handdator

Visa fullständig version : Mäta vikten som ett 7 dagars glidande medelvärde


Xtreme-G
2010-05-06, 22:49
Jag har haft åtskilliga diskussioner med folk om hur ofta man ska väga sig, särskilt om man deffar. Ofta förespråkas varje vecka eller varje dag. Jag har nu kommit på ett sätt som kombinerar fördelarna med båda dessa, nämligen att beräkna vikten som ett 7 dagars glidande medelvärde.

Vikten man utgår ifrån är då snittvikten under de senaste 7 dagarna. Detta ger fördelen av att endast viktskillnaden mot föregående vecka samma dag påverkar värdet varje dag. Samtidigt utjämnas fluktuationerna mellan dagarna så att man kan se en tydligare trend.

Jag har ingen erfarenhet av detta i praktiken men det skulle kunna vara användbart. Nackdelen är ju såklart att det det kräver en del beräkningar, gärna ett kalkylblad.

HyunJin
2010-05-06, 23:01
Lägg tiden på något vettigare än detaljer... Vad är nästa steg? Att väga sig en gång på morgonen och en gång på kvällen, få en snittvikt över dagen och jämföra med dagen därpå?

Doctor Snuggles
2010-05-06, 23:08
Ja, det är ett vettigt och enkelt sätt att få en mer rättvis bild av hur vikten utvecklar sig. Kräver inte särskilt mycket beräkningar, du bokför 2 vikter varje dag:

1. Dagsvikten
2. Medianvikten; plussa ihop de senaste 7 dagarnas dagsvikt och dela med 7.

Punkt 2 går säkert att göra automatiskt via excel.

NoPainNoGain
2010-05-06, 23:21
Bara ett vanligt moving average filter?

http://en.wikipedia.org/wiki/Moving_average

Står formel för uträkning där med.

Fredrik_S
2010-05-06, 23:21
Det är mer eller mindre idioti att inte göra på det här sättet om man vill ha reda på om man är på väg upp eller ned i vikt. Jag tycker det är självklart att man tar en snittvikt på ett antal vägningar.
Att tex bara väga sig en gång i veckan utan hänsyn till vad man ätit och gjort dagen innan kan ge siffror som gör att man inte har nån aning om vad som händer.

Eller så gör man som dom andra och tar en random våg halvt påklädd oavsett tid på dagen och säger jaha den där bullen skulle man inte ätit när man gått upp 2 kilo.

Xtreme-G
2010-05-06, 23:33
Bara ett vanligt moving average filter?

http://en.wikipedia.org/wiki/Moving_average

Står formel för uträkning där med.

Japp, glidande medelvärde på svenska.

Det är mer eller mindre idioti att inte göra på det här sättet om man vill ha reda på om man är på väg upp eller ned i vikt. Jag tycker det är självklart att man tar en snittvikt på ett antal vägningar.
Att tex bara väga sig en gång i veckan utan hänsyn till vad man ätit och gjort dagen innan kan ge siffror som gör att man inte har nån aning om vad som händer.

Man väger sig ju varje dag och räknar dessutom ut snittvikten till trenden.

Lägg tiden på något vettigare än detaljer... Vad är nästa steg? Att väga sig en gång på morgonen och en gång på kvällen, få en snittvikt över dagen och jämföra med dagen därpå?

Jag har som sagt inte provat detta men kommer nog göra det för kul skull. Jag tror att det kan vara ett bra hjälpmedel för en del deffnojiga.

Buck
2010-05-06, 23:47
Ja, det är ett vettigt och enkelt sätt att få en mer rättvis bild av hur vikten utvecklar sig. Kräver inte särskilt mycket beräkningar, du bokför 2 vikter varje dag:

1. Dagsvikten
2. Medianvikten; plussa ihop de senaste 7 dagarnas dagsvikt och dela med 7.

Punkt 2 går säkert att göra automatiskt via excel.

Median och medel är inte samma sak ;)

Fredrik_S
2010-05-07, 00:25
Man väger sig ju varje dag och räknar dessutom ut snittvikten till trenden.
Ja jag sa ju det, jag sa att det var idioti att INTE göra så här.

Doctor Snuggles
2010-05-07, 01:11
Median och medel är inte samma sak ;)

Jaja, jag vet, orkade inte rätta till det.

Ristretto
2010-05-07, 07:38
Jag väger mig alltid varje dag, skriver upp i formfixaren. Då får man ett diagram på köpet. Det är bra, för då kan man lätt kolla upp hur snittvikten ändras över längre perioder, som 2-3 veckor.

austria
2010-05-07, 08:10
Lägg tiden på något vettigare än detaljer... Vad är nästa steg? Att väga sig en gång på morgonen och en gång på kvällen, få en snittvikt över dagen och jämföra med dagen därpå?

Vill man optimera sin träning/kost så är det väl just detaljer man skall lägga tid på?

Tycker du att det är jobbigt och tar lång tid att väga sig varje morgon?