handdator

Visa fullständig version : Bästa energikällan?


Tridnod
2010-05-05, 18:25
Ja vilken är egentligen bäst när det handlar om att prestera på topp mentalt men även fysiskt under så lång tid som möjligt?
Proptein, fett eller kolhydrater? Vet att dessa kan påverka kroppen beroende på vilken form de kommer i men handlar det bara om mättnad? Protein ska ju vara överlägset när det kommer till mättnadskänslan.

Scratch89
2010-05-05, 18:26
Vad pratar vi om för aktivitet? Protein som energikälla låter dyrt och omständigt.

Joe Hardgainer
2010-05-05, 18:40
Potatis är ju en bra utgångspunkt :)

Sverker
2010-05-05, 19:42
En kombination av fett och kolhydrat. Högre aktivitet kräver större andel kolhydrat.

Protein känns rätt onödigt. Mättnad hindrar bara intaget av bättre energikällor ( läs kolhydrat och fett ).

Tridnod
2010-05-06, 16:15
Om man är då lite känslig för svängningar i insulinet, Typ vittris blir jag jag jättelåg på t ex efter ett par timmar och mår helt enkelt inte bra. På morgonen kör jag äggröra men lite tips på kolhydratkällor som gör att man står sig och håller en jämn och fin insulinnivå. Potatis var en, kokt då förmodar jag. Mer?

Det handlar mest om att må bra och att kunna vara produktiv. Har en liten släng ADHD som gör att jag känner av när energin börjar tryta. Min träning är inte direkt på någon beach bullie nivå utan handlar mest om att vara i form så jag anpassar kosten därefter.

Scratch89
2010-05-06, 19:00
Om man är då lite känslig för svängningar i insulinet, Typ vittris blir jag jag jättelåg på t ex efter ett par timmar och mår helt enkelt inte bra. På morgonen kör jag äggröra men lite tips på kolhydratkällor som gör att man står sig och håller en jämn och fin insulinnivå. Potatis var en, kokt då förmodar jag. Mer?

Det handlar mest om att må bra och att kunna vara produktiv. Har en liten släng ADHD som gör att jag känner av när energin börjar tryta. Min träning är inte direkt på någon beach bullie nivå utan handlar mest om att vara i form så jag anpassar kosten därefter.

Grönsaker, baljväxter och rotfrukter är bra grejer. Även grövre varianter av bröd (typ rågbröd, Polarkraft Extrem osv) kan funka bra.

Behandlar du din ADHD, eller ser du bara till att leva preventivt, dvs undviker saker som triggar/påverkar?

Tridnod
2010-05-06, 19:47
Behandlar ej då jag har väldigt lätt ADHD, eller rättare sagt ADD. Tål inte medicinen heller. Visste inte att rotfrukter innehöll mycket näring.