Visa fullständig version : Varm mat vs. kall
BobaFett
2010-05-03, 20:29
En tanke bara :MrT:
Om man värmer mat så tillför man energi till maten. Innehåller varm mat mer energi då *screwy*
Dum fråga kanske men jag är ingen fysiker hehe*slap*
Eddie Vedder
2010-05-03, 20:33
Mer energi kan bli tillgänglig genom tillagning men skillnaden är ofta liten. Men visst finns undantag, potatis och ägg t.ex.
tänk om du äter 100g is som är -20grader C
Då krävs det 5700kalorier att värma upp det till kroppstemperatur.
enligt "En kalori definierades ursprungligen som den nödvändiga energin för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius"
:)
enligt "En kalori definierades ursprungligen som den nödvändiga energin för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius"
5700 kalorier är det samma som 5,7 kcal i detta fallet antar jag?
OnT:
Äter du mat som är varmare än din kropp kan kroppen behöva kyla ner den, t ex genom att dina hudnära ådror vidgas och genom svettning. Detta kostar energi.
Äter du mat som är kall kyler du ner din kropp centralt. Detta åtgärdar kroppen på ett eller annat vis (för att bibehålla optimal kroppstemperatur) vilket också innebär en kostnad av energi.
Det är dock oftaste rätt marginella energikostnader.
Det där blir väl ändå inte rätt? :confused:
Det där blir väl ändå inte rätt? :confused:
q=m*dH
m=100g
dH_fus (vatten): 79.72 cal/g
100*79.72 = 7972 cal = 7.972 kcal
Då har jag räknat på smältentalpin vilket inte riktigt stämmer för is vid -20 grader c, men siffrorna är i samma storleksordning. Så det stämmer säkerligen.
@Sniggel: Ja, 5700 kalorier = 5.7kcal (kilokalorier).
En annan variant är att använda specifik värmekapacitet:
q=m*cp*dT
där dT då är (36.5-(-20)) eller var kroppstemperaturen nu ligger.
Dock är det möjligt att värmekapaciteten varierar ganska mycket i temperaturintervallet, då är det entalpier man får räkna med. Orkar inte kolla upp. :)
Scratch89
2010-05-03, 20:54
Energin som man tillför när man värmer maten går ju till just uppvärmning. Jag förstår inte frågan.
Mer energi kan bli tillgänglig genom tillagning men skillnaden är ofta liten. Men visst finns undantag, potatis och ägg t.ex.
är det mer kcal i ett kokt ägg än i ett rått? nämligen hört att det är så.
Scratch89
2010-05-03, 20:58
är det mer kcal i ett kokt ägg än i ett rått?
jag = :smash:
Nej.
Nej.
okej tackar för snabbt svar!
BobaFett
2010-05-03, 21:34
Energin som man tillför när man värmer maten går ju till just uppvärmning. Jag förstår inte frågan.
Om du tillför energi till ett glas vatten och värmer upp det till 90 grader t.ex. så innehåller ju vattnet energi i form av värme.
Det beror på hur man ser det. Ett rått ägg innehåller mera kemiskt bunden energi än ett kokt och sedan nerkylt ägg. Samtidigt innehåller ett kokt ägg mera användbar energi för människan än ett rått ägg.
Om du tillför energi till ett glas vatten och värmer upp det till 90 grader t.ex. så innehåller ju vattnet energi i form av värme.
Det är väl egentligen att betrakta som rörelseenergi, och inget vi kan tillgodogöra oss annat än som att vi blir varma i magen.
För att svara på din ursprungsfråga:
Värmeenergi är inget människan direkt kan omvandla till ATP. Samtidigt skapar tillagningen (läs värmningen) av mat ofta mera, för människan, tillgänglig energi. Detta beror framförallt på denatureringsprocesser.
BobaFett
2010-05-03, 22:55
Det är väl egentligen att betrakta som rörelseenergi, och inget vi kan tillgodogöra oss annat än som att vi blir varma i magen.
För att svara på din ursprungsfråga:
Värmeenergi är inget människan direkt kan omvandla till ATP. Samtidigt skapar tillagningen (läs värmningen) av mat ofta mera, för människan, tillgänglig energi. Detta beror framförallt på denatureringsprocesser.
Tack för svaret, var det jag misstänkte :)
Eddie Vedder
2010-05-04, 05:27
Det är skillnad på energin som finns och den som vi kan tillgodogöra oss. Mängden är densamma, biotillgänglighet varierar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.