handdator

Visa fullständig version : Experiment, vad tror ni? (EAA)


stoffer
2010-05-05, 18:45
Hej,

en tanke slog mig.

Då EAA verkar ha en ganska dramatisk men fort övergående effekt på proteinsyntesen (om jag förstått allt rätt), så borde ett jämnt intag av EAA vara att föredra och då alltså alltid ha höga nivåer av aminosyror i blodet och alltså hög proteinsyntes.

Vad tror ni kunniga om detta?

Skulle det fungera att blanda en halvliter EAA-lösning som man går och smuttar på hela dagen? Hur länge håller EAA i upplöst tillstånd? Hur mycket borde man dosera (vet att forskningen inte finns, men spekulationer finns ju)

Sjoba
2010-05-05, 18:51
Hur som haver tror jag att Grub har svaret.

Personligen tror jag att ett intag av allt på samma gång ger bäst effekt (om man räknar all annan mat man äter sett över dygnet) om dosen inte överskrider 10g (ungefär).

Sjoba
2010-05-05, 19:01
Ja, EAA stimulerar alltid proteinsyntesen. Det finns dock inga konkreta belägg för att den praktiska muskeltillväxten blir större, om man är en frisk, aktiv individ som redan täcker sitt protein- och energibehov. Blir det någon skillnad, så blir den åt det positiva i alla fall.

Det stimulerar proteinsyntesen. Om det gör någon skillnad på dygnsbalansen, om du redan täcker ditt proteinbehov, går inte att svara på. Blir det någon skillnad, så är den positiv.

Jag skulle tagit EAA-tillskottet mitt mellan målen istället.


Kan även finnas mer info i ovanstående tråd.

macsacre
2010-05-05, 19:13
nu när vi ändå pratar om EAA så hittar jag inte på EAA tråden något om ifall man ska ta paus från det som man gör med kreatin? Någon som vet det? Eller kan man ta det varje dag hela året?

Dreas
2010-05-05, 19:18
nu när vi ändå pratar om EAA så hittar jag inte på EAA tråden något om ifall man ska ta paus från det som man gör med kreatin? Någon som vet det? Eller kan man ta det varje dag hela året?Äter du varje dag eller tar du regelbundna pauser ifrån det också? :)

macsacre
2010-05-05, 19:24
just nu eftersom jag inte vet så har jag tagit i 6 veckor i rad före och efter träning. 10g innan och 7 efter och så de dagar jag inte tärnar tar jag en gång och det tar jag typ vid 2 på dagen.

Eddie Vedder
2010-05-05, 19:26
Att smutta på EAA kontinuerligt stimulerar inte proteinsynesen som jag förstått det. Bara om du tar en portion med jämna mellanrum.

nu när vi ändå pratar om EAA så hittar jag inte på EAA tråden något om ifall man ska ta paus från det som man gör med kreatin? Någon som vet det? Eller kan man ta det varje dag hela året?

Det är inte jämförbart. Men ja du kan ta ett uppehåll från EAA om du vill. Om du t.ex. tror att det kan finnas nackdelar med det. Hur kroppens egna proteinomsättning påverkas hos en frisk individ efter lång tids supplementering av fria EAA är ju inte känt.

agazza
2010-05-05, 19:31
Finns det någon känd gräns över hur mycket aminosyror vi behöver per dygn? tex som proteinintaget?

King Grub
2010-05-05, 19:33
Vid konstant tillförsel av EAA slutar proteinsyntesen att stimuleras och faller tillbaka till basnivåer.

King Grub
2010-05-05, 19:34
Finns det någon känd gräns över hur mycket aminosyror vi behöver per dygn? tex som proteinintaget?

10-15% av en normalpersons proteinintag bör komma från EAA.

macsacre
2010-05-05, 19:35
så alltså jag behöver inte ta någon paus ifrån EAA?

blondyz
2010-05-05, 20:47
Ingen paus behövs enligt det jag vet, aminosyror finns i din kost ändå så låter enligt mig orimligt att det skulle vara skadligt att inte pausa.

Insulinus
2010-05-05, 21:17
Vid konstant tillförsel av EAA slutar proteinsyntesen att stimuleras och faller tillbaka till basnivåer.

Baserar du det uttalandet på den studien som även hade träning inblandat och där adaptionen utav proteinsyntesen faktiskt lika väl kunde bero på en anpassning till den ökade träningsgraden?

King Grub
2010-05-05, 21:52
Nej, jag pratar om den akuta effekten, som svar på "skulle det fungera att blanda en halvliter EAA-lösning som man går och smuttar på hela dagen?". Det är väl det tråden handlar om?

The stimulatory effect of amino acids appears to be time dependent; a square wave increase in the availability of amino acids causes muscle protein synthesis to be stimulated and to fall back to basal values, despite continued amino acid availability.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3225S

agazza
2010-05-05, 21:58
10-15% av en normalpersons proteinintag bör komma från EAA.

Bör? Det var lite luddigt. Minimum, eller för en tränande, eller går det inte att svara på det riktigt?

Sverker
2010-05-06, 06:02
Jag tror King Grub menar energiintag. Att EAA bör utgöra 10 - 15 % av energiintaget.
Eftersom de flesta proteiner innehåller ca 50 % EAA så blir det ett proteinintag på 20 - 30 % av kaloriinnehållet.

King Grub
2010-05-06, 08:59
Jag menar proteinintaget. Behovet av essentiella aminosyror täcks av vilken normalkost som helst.

Och jag pratar inte aminosyretillskott här, utan om den vanliga kostens aminosyresammansättning.

stoffer
2010-05-07, 07:51
Nej, jag pratar om den akuta effekten, som svar på "skulle det fungera att blanda en halvliter EAA-lösning som man går och smuttar på hela dagen?". Det är väl det tråden handlar om?



http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3225S

Okej, det satte ju stopp för den teorin.

Finns det något som motsäger att man kan ta det stötvis flera gånger under dagen och på så sätt undvika att man inte svarar på aminosyratillgängligheten?

Fast då blir det svårt att avgöra hur ofta och hur mycket. 6gr 5ggr per dag eller 10gr 3ggr..?

King Grub
2010-05-07, 09:36
Går det ett par timmar mellan intaget finns det inga hinder, utan proteinsyntesen kommer att stimuleras av varje intag. Det går inte att säga med säkerhet att det innebär bättre proteinbalans sett på längre sikt, men det finns inget som pekar på att det inte är så heller.

stoffer
2010-05-07, 10:58
Går det ett par timmar mellan intaget finns det inga hinder, utan proteinsyntesen kommer att stimuleras av varje intag. Det går inte att säga med säkerhet att det innebär bättre proteinbalans sett på längre sikt, men det finns inget som pekar på att det inte är så heller.

Jag vill ha en undersökning (i stil med den med BCAA, Vassle och KH, 4-split styrketräning) på detta nuuuu! ;)

Så, blanda en 50g EAA i 4dl vatten och drick en halv deciliter varannan timme, från klockan 08-22.

Blir iofs rätt dyrt med 50g EAA per dag..

JoeyP
2010-05-07, 11:17
Så jävla gött att köra if och skippa all den där skiten om optimal mellan måltider osv.

2 feta måltider om dagen, eaa före och efter träning enkelt och smidigt.

Sen att gå och smutta eaa hela tiden är nog INTE bra för tandhygien :D

creperiet
2010-05-07, 11:31
Jag vill ha en undersökning (i stil med den med BCAA, Vassle och KH, 4-split styrketräning) på detta nuuuu! ;)

Så, blanda en 50g EAA i 4dl vatten och drick en halv deciliter varannan timme, från klockan 08-22.

Blir iofs rätt dyrt med 50g EAA per dag..

Dra ihop 30-40 disciplinerade polare och återkom om fem år!:)

siimon89
2010-05-07, 12:17
Så jävla gött att köra if och skippa all den där skiten om optimal mellan måltider osv.

2 feta måltider om dagen, eaa före och efter träning enkelt och smidigt.

Sen att gå och smutta eaa hela tiden är nog INTE bra för tandhygien :D

+1 Very well said :thumbup:

Symphony Flex
2010-05-07, 12:26
Dra ihop 30-40 disciplinerade polare och återkom om fem år!:)

dagens fniss :)
tackar jag för :)

macsacre
2010-05-07, 16:33
Testa själv och se om DU får bättre resultat, du tränar ändå för din egen skull och det du testar ska du testa för din egen skull, skulle jag inte ha testat BCAA + EAA tillsammans i 6 veckor hade jag inte vetat hur JAG reagerar på det.

Även om du nu inte kommer komma till vettiga resultat kanske du ökar i vikter på gymmet, eller så gör du inte det. Alla resultat du får eller inte får kommer ändå vara för din egen skull och då kommer du ha svaret på hur DU reagerade på ditt eget test.

Testa dig fram så får du se.

Ristretto
2010-05-07, 17:09
[...]skulle jag inte ha testat BCAA + EAA tillsammans i 6 veckor hade jag inte vetat hur JAG reagerar på det.


Får du bättre resultat av det? Isf, intar du stor total mängd aminosyror i samband med träningen som du gjorde innan?

macsacre
2010-05-07, 21:29
Jag tog EAA + Gainer (och kreatine så klart) förr innan jag började med BCAA.

För mig så gjorde jag större ökningar än när jag bara körde Eaa + Gainer och min kropp tappade mer fett känns det som plus jag har samma vikt som när jag började med det(88.9kg +-1kg).

Jag tar 3 "mega caps" (BCAA) på morgonen precis när jag vaknar och så på kvällen innan läggdags.

Imorn ska jag testa och se om jag kan köra 100kg x 1 Om jag nu klarar det så då har jag gjort större ökningar än jag trott tsm med BCAA och då blir det BCAA + EAA för mig istället för EAA + Gainer.

Ristretto
2010-05-07, 22:35
Är kaloriintaget i övrigt identiskt och har du ändrat något på makronutrientfördelningen?

karlingen
2010-05-07, 22:37
Jag tog EAA + Gainer (och kreatine så klart) förr innan jag började med BCAA.

För mig så gjorde jag större ökningar än när jag bara körde Eaa + Gainer och min kropp tappade mer fett känns det som plus jag har samma vikt som när jag började med det(88.9kg +-1kg).

Jag tar 3 "mega caps" (BCAA) på morgonen precis när jag vaknar och så på kvällen innan läggdags.

Imorn ska jag testa och se om jag kan köra 100kg x 1 Om jag nu klarar det så då har jag gjort större ökningar än jag trott tsm med BCAA och då blir det BCAA + EAA för mig istället för EAA + Gainer.

Jag hoppas att du skämtar... *screwy*

macsacre
2010-05-07, 23:03
Varför skulle jag skämta.

På sex veckor utan BCAA ökade jag 7.5kg i mitt max på bänk, nu med bcaa har jag ökat med 10kg redan och imorn om jag tar 100kg kommer jag ha ökat med 12.5kg. (finns massa andra ökningar med i andra övningar men orka skriva alla)

Kcal intaget är mindre skulle jag tro då ja äter i princip samma mat, och går miste om runt 500kcal (gainern) så jag förväntade mig sänkningar i min kroppsvikt, men på 6 veckor har jag inte gått ner i vikt alls.

Vad är det ja skulle skämta om menar du? Jag säger inte att det är bara BCAA:n som spelat roll här, det är nog massa andra små saker också men eftersom det enda jag ändrat på i min kostillskottsintag är BCAA in och Gainer ut så antar jag att BCAA har spelat en stor roll i det hela.

"makronutrientfördelningen" det där vet ja inte vad det är...

Ristretto
2010-05-07, 23:26
Varför skulle jag skämta.

På sex veckor utan BCAA ökade jag 7.5kg i mitt max på bänk, nu med bcaa har jag ökat med 10kg redan och imorn om jag tar 100kg kommer jag ha ökat med 12.5kg. (finns massa andra ökningar med i andra övningar men orka skriva alla)

Kcal intaget är mindre skulle jag tro då ja äter i princip samma mat, och går miste om runt 500kcal (gainern) så jag förväntade mig sänkningar i min kroppsvikt, men på 6 veckor har jag inte gått ner i vikt alls.

Vad är det ja skulle skämta om menar du? Jag säger inte att det är bara BCAA:n som spelat roll här, det är nog massa andra små saker också men eftersom det enda jag ändrat på i min kostillskottsintag är BCAA in och Gainer ut så antar jag att BCAA har spelat en stor roll i det hela.

"makronutrientfördelningen" det där vet ja inte vad det är...

Makronutrionentfördelning= fördelning mellan, protein, fett och kolhydrat.

Har du inte gått ner eller upp i vikt så har du inte stoppat i dig mer än du gjort av med energimässigt, inte heller tvärt om.

Jag tvivlar på att det är BCAA som står för skillnaderna.

macsacre
2010-05-07, 23:33
Jag ska köra 6 veckor utan BCAA och se hur det går... Men makronutrientfördelningen håller jag inte koll på faktiskt då jag inte är super seriös med träningen å då äter jag typ, köttfärs + pasta, chili con carne + ris, korvstroganof + ris, vanlig husmanskost...

Om det nu inte är BCAA som ståt för skillnaderna så borde jag fortsätta öka som jag gjort nu, utan det de kommande 6 veckor eller? Å ja, hur som helst så kör jag på tills det kommer mer studier angående den saken.

King Grub
2010-05-08, 10:08
Om det nu inte är BCAA som ståt för skillnaderna så borde jag fortsätta öka som jag gjort nu, utan det de kommande 6 veckor eller?

Får du inga resultat av träningen är det något som är fel, EAA/BCAA eller inte.

Fredrik_S
2010-05-08, 11:14
Så jävla gött att köra if och skippa all den där skiten om optimal mellan måltider osv.
2 feta måltider om dagen, eaa före och efter träning enkelt och smidigt.

Sen att gå och smutta eaa hela tiden är nog INTE bra för tandhygien :D

Men det slipper man ju även om man äter 4 normalstora måltider också per dygn.

F.W.Y.H
2010-05-08, 12:08
Så jävla gött att köra if och skippa all den där skiten om optimal mellan måltider osv.

2 feta måltider om dagen, eaa före och efter träning enkelt och smidigt.

Sen att gå och smutta eaa hela tiden är nog INTE bra för tandhygien :D

"köra if" Låter som en vanlig människas liv fast du skippar frukosten och äter lite mer de andra målen.

Ristretto
2010-05-08, 12:36
"köra if" Låter som en vanlig människas liv fast du skippar frukosten och äter lite mer de andra målen.

Jopp, om man lägger upp det så. Man måste ju inte äta enligt 16/8-mönstret.

macsacre
2010-05-08, 14:19
ok, 8 ettor på 100kg :D "BCAA love it!"

12.5kg ökning i bänk sedan 6 veckor tillbaka utan gainer plus ligger på samma vikt, det är väll inte så dåligt :D. Känner mig riktigt taggad till nästa vecka och se om det blir nån etta på 102.5kg :D BCAA eller inte så ska jag fortsätta att ta det tsm med EAA.

Psyla
2010-05-08, 16:25
BCAA / EAA / Vassleprotein är viktigt för att optimera tillväxten, om det ger några märkbara resultat låter jag va osagt.

Jag är dock relativt säker på att det gör en viss skillnad på lång sikt...

Dreas
2010-05-08, 16:51
BCAA / EAA / Vassleprotein är viktigt för att optimera tillväxten akut, om det ger några mätbara resultat låter jag va osagt.

Jag är dock att det kan göra en viss skillnad på lång sikt... Jag ändrade lite i din kommentar ;)

Kischen
2010-05-08, 18:46
ok, 8 ettor på 100kg :D "BCAA love it!"

12.5kg ökning i bänk sedan 6 veckor tillbaka utan gainer plus ligger på samma vikt, det är väll inte så dåligt :D. Känner mig riktigt taggad till nästa vecka och se om det blir nån etta på 102.5kg :D BCAA eller inte så ska jag fortsätta att ta det tsm med EAA.

Du verkar så övertygad så skulle vara kul att höra en gissning från din sida om vad man tjänar på att blanda eaa med bcaa.

Om eaa:t stimulerar proteinsyntesen till 100%, vad tror du bcaa:t gör?

macsacre
2010-05-08, 19:54
men du, alltså nu blandar jag inte bcaa + eaa samtidigt ser du, jag tar BCAA direkt på morgonen när jag är tom i magen och då får jag i mig aminosyror snabbt för att min kropp ska fortsätta "reparera" skadad vävnad.

Eaa tar jag bara innan och efter träning, och BCAA tar jag på kvällen innan jag ska sova. Om vi säger så här, att jag tror att jag skulle kunna lika gärna ta EAA på morgonen och kvällen också och troligen få samma resultat, men nu är det så att jag tar bcaa och det är det jag testar och hittills är jag nöjd med mina ökningar.

Förstår inte varför du bryr dig så mkt om att jag ska ha fel om att jag ökar pga att jag tar bcaa, jag har sagt att troligen är det mkt annat som spelar roll också men det enda jag har ändrat på som jag kan komma på är att jag har slutat med Gainer och börjat med BCAA så då ser jag BCAA intaget som något som har påverkat min träning väldigt mkt och det samma med mina ökningar.

Eddie Vedder
2010-05-08, 20:36
Jag ska köra 6 veckor utan BCAA och se hur det går... Men makronutrientfördelningen håller jag inte koll på faktiskt då jag inte är super seriös med träningen å då äter jag typ, köttfärs + pasta, chili con carne + ris, korvstroganof + ris, vanlig husmanskost...

Först och främst ska du ha cred för en sund inställning till maten. Det där är god och bra mat, rejäl husmanskost är the shit.:thumbup:

Men samtidigt antyder det inlägget att din träning är lite ostrukturerad och just det ostrukturerade upplägget gör en enskild faktor som BCAA omöjlig att urskilja.

Om du däremot skulle ha levt på ett ytterst standardiserat liv med identiskt träningsupplag, identisk kost och att i mesta möjliga mån ha ett identiskt liv utanför träningen men där t.ex. två månader innebär BCAA-supplementering och två månader bara några extra gram protein i kosten (motsvarande kalorimämgden i din BCAA-portion) så skulle jämförelsen bli bättre.

macsacre
2010-05-08, 20:44
Jo, det är nog så, men så länge ja får resultat så fortsätter jag med det.

WHITEFOLKS
2010-05-08, 20:51
Resultat får man ju alltid. Sen om de är positiva är en annan femma :D

stoffer
2010-05-08, 20:59
Hur som helst så pekar ju studier mot att EAA och BCAA har en muskelbesparande och i vissa fall muskelbyggande effekt, även hos åldringar som inte tränar. Så jag tycker det är en ganska trolig slutsats att ett intag av EAA / BCAA vid flera tillfällen per dag borde ge både muskel och styrkeökningar.

Jag börjar fr.o.m. nu att ta EAA / BCAA även på icke träningsdagar. Tänkte mig runt 8-10gr 3ggr per dag till att börja med och se om jag får någon märkbar effekt.

Kischen
2010-05-08, 21:06
men du, alltså nu blandar jag inte bcaa + eaa samtidigt ser du, jag tar BCAA direkt på morgonen när jag är tom i magen och då får jag i mig aminosyror snabbt för att min kropp ska fortsätta "reparera" skadad vävnad.

Eaa tar jag bara innan och efter träning, och BCAA tar jag på kvällen innan jag ska sova. Om vi säger så här, att jag tror att jag skulle kunna lika gärna ta EAA på morgonen och kvällen också och troligen få samma resultat, men nu är det så att jag tar bcaa och det är det jag testar och hittills är jag nöjd med mina ökningar.

Förstår inte varför du bryr dig så mkt om att jag ska ha fel om att jag ökar pga att jag tar bcaa, jag har sagt att troligen är det mkt annat som spelar roll också men det enda jag har ändrat på som jag kan komma på är att jag har slutat med Gainer och börjat med BCAA så då ser jag BCAA intaget som något som har påverkat min träning väldigt mkt och det samma med mina ökningar.

Jag tycker du borde ge dig själv cred, framför några aminosyror. Uppenbarligen gör du något rätt eller hur? Jag tror att bcaa gör en väldigt liten skillnad i det stora hela om man inte sköter allt annat exemplariskt.

macsacre
2010-05-08, 21:33
Förresten under de här 6 veckorna som gått har jag tränat 4 dagar i veckan (mån, ons, fre och lör) de dagarna jag inte tränat har jag tagit bcaa på morgonen och eaa på kvällen, glömde säga det.

Vi får se hur det går sedan när jag inte tar bcaa tsm med eaa. Hoppas ni har rätt att det är värdelöst och bortkastade pengar att köra bägge för det blir dyrt har jag räknat ut... så ja kommer köra 8 veckor eaa och så 8 veckor bcaa och så 8 veckor eaa osv...

Men har 3 veckor kvar med bcaa i burken så jag får se om jag ökar 2.5kg i veckan på mitt 1rm på bänk så borde sista veckan vara på 107.5kg :D (bänk ä inte det viktigaste så klart men det är där de största ökningar har kommit)

WHITEFOLKS
2010-05-08, 21:36
Som jag har förstått det så tar du EAA innan/efter träningen och BCAA på morgonen när du vaknar och innan du lägger dig?

macsacre
2010-05-08, 21:39
japp det stämmer. Utom de dagar jag inte tränar då tar jag bcaa morgon och så eaa kvällen.

WHITEFOLKS
2010-05-08, 21:42
Ja det upplägget borde ju vara bättre än att inte ta bcaa.

Vet inte vad du tar för bcaa-tillskott nu men troligtvis är t.ex. bcaa fx billigare.

macsacre
2010-05-08, 21:46
den jag köpte gick på 169 för 150 mega caps, finns även för 269 å då får man 300 mega caps. En portion är 3 caps.

WHITEFOLKS
2010-05-08, 21:49
Portion säger inget, det intressanta är mängden bcaa.

500g BCAA FX (rent bcaa i pulverform) kan man ju få för 169kr t.ex.

macsacre
2010-05-08, 23:40
ok, det va ju skit billigt, menska kolla upp det så får jag fortsätta med bägge ändå då :D