handdator

Visa fullständig version : fråg ang. cola & pepsi


Sundequist
2010-05-07, 09:56
okej - nu vill jag ha svaret från proffsen här på kolozzeum.

hur mkt kalorier är det i en 33cl pepsi/cola och 1,5l pepsi/cola?
kör en liten laidback diet för att tappa 2-3 kilo men ibland har man svårt att hålla sig ifrån det :) har alltid räknat med ca 350kalorier för en 33cl men det känns ändå ganska mycket!

tacksam för svar

King Grub
2010-05-07, 10:00
Vanlig Coca-Cola ger 42 kcal per dl.

Drick sockerfri (Pepsi Max, Coca-Cola Light el Zero) om du inte vill ha kalorier.

Onigiri
2010-05-07, 10:29
hur mkt kalorier är det i en 33cl pepsi/cola och 1,5l pepsi/cola?
135 i en burk. 630 i 1,5l.

chrilledude
2010-05-07, 10:48
Fanns det inte på google? :)

Du har i alla fall redan fått svaret.

Inge Enveten
2010-05-07, 10:50
Vidare kan det även vara viktigt att betona att kalorierna är i princip värdelösa (beroende på hur man vill se på det) då allt (?) kommer från socker

JoeyP
2010-05-07, 10:56
Pepsi max är sjukt god!

Godaste light drycken.

Valde pepsi max igår på kina resturangen, undrade nästan om det var vanlig pepsi i.

Det kanske det tom va det...

Ristretto
2010-05-07, 11:27
Pepsi max är sjukt god!

Godaste light drycken.

Valde pepsi max igår på kina resturangen, undrade nästan om det var vanlig pepsi i.

Det kanske det tom va det...

Kul att du nämner det. De gånger jag äter på snabbmatsställen litar jag inte riktigt på att det är lightläsk i de kranar där det står att det ska vara det, det känns som att det lika gärna kan stå en dunk med vanlig essens till läskpumpen.
På flaska håller jag nog med om att Pepsi Max är godast. Jag köper dock oftare Cola Zero*grr27*:smash:

Sir Anselm
2010-05-07, 11:49
Kul att du nämner det. De gånger jag äter på snabbmatsställen litar jag inte riktigt på att det är lightläsk i de kranar där det står att det ska vara det, det känns som att det lika gärna kan stå en dunk med vanlig essens till läskpumpen.
På flaska håller jag nog med om att Pepsi Max är godast. Jag köper dock oftare Cola Zero*grr27*:smash:

Man ser på skummet om det är light eller inte... Light-läsk skummar betydligt mer än vanlig.

MattK
2010-05-07, 23:27
Har för mig att näringsvärdet på coca cola står på burken, haha

HulkH
2010-05-07, 23:37
Har för mig att näringsvärdet på coca cola står på burken, haha

Tror samma här, så han borde kunnat räkna ut det själv :) dock så har han fått svar nu :)

dt06mj2
2010-05-08, 00:23
De gånger jag äter på snabbmatsställen litar jag inte riktigt på att det är lightläsk i de kranar där det står att det ska vara det, det känns som att det lika gärna kan stå en dunk med vanlig essens till läskpumpen.

Inte så trevligt för snabbmatstället om det kommer in en diabetiker..

Sgart
2010-05-08, 08:29
Vänd på flaskan och kolla. Allvarligt :P

Sundequist
2010-05-08, 11:25
tack för svaren!

det är ju en självklarhet att jag kollat på burken men jag har ju hört att sockret ska räknas in i kalorimängden - ville veta säkert om det faktiskt var en så låg mängd.

King Grub
2010-05-08, 11:29
Det står ju faktiskt på burken. Om någon här hade skrivit något annat, hade du trott på det i stället för vad som står på burkens innehållsförteckning då?

Sundequist
2010-05-08, 11:52
men sockret räknas inte in i kalorivärdet på burken - ska det inte göra det?

WHITEFOLKS
2010-05-08, 12:04
Vad menar du? det är klart att sockret räknas in.

GI-Joe
2010-05-08, 12:19
men sockret räknas inte in i kalorivärdet på burken - ska det inte göra det?

Sockret räknas in, den kalori mängd som står angiven på burken är det som gäller.

King Grub
2010-05-08, 12:30
men sockret räknas inte in i kalorivärdet på burken - ska det inte göra det?

Det är ju kolhydraterna, 4 kcal per gram.

Sgart
2010-05-08, 13:02
men sockret räknas inte in i kalorivärdet på burken - ska det inte göra det?

hehe, det där förstår jag inte riktigt vart du fått det ifrån :) Näringsinnehållsförteckningar gäller.

För Coca Cola:

Näringsvärden
Per 100 ml:
Energi(kcal) 42
Energi(KJ) 180
Protein(g) 0
Fett(g) 0
Kolhydrater(g) 10,6

Ingredienser Kolsyrat vatten, socker, färgämne (sockerkulör E150d), surhetsreglerande medel (E338), naturliga aromer, arom (koffein).



Hur tänker du om näringsinnehållet skulle vara exklusive socker? Då skulle ju näringsinnehållet vara 0 kcal, i princip. Som en lightcola.

Edit: för att förtydliga lite. Socker är alltså kolhydrater.

Raggis
2010-05-09, 02:40
Tror han köpt light, men tror själv att det är vanlig cola.

stybb
2010-05-09, 20:01
Kul att du nämner det. De gånger jag äter på snabbmatsställen litar jag inte riktigt på att det är lightläsk i de kranar där det står att det ska vara det, det känns som att det lika gärna kan stå en dunk med vanlig essens till läskpumpen.
På flaska håller jag nog med om att Pepsi Max är godast. Jag köper dock oftare Cola Zero*grr27*:smash:

ta lite i handen eller på bordet.. vanlig cola blir kladdigt av sockret

Fastback
2010-05-25, 21:38
Hur är det med lightläsk egentligen? Såg denna kommentaren på en artikel ifrån expressen.

"Postat av Delstatsbo den 30 apr 2010 kl 20:59
För ett halvår sedan kom det ut flera omfattande forskningsrapporter på att så kallad lightläsk lär kroppen att den inte behöver förbränna på samma sätt när du äter äter (Obs, vatten har inte denna effekt utan är hur nyttigt som helst ;) ) .Det leder till ökad fetma och lägre energinivå i allmänhet, vilket kroppen sedan försöker balansera genom att lura i dig mer kaffein och liknande. "

Stämmer detta över huvudtaget? Någon som har dom rapporterna? :smash:

Dreas
2010-05-25, 21:42
Hur är det med lightläsk egentligen? Såg denna kommentaren på en artikel ifrån expressen.

"Postat av Delstatsbo den 30 apr 2010 kl 20:59
För ett halvår sedan kom det ut flera omfattande forskningsrapporter på att så kallad lightläsk lär kroppen att den inte behöver förbränna på samma sätt när du äter äter (Obs, vatten har inte denna effekt utan är hur nyttigt som helst ;) ) .Det leder till ökad fetma och lägre energinivå i allmänhet, vilket kroppen sedan försöker balansera genom att lura i dig mer kaffein och liknande. "

Stämmer detta över huvudtaget? Någon som har dom rapporterna? :smash:Nej, det stämmer inte.

Insulinus
2010-05-26, 08:10
Inte så trevligt för snabbmatstället om det kommer in en diabetiker..

Blev själv asförbannad på en restaurang i lördags. Skulle på bio och jag och flickvännen skulle bara ta något att dricka innan då vi va törstiga. Då jag deffar blev det ett glas Cola light och hon tog ett glas Rosévin.

Mitt blodsocker låg innan på 5-5,5mmol/l någonstans och jag hade inte käkat på evigheter. Åt inget under bion heller men lik förbannat var blodsockret 12,5mmol/l efter bion.

Och det enda jag fått i mig de senaste 5h var ett glas Cola Light...... Inte fan va det light cola iaf. ;(

Det hade inte stört mig så mycket i vanliga fall men nu går jag på en strikt tävlingsdiet och att då dricka 160-200kcal näringslös dryck ingår INTE!

kalaskonrad
2010-05-26, 09:14
Så restaurangerna kan vara så fethjärnade att de stoppar in vanlig läsk i lightkranarna? Jag har faktiskt misstänkt det förut då läsken smakade väldigt olikt från dag till dag på ett ställe jag brukade käka väldigt mycket förut *grr**grr* Bör stämmas!

Langster
2010-05-26, 09:41
Heh, jag har också varit väldigt tveksam till om det verkligen varit light läsk jag fått ibland på restauranger. Smakar lite väl mycket sockercola ibland.
Jag antar att det är väldigt lätt hänt att det blir fel, "En cola var det ja" tänker de och glömmer att det ska vara light... Eller så har de fel sort i kranarna, det är ju inte otänkbart heller.

Motoranimal
2010-05-26, 11:41
Tror Sundequist inte tänkte att när det gäller cola så kommer uteslutande alla kolhydrater från rent socker?

Grotesk
2010-05-26, 13:40
Blev själv asförbannad på en restaurang i lördags. Skulle på bio och jag och flickvännen skulle bara ta något att dricka innan då vi va törstiga. Då jag deffar blev det ett glas Cola light och hon tog ett glas Rosévin.

Mitt blodsocker låg innan på 5-5,5mmol/l någonstans och jag hade inte käkat på evigheter. Åt inget under bion heller men lik förbannat var blodsockret 12,5mmol/l efter bion.

Och det enda jag fått i mig de senaste 5h var ett glas Cola Light...... Inte fan va det light cola iaf. ;(

Det hade inte stört mig så mycket i vanliga fall men nu går jag på en strikt tävlingsdiet och att då dricka 160-200kcal näringslös dryck ingår INTE!

Jävligt irriterande, på allvar.

Råkar veta att på Frasses i stan så fyller ägaren (fyllde?) på kranarna, som skulle innehålla Coca Cola, med någon typ utav fattig-cola. Det är principen som gör det så jävla kasst.

Sundequist
2010-05-26, 19:32
har läst igenom svara och glömde förut - det jag menade var att på burken står det

'energi 139kcal'
'socker 35g'

och som jag hört, kan vara helt fel men det jag trott är att 1g socker = 4,2kcal. 35g socker x 4,2 = 147

alltså om man tar energin som redan står (139kcal) plus kalorierna i sockret (147) blir det 139+147=286.

jag kan vara helt fel ute, men det var det jag baserade min fråga på! skönt att veta nu att jag bara drar i mig hälften per burk :)

Dreas
2010-05-26, 20:11
har läst igenom svara och glömde förut - det jag menade var att på burken står det

'energi 139kcal'
'socker 35g'

och som jag hört, kan vara helt fel men det jag trott är att 1g socker = 4,2kcal. 35g socker x 4,2 = 147

alltså om man tar energin som redan står (139kcal) plus kalorierna i sockret (147) blir det 139+147=286.

jag kan vara helt fel ute, men det var det jag baserade min fråga på! skönt att veta nu att jag bara drar i mig hälften per burk :)Kcal utgår ju ifrån vad som är i burken. Alltså 35gram socker är det i burken och den innehåller inkl. socker 139kcal.

Eddie Vedder
2010-05-26, 20:20
och som jag hört, kan vara helt fel men det jag trott är att 1g socker = 4,2kcal. 35g socker x 4,2 = 147

På produkternas näringsvärde finns ingen anledning att räkna på decimalen.

Man utgår från 4 kcal/gram kolhydrat. Alltså 4 x 35 = 140. Varför de skrivit just 139 vet jag inte men du inser nu att kolhydraterna är sockret va?