handdator

Visa fullständig version : Hur fördelar sig kalorier; fett/muskler/energi etc.

mimmosa
2010-05-06, 14:39
Hej.

Jag är ute och promenerar i rask takt varje dag. samt styrketränar varannan dag.

Säg att jag under en dag får i mig 1800 kalorier.
ponera även att kroppen gör åt ca 1600 kalorier.

De 200 kalorier som är över, vart och hur fördelas dem i kroppen?
Det borde ju bero på hur mycket kolhydrater kontra protein man får i sig?
Men finns det någon ungefärlig uträkning?

Äter jag en liten chokladkaka*cupid* på 50 kalorier och bränner 30 kalorier på en promenad så kan jag ju ändå känna mig nöjd eftersom resterande 20 kalorier inte endast lägger sig som fettmassa?!

Är ganska grön i ämnet.

Vänligen, M.

WHITEFOLKS
2010-05-06, 14:42
1. det är inte just chokladkakan som gör att det går över om det nu gör det.

2. hur det fördelas beror på alldeles för många faktorer för att man ska kunna ge några siffror. Du kan ju förlora muskler och ligga på kaloriplus lika väl som du kan ligga på minus och få mer muskler.

tossefar
2010-05-06, 14:51
Har du tränat hårt under dagen? Ligger du på kaloriöverskott utan att ha stimulerat muskler (nä, inte genom promenader) så går du upp i vikt, och det är inte muskelmassa vi snackar om.

Psyla
2010-05-06, 14:56
Har du tränat hårt under dagen? Ligger du på kaloriöverskott utan att ha stimulerat muskler (nä, inte genom promenader) så går du upp i vikt, och det är inte muskelmassa vi snackar om.

Överätning kan även resultera i ökning av muskelmassa även om man inte tränar.

tossefar
2010-05-06, 15:27
Överätning kan även resultera i ökning av muskelmassa även om man inte tränar.

Det är, i vissa specifika fall, sant. Men då gäller det en människa som aldrig varit överviktig, och med betydligt större siffror än 200 kcal / dag. Grub nämner att upp till 60% kan bli fettfri massa. Då har vi fortfarande 40% som blir rent kroppsfett.

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3813472&postcount=36

agazza
2010-05-06, 15:51
Förbannat liten chokladkaka och riktigt kort promenad må jag säga.

mimmosa
2010-05-07, 01:14
De siffror jag nämnt är fiktiva för att förklara principen.

Det jag undrar är ju vart överskottet av kalorier tar vägen ifall jag nästan bara äter protein, promenerar 1-2 timmar om dagen och tränar varannan dag.

Även om jag gör dessa aktiviteter och ligger på ett överskott på exempelvis 200 kalorier, hur fördelas dessa.

Läggs all energi i fett?

Vänligen, M.

tossefar
2010-05-07, 02:16
Tränar du så används en del av proteinet för att bygga upp muskler. Resten blir kroppsfett.
Ligger du på överskott så ökar du i vikt, knepigare än så är det inte.

Just chokladkakan gör inte mycket nytta för musklerna, där blir i princip allt till fett.

agazza
2010-05-07, 07:29

Det jag undrar är ju vart överskottet av kalorier tar vägen ifall jag nästan bara äter protein, promenerar 1-2 timmar om dagen och tränar varannan dag.

Även om jag gör dessa aktiviteter och ligger på ett överskott på exempelvis 200 kalorier, hur fördelas dessa.

Läggs all energi i fett?

Vänligen, M.

Det jag menar är att du menar nog kilokalorier (Kcal). 200 kalorier är väldigt, väldigt lite energi.

Sniggel
2010-05-08, 16:22

Läggs all energi i fett?

Vänligen, M.
Det går inte att ge ett exakt svar på detta. Det beror på en massa faktorer. Men allt blir antagligen inte fett nej.