handdator

Visa fullständig version : Smal, god variant på kladdkaka?


childman
2010-05-04, 20:54
Har ni några att råda, om man nu skulle få för sig att göra en förr eller senare?

Bwall
2010-05-04, 22:07
Är det inte mängden smör och socker som avgör hur god en kladdkaka blir? :D

eriksvensson
2010-05-04, 22:12
Gör en vanlig kladdkaka och ät mindre annars? Har försökt att göra hälsosamma alternativ till bakverk och det smakar aldrig så bra som ursprungsprodukten iallafall.

Erik

dt06mj2
2010-05-04, 22:39
Går ju alltid göra med sötningsmedel, vassleprotein och massa ägg.

Tolkia
2010-05-04, 22:49
Googla "Karolinskas kladdkaka", den är god om man inte gräddar den för länge.

Nils.R
2010-05-04, 23:34
Kladdkaka med kesella blir enligt mig mer chokladkaka än kladdkaka, men goda blir dom iaf.

mikaelj
2010-05-04, 23:40
Smal kladdkaka: http://exp.jansson.be/recipe/70

Nils.R
2010-05-04, 23:46
Här får du ett recept på goda negerbollar med kesella med om du vill ha;
1 dl kesella
4 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 msk kakao
2 krm salt
3 dl havregryn, gärna fiberhavregryn
ca 2 msk mjölk
ev. lite snabbkaffe

TehSaxo
2010-05-04, 23:54
här får du ett recept på goda negerbollar med kesella med om du vill ha;
1 dl kesella
4 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 msk kakao
2 krm salt
3 dl havregryn, gärna fiberhavregryn
ca 2 msk mjölk
ev. Lite snabbkaffe

say what?

NiCrue
2010-05-05, 03:53
Här får du ett recept på goda negerbollar med kesella med om du vill ha;
1 dl kesella
4 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 msk kakao
2 krm salt
3 dl havregryn, gärna fiberhavregryn
ca 2 msk mjölk
ev. lite snabbkaffe

Allvarligt?
Anno 2010 och allt...

Anton Fräs
2010-05-05, 06:45
say what?

Allvarligt?
Anno 2010 och allt...

Sluta med moralpaniken. Han lägger knappast in någon negativ värdering i ordet neger.

On topic; byt ut fett mot kvarg, ös i sötningsmedel kanske cankao kan vara något att ha i? Aldrig använt det själv dock.

Icefire
2010-05-05, 08:16
http://www3.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=14449

Den här ska jag göra den i helgen. Inte för att den är smal, snarare för att den är fruktansvärt god :)

Ristretto
2010-05-05, 08:18
http://www3.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=14449

Den här ska jag göra den i helgen. Inte för att den är smal, snarare för att den är fruktansvärt god :)

Har du provat byta ut sockret mot Hermesetas sötningsströ? Funkar det isf?

Icefire
2010-05-05, 12:16
Har du provat byta ut sockret mot Hermesetas sötningsströ? Funkar det isf?

Har inte provat, i största allmänhet tycker jag sötningsmedel smakar dåligt så det är något jag undviker. Däremot kan man säkerligen minska sockermängden, det brukar man kunna göra i de flesta bakverk med gott resultat!

Nils.R
2010-05-05, 12:17
Jag tycker bakverk som värms upp ofta säckar ihop om man använder enbart sötningsmedel, brukar bli ok om man ersätter hälften av sockret med sötningsmedel istället.

svennebanan
2010-05-05, 12:41
2 1/2 dl socker känns sådär i något som skall vara "smalt".

Tolkia
2010-05-05, 13:29
2 1/2 dl socker känns sådär i något som skall vara "smalt".
Allt är relativt. I förhållande till 2 1/2 dl socker plus 200 g smör och en chokladkaka, så ...

Jag understryker tidigare poster om att det kan vara svårt att få recepten att funka helt utan socker. Också viktigt att använda ett sötningsmedel som tål höga temperaturer; vissa gör inte det, och kan börja smaka beskt efter gräddning. Det kan vara lättare att få kakan att "resa sig" om man separerar äggen och vispar gulorna med sockret och vitorna för sig och rör ned vitorna i resten av smeten sist av allt.

Saltakatten
2010-05-05, 19:30
Passar på att dela med mig av mitt Chokladbolls recept:

Nyttiga Chokladbollar
8-10 st dadlar
1,5 dl havregryn
0,5 dl cashewnötter och mandlar blandat
2 msk kakao
2 msk starkt kaffe
kokos
ev. en skvätt flytande honung (om man tycker om det lite extra sött)

Blötlägg dadlar och nötter i några timmar. Mixa nötterna fint. Lägg i dadlar, mixa till smet. Blanda i resten och rör runt/mixa till en deg. Forma till bollar och rulla i kokos. Låt stå i kylen ett tag.

Kanongoda! Men smakar inte direkt som chokladbollar. Skulle säga att det påminner om det. Hur som helst en klar favorit här hemma!

Nils.R
2010-05-05, 21:53
Det där lät galet gott katten, får bli att testa det i slutet på månaden när man får pengar, stort tack för det tipset.
Ska nog dock rulla dom i kakao istället.

Cha
2010-05-06, 06:41
Jag har hittat ett recept på GI chokladkaka utan mjöl (den blir kladdig om du låter den vara inne 25 minuter istället för 30-35). Fortfarande mycket kalorier men jag brukar ta mindre smör än vad som står i receptet samt att jag skippar valnötterna.
http://www.tasteline.com/Recept/GI-chokladkaka_utan_mjol
Servera med grädde (5% fett). Det blir sjukt gott!

Saltakatten
2010-05-06, 11:23
Det där lät galet gott katten, får bli att testa det i slutet på månaden när man får pengar, stort tack för det tipset.
Ska nog dock rulla dom i kakao istället.

Berätta gärna vad du tyckte sen! Rulla i kakao ska jag också prova.

collieweed
2010-05-09, 00:04
Jävla idioter det heter inte negerboll och jag kan lova att du aldrig skulle våga säga negerboll till en "random" svart kille. Vilket i sin tur betyder att du har en värdering i det ordet.

F.W.Y.H
2010-05-09, 14:34
Jävla idioter det heter inte negerboll och jag kan lova att du aldrig skulle våga säga negerboll till en "random" svart kille. Vilket i sin tur betyder att du har en värdering i det ordet.

Jag säger negerboll, det heter negerboll, det heter chokladboll, cocosboll osv.. negerboll låter bäst i mina öron.

TehSaxo
2010-05-21, 14:03
Sluta med moralpaniken. Han lägger knappast in någon negativ värdering i ordet neger.


Sluta vara så j*vla dryg hela tiden, det var ett skämt inte fan tar jag illa upp ifall han säger n-bollar.

Förresten så är ordet nedvärderande och kränkande, du behöver inte lägga in någon extra "negativ värdering".

Eddie Vedder
2010-05-21, 14:18
Sluta vara så j*vla dryg hela tiden, det var ett skämt inte fan tar jag illa upp ifall han säger n-bollar.

Förresten så är ordet nedvärderande och kränkande, du behöver inte lägga in någon extra "negativ värdering".

Men herregud, lugna ner dig. Det kan vara av värde för dig att veta att dina inlägg rapporteras ganska flitigt och att många medlemmar irriterar sig på din attityd.

Även jag inkluderas i den gruppen. Du gör inga överträdelser men bör vara medveten om att man kan tjäna ihop till varningar genom att ständigt tjafsa och skriva massa strunt. Jag tycker inte du behöver svara på det här inlägget utan bara läsa det och tänka till innan du postar framöver för det börjar bli tröttsamt.

TehSaxo
2010-05-21, 14:34
Men herregud, lugna ner dig. Det kan vara av värde för dig att veta att dina inlägg rapporteras ganska flitigt och att många medlemmar irriterar sig på din attityd.

Även jag inkluderas i den gruppen. Du gör inga överträdelser men bör vara medveten om att man kan tjäna ihop till varningar genom att ständigt tjafsa och skriva massa strunt. Jag tycker inte du behöver svara på det här inlägget utan bara läsa det och tänka till innan du postar framöver för det börjar bli tröttsamt.

Varför ska han alltid hålla på o dryga mot mig? As många är dryga mot mig bara för att jag skapade många trådar när jag precis blev medlem här och drog på mig några onödiga förseelser.

Jag vet att du ingår i den här "gruppen", inte svårt att lägga märke till sånt vilket du säkert redan vet. Jag bryr mig inte ett dugg ifall folk rapporterar mina inlägg när jag inte gör några överträdelser vilket jag är medveten om. Det är ju som att anmäla något som inte är ett brott. =p

Tack, för att du inte drygar i det där inlägget.





Ontopic: Mikael's kladdkaka är i ugnen, återkommer med smak! :D

Eddie Vedder
2010-05-21, 14:38
Varför ska han alltid hålla på o dryga mot mig? As många är dryga mot mig bara för att jag skapade många trådar när jag precis blev medlem här och drog på mig några onödiga förseelser.

Jag vet att du ingår i den här "gruppen", inte svårt att lägga märke till sånt vilket du säkert redan vet. Jag bryr mig inte ett dugg ifall folk rapporterar mina inlägg när jag inte gör några överträdelser vilket jag är medveten om. Det är ju som att anmäla något som inte är ett brott. =p

Tack, för att du inte drygar i det där inlägget.

DU hade som sagt inte behövt svara. Bara sluta tjafsa. Och allmänt taskig attityd i inlägg efter inlägg ger som sagt varningar till slut.

Och återigen påpekar jag att svar är slöseri med tid. Sluta upp med tjafset och trollandet helt enkelt.

TehSaxo
2010-05-21, 14:43
DU hade som sagt inte behövt svara. Bara sluta tjafsa. Och allmänt taskig attityd i inlägg efter inlägg ger som sagt varningar till slut.

Och återigen påpekar jag att svar är slöseri med tid. Sluta upp med tjafset och trollandet helt enkelt.

Ville bara "give my side of the story".