handdator

Visa fullständig version : Vad har du lärt dig som förälder?


Lellan
2010-05-07, 11:46
Trodde att bli förälder handlade om att få en minikopia av sig själv som man vill göra lycklig, forma värderingsmässigt, ha en relation till. Varit mamma i 4 år, det blev inte riktigt så (blev bättre!).. hur känner ni andra som ynglat av er? *popcorn* Var det som förväntat?

För det första är min son väldigt olik mig, både utsida och insida. När det gäller insidan har jag alltid tänkt att jag är så himla bra. Tänkte som liten att det var bäst att vara som mig - var ett "lätthanterligt" barn - såg inga fördelar med att vara på andra sätt (självgod, javisst! :D). Inte så att jag tänkte illa om andra (var så pk att det var inte sant) men att "lugnare" egenskaper per definition = alltid bättre. Uppskattar genuint olikheter nu, kan verkligen förstå vitsen med att vara på andra sätt.

Min grabb har nära till känslor, kan säga "jag älskar dig" tio ggr på en dag om han känner för det, generös med fysisk kontakt, leenden och spjuverblickar - mkt mer socialt modig än jag någonsin varit. Verkligen lärt mig mkt där, hur ofarligt det är att slappna av och visa att man tycker om. Våga erkänna att man blir arg också, var aldrig arg tidigare trodde jag.. *screwy* Snäll och blyg, han är glad och framåt. Inget fel, båda bra.

Att våga sticka ut - han har bestämda åsikter, vågar stå för dem. Att ha lila jeans och turkos hatt när alla andra springer runt i blåjeans och keps tex, hade jag aldrig vågat även om jag tyckt att det var fint. Tycker ngn att han klär sig annorlunda möter han det med en axelryckning och "jahapp, jag tycker det är coolt" och då köper andra det, inte blir han mobbad, som jag tänkt när jag var yngre.

Tänkte förut att "ytligt" = tecken på bristande djup. Men när han gör sig fin, vill jag också göra det; dels får jag komplimang (han ser alltid om ngn klippt håret osv) och det är ju som en present till sig själv. Förut såg jag det mer att man gjorde det för andra el för att man behövde för att stå ut med sig själv (typ hygien och piff för att "det behövs"). Men han är ju på toppenhumör tex när han väljer kläder och sen säger "vad bra det blev, jag känner mig gul idag!" (gula kalsonger, omsorgsfullt valt). Liksom, vad är det för jantelagigt som rynkar på näsan åt fåfänga..? Själv var jag väl iaf 10 när jag ens reflekterade över att jag hade kläder på mig. Man behöver inte lägga värdering i allt.

Har alltid varit konflikträdd, det kan man liksom inte vara som förälder. Lärt mig att jag har pondus, tänk om jag vetat det tidigare! Insett att mina föräldrars curlande inte alltid är så bra väg till lycka, så ibland får min grabb vara olycklig för att jag tror det är bättre just där och då. Han döljer inte att han blir olycklig då, men det ger tillfälle att prata om motiv till varför ngt är som det är.. trodde nog förut att man skulle lura barn dit man ville, men håller inte motiven hemliga, känns rätt för för oss iaf.

Hel och ren, alltid hjälpsam, göra som man blir tillsagd - värderingar jag trodde var skrivna i sten. Men kan ju vara riktigt skoj att smutsa ner sig, ett par lappade brallor kanske har lärt en klättra bra.

Kan förmedla värderingar, erfarenheter som varit värdefulla för mig och begära att vi behandlar varandra bra, gör saker efter bästa förmåga osv.. Men tex där jag velat att han bara ska göra som han blir tillsagd utan att ifrågasätta, har jag insett att han kan få säga sin åsikt. Givetvis måste man ju då visa samma respekt för andras åsikter om man ska bli lyssnad på, bonus!

När han säger att han är trött och vill ta en paus behöver det inte (som jag tänkt om andra förut) vara lathet, utan att han kanske är bra på att lyssna på sig själv, kroppen. Vet ju att han gör det som ska göras efter pausen, vill han maska märks det med, det är fördelen m att vara vuxen, ögon i nacken etc.. :D

Alltså, vad jag vill säga är väl att föräldraskap inte var vad jag trodde. Varit mkt mer relation än umgängesform.. Insikt att det kanske är bättre att istället för en "minime" få lära känna ngn som är väldigt olik en själv, gemensamhetskänslan hänger inte på likheterna utan kan vara när man når varandra trots olikheter. Kan vara viktigare att ha roligt, än att göra "rätt", snabbt, opti.

Trodde att jag skulle vara superpedagogisk ALLTID, men han är en person för mig, och vem sjutton umgås pedagogiskt? Man blir ju inte en annan person av att kunna titulera sig förälder, för mig har det varit mer som att råka lära känna någon jag inte skulle lära känna annars, i en relation som ständigt förändras men alltid kommer bestå.

Mkt babbel, men kontentan, gillar det mer än jag trodde, lärt mig mer än trodde jag behövde lära mig. :)

ARMSTARK
2010-05-07, 13:15
Det var inte ALLS som man trodde att det skulle vara. Dels blev man en sämre förälder än vad man hade trott. Dvs. att sitta på golvet med en bäbis och rulla en boll fram och tillbaka i tre timmar. Ska man vara ärlig så är det rätt tråkigt att vara småbarnsförälder. ;)

Men sen växer de, och då kommer nästa chock: De skiter fullständigt i vad man säger! Här hade man en ide om att om man var pedagogisk och... inte sträng men, typ hade tydliga regler osv. så skulle man få "lydiga" barn. Tjena!

Som du säger, det är små människor med egna personligheter.

Den starkaste känskan som är helt otroligt överväldigande är KÄRLEKEN man känner för dem! Man skulle ju offra sitt eget liv utan att tveka om det skulle rädda dem! Lätt! *cupid*

bulldozer
2010-05-07, 13:40
Har aldrig funderat på hur man skulle vara som förälder, det bara blev som det blev.

Jag har iallafall lärt mig följande:
-Leva med ständig oro (och kunna skjuta bort den så gott det går)
-Bara för att man har barn så blir man inte automatiskt barnkär
-Det snällare att vara konsekvent än att tro att barnet mår bättre av att få sin vilja fram
-Barn är som sötast/snällast när de sover
-Inte lova saker man inte kan hålla
-Det förbannat svårt att tillrättavisa barn när man håller på att skratta ihjäl sig

biffen669
2010-05-07, 13:47
Den starkaste känskan som är helt otroligt överväldigande är KÄRLEKEN man känner för dem! Man skulle ju offra sitt eget liv utan att tveka om det skulle rädda dem! Lätt! *cupid*

Ja, partners kommer och går. Visst har man en viss kärlek till dem och minnen. Men ens barn är något helt annat. Man slutar aldrig älska dem och de kommer förhoppningsvis känna detsamma för en. Att vara förälder är det mest underbara man kan vara!

Lellan
2010-05-07, 15:27
Det var inte ALLS som man trodde att det skulle vara. Dels blev man en sämre förälder än vad man hade trott. Dvs. att sitta på golvet med en bäbis och rulla en boll fram och tillbaka i tre timmar. Ska man vara ärlig så är det rätt tråkigt att vara småbarnsförälder. ;)

Men eller hur? :D Man sneglar lite på andra och liksom "wtf vad gör de som gör att det är så himla härligt att ha bebis, vad har jag missat?" där man sitter med bolljäveln och en unge som skriker och spyr. Sen somnar ungen och man får lukta lite på´n och blir hög på lukten och känner kärlek värka i bröstet och tänker att det blir härligt när man kan snacka framöver.

Men sen växer de, och då kommer nästa chock: De skiter fullständigt i vad man säger! Här hade man en ide om att om man var pedagogisk och... inte sträng men, typ hade tydliga regler osv. så skulle man få "lydiga" barn. Tjena!

Som du säger, det är små människor med egna personligheter.

Den starkaste känskan som är helt otroligt överväldigande är KÄRLEKEN man känner för dem! Man skulle ju offra sitt eget liv utan att tveka om det skulle rädda dem! Lätt! *cupid*

Ja, vafan, man visste ju minsann hur man skulle göra?! Gör man a så kommer ungen reagera b, men ungen har tydligen ett helt alfabet av beteenden som ibland känns högst random.. :P

Men KÄRLEKEN jah.. innan visste jag inte hur mkt mina föräldrar älskade mig, komiskt nog!

Rätt kul att se ens föräldrar med barnbarn också.. De trodde nog också att ungar var som mig, eller att de iaf föredrog sådana framför vildar. Är kul att se hur de blir rubbade i sina banor - på bra sätt - när grabben är överallt, inte gör som man säger - inte tvärtom heller - utan på något helt nytt sätt.

Tror vår stela familj behövde en liten vilde.. *cupid* Tex när min pappa hämtade oss på tågstationen, filbunkslugn och med kärlek i blicken klappar oss på axeln och säger att det är så roligt att vi hälsar på. Då kastar sig grabben om benen på honom, "kom ner så jag får krama ditt huve, jag äääälskar dig!! Titta, mamma har nytt nagellack, fiiint va?? Var är bilen - jag vill hem å göra äppelklyftor!". Alltså, vi som alltid varit rätt tröga får lite fart och min pappa helt indoktrinerad att det ska läsas godnattsaga på natten får finna sig i att det är roligare att rita brandmän som pruttar, det gjorde aldrig vi.. :D

Har aldrig funderat på hur man skulle vara som förälder, det bara blev som det blev.

Jag har iallafall lärt mig följande:
-Leva med ständig oro (och kunna skjuta bort den så gott det går)
-Bara för att man har barn så blir man inte automatiskt barnkär
-Det snällare att vara konsekvent än att tro att barnet mår bättre av att få sin vilja fram
-Barn är som sötast/snällast när de sover
-Inte lova saker man inte kan hålla
-Det förbannat svårt att tillrättavisa barn när man håller på att skratta ihjäl sig

*nickar*

Åh, sista punkten där! Haha... när jag var liten hatade jag när pappa dödade en konflikt genom att få mig att skratta. Tyckte att han inte respekterade mina åsikter då, utan "lurade" mig att bli glad. Lovade mig själv att aldrig göra så, men herregud, är ungen obstinat är det rätt kul att bryta det med att ha roligt istället. Ungar har visst samma knep, ibland omedvetet dock!

Ja, partners kommer och går. Visst har man en viss kärlek till dem och minnen. Men ens barn är något helt annat. Man slutar aldrig älska dem och de kommer förhoppningsvis känna detsamma för en. Att vara förälder är det mest underbara man kan vara!

Ja, det är faktiskt högst trevligt att vara. Men väldigt svårt att förutsäga vad det är, hur man själv blir, vem man får äran att föräldra!