handdator

Visa fullständig version : Ont i nacke efter militärpress


Wcfluff
2010-05-05, 08:28
Körde för mig relativt tunga militärpressar
35kg 5x5.
Och fick på sista repsen ont i nacken/övreryggen.
Var ca 3h sen jag tränade nu och jag har försökt att stretcha men det hjälper inte, har fortfarande ont. :S

anyone?


Har ont där jag har markerat rött

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=cf201093315AM0228


/L

Turbo Rico
2010-05-05, 08:41
Har också börjat få lite känningar i nacken de dagar jag tränar just militärpress. Vet inte om det är just den övningen eller mina shrugs som görs samma pass... vad det beror på har jag ingen aning om men jag känner igen problemet, även om det är ytterst lite smärta/stelhet.

Numse
2010-05-05, 09:04
Jag har haft riktigt stora problem med nacken i 2 veckor nu. Innan dess så ökade jag kraftigt i militärpress, men jag kan inte koppla värken till någon övning då den kom smygandes.

Jag lär ta det lugnt med millisarna efter att ha läst den här tråden..

Kimball
2010-05-05, 11:25
Haft samma problem i snart 2 år nu till och från, inte riktigt fått kläm på vad som orsakar det då jag dragit upp det både under rygg, biceps och ngn tricepsövning i efterhand. Det hela började även för mig med en ostrikt militärpress dock :(

Martin Löwgren
2010-05-05, 12:46
Oftast är det små små muskelbristningar och då oftast i m. splenius. Dessa lägger sig allt som oftast efter några veckor.

Numse
2010-05-05, 13:01
Oftast är det små små muskelbristningar och då oftast i m. splenius. Dessa lägger sig allt som oftast efter några veckor.

Det är där jag haft ont. Haft problemet i två veckor. Tränade först i 1.5 vecka, gick bra att träna med, men jag insåg att det inte gick att träna sig förbi. Ska till en sjukgymnast på fredag och kolla upp det.

Strålar upp i huvudet som fan också.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Splenius_muscle.PNG

Wcfluff
2010-05-05, 13:24
Oftast är det små små muskelbristningar och då oftast i m. splenius. Dessa lägger sig allt som oftast efter några veckor
Hmm, alltså inget farligt.
Då sänker jag vikten och ökar striktheten.
samt hoppas på att det går över.

et är där jag haft ont. Haft problemet i två veckor. Tränade först i 1.5 vecka, gick bra att träna med, men jag insåg att det inte gick att träna sig förbi. Ska till en sjukgymnast på fredag och kolla upp det.

Strålar upp i huvudet som fan också.

Lät inge vidare att det strålar upp i huvudet och gör väldigt ont, hoppas de "hittar" ngt.



/L

Martin Löwgren
2010-05-05, 13:27
Lät inge vidare att det strålar upp i huvudet och gör väldigt ont, hoppas de "hittar" ngt.



/L
Inget farligt utan muskeln är överansträngd och projicerar sin smärta upp mot kraniet - klassiskt problem och väldigt lättbehandlat.

Numse
2010-05-05, 13:53
Är det bara typ massage som gäller som behandling?

ANIKI
2010-05-05, 13:57
Inget farligt utan muskeln är överansträngd och projicerar sin smärta upp mot kraniet - klassiskt problem och väldigt lättbehandlat.

Har själv haft lite känningar i detta område. Är det till största del med massage man behandlar problemet? Om man bara har känningar dvs.

dupper
2010-05-05, 13:59
Är detta möjligt att åstadkomma med shrugs också? Har haft liknande ont runt nacken efter shrugs där jag försökte hålla toppläget i 2-3s.

Numse
2010-05-05, 14:00
Lite fler frågor till Martin när vi ändå är igång:

Vilka övningar skall man passa sig för när man kommer tillbaka från skadan?
Vilka övningar är nästan helt ofarliga att köra?

frogmachine
2010-05-05, 14:31
Fått precis den "skadan" en gång också. När man tar i så in i helvetet gör de så jävla ont. Efter ett par veckor var det över om jag inte minns fel

Numse
2010-05-05, 14:50
Fått precis den "skadan" en gång också. När man tar i så in i helvetet gör de så jävla ont. Efter ett par veckor var det över om jag inte minns fel

Jag tror du pratar om en annan typ av skada, som jag själv hade för en månad sedan drygt. Man kan ta i så att blodkärl brister i nacken (som jag fått förklarat det för mig iaf), och innan det är läkt så får man ett jävla tryck i huvudet varje gång man tar i och ökar blodtrycket.

Scratch89
2010-05-05, 18:25
Vad kostar din sjukgymnast? Funderar på att gå till en själv.

Mr.Sjöborg
2010-05-05, 18:30
För att gå OffT, men ändå hålla mig till militärpress

får alltid ont i ryggen, området vid 10-12 kotan enligt bilden ovan.
Går detta att kring gå? att inte svanka känns ju som en omöjlighet...

Numse
2010-05-05, 18:30
Går hos en i Alingsås som jag känner, vet inte om det kostar något alls :)

Scratch89
2010-05-05, 21:50
Går hos en i Alingsås som jag känner, vet inte om det kostar något alls :)

*popcorn*

Det här får vi ta på MSN.

gotdapump
2010-05-06, 17:06
För att gå OffT, men ändå hålla mig till militärpress

får alltid ont i ryggen, området vid 10-12 kotan enligt bilden ovan.
Går detta att kring gå? att inte svanka känns ju som en omöjlighet...


Testa att spänna in rumpan nästa gång du skall pressa över huvudet annars rekommenderar jag dig att du lägger extra fokus på bålträningen.

Mr.Sjöborg
2010-05-06, 18:18
Testa att spänna in rumpan nästa gång du skall pressa över huvudet annars rekommenderar jag dig att du lägger extra fokus på bålträningen.

ska prövas, squeeze buttox, check!