handdator

Visa fullständig version : Kostfrågor


truespin
2010-05-05, 20:32
Jag försöker just nu bränna fett. Jag ligger på -1000kcal om dagen, med minst 2gram protein/kg, 1gram fett/kg och fyller därefter på med kolhydrater. Styrketränar 4ggr i veckan med en gainer efteråt och kör cykelpass minst 2mil (snittpuls 150) 3-4 ggr per vecka.

Idag har mitt kaloriintag sett ut såhär: Protein 2,8gram/kg (37%), kolhydrater 2,3gram/kg (30%), fett 1,2 gram/kg (32%). Jag har varit på gymmet 1 timme och cyklat 2mil.


Nu till mina frågor:

- Har jag ätit för mycket protein idag med 2,8gram/kg?

- Efter gymmet tar jag alltid en gainer bör jag även göra det efter ett hårt cykelpass? Eller räcker det att jag får i mig protein då?

- Hur mycket kolhydrater behöver man efter en timmes gympass och cykelpass om det behövs?

- Jag köpte ett energikosttillskott idag (superpump 250) vilket funkade utmärkt, kan jag ta kreatin samtidigt? Jag tänkte ta bara kreatin de dagar jag inte är på gymmet och superpump + en mindre dos kreatin på träningsdagar.



Tacksam för svar.

chrilledude
2010-05-05, 20:42
- Har jag ätit för mycket protein idag med 2,8gram/kg?


Nja, har du en "svag" njure eller njurskador kanske det är lite farligt, drick mycket vatten så är det nog lugnt.


- Efter gymmet tar jag alltid en gainer bör jag även göra det efter ett hårt cykelpass? Eller räcker det att jag får i mig protein då?


Tycker jag inte, tycker nästan att du ska skippa gainer på deff också eftersom att det bara är skit imo.


- Hur mycket kolhydrater behöver man efter en timmes gympass och cykelpass om det behövs?


Inga..?

Kauppi
2010-05-05, 20:49
- Har jag ätit för mycket protein idag med 2,8gram/kg?
Nej

- Efter gymmet tar jag alltid en gainer bör jag även göra det efter ett hårt cykelpass? Eller räcker det att jag får i mig protein då?
Kolhydrater behövs vid återhämtning, så ja varför inte. Men just att det behövs vid såsom ett cykelpass kan jag inte svara på korrekt till 100%.

- Hur mycket kolhydrater behöver man efter en timmes gympass och cykelpass om det behövs?
Om du ska äta kolhydrater så är denna tidpunkt det bästa tillfället att få i dig kolhydrater för återhämtnings skull. Hur mycket kan jag inte svara på, då du inte har nämnt mycket om dig. Hur ser ditt energibehov under en dag ut tex?

- Jag köpte ett energikosttillskott idag (superpump 250) vilket funkade utmärkt, kan jag ta kreatin samtidigt? Jag tänkte ta bara kreatin de dagar jag inte är på gymmet och superpump + en mindre dos kreatin på träningsdagar.
Ta superpump på träningsdagar och kreatin på vilodagar.

truespin
2010-05-05, 20:57
Tack för snabbtsvar. I king grubs guide står det såhär

"Efter hård fysisk ansträngning är det viktigt att fylla på dina tömda kolhydratdepåer. Då passar snabba kolhydrater bra, dvs kolhydrater med högt GI, för att påskynda återhämtningen och lagra in ny energi i form av kolhydrater (glykogen) i dina muskler."

Såg nu att det står info om hur mycket kolhydrater man ska in få i sig efter gym/konditionspass.

"Efter riktigt tömmande konditionsträning är normal dos 1.2 - 1.5 g per kilo, med samma mängd igen inom två timmar, för den idrottsman som prioriterar återhämtning för kommande ansträngning."

Är detta verkligt lämpligt? Det skulle innebära 1.2 x 82kg x 4.1 = 504kcal i kolhydrater plus ytterligare 504kcal två timmar senare = 1080kcal.. Men jag förbrukar ju 600-700kcal på 2 mil.

Bör jag inte köra hård konditionsträning i samband med deff? Jag har bra med energi under passet, äter lunch/middag precis innan. Jag vill ju inte tappa de muskler jag byggt upp.

truespin
2010-05-06, 07:23
28 år, 184, 81kg. Igår då jag både styrke- och konditionstränade fick jag i mig 2400kcal (-1000 kcal).

Jag åt tomatsoppa, bröd och whey100 innan gymmet och 1/2 gainer (ca 300kcal) direkt efter. Därefter åt jag kyckling 250gram, potatis 150gram, sallad, olivolja, majonäs inom 1 timme.

Drog sedan direkt ut och cyklade 2 mil (50min). När jag kom hem tog jag 1/2 gainer (300kcal), två ägg.

Som det ser ut nu, ligger protein-, kolhydrat- och fettintaget rätt jämt fördelat under dagen uppdelat på 6 mål. Just efter träning så är kolhydratintaget något högre än de andra målen.

Borde jag lägga mer av mitt kolhydratintag efter träning? Jag är rädd för att min energi blir sämre då jag snabbt blir hungrig.

Eddie Vedder
2010-05-06, 07:57
1. Nejdå

2. Jag tycker som chrilledude, varken gainer efter styrka eller kondition. Kör på proteinpulver och ta dig hem för att käka.

3. Inga kolhydrater "behövs" men det är heller inget fel i att fylla på glykogenlagren. Absolut inte. Jag har skrivit en hel serie om kolhydratintag för idrottare.

Men den serien är lite mer inrikad på högre energibehov än vad du har:

http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-1/

http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/

http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-3-kolhydrattiming-for-styrketraning-och-hogt-energibehov/

Jag följer inte själv det jag skrivit där och det beror helt enkelt på att jag inte tränar särskilt mycket.