handdator

Visa fullständig version : Bästa vitamintillskottet?


Zakath
2010-05-04, 15:20
Jag har sökt men inte hittat, letar efter någon form av tillskott som innehåller
* de flesta mineraler/vitaminer som är viktiga
* tablettform
* gärna så att det kan intas i 30-70% av RDI
* prisvärt

Stort tack för all hjälp ang. vilka tillskott jag ska kolla på! Tycker det är svårt att hitta fram i djungeln av tillskott själv. :)

HulkH
2010-05-04, 15:51
Jag har sökt men inte hittat, letar efter någon form av tillskott som innehåller
* de flesta mineraler/vitaminer som är viktiga
* tablettform
* gärna så att det kan intas i 30-70% av RDI
* prisvärt

Stort tack för all hjälp ang. vilka tillskott jag ska kolla på! Tycker det är svårt att hitta fram i djungeln av tillskott själv. :)

borde du inte kunna fråga gym,grosissten själv?
eller prata med någon på apoteket eller liknande? :)

Dreas
2010-05-04, 15:56
borde du inte kunna fråga gym,grosissten själv?
eller prata med någon på apoteket eller liknande? :)Tror du de på GG har ett bättre svar? Seriöst?

Jag hade tagit det billigaste som går att få tag på. Vita FX eller vad det heter lär duga.

Äter man inte helt värdelöst så lär vitaminer vara rätt onödigt också :)

hejhopp79
2010-05-04, 16:18
Stor skillnad på biologiskt upptag osv mellan olika former av vitaminer/mineraler. Orkar inte gå in på allt men magnesium/zink etc kelaterat till aminosyror för det första. För det andra, försök välja vitamintillskott med den aktiva formen av många vitaminer.

Ett vitamintillskott för att få typ halva dagsintag är smått onödigt kan jag tycka. Jag tar vitaminer/mineraler mer för att optimera återhämtning och för att inte bli lika sliten. Det finns definitivt ett fönster för optimering utöver att klara sig över gränsen för RDI.

Det du söker är något billigt tillskott du kan köpa apoteket. Testa någon B-complex när du är i farten också, det är väldigt avstressande har jag märkt och hjälper sömnen.

Zakath
2010-05-04, 16:48
borde du inte kunna fråga gym,grosissten själv?
eller prata med någon på apoteket eller liknande? :)

Tycker att informationen på apoteket är alldeles för bristfällig, dessutom är de inte helt up to date med de nyaste rönen, t.ex. det här om att vi behöver mycket större mängder D-vitamin än vad som rekommenderas.

hejhopp79, "Ett vitamintillskott för att få typ halva dagsintag är smått onödigt kan jag tycka. " Varför? Vissa dagar äter jag verkligen bara skräp, och då tänker jag att det skulle vara bra för min kropp att åtminstone få i sig lite vitaminer och mineraler genom en tablett än ingenting. Också för att komplettera de dagar när jag ätit väldigt lite grönsaker. Verkar de resonemangen vettiga?

hejhopp79
2010-05-04, 16:57
Tycker att informationen på apoteket är alldeles för bristfällig, dessutom är de inte helt up to date med de nyaste rönen, t.ex. det här om att vi behöver mycket större mängder D-vitamin än vad som rekommenderas.

hejhopp79, "Ett vitamintillskott för att få typ halva dagsintag är smått onödigt kan jag tycka. " Varför? Vissa dagar äter jag verkligen bara skräp, och då tänker jag att det skulle vara bra för min kropp att åtminstone få i sig lite vitaminer och mineraler genom en tablett än ingenting. Också för att komplettera de dagar när jag ätit väldigt lite grönsaker. Verkar de resonemangen vettiga?

Ah, apoteket har ingen som helst koll på vitamin/mineral-tillskott. Jag började prata om olika vitaminers aktiva former etc och personalen på två ställen var helt lost och bara "ja men....den här innehåller RDI av alla vitaminer". Jag bara "jaha....mm tack".

Ja okej, men då så. Jag tänkte mest att på en typisk semi-nyttig kost får man ofta i sig rätt bra av det mesta, kanske förutom magnesium och zink om man tränar mycket. Kör på säger jag

Bendermannen
2010-05-05, 15:42
undrar också lite om detta. känns som det blir lite väl dyrt med en flaska mivitotal per månad. :(

Doctor Snuggles
2010-05-05, 16:10
undrar också lite om detta. känns som det blir lite väl dyrt med en flaska mivitotal per månad. :(

Nu vet jag inte hur länge vitaminer på flaska håller, men eftersom RDI oftast är ordentligt tilltaget på dessa, så bör den teoretiskt räcka i ganska många månader.

ONT: Det är svårt att hitta prisvärda bra källor, men jag skulle definitivt försöka hitta en som innehåller främst en bred uppsättning vitaminer och fytokemikalier i så naturlig form som möjligt. Det fanns en billig förut jag brukade köpa på en hälsokost, men den verkar ha försvunnit från marknaden.