handdator

Visa fullständig version : Koffein långvarit bruk?


hariiis
2010-05-05, 18:58
Tjena!

Jag brukar ungefär 400mg koffein per dag, brukar bli 200mg morgon, och 200mg innan träning. Detta kör jag på i någon/några månader, ingen aning om jag verkligen blir pigg av koffeinet eller om det är placebo men det funkar. Iallafall, det har inte med frågan att göra. Nu undrar jag om det är dåligt för hälsan att bruka koffein varje dag i månader?

Buck
2010-05-05, 19:09
Tjena!

Jag brukar ungefär 400mg koffein per dag, brukar bli 200mg morgon, och 200mg innan träning. Detta kör jag på i någon/några månader, ingen aning om jag verkligen blir pigg av koffeinet eller om det är placebo men det funkar. Iallafall, det har inte med frågan att göra. Nu undrar jag om det är dåligt för hälsan att bruka koffein varje dag i månader?

Med tanke på hur många som dricker mängder kaffe/te/cola osv varje dag så skulle jag tippa på att det inte är någon större panik.

sweaberg
2010-05-05, 20:06
jag kör samma som dig, en koffeintablett på morgonen innan jobbet, och sedan en efter jobbet. varje tablett på 200mg.

undrar väl samma sak som dig, kan detta vara negativt för kroppen?

Eddie Vedder
2010-05-05, 20:11
Ja det finns flera negativa aspekter av högt koffeinintag. Att kaffe är nyttigt har inget med koffein att göra. Det är nyttigt TROTS koffeinet inte tack vare det.

Finns flera trådar om det.

sweaberg
2010-05-05, 20:13
Räknas verkligen 400mg om dagen som högt intag ? är väl ungefär vad halva befolkningen får i sig av sitt kaffe varje dag..

Eddie Vedder
2010-05-05, 20:30
Räknas verkligen 400mg om dagen som högt intag ? är väl ungefär vad halva befolkningen får i sig av sitt kaffe varje dag..

Mycket eller ej kan diskuteras. Jag får i mig betydligt mycket mer men jag ser det ju som ett nödvändigt ont.:Virro Poängen var mest att ge svar på att det KAN vara negativt och att koffeinets negativa aspekter inte kan viftas bort med argumentet att folk dricker mycket kaffe.

JoeyP
2010-05-05, 20:34
Tror fan jag är beroende av kaffe, har helt plötsligt ökat koffeinintaget väldigt mkt och märker att jag är helt jävla död utan kaffe.

Snittar 1-3 stora koppar (2-3dl) per dag.

sweaberg
2010-05-05, 20:44
Mycket eller ej kan diskuteras. Jag får i mig betydligt mycket mer men jag ser det ju som ett nödvändigt ont.:Virro Poängen var mest att ge svar på att det KAN vara negativt och att koffeinets negativa aspekter inte kan viftas bort med argumentet att folk dricker mycket kaffe.

Samma här, jag upplever skillnad av att ta en på morgonen, ger mig mer kraft till en dag på jobbet, och sedan en efter jobbet, då jag antingen ska träna golf eller gym.

Crocker
2010-09-30, 15:12
Någon som har intressanta studier ang långvarigt bruk av koffein på +200mg/dag.

Morrris
2010-09-30, 15:35
Tror fan jag är beroende av kaffe, har helt plötsligt ökat koffeinintaget väldigt mkt och märker att jag är helt jävla död utan kaffe.

Snittar 1-3 stora koppar (2-3dl) per dag.

Vilket innebär någonstans mellan 50 och 200mg. Inga överdrivna mängder med andra ord.

Sheogorath
2010-09-30, 15:52
Vilket innebär någonstans mellan 50 och 200mg. Inga överdrivna mängder med andra ord.

Du räknar alldeles för lågt. Han menar att en stor kopp för honom är 2-3 dl kaffe. Och sen 1-3 sådana per dag. En stor kopp ganska starkt kaffe går loss på cirka 180 mg koffein. Apotekets koffeintabletter eller för den delen energidryck är ingenting jämfört med vanligt kaffe.

hejhopp79
2010-09-30, 15:55
Ja det finns flera negativa aspekter av högt koffeinintag. Att kaffe är nyttigt har inget med koffein att göra. Det är nyttigt TROTS koffeinet inte tack vare det.

Finns flera trådar om det.

Exactly.

Koffein är trots allt en CNS-stimulant som i högre doser kan påverka kropp och psyke negativt. Var den här gränsen går är individuellt. Koffein ger ju också ett "onödigt" stresspåslag.

Lillleif
2010-09-30, 15:56
Vad var det de sa i slutet på dokumentären om dödstrött på svt2 igår? Vi har glömt vad det innebär att vara klarvakna och går omkring i en dimma och håller oss pigga med hjälp av kaffe. Det ligger något i det även om jag personligen uppskattar mina 2-3 koppar om dagen, särskilt på morgonen och före träning.

hejhopp79
2010-09-30, 15:56
Räknas verkligen 400mg om dagen som högt intag ? är väl ungefär vad halva befolkningen får i sig av sitt kaffe varje dag..

Sen är vi storkonsumenter av kaffe i Sverige/Finland också.

400 mg är en nivå som en del ovana kaffedrickare skulle må dåligt och få ångest av.

Onigiri
2010-10-01, 05:23
Tror fan jag är beroende av kaffe, har helt plötsligt ökat koffeinintaget väldigt mkt och märker att jag är helt jävla död utan kaffe.

Snittar 1-3 stora koppar (2-3dl) per dag.Det finns en del kontorsarbetande 20-30 åringar som konsumerar typ sin kroppsvikt i kaffe varje dag. :D