handdator

Visa fullständig version : Hunger efter matintag.


Ostbåge
2010-05-04, 17:46
Är det någon som har en vettig förklaring på varför jag blir hungrig efter att jag ätit? Jag antar att det händer fler än mig..
Det kommer direkt efter att jag ätit, och ibland till och med under tiden jag håller på att tugga i mig det sista på tallriken.
Hungerkänslan är så stark att den kan jämföras med ett dygns fasta, typ.

Det verkar ju som att hjärnan och magen inte är så bra på att kommunicera med varandra..

Rickard
2010-05-04, 17:52
Händer detta alltid när du äter?
Eller bara när du äter vissa saker?

MeekGeek
2010-05-04, 19:00
Andra tecken på magsår också?

mtlca
2010-05-04, 20:02
Jag är också alltid hungrig, och det är som värst på kvällen. Kan svulla hur mycket som helst.

Bendermannen
2010-05-04, 20:05
kan känna likadant. blir bara mer och mer sugen på mat medan jag äter den. den enda signalen jag har som talar om att jag är "mätt" är när det gör ont i magen, så jag har för längesen slutat förlita mig på mättnadskänslor. =/

GainoMax
2010-05-04, 20:06
Ett tips köp en ben o jerrys tryck i dig hela fort sen ska vi se om du är sugen på mat :D

HyunJin
2010-05-04, 20:08
kan känna likadant. blir bara mer och mer sugen på mat medan jag äter den. den enda signalen jag har som talar om att jag är "mätt" är när det gör ont i magen, så jag har för längesen slutat förlita mig på mättnadskänslor. =/

Håller med! Jag blir helt enkelt inte mätt! Jag väger 62 pannor, men kan äta middag efter middagen och lunch efter lunchen... Det enda som stoppar mig från att äta ihjäl mig är vetskapen om att jag täckt mitt dagliga energibehov...

Ristretto
2010-05-04, 20:28
Ett tips köp en ben o jerrys tryck i dig hela fort sen ska vi se om du är sugen på mat :D

Det är väl inget svårt med det? Dom innehåller väl bara 1100 kcal har jag för mig. Inga problem att trycka en sån som mysmat en fredagskväll.

Ostbåge
2010-05-04, 20:41
Händer detta alltid när du äter?
Eller bara när du äter vissa saker?

Nästan alltid. Och det verkar som att ju "riktigare" maten är desto värre blir hungern. Är det skräpmat blir det inte lika illa.

Andra tecken på magsår också?

Tror du att det är magsår det handlar om? Jag trodde att man fick fruktansvärda smärtor då..

Eddie Vedder
2010-05-04, 20:43
Nästan alltid. Och det verkar som att ju "riktigare" maten är desto värre blir hungern. Är det skräpmat blir det inte lika illa.


Är det samma kalorimängd då? Visst är oftast "skräpmat" enklare att överäta men givetvis spelar energimängd in för mättnad också. Äter du väldigt magert? För fettsnål mat har en tendens att för många (inklusive mig) ge en mycket kortvarig mättnad och reglerar aptiten helt bedrövligt dåligt.

Ostbåge
2010-05-04, 20:46
Ett tips köp en ben o jerrys tryck i dig hela fort sen ska vi se om du är sugen på mat :D

Nja, det handlar inte om att jag är sugen på mat. Utan det är en sån där riktig vrålhungerkänsla i magen, som om den vore tom.

mtlca
2010-05-04, 20:50
kan känna likadant. blir bara mer och mer sugen på mat medan jag äter den. den enda signalen jag har som talar om att jag är "mätt" är när det gör ont i magen, så jag har för längesen slutat förlita mig på mättnadskänslor. =/

Känner exakt så som du beskriver. Att deffa är riktigt påfrestande för psyket om man har den känslan hela tiden

kalaskonrad
2010-05-04, 20:54
Senast jag var riktigt skönt mätt var på julafton vid buffén :D Jag kan inte lita på min hungerkänsla jag heller, kan utan problem trycka hela mitt behov under en måltid och antagligen lite därtill. Ganska jobbigt att man antagligen kommer bli tvungen att räkna kalorier resten av sitt liv?*gah!*

Ostbåge
2010-05-04, 21:00
Är det samma kalorimängd då? Visst är oftast "skräpmat" enklare att överäta men givetvis spelar energimängd in för mättnad också. Äter du väldigt magert? För fettsnål mat har en tendens att för många (inklusive mig) ge en mycket kortvarig mättnad och reglerar aptiten helt bedrövligt dåligt.

Hmm, när jag tänker efter så är det egentligen de allra mest kalorisnålaste målen som gör mig mätt på riktigt.
Jag ersätter vissa måltider med twinlabs dietpuler (främst för att jag är lat och inte orkar laga mat jämt, men också för att det inte skulle skada om jag tappade ett par kilon). En portion innehåller 90 kcal, och då är jag mer mätt och mätt längre än om jag äter en s.k. riktig måltid.
Är inte det konstigt?

Saandraa
2010-05-04, 21:02
Jag fick tipset att dricka vatten. Kanske inte fungerar för alla men för mig gjorde det de =)

Ostbåge
2010-05-04, 21:05
Jag fick tipset att dricka vatten. Kanske inte fungerar för alla men för mig gjorde det de =)

Jo, visst kan man dricka vatten när man är hungrig.
Men nu var jag mer ute efter en förklaring på varför jag blir hungrig när jag precis ätit. Jag borde ju inte vara hungrig då liksom.

MeekGeek
2010-05-04, 21:28
Tror du att det är magsår det handlar om? Jag trodde att man fick fruktansvärda smärtor då..

Jag tror ingenting alls, men hungerskänsla, speciellt när sådan inte borde infinna sig, är ett av många uttryck magsår kan ta sig. Smärta ett annat. Googla på det och se om du har fler symptom och fundera på om du kanske borde snacka med din husläkare om det.

Scratch89
2010-05-04, 21:32
Äter du väldigt snabbt? Hur mycket fett har du i maten? Är du stressad när du äter?

Helena E
2010-05-04, 21:44
Jag har inget svar på varför du känner hungern som du gör - men jag hade exakt samma problem förr när jag drack "vanlig" mjölk till maten.
Nu sedan jag gått över till laktosfri mjölk har den känslan helt försvunnit...

schmecker
2010-05-04, 22:14
Jag tror ingenting alls, men hungerskänsla, speciellt när sådan inte borde infinna sig, är ett av många uttryck magsår kan ta sig. Smärta ett annat. Googla på det och se om du har fler symptom och fundera på om du kanske borde snacka med din husläkare om det.

magsår är ju en ganska drastisk slutsats, är väl mer typ dyspepsi/ magsyraproblem man ska fundera på.
problem med sura uppstötningar?
kan ju ev. prova typ pepcid eller liknande se om det har nån effekt

austria
2010-05-05, 07:04
Har också problem med mättnadskänsla. Den kommer liksom 10 min efter jag ätit klart, då är det oftast för sent ;)

Tror att jag skulle kunna äta tills magsäcken spricker innan jag hinner "bli mätt". Jag har helt enkelt fått lära mig att sluta äta efter en "normal" portion. Är jag fortfarande hungrig 10 min. efter så tar jag lite mer mat, men oftast så kommer mättnadskänslan och jag känner mig mätt och nöjd.

MeekGeek
2010-05-05, 07:44
magsår är ju en ganska drastisk slutsats, är väl mer typ dyspepsi/ magsyraproblem man ska fundera på.
problem med sura uppstötningar?
kan ju ev. prova typ pepcid eller liknande se om det har nån effekt

Åter igen, detta är ingen slutsats eller diagnos, utan ett symptom på magsår. Naturligtvis kan det bero på även andra saker, t ex en liten hamster i magen som äter upp all mat för honom, varför det är bra med en diagnos *innan* man påbörjar en eventuell medicinering, då pepcid inte biter speciellt bra på små hamstrar.

Ostbåge
2010-05-05, 09:49
Åter igen, detta är ingen slutsats eller diagnos, utan ett symptom på magsår. Naturligtvis kan det bero på även andra saker, t ex en liten hamster i magen som äter upp all mat för honom, varför det är bra med en diagnos *innan* man påbörjar en eventuell medicinering, då pepcid inte biter speciellt bra på små hamstrar.

En hamster i magen? Vad är det en omskrivning för?

Ostbåge
2010-05-05, 09:58
Jag har googlat lite. Ett symptom jag fann för magsår var "tidig mättnadskänsla när du äter", och det stämmer ju inte alls.

Hunger hunger hunger.. Jag åt frukost för en halvtimme sen, men ändå. Jag blir galen!
I frukosten ingick det iofs mellanmjölk, och Helena nämnde ju att det var mjölken som varit orsaken för henne.
Hmm.

Tunroth
2010-05-05, 10:22
Jag känner samma sak när det gäller mat.


Jag blir mätt när jag har fått i mig vad jag har varit sugen på.
oftast är det något sött, kan tex vara keso+sylt eller liknande.
(eller min drog - mackor)
äter jag tex kvarg 300 gr + funlight , + 1 frukt + 1 macka = jag är nöjd,.
Äter jag 3-4 potatisar,0,5 dl sås, massa grönt + 200-250 gr kött/kyckling/fisk, är jag fortfarande hungrig, avslutar jag med något sött, är jag nöjd sen.

Kan det vara samma sak för er?

rbn
2010-05-05, 10:59
Jag känner samma sak när det gäller mat.

äter jag tex kvarg 300 gr + funlight , + 1 frukt + 1 macka = jag är nöjd,.
Äter jag 3-4 potatisar,0,5 dl sås, massa grönt + 200-250 gr kött/kyckling/fisk, är jag fortfarande hungrig, avslutar jag med något sött, är jag nöjd sen.

Kan det vara samma sak för er?

Jag tror det är väldigt individuellt vart man har sin blodsocker- och insulinhomeostas. Vissa blir nöjda på fett- och proteinmättnad, andra inte.

Jag har många kompisar som är likadana. De kan sätta i sig en hur fet och flottig kebabpizza som helst men är fortfarande tvungna att köpa en glass eller liknande efteråt för att få pricken över i'et så att säga, även om de själva är helt omedvetna om det.

Ostbåge
2010-05-05, 11:04
Jag känner samma sak när det gäller mat.


Jag blir mätt när jag har fått i mig vad jag har varit sugen på.
oftast är det något sött, kan tex vara keso+sylt eller liknande.
(eller min drog - mackor)
äter jag tex kvarg 300 gr + funlight , + 1 frukt + 1 macka = jag är nöjd,.
Äter jag 3-4 potatisar,0,5 dl sås, massa grönt + 200-250 gr kött/kyckling/fisk, är jag fortfarande hungrig, avslutar jag med något sött, är jag nöjd sen.

Kan det vara samma sak för er?

Jag är i princip aldrig sugen på söta saker. Men däremot, ostbågar och chips.. det är en kamp varenda dag att hålla sig borta ifrån.
Kan jag därmed behöva tillsätta mer fett i min kost?

schmecker
2010-05-05, 11:33
Åter igen, detta är ingen slutsats eller diagnos, utan ett symptom på magsår. Naturligtvis kan det bero på även andra saker, t ex en liten hamster i magen som äter upp all mat för honom, varför det är bra med en diagnos *innan* man påbörjar en eventuell medicinering, då pepcid inte biter speciellt bra på små hamstrar.

eh va?
hungersug är symptom på magsår ja men det är ju oerhört mycket mer troligt att det är nåt bra mycket mildare i avsaknad på andra symptom typ vanlig enkel stressmage/funktionell dyspepsi med lite överproduktion magsyra.

googla hungersug/hungersugningar se om du känner igen det som beskrivs där

MeekGeek
2010-05-05, 11:33
En hamster i magen? Vad är det en omskrivning för?

:)

Det är en omskrivning för "vad som helst annat än magsår". Det kan vara dumt att medicinera mot magsår "för att testa", då det dels kan ta rätt lång tid innan man märker resultat (speciellt utan antibiotika, om det nu verkligen handlar om magsår), dels kan magmedicin ha rätt obekväma sidoeffekter på magen.

Det kan ju handla om vad helst annat, även om hamster kanske inte toppar listan. ;)

MeekGeek
2010-05-05, 11:36
eh va?
hungersug är symptom på magsår ja men det är ju oerhört mycket mer troligt att det är nåt bra mycket mildare i avsaknad på andra symptom typ vanlig enkel stressmage/funktionell dyspepsi med lite överproduktion magsyra.

googla hungersug/hungersugningar se om du känner igen det som beskrivs där

Ja, håller med dig fullkomligt. Magsår och relaterade sjukdomar är bara en förklaring.

Tunroth
2010-05-06, 16:21
Jag är i princip aldrig sugen på söta saker. Men däremot, ostbågar och chips.. det är en kamp varenda dag att hålla sig borta ifrån.
Kan jag därmed behöva tillsätta mer fett i min kost?

Jag tror det är väldigt individuellt vart man har sin blodsocker- och insulinhomeostas. Vissa blir nöjda på fett- och proteinmättnad, andra inte.

Jag har många kompisar som är likadana. De kan sätta i sig en hur fet och flottig kebabpizza som helst men är fortfarande tvungna att köpa en glass eller liknande efteråt för att få pricken över i'et så att säga, även om de själva är helt omedvetna om det.

Jag blir mätt när jag har fått i mig vad jag har varit sugen på.

Det kan ju tex vara att man springer runt å är sugen på chips.

Individuellt, vissa är sugna på sött, andra fett, andra bla.bla.bla..... så får man fått isig det man varit sugen på, då är man oftast nöjd.