handdator

Visa fullständig version : Ny i gymmet


Smeroth
2010-05-04, 16:18
Hej!
Anledningen till varför jag gör en ny tråd, är för att jag har Googlat som satan men hittar ingen hjälp på Internet och de jag hittar verkar inte vara gjord för mig.

Jag började gymma för ca en månad sen, och jag har hela tiden gått och undrat över kosten, vad man ska äta, hur mycket, när osv.

Jag är 15 år och mitt mål är att få så mycket former som möjligt, så fort som möjligt.
Jag ska försöka sammanfatta mig:

- Vad ska jag äta för snabbast bästa resultat med min stykreträning.
- När och hur ska jag äta det?
- Hur mycket?
- Finns det någon "gyllene regel" för kosten?
- Vilka kosttillskott ska jag använda?
- Om jag ska använda kosttillskott, vilket och när ska jag ta det?

Ge mig gärna länkar eller egna svar för att hjälpa mig.
Är ni riktigt mumsiga så får ni göra det enkelt för mig och skriv ner klara scheman osv osv, mycket text att läsa som är till stor hjälp.

Har ni frågor, fråga på bara. Jag kommer att bevaka tråden.
//Adde

(ja, jag har flyttat hit tråden från Flashback därför att där raderades den)

Trance
2010-05-04, 16:24
Vad äter du en vanlig dag?

Smeroth
2010-05-04, 16:43
Vad äter du en vanlig dag?
Jag vet inte mått osv, men jag äter typ
40% pasta
25% kött
Resten grönsaker osv.

Ser kasst ut, dricker en proteindrink innan och efter träningen dock.
Är desperat vet att jag äter fel men får ju ingen hjälp om vad jag ska äta liksom

rooz
2010-05-04, 16:48
pröva att räkna vad du får i dig på en dag (KCAL,protein,fett,kolhydrater) Räkna fram hur mkt du behöver äta och addera till det. Att få i sig 200G protein tex på 2500-3000 kcal är väldigt lätt!

Smeroth
2010-05-04, 16:50
pröva att räkna vad du får i dig på en dag (KCAL,protein,fett,kolhydrater) Räkna fram hur mkt du behöver äta och addera till det. Att få i sig 200G protein tex på 2500-3000 kcal är väldigt lätt!
Finns det någon gyllene regel om vad jag ska käka osv?
Vet bara 2-3g * kg kroppsvikt = dagens protein intag

hejhopp79
2010-05-04, 16:55
Alltså, det finns ju hur mycket som helst på forumet. Det finns en sökfunktion längst upp på sidan där du lär hitta långt mer än svaren du kommer få här sammanlagt.

Smeroth
2010-05-04, 16:56
Alltså, det finns ju hur mycket som helst på forumet. Det finns en sökfunktion längst upp på sidan där du lär hitta långt mer än svaren du kommer få här sammanlagt.
Okej jag ska leta ännu mer då ...
Fast det inte vad mer jag kan söka på än
"Kost, träning" och inte hittar nåt.

JohnVoid
2010-05-04, 17:03
Scrolla runt i kost och näringsdelen på forumet? :) I did

mvh
John

herrelol
2010-05-04, 17:11
- Vad ska jag äta för snabbast bästa resultat med min stykreträning.
Mycket mat, framför allt protein (Ägg, kött,sojabönor)

- När och hur ska jag äta det?
Tryck i dig mat under hela dagen, största måltiden efter ett träningspass. Försök att lägga upp så du äter frukost, lunch, mellis, middag, kvällsmat. Rekommenderar att använda kniv och gaffel eller sked (beroende på matens konsistens)

- Hur mycket?
3g protein per KG (väger du 70 så siktar du på 210g protein per dag)
Här finns det en Excelmall som hjälper dig att få reda på vad det är i det du äter ( http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177 )

- Finns det någon "gyllene regel" för kosten?
Mycket mat. Ett tips är att INTE slänga i sig allt du kommer över utan värdera proteinberikad mat, så du t.ex. inte äter dig mätt på chips/godis etc.

- Vilka kosttillskott ska jag använda?
EAA och Kreatin.

- Om jag ska använda kosttillskott, vilket och när ska jag ta det?
Både EAA och Kreatin finns att köpa här på http://www.kolozzeum.com/
När du skall ta det och vad det gör kan du läsa:
EAA: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561
Kreatin: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Smeroth
2010-05-04, 17:17
Mycket mat, framför allt protein (Ägg, kött,sojabönor)

Tryck i dig mat under hela dagen, största måltiden efter ett träningspass. Försök att lägga upp så du äter frukost, lunch, mellis, middag, kvällsmat. Rekommenderar att använda kniv och gaffel eller sked (beroende på matens konsistens)

3g protein per KG (väger du 70 så siktar du på 210g protein per dag)
Här finns det en Excelmall som hjälper dig att få reda på vad det är i det du äter ( http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177 )

Mycket mat. Ett tips är att INTE slänga i sig allt du kommer över utan värdera proteinberikad mat, så du t.ex. inte äter dig mätt på chips/godis etc.

EAA och Kreatin.

Både EAA och Kreatin finns att köpa här på http://www.kolozzeum.com/
När du skall ta det och vad det gör kan du läsa:
EAA: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561
Kreatin: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194
Tack!
Du gav mig exakt vad jag behövde, rep+ för dig!
Ska börja läsa dina länkar direkt.

Min familj hatar att jag går på pulver, men eftersom att du verkar seriös så hoppas jag att dom blir övertygade nu.

Smeroth
2010-05-04, 18:00
Finns det något sätt att ersätta kreatin och EAA men i kost?
Tex. mer gram protein osv.

Och en annan fråga, finns det någon regel för hur mycke kolhydrater man ska stoppa i sig? Eller är det mest för att fylla upp tallriken?

L Johnsson
2010-05-04, 18:05
Och en annan fråga, finns det någon regel för hur mycke kolhydrater man ska stoppa i sig? Eller är det mest för att fylla upp tallriken?

Lika mycket du gör av med eller mer:)

Dackesson
2010-05-04, 18:24
Mycket mat, framför allt protein (Ägg, kött,sojabönor)


Tryck i dig mat under hela dagen, största måltiden efter ett träningspass. Försök att lägga upp så du äter frukost, lunch, mellis, middag, kvällsmat. Rekommenderar att använda kniv och gaffel eller sked (beroende på matens konsistens)

Haha, :D

Dackesson
2010-05-04, 18:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Läs lite här, det är om deff med någonstas där finner du ju iallafall hur mycket kalorier du behöver för att ligga på samma vikt o inte gå ner i vikt.
osv .

Jag måste tex ligga på ungefär 3578kcl för att inte minska i vikt.


Under bulk ( när du ska äta mycket ) så är det ju lätt att få i sig alla sina proteiner osv, om du äter mycket, bra mat, som tex kyckling o ris, tonfisk spaggeti o sånt .

Men vanliga grejer är att typ, sprida ut det litegranna o äta 5-6 gånger om dagen.
Få i sig Antioxidanter och vitaminer o mineraler som behövs.

Kosttillskott, Då är det väll EEA & Kreatin, och sen kanske något prottepulver / gainer, Beroende på din ekonomi.

Jag använder just nu tex :

EEA
Kreatin
Gainer
Proteinpulver
Preworkout (Rage, Blackpowder, Superpump, osv )

skrev bara ner lite random grejer :Virro

herrelol
2010-05-04, 19:32
Kosttillskott, Då är det väll EEA & Kreatin, och sen kanske något prottepulver / gainer, Beroende på din ekonomi.

EAA. Möjligen whey-80 för mellanmål, men ramar man in ett pass med EAA så finns det ingen anledning till att ta vassle vid samma tillfälle.


Är EAA ett bättre val än vassleprotein i samband med träning?
- Ja. EAA har alltid större effekt på proteinsyntesen än vassleprotein. Vassle fungerar enligt precis samma mekanismer, bara med mindre effekt, oavsett tillfälle. Möjligen inte om du är 70-80 år eller äldre, då vassle är synnerligen kraftfullt.

Lawgivah
2010-05-04, 19:43
Min familj hatar att jag går på pulver, men eftersom att du verkar seriös så hoppas jag att dom blir övertygade nu.


EAA är Aminosyror(Protein) i dess muskelbyggande effekt. Säg till dina föräldrar att du inte gillar att dom äter kött, fisk, ägg då dessa också innehåller samma syror.

Kreatin även där är ett naturligt tillskott som finns i kött osv, ca 4g per 1kg kött.

Eddie Vedder
2010-05-04, 20:35
EAA är Aminosyror(Protein) i dess muskelbyggande effekt. Säg till dina föräldrar att du inte gillar att dom äter kött, fisk, ägg då dessa också innehåller samma syror.

Kreatin även där är ett naturligt tillskott som finns i kött osv, ca 4g per 1kg kött.

Att jämföra fria EAA med kött och fisk är totalt felaktigt. Jämförelsen mellan kreatin i ren form och den mängden man kan få i sig genom mat är inte heller jämförbart.

Men just jämförelsen mellan fria EAA och mat kan man inte göra.

Scratch89
2010-05-04, 20:39
Kan du inte bara börja träna och äta lite större portioner av det du blir serverad hemma? Jag hade inte velat att min 15-åriga son sprang omkring med massa skumma pulver han inte vet vad det är.

Trashcan
2010-05-04, 21:26
Word ^

Att man misslyckas med att bygga upp muskler beror väldigt sällan på fel val av kosttillskott. ;) Säg att träning är 60% så är väl den vardagliga maten 30% och de sista 10% är tillskott, det är i alla fall min uppfattning. När träningen och maten fungerar bra (när du ser resultat) kan du börja "optimera" med kosttillskott.

dupper
2010-05-04, 21:36
Kan du inte bara börja träna och äta lite större portioner av det du blir serverad hemma? Jag hade inte velat att min 15-åriga son sprang omkring med massa skumma pulver han inte vet vad det är.

+1.

Lär dig långsamt om vad du stoppar i dig etc, och bygg upp ett intresse för kost och träning. Häng mycket här, för man lär sig vääldigt mycket.

Du behöver knappast bekymra dig med att äta perfekt etc direkt, ät mycket, gärna mycket kött/fågel/fisk så ska du se att det löser sig bra!

Anton Fräs
2010-05-04, 21:44
Kan du inte bara börja träna och äta lite större portioner av det du blir serverad hemma? Jag hade inte velat att min 15-åriga son sprang omkring med massa skumma pulver han inte vet vad det är.

Håller med helt och hållet. Onödigt att räkna gram och E% hit och dit. Ät vanlig mat, gärna i lite större mängd, kanske käka lite mer kött/andra proteinrika källor. That will last you a long time.

Smeroth
2010-05-05, 14:06
Håller med helt och hållet. Onödigt att räkna gram och E% hit och dit. Ät vanlig mat, gärna i lite större mängd, kanske käka lite mer kött/andra proteinrika källor. That will last you a long time.
Tack <3
Jag har nämligen redan ballat ur med att räkna gram eftersom att jag går i skolan och skolmaten är nog inte så näringsrik och svår att räkna protein innehållet i det.
Ska försöka äta mycket protein och fylla ut med kolhydraterna.

Scratch89
2010-05-05, 18:26
Jag skulle satsa en krona på att skolmaten är det näringsrikaste du får i dig på hela dagen. Jag förstår inte varför folk klagar på den.

Chucky
2010-05-05, 18:48
EAA. Möjligen whey-80 för mellanmål, men ramar man in ett pass med EAA så finns det ingen anledning till att ta vassle vid samma tillfälle.


Undrar bara: Vassle? Är detta slang för gainer?

La nämligen en beställning på Gainer och EAA igår då mitt förra gainer var slut, och jag har kört gainer förut efter varje träning då jag inte äter något på flera timmar p.g.a skolan.
Är detta verkligen onödigt då man skall börja köra EAA nu? För kan inte tänka mig att EAA som är 10 gram pulver mättar en lika bra som 90 g gainer.. Och man skall ju helst äta efter träningen..

Ursäkta om det blev krångligt :p hoppas nån förstår..

Smeroth
2010-05-05, 18:55
Undrar bara: Vassle? Är detta slang för gainer?

La nämligen en beställning på Gainer och EAA igår då mitt förra gainer var slut, och jag har kört gainer förut efter varje träning då jag inte äter något på flera timmar p.g.a skolan.
Är detta verkligen onödigt då man skall börja köra EAA nu? För kan inte tänka mig att EAA som är 10 gram pulver mättar en lika bra som 90 g gainer.. Och man skall ju helst äta efter träningen..

Ursäkta om det blev krångligt :p hoppas nån förstår..
Vassleprotein (whey 80?)
Så har jag fått det som iaf.

p-runesson
2010-05-05, 19:15
Jag skulle satsa en krona på att skolmaten är det näringsrikaste du får i dig på hela dagen. Jag förstår inte varför folk klagar på den.

Man är cool inför sina polare när man hatar skolmaten skulle jag gissa på.

Men håller med dig 100%. Maten i skolan är oftast väldigt god och näringsrik, inte sämre än vad som serveras hemma såvida ens föräldrar är gourmetkockar.

Träna rätt och ät maten som serveras, skolan och hemma men ät större portioner bara. Enklaste riktlinjerna för en 15åring som dig!

Lycka till!

Smeroth
2010-05-06, 11:29
Man är cool inför sina polare när man hatar skolmaten skulle jag gissa på.

Men håller med dig 100%. Maten i skolan är oftast väldigt god och näringsrik, inte sämre än vad som serveras hemma såvida ens föräldrar är gourmetkockar.

Träna rätt och ät maten som serveras, skolan och hemma men ät större portioner bara. Enklaste riktlinjerna för en 15åring som dig!

Lycka till!
Tack!
Och anledningen till att jag sa så är för att skolorna förmodligen väljer så billig mat som möjligt, och det säger ju sig självt att maten är av sämre kvalité.
Att jag dessutom bor i en väldigt fattig kommun gör nog inte saken bättre.
Men jag ska följa era råd, tack!

Eddie Vedder
2010-05-06, 14:12
Att jag dessutom bor i en väldigt fattig kommun gör nog inte saken bättre.


Jag kommer från Degerfors. Karlskoga och Degerfors samarbetar över kommungränsen avseende kostfrågor. Det är en prisbelönad enhet. Allt handlar om politiskt inflytande och eldsjälar för hur man får kommunbudgeten att prioritera A eller B. :)

Jag uttalar mig inte om landet i helhet men jag har i alla fall ätit i MÅNGA skolkök runt i Sverige och aldrig någonsin stött på mat som inte är god. Och samma sak med maten inom äldrevården, jag tycker den är undermålig för de äldre men inte ska en ung person vara kräsen och klaga.

WHITEFOLKS
2010-05-06, 14:28
Undrar bara: Vassle? Är detta slang för gainer?

La nämligen en beställning på Gainer och EAA igår då mitt förra gainer var slut, och jag har kört gainer förut efter varje träning då jag inte äter något på flera timmar p.g.a skolan.
Är detta verkligen onödigt då man skall börja köra EAA nu? För kan inte tänka mig att EAA som är 10 gram pulver mättar en lika bra som 90 g gainer.. Och man skall ju helst äta efter träningen..

Ursäkta om det blev krångligt :p hoppas nån förstår..

Gainer eller vassle efter träningen beroende på om du vill ha de extra kalorierna/kolhydraterna från gainern.

Om du äter inom nån timme eller så efter träningen så skulle jag rekommendera vassle eller eaa.

Chucky
2010-05-06, 23:08
Gainer eller vassle efter träningen beroende på om du vill ha de extra kalorierna/kolhydraterna från gainern.

Om du äter inom nån timme eller så efter träningen så skulle jag rekommendera vassle eller eaa.

Visst visst, men vad är skillnaden på vassle och gainer egentligen?

WHITEFOLKS
2010-05-06, 23:09
Gainer är oftast vassle + snabba kolhydrater, oftast i form av maltodextrin.

Så vassle är bara protein.

Eddie Vedder
2010-05-07, 06:33
Visst visst, men vad är skillnaden på vassle och gainer egentligen?

Det ena är en proteinfraktion från mjölk. Det andra är en produkt som innehåller någon sorts proteinpulver och någon sorts kolhydratpulver.

Scratch89
2010-05-07, 18:27
Jag uttalar mig inte om landet i helhet men jag har i alla fall ätit i MÅNGA skolkök runt i Sverige och aldrig någonsin stött på mat som inte är god.

Men du och din smak kan väl diskuteras också. :D

hejhopp79
2010-05-07, 18:33
EAA är Aminosyror(Protein) i dess muskelbyggande effekt. Säg till dina föräldrar att du inte gillar att dom äter kött, fisk, ägg då dessa också innehåller samma syror.

Kreatin även där är ett naturligt tillskott som finns i kött osv, ca 4g per 1kg kött.

EAA i fri form är inte samma sak som protein i "vanlig" mat.