handdator

Visa fullständig version : Behålla undervikten?


Chamsiin
2003-10-07, 12:02
Jag har alltid varit smal och tänkt förbli det men sedan jag började träna har jag blivit "pluffsig"...magen har svällt och jag har blivit tjockare. Detta pga att jag i min enfald trodde jag kunde äta som jag ville nu när jag börjat träna. (tränar boxning 3-4 gånger i veckan, 75min).

Jag måste få väck fettet på magen. äter jag lika lite som jag alltid gjort så håller sig fettmängden stillastående. men jag började träna för att få väck magen, men för att orka träna fick jag äta mer...vilket resulterade till att fettet istället ökade.
hur ska jag då orka träna? om jag inte kan äta tillräcklig?

och är det något fel på att käka pasta och havregrynsgröt...jag trodde sån mat var nyttig och smal...finns det bättre mat, som inte gör att man går upp i vikt lika mycket. eller är det så enkelt att jag bara äter för mycket. att jag tror mig behöva mer energi än jag faktiskt behöver?

King Grub
2003-10-07, 12:08
Här luktar det ätstörningar. Du håller på att förstöra din kropp fullständigt om du vill träna utan att äta. Varför? Varför vill du vara underviktig? Du blir inte lyckligare att kunna spela xylofon på revbenen. Jag har inga råd att ge dig som inte kommer att gå rakt emot vad du "vill" uppnå. Det jag skulle råda dig till är att söka hjälp för vad som uppenbarligen är en ätstörning innan den går helt överstyr. Det är inte din kropp i första hand som behöver åtgärdas - det verkar snarare som om den vill normalisera sitt tillstånd - utan din inställning och kroppsföreställning.

Edit: jag ser att du har ändrat ditt inlägg, så det jag skrivit ovan ser inte riktigt ut att passa in längre. Hursomhelst leder ett energi(kaloriöverskott) till viktökning, oavsett vad energiintaget består av. Ett underskott på 7000 - 7500 kcal innebär en viktminskning på 1 kilo. Och det är inget som går att genomföra på en kafferast.

Pez
2003-10-07, 15:03
Chamsiin vad är "pluffsig" för dig? Kan du ge lite stats - vikt/längd? Vad är dina mål? Hur mycket äter du idag, vad äter du idag? Hur åt du tidigare?

Ganska många frågor men ändå frågor som kräver svar om du ska kunna få hjälp här.

/pez

Chamsiin
2003-10-09, 11:31
Vikt: 53
Längd: 175

Mina mål: hmm...få fastare kropp. Allt det underhudsfettet som man har, speciellt som tjej, detta vill jag minimera i största möjliga mån. Jag har egentligen en rätt vältränad mage, men den syns inte pga fettet som ligger utan på. Likadant med midjan...där har jag också mycket fett som jag hade kunnat avvara. Mer slimmad kropp helt enkelt.
Jag vill också bygga lite mer muskler för jag är rätt spinkig på överkroppen.

Vad jag äter idag? Jag äter gröt på rågflingor till frukost, 3-4 dl skulle jag tro, med mjölk till. Sen lunch, oftast pasta med någon form av sås. 1-2 portioner eller bönor t ex de där vita bönorna i tomatsås. På kvällen, om jag tränat, äter jag müsli med lättfil, 1 stor skål. (om jag inte tränat så äter jag inget eller max en macka på kvällen)

Innan åt jag en gång om dan, då pasta med sås...2 eller 3 portioner. (helt fel att äta så sällan, men jag höll åtminstonde vikten). Förr åt jag också stora mängder choklad, godis, kakor, ofta flera gånger i veckan...detta har jag slutat helt med.

Jag ska försöka börja äta kött nu, vilket jag knappt gjort innan. Fisk äter jag inte alls.

Så...det var lite mer info. Hoppas det räcker för att jag ska kunna få lite tips och hjälp

STarfish
2003-10-09, 12:48
King lägg in Klassikern!

Med dom statsen lär du inte ha mycket fett på magen!

King Grub
2003-10-09, 12:51
Originally posted by STarfish
King lägg in Klassikern!

Med dom statsen lär du inte ha mycket fett på magen!

Okej då, på begäran. Men jag tycker att det vore helt fel att satsa på viktminskning, och då räknar jag inte utseendemässigt alls här, utan hälsomässigt. Du kan nästan räkna med hälsoproblem om du går ner ytterligare från en så redan låg kroppsvikt till den längden.

Dessutom tycker jag du äter alldeles för lite protein, och antagligen också fett, i förhållande till ditt kolhydratintag, oavsett om det är viktminskning- eller ökning- eller bibehållning som gäller.

Hur stort energiförbrukning du har kan du räkna ut på den här sidan, som kommer mycket nära sanningen:

http://www.uppladdningen.nu/uppladd...igsjalv1-1.html

För att gå ner i vikt måste du ligga på energi(kalori)underskott. Ett underskott på cirka 500 kcal per dag ger en viktminskning på ungefär 0.5 kilo per vecka, en optimal nedgångstakt. Om du räknar du din energiförbrukning i länken ovan drar du helt enkelt bort 500 kcal från den summan. Genom att äta rätt sorts mat och träna styrketräning under tiden ser du till att allra största delen av den viktnedgången består av kroppsfett, inte muskler. Korta, intensiva intervallpass är också att rekommendera, och höjer din förbränning rejält.

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka och lövbiff, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm.

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera."

z_bumbi
2003-10-09, 13:08
Chamsiin: Ta detta på rätt sätt nu men om du vill bibehålla din hälsa så bör du fundera över dina mål...

[ZipX]
2003-10-09, 15:02
Är väl itne så konstigt om du lagrar fett på vissa speciella ställen med det kostschemat. kroppen måste ju vara helt inställd på svält och lagrar in allt fett den kan...?

Greenman
2003-10-09, 15:17
du får ju inte i dig några proteiner och du äter för lite, inte konstigt om kroppen desperat försöker lagra på sig fett, du försöker ju ur medicinsk synvinkel ta död på kroppen, den gör ju bara sitt bästa för att överleva

/mvh

Chamsiin
2003-10-09, 16:36
Originally posted by Greenman
du får ju inte i dig några proteiner och du äter för lite, inte konstigt om kroppen desperat försöker lagra på sig fett, du försöker ju ur medicinsk synvinkel ta död på kroppen, den gör ju bara sitt bästa för att överleva

/mvh


men hur bryter jag denna onda cirkel då? som du skrev, kroppen gör ju allt för att lagra fett.

jag tänkte först jag kunde äta upp mig så kroppen hämtar sig/ändrar inställning...för att sedan träna bort fettet...men jag kan inte träna mer än vad jag redan gör idag (tidsbrist) så det är uteslutet

dessutom, om jag fortsätter gå upp vikt så ökar jag risken för återfall i ätstörningar och det har jag heller inte tid...eller lust med.

svårt!:confused:

Tjockisen
2003-10-09, 17:09
Originally posted by Chamsiin



men hur bryter jag denna onda cirkel då? som du skrev, kroppen gör ju allt för att lagra fett.

jag tänkte först jag kunde äta upp mig så kroppen hämtar sig/ändrar inställning...för att sedan träna bort fettet...men jag kan inte träna mer än vad jag redan gör idag (tidsbrist) så det är uteslutet

dessutom, om jag fortsätter gå upp vikt så ökar jag risken för återfall i ätstörningar och det har jag heller inte tid...eller lust med.

svårt!:confused:

En bra ide kan vara att lära sig en del om näringslära, antingen genom att läsa och begrunda vad som sägs här på forumet eller genom att införskaffa ett par böcker att läsa på. Visst, det kan vara lite jobbigt, men det är lära för livet.
Att bara äta lite är ett ganska dåligt sätt att gå ner i vikt, eftersom du i många fall kommer sluta i ett ganska dåligt tillstånd (svält). Mängden du tränar är nog för att hålla en person i bra form även med ett mycket större kalori-intag än du har idag.
Det kan mycket väl vara så att du har fel sammansättning av maten, samt att du, som någon innan nämnde, att du ställt in kroppen på svält. Du äter helt enkelt för lite för att gå ner i vikt av rätt sort. Paradoxalt men rätt ofta sant.
Mitt tips är som sagt: Lär dig grunderna i näringslära och fortsätt ställ frågor här på forumet. Finns många duktiga här som kan hjälpa dig.

King Grub
2003-10-09, 17:09
Originally posted by Chamsiin



men hur bryter jag denna onda cirkel då? som du skrev, kroppen gör ju allt för att lagra fett.

jag tänkte först jag kunde äta upp mig så kroppen hämtar sig/ändrar inställning...för att sedan träna bort fettet...men jag kan inte träna mer än vad jag redan gör idag (tidsbrist) så det är uteslutet

dessutom, om jag fortsätter gå upp vikt så ökar jag risken för återfall i ätstörningar och det har jag heller inte tid...eller lust med.

svårt!:confused:

Lösningen är att äta mer, utan att för den skull träna mer, så att ämnesomsättningen normaliserar sig.

[ZipX]
2003-10-09, 17:21
Ät mer, och mer varierat. Tex inte bara pasta och sås, se till att få i dig protein i varje mål också.

Thell
2003-10-09, 23:10
jag har en mycket intressant sak att tillföra...
förut åt ja ca 2000kcal per dag och nu när jag har flyttat hemifrån o sköter min egen kost så har ja börjat äta mera o oftare, ca 3000kcal
och av detta har ja faktiskt gått ner i fett ! =)
iof är det inte så konstigt med tanke på min storlek (187cm 121kg)

edit: det ja äter just nu är 2 lagade mål mat om dagen, ibland 3 o lite nudlar lr flingor här o där som mellanmål o en rejäl frukost =)

loboman
2003-10-10, 07:36
ojojoj.... jag läser ä t s t ö r n i n g... fattar du hur allvarligt det är?

Ät mer och må bra, bli starkare, få synligare muskler. Du kommer inte att nå din idealkropp med det du äter. Du kan säkert få hjälp med vad du skall äta, typ ett veckoschema... Sedan kommer du att gå UPP i vikt samtidigt som fettet försvinner (inte för att jag tror du har något). Om ingen annan hjälper dig med ett schema så kan jag göra det! Men då får du maila mig på loboman@cyber-rights.net

Ha det gött och ät 6 ggr om dagen!

Chamsiin
2003-10-11, 18:56
Originally posted by King Grub


Lösningen är att äta mer, utan att för den skull träna mer, så att ämnesomsättningen normaliserar sig.


finns det någon sorts mat eller något annat man stoppa i sig för att förbättra ämnesomsättningen? jag försökte ett tag med äppelcidervinäger och även med nån kromtabletter men lite svårt att se någon förändring.

och sen...jag räknade ut hur mkt energi jag förbrukar per dag...omkring 2000 kcal...lite mer beroende på hur mycket jag tränar.
måste jag då stoppa i mig mer än 2000 kcal för att ställa ämnesomsättningen till rätta eller ska jag äta precis vad jag gör av med i energi? (riskabelt eftersom jag inte vågar att gå upp i vikt mer...vill inte få tillbaka ätstörningar)

och sist av allt: hur vet man när ämnesomsättningen är okej???

King Grub
2003-10-11, 19:04
Originally posted by Chamsiin



finns det någon sorts mat eller något annat man stoppa i sig för att förbättra ämnesomsättningen? jag försökte ett tag med äppelcidervinäger och även med nån kromtabletter men lite svårt att se någon förändring.

och sen...jag räknade ut hur mkt energi jag förbrukar per dag...omkring 2000 kcal...lite mer beroende på hur mycket jag tränar.
måste jag då stoppa i mig mer än 2000 kcal för att ställa ämnesomsättningen till rätta eller ska jag äta precis vad jag gör av med i energi? (riskabelt eftersom jag inte vågar att gå upp i vikt mer...vill inte få tillbaka ätstörningar)

och sist av allt: hur vet man när ämnesomsättningen är okej???

Nej, det finns inga mirakelmedel. Och jag menar inte speeda upp ämnesomsättningen temporärt, utan normalisera den. Inga tabletter eller sådant ger annat än fullständigt marginella resultat. Det är bra mat som gäller; sådan mat jag räknade upp på förra sidan. Undvik snabba kolhydrater och för mycket mättat fett (men INTE fett i allmänhet).

Om du gör av med 2000 kcal får du allt se till att peta i dig minst lika mycket. Helst mer. Består överskottet av bra mat och du tränar någorlunda hårt och regelbundet kommer eventuella viktökningar att till största delen bestå av muskelmassa, inte fett. Och jag menar träna, inte köra slut på kroppen, utan se till att få tillräckligt med vila och återhämtning. Och kom ihåg att 1 kilo kroppsfett består av 7000-7500 kcal. Ett sådant överskott får du inte på en dag. Du vaknar inte en morgon och ser en fetknopp i spegeln. Om du äter 50 kcal mer än du gör av med varje dag tar det långt över tre månader innan du gått upp ett endaste kilo fett! Du hinner märka och parera sådana saker. Går du upp ett kilo på en dag någon gång så är det bara tillfällig vattenvikt, inte fett.

Nils
2003-10-12, 12:12
2000kcal om dagen för någon som tränar tre ggr i veckan och väger 53 kilo och inte har tränat så mycket innan och troligen har lite muskler är inte så himla lite.
Mer vikt vore nog iofs bra. Men med mer protein och bra fett istället för en del av kolhydraterna så kommer du nog närma dig dina mål.
Nils

King Grub
2003-10-12, 14:15
Originally posted by Nils
2000kcal om dagen för någon som tränar tre ggr i veckan och väger 53 kilo och inte har tränat så mycket innan och troligen har lite muskler är inte så himla lite.
Nils

Den siffran gällde ju en normalt fungerande ämnesomsättning, inte en ämnesomsättning som man rubbat genom långvarig svältkost. Det gäller först och främst att få igång den rubbade metabolismen till den normala nivån igen.

Nils
2003-10-12, 15:52
Originally posted by King Grub


Den siffran gällde ju en normalt fungerande ämnesomsättning, inte en ämnesomsättning som man rubbat genom långvarig svältkost. Det gäller först och främst att få igång den rubbade metabolismen till den normala nivån igen.
Ah, när jag läste om det hela märkte jag att det var den BERÄKNADE siffran som ju lät helt ok. Och hittade inget om hur det har legat innan?! Så då vet jag inte om metabolismen skulle öka eller inte. Jag hittar inte det. Fick du reda på hur det var ställt nu med energiintaget?
Nils

King Grub
2003-10-12, 16:07
Originally posted by Nils

Ah, när jag läste om det hela märkte jag att det var den BERÄKNADE siffran som ju lät helt ok. Och hittade inget om hur det har legat innan?! Så då vet jag inte om metabolismen skulle öka eller inte. Jag hittar inte det. Fick du reda på hur det var ställt nu med energiintaget?
Nils

Det första, oediterade inlägget, samt trådens fjärde inlägg ger intrycket av ett väldigt lågt energiintag, säkert under 1000 kcal på icke-träningsdagar. Och en VLC-diet för en frisk, aktiv person låter inte bara onödigt, utan dessutom ohälsosamt, tycker jag.

Chamsiin
2003-10-12, 23:00
Originally posted by King Grub


Och en VLC-diet för en frisk, aktiv person låter inte bara onödigt, utan dessutom ohälsosamt, tycker jag.


ännu ett ord jag inte förstår...vad innebär en VLC-diet? har sökt men hittar inget här iaf.

tack för svaret ovan ang. hur många kcal 1 kg fett innehåller. en välbehövd tankeställare

Honn
2003-10-13, 07:11
Very Low Calorie