handdator

Visa fullständig version : Schema hjälp


Tyrgrim
2010-05-06, 12:36
Hallå, jag har gymmat i lite över ett år nu. Körde 3 dagar i veckan innan, men har nu gått upp till 4 dagar i veckan i gymmet + fotboll en dag i veckan.
Just nu så kör vi;
Måndagar: Fotboll
Tisdagar: Mage + Rygg
Onsdagar: Triceps + Bröst
Torsdagar: Skuldror + trapz
Fredagar: Biceps + triceps
Vi gör 4 set med 6 rep på varje övning, och maxar så gott vi kan.

Till en början så kändes det här schemat jätteskönt, gick på bra, men nu har vi båda börjat få en hel del småskavanker, ont i underarmarna t ex. Misstänker att det har att göra med att schemat inte ger tillräckligt med vila för armarna mellan dagarna? Killen jag fick schemat av sa att det fanns mycket vila över helgen, + måndag och tisdag då, så det skulle vara lungt. Men jag börjar tvivla..

För benen; Räcker det med fotboll? Medans jag är intresserad av att bygga volym på överkroppen, så är jag mest intresserad av funktionell styrka i benen. Kommer det bli några otrevliga sideffekter, om jag inte kör benen på gymmet utan låter dom få träning enbart via 1.5H fotbollsträning i veckan?

Ett alternativ schema som jag har kollat på, och funderat på, vore;

Måndagar:
Bröst
Bänkpress
Lutande Hantelpress
Peckdeck

Triceps
Dips
French Press
Cable Pushdown (med en reptamp)

Tisdagar:
Mage
Crunches i lutning med vikttillägg
Bålrotation i Maskin
Cablecrunches

Rygg
Marklyft
Hyperextensions
En ryggmaskin, som simulerar Good Mornings, om något

Onsdagar
Axlar
Arnoldpress
Hantellyft åt sidan
Hantellyft framåt

Trapz
Hantel shrugs
Cableshrugs bakom ryggen

Underarmar
Underarmscurl med stång
Omvända underarmscurl med stång

Torsdagar
Fotboll var det tänkt här. Visst att man ser ut som skit ifall man har taniga ben men biffig överkropp, men nu har jag rätt så stora ben av naturen, + tänkte att fotbollen skulle forma dom någorlunda iaf. Funkar det? Eller ska jag överge fotbollen (hemska tanke), och börja köra ben?

Fredagar
Biceps
Preacher Curls
Hantel Curl
Stångcurl

Skuldror
Hantelrodd
Sittande Rodd
Latsdrag till Bröstet

Vi kör alltid 4 set, 6rep, förutom på sista setet då det är så mycket vi orkar i stort sett.

Synpunkter? Åsikter? Råd? Vi kom igång ordentligt innan, och det kändes för jävla bra. Underarmar, borde jag köra dom med biceps på fredagar istället?

Tack för hjälpen!

HulkH
2010-05-06, 13:04
Skulle nog rekommendera dig(er?) att köra enligt något av de framtagna scheman som finns.
Strating strenght bland annat.

Angående om fotbollsträningen är tillräckligt för benen är svårt att svara på, hur ser en vanlig träning ut o.s.v
Springade o.s.v e ju alltid bra, men om du kan gå in ett benpass så är nog inte de direkt negativt :)
Annars tkr jag ditt schema ser helt ok ut.

Tkr du inte överdrivet om fotboll? eftersom du frågar om du ska överge den? Jag själv, skulle satsa att köra gym istället för fotboll. Även fast jag gillar fotboll riktigt mycket. Men det beror nog på åldern också, när man kmr upp i åren så har man inte lika mycket fritid och måste oftast välja :)

Tyrgrim
2010-05-06, 13:30
Jo, jag kanske tycker överdrivet om fotboll. Men det skulle kännas tungt, att ge upp något jag ser fram emot till fördel av något jag inte alls är så sugen på.
Om det fanns direkt fysiska anledningar till att göra det, så som skaderisk eller liknande, skulle jag ge upp fotbollen. Även om det skulle ta emot. Men om det mest är estetiskt bara...

Tack för hjälpen! :)

MrMuggelSnuggel
2010-05-06, 17:03
Om du är på jakt efter ett splittat schema likt ovan och du har tänkt träna på vardagarna så skulle jag göra en rad förändringar.

1. Kör underarmscurl med stång på fredagarna.
2. Lägg marklyften tillsammans med roddarna och latsdragen så har du ett färdigt ryggpass.
3. Du behöver inte 3 biceps övningar. MAX 2 i mitt tycke.
4. Ta bort en trapsövning och lägg mage på onsdagar.
5. Ta bort hantellyft framåt för axlarna.
6. Ta bort peck deck från bröst passen.

Om du vill köra ben eller inte är upp till dig men jag hade utan tvekan tränat dom.

Måndag: Bröst Triceps
Tisdag: Knäböj, utfall, stela mark, vadpress kanske?
Onsdag: Axlar, Traps, Mage
Torsdag: Fotboll
Fredag: Rygg, biceps, underarmar