som är anledningen till min lite dåliga hållning upptill antar jag.

Scheurmann är en ryggsjukdom och en ovanlig sådan. Att din bröstrygg buktar lite beror mest troligt på avsaknad av ryggmuskulatur i kombination med dålig hållning.

Seb74
2010-05-13, 09:29
Nej jag har fått röntgen som påvisat en SVAG kilformning på kotorna, men ändå så det har betydelse och klassas som scheurmann, eller om doktorn tyckte det var "antydan till scheurmann".
Dock antagligen väldigt mild sådan då min naprapat visade extremfall från nån bok han hade...lite scary.

Seb74
2010-05-13, 09:36
Hittade gamla plåtarna, samt doktorns utvärdering.

Bröstrygg:
Normala diskhöjder. I övre delen av bröstryggen finns en antytt kilformad kota.
Kriteringarna på morbus Scheuermann uppfylls ej då endast två kotor är antytt kilformade.
Ländrygg:
Fem kotor av lumbal typ. Normala diskhöjder. Si-leder u a.
Inga anomalier.

Tolkia
2010-05-13, 10:36
Det står ju i röntgenutlåtandet att du INTE uppfyller kriterierna för Scheuermann (vilket ju är bra!).

Här (http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=18553) f.ö. en text om Scheuermann. Det står iofs att "hållningsgymnastik" inte verkar hjälpa särskilt mycket mot kutryggen, men givet vad du beskriver i övrigt av ryggbesvär vill jag not ändå puffa lite för stabilitetsträning etc. om du inte redan ägnar dig åt det.

Seb74
2010-05-13, 11:58
Det står ju i röntgenutlåtandet att du INTE uppfyller kriterierna för Scheuermann (vilket ju är bra!).

Här (http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=18553) f.ö. en text om Scheuermann. Det står iofs att "hållningsgymnastik" inte verkar hjälpa särskilt mycket mot kutryggen, men givet vad du beskriver i övrigt av ryggbesvär vill jag not ändå puffa lite för stabilitetsträning etc. om du inte redan ägnar dig åt det.

Mmm, var typ 8 år sen så kom inte ihåg detaljerna, bara att det pratades om Scheuermann.
Mmm lite sånt, raka mark känns som stabilitetsträning då man jobbar mycket med bålspänning där. Chrunshes, omvända situps osv känns också som övningar som borde hjälpa, och såna där tråkiga bäckenlyft kan man ju dra till med nångång om man känner att man har tid över i passet...

Tolkia
2010-05-13, 12:00
Du kör alltså inte stabilitetsträning. Det kanske vore idé att börja, om du nu har besvär från ländryggen. Jag håller med om att det är tråkigt, men man får ju göra en avvägning mot nyttan av det (eller o-nyttan av att inte).

Seb74
2010-05-13, 12:28
Du kör alltså inte stabilitetsträning. Det kanske vore idé att börja, om du nu har besvär från ländryggen. Jag håller med om att det är tråkigt, men man får ju göra en avvägning mot nyttan av det (eller o-nyttan av att inte).

Beror väl på definitionen av stabilitetsträning då....

Om axlarna gillat det hade jag gärna kört lite plankan tex, men det är rätt så uteslutet ;)

Seb74
2010-05-13, 14:24
Hmm, känner inte mycket alls idag till vardags, efter träning igår.
SLUMP-position dock känns fortfarande, och nu i höger skinka med när höger ben sträckt.
Men annars känns det klart bättre.
Kanske passar på kötta lite tyngre raka mark innan sjukgymn-besöket nästa vecka, för att få lite mer kött på benen om det finns nån direkt koppling där eller ej, ifall det då är nån ledtråd.

Martin Löwgren
2010-05-13, 15:21
Börja med bålstabilitetsträning i kombination med hållningsövningar!

Seb74
2010-05-13, 15:32
Börja med bålstabilitetsträning i kombination med hållningsövningar!

Trodde raka mark var rätt optimal bålstabilitet....man får ju ta i som fan, vilket inte är fallet när man kör nån rehab utan vikt, blir inte riktigt samma sak iallafall.

Men jo, typ bäckenlyft, med fokus på att göra dom sidlika och helt stabila, kanske bör införas på schemat igen...

nyrjoh
2010-05-13, 16:28
Hmm, känner inte mycket alls idag till vardags, efter träning igår.
SLUMP-position dock känns fortfarande, och nu i höger skinka med när höger ben sträckt.
Men annars känns det klart bättre.
Kanske passar på kötta lite tyngre raka mark innan sjukgymn-besöket nästa vecka, för att få lite mer kött på benen om det finns nån direkt koppling där eller ej, ifall det då är nån ledtråd.

"Kötta på" är väl inte upplägget jag skulle välja :)

Seb74
2010-05-13, 16:44
"Kötta på" är väl inte upplägget jag skulle välja :)

Hehe ok, får se hur det känns helt enkelt.
Är ju alltid bra om man ska iväg att kunna säga "jag gjorde så och så, och då blev det värre", eller "jag lyfte tungt och det hade ingen påverkan"....men klart, inte till priset att man pajar sig rejält.
Får känna lite hur dagsformen känns sen.

Martin Löwgren
2010-05-14, 00:36
Trodde raka mark var rätt optimal bålstabilitet....man får ju ta i som fan, vilket inte är fallet när man kör nån rehab utan vikt, blir inte riktigt samma sak iallafall.

Men jo, typ bäckenlyft, med fokus på att göra dom sidlika och helt stabila, kanske bör införas på schemat igen...

Låååångt ifrån.

Den kommer låååångt senare i bålstabprogram.

nyrjoh
2010-05-14, 10:22
Låååångt ifrån.

Den kommer låååångt senare i bålstabprogram.

Håller med om att just raka mark/rumänsk mark kommer senare. Först måste man lära sig att göra en framåtböjning i höften med bibehållen svank. Och göra uppresningen utan att kurvaturen på svanken ändras. Sedan kan man börja lägga på belastningar om det fungerar. Men att det skulle vara så jättelångt fram i rehaben håller jag inte med om.

Seb74
2010-05-14, 11:31
Fast jag har ju kört raka mark över ett halvår....nu låter ni som jag nyss testade, fick ont pga just det, och måste backa tillbaka ;)
Och svanken kan ju ändras lite, rätas ut till bottenläget....verkar som det tom är nyttigare än att hålla sin stora svank precis hela vägen...mindre funktionellt liksom.

nyrjoh
2010-05-14, 12:06
Fast jag har ju kört raka mark över ett halvår....nu låter ni som jag nyss testade, fick ont pga just det, och måste backa tillbaka ;)
Och svanken kan ju ändras lite, rätas ut till bottenläget....verkar som det tom är nyttigare än att hålla sin stora svank precis hela vägen...mindre funktionellt liksom.

Raka mark är ju inte någon universalövning. Men det den är bra för är att man lär sig böja i höften med statisk position i ländryggen. Vilket många har svårt för. Men den tränar inte rotations/sidböjningsstabiliten osv.

grimfish
2010-05-14, 12:16
Här (http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=18553) f.ö. en text om Scheuermann. Det står iofs att "hållningsgymnastik" inte verkar hjälpa särskilt mycket mot kutryggen, men givet vad du beskriver i övrigt av ryggbesvär vill jag not ändå puffa lite för stabilitetsträning etc. om du inte redan ägnar dig åt det.

Jag började läsa texten och tyckte att den såg bra ut, nästan som något jag själv hade kunnat författa. När jag efter en stund såg vem som faktiskt hade skrivit texten så förstod jag varför jag tyckte så. :D

Martin Löwgren
2010-05-14, 14:22
Håller med om att just raka mark/rumänsk mark kommer senare. Först måste man lära sig att göra en framåtböjning i höften med bibehållen svank. Och göra uppresningen utan att kurvaturen på svanken ändras. Sedan kan man börja lägga på belastningar om det fungerar. Men att det skulle vara så jättelångt fram i rehaben håller jag inte med om.

Nej jag kanske uttryckte mig klumpigt. Marklyft, raka mark med mera kommer kommer under mobiliseringsövningar.

Först kontaktövningar, aktiveringsövningar sen kommer mobiliseringsövningar där marklyft är en av många andra.