handdator

Visa fullständig version : Start müsli som snacks?


pcw
2010-05-05, 22:16
Vad tror ni om det? Som lite variation från att äta nötter som snacks.

mikaelj
2010-05-05, 22:24
Start är i stort sett smulpaj.

mattilainen
2010-05-05, 23:15
som mikaelj säger. Det är inte direkt kalorisnålt. Om det är det du tror.

pcw
2010-05-05, 23:20
Jo det vet jag väl. Jag kollade upp näringsinnehållet och det har ungefär samma näringsinnehåll som en sådan här nöt och russin mix som jag köper.

Näringsvärde Per 100 g
Energivärde 1800 kJ 430 kcal
Protein 11g
Kolhydrat 60g varav sockerarter 23g
Fett 16g varav mättat fett 5g
Kostfiber 9g
Natrium 0.2g

mikaelj
2010-05-05, 23:35
Så vad är frågan? :-)

Mat består av protein, kolhydrater och fett som energigivare. Det är bara att välja och vraka.

Sedan finns det förstås en del vitaminer och mineraler i olika sorters mat. Där kan det vara bra att se över sitt intag. Det är därför en dum idé att t ex välja proteinpulver och rapsolja istället för ägg. På samma sätt finns det säkert bättre alternativ än Start. Upp till dig!

pcw
2010-05-05, 23:53
Tja frågan var väl om det är ett okej substitut mot nötter (cashew,jord osv) och russin som jag äter som snacks i vanliga fall för att få lite variation.

Tittar jag själv krasst på det och jämför näringsinnehållet med ovan nämnda produkter så verkar dessa vara jämlika så det borde vara ett okej substitut i mina ögon iaf.

Dackesson
2010-05-06, 00:08
Tja frågan var väl om det är ett okej substitut mot nötter (cashew,jord osv) och russin som jag äter som snacks i vanliga fall för att få lite variation.

Tittar jag själv krasst på det och jämför näringsinnehållet med ovan nämnda produkter så verkar dessa vara jämlika så det borde vara ett okej substitut i mina ögon iaf.

aa

Eddie Vedder
2010-05-06, 06:00
Önskar att flre klassade Start, kalaspuffar, sockrade flingor etc. som just godis och inte som ett dagligt frukostalternativ. Det passar kanske i lördagsgodispåsen men inte mer än så.

HyunJin
2010-05-06, 07:38
Det är lika "bra" substitut till nötter och russin som vad som helst... Jag skulle dock inte äta det som substitut till godis, då godis är godare!

austria
2010-05-06, 07:59
Är inte näringssammansättningen bättre i nötter än i Start? Tänker på antioxidanter, fetter m.m.?

Eddie Vedder
2010-05-06, 08:02
Är inte näringssammansättningen bättre i nötter än i Start? Tänker på antioxidanter, fetter m.m.?

Jo nötter är nyttigare.

Just fettsammansättningen i nötter är väl generellt sett dess nackdel visserligen. Men ja nötter är nyttigare än Start.

austria
2010-05-06, 08:08
Jo nötter är nyttigare.

Just fettsammansättningen i nötter är väl generellt sett dess nackdel visserligen. Men ja nötter är nyttigare än Start.

Ok.

Tycker man hör så mycket olika, har svårt att få en uppfattning om nötter.
Brukar ta en näve i kvällmålet (250 gr. kvarg) Kanske man skall lugna ner sig med det?

mikaelj
2010-05-06, 08:14
Tycker man hör så mycket olika, har svårt att få en uppfattning om nötter.

Läs innehållsförteckningen. Sätt dig in i omega-6/-3-balansen, bilda dig din egen uppfattning.

austria
2010-05-06, 08:22
Läs innehållsförteckningen. Sätt dig in i omega-6/-3-balansen, bilda dig din egen uppfattning.

Håller med fullkomligt, är helt med på att man skall bilda sig en egen uppfattning. Ibland kan det dock vara svårt när olika så kallade experter har helt olika uppfattning av vad som är nyttigt och inte.

Dessutom kan det vara intressant och höra vad andra på Kolo tycker och tänker runt ett livsmedel.

Jag vet.....det finns en sökfunktion....använd den för fan :)

pcw
2010-05-06, 10:22
Önskar att flre klassade Start, kalaspuffar, sockrade flingor etc. som just godis och inte som ett dagligt frukostalternativ. Det passar kanske i lördagsgodispåsen men inte mer än så.

flre?

mikaelj
2010-05-06, 10:25
Fler. Eddie har lite bråttom ibland. :-)