handdator

Visa fullständig version : Löpning vs gång under deff


Makemefit
2010-05-03, 20:18
Tjenare. har precis börjat min första deff.
Tänkte på det här med träningen kör 3 pass i veckan
ingen kondition eller liknande men ska börja med det nu. vad ska jag köra för att förlora så lite muskelmassa som möjligt? "tjänar" man mer på att gå i ca 60 min än att springa i 30? osv. cykling är det bra under deff? eller vad bör man träna?

Eddie Vedder
2010-05-03, 20:21
Har du inte tränat någon som helst konditionsträning ska du nog inleda med promenader tror jag. Med tiden kan du lägga in delar där du både går och joggar om vartannat. Efter ett tag lär du komma igång bra och då föreslår jag joggning. Cykling är också ett utmärkt alternativ och där kan du nog gå på hårdare redan från början utan samma risk för slitage.

Joe Hardgainer
2010-05-03, 20:25
Opti e ju ingen cardio alls. Ligg hemma som ett kolli då du inte ska träna eller äta alltså :).
Pröva dig fram. Blir du rejält svagare av löpning, så spring inte.
Jag gjorde misstaget att köra HIIT under förra dieten, och tappade som satan i styrka och volym på benen.
Jag går därför med hunden några gånger i veckan, om jag känner för de. Har inte mer tid än så
Personligen tycker jag att du inte behöver köra cardio. Effekten skall komma av kaloriunderskottet i kosten främst. Inte av att du slänger bort en massa tid på cardio med mål att bara göra av med energi.

Makemefit
2010-05-03, 20:28
kanske skulle berätta lite andra saker med för att se om ni ändrar era tips ;)
Jag är 18 år jag har ju hyfsad kondition även fast jag aldrig konditions tränar.. (MYSKO)?
är ju med på idrotten i skolan 1 gång i veckan så där e det ju oftast fotboll. jag är 190 lång å väger 73 kg så jag är ju "smal" bara det att jag vill gå ner i ca 3-7 kg fett.

Joe Hardgainer
2010-05-03, 20:34
kanske skulle berätta lite andra saker med för att se om ni ändrar era tips ;)
Jag är 18 år jag har ju hyfsad kondition även fast jag aldrig konditions tränar.. (MYSKO)?
är ju med på idrotten i skolan 1 gång i veckan så där e det ju oftast fotboll. jag är 190 lång å väger 73 kg så jag är ju "smal" bara det att jag vill gå ner i ca 3-7 kg fett.

Att deffa är ju rena idiotin i ditt fall. 190 och 73 kg??? Riktigt tanig måste du va. Satsa istället på en ordentlig uppbyggnad. Tvivlar starkt att det är 7 kg max vi pratar om. Du skulle ju klassas som smått anorektisk då......

Bygg!!!

Makemefit
2010-05-03, 22:24
Jo jag e rätt tanig men spelar det någon roll ifall jag bulkar/bygger innan eller efter jag fått bort mitt fett? det ska ju bort i vilket fall som helst ;) menar har ju "6pack" när man spänner sig. så ska ju bara få bort några kg till om man säger så ;)



dock hittade jag precis en bmi kalkylator. och ifall jag väger under 68kg så är jag underviktig :S mycket mysko då jag ökat i muskel storlek / styrka jätte mycket senaste halvåret. dock inte gått upp i så jätte mycket i vikt.

Fredrik_S
2010-05-03, 22:49
det är väldigt vanligt att smala mäniskor med väldigt lite muskelmassa fortfaranade har kvar det irriterande fettet.. och väljer att försöka deffa sig supermagra.... Funkar sällan...
smartast är att satsa hårt på stryketräningen och strunta i det fett du anser dig vilja bli av med

hejhopp79
2010-05-03, 22:50
Om du styrketränar och lägger på dig vikt ser du förmodligen bättre ut i kroppen jämfört med du går ner under 70 kg på 190 cm.

Makemefit
2010-05-05, 12:38
vägde 76 i morses va tvungen att extra kolla ;) så vill tappa 2-3 kilo bara ;)..

men "frågan" som ställdes i första ämnet, för att tappa så lite muskler som möjligt ska man asså gå istället för att jogga?

Apos78
2010-05-05, 15:20
Som svar på frågan. Jag tycker du ska variera mellan de båda men inte i syfte att gå ned i vikt.

Att först gå ned i vikt för att sedan bulka upp dig låter småtokigt. Varför inte hoppa över det totalt onödiga steget med att tappa vikt om du ändå ska äta upp dig direkt efteråt? Tanken med en bulk är att skapa goda förutsättningar för ökad muskelmassa. Därefter kommer deffen. Att inte skaffa sig denna ökade muskelmassa och gå direkt på viktnedgång kommer i ditt fall endast att leda till en ännu smalare kropp med ännu mindre muskelmassa.

Nergirf
2010-05-05, 16:36
om du styrketränar och lägger på dig vikt ser du förmodligen bättre ut i kroppen jämfört med du går ner under 70 kg på 190 cm.

+1

Ammu
2010-05-07, 07:58
Att först gå ned i vikt för att sedan bulka upp dig låter småtokigt. Varför inte hoppa över det totalt onödiga steget med att tappa vikt om du ändå ska äta upp dig direkt efteråt? Tanken med en bulk är att skapa goda förutsättningar för ökad muskelmassa. Därefter kommer deffen. Att inte skaffa sig denna ökade muskelmassa och gå direkt på viktnedgång kommer i ditt fall endast att leda till en ännu smalare kropp med ännu mindre muskelmassa.

håller med. dessutom är du i en riktigt bra ålder för att bygga

Makemefit
2010-05-09, 17:00
Okej :) tror dock att jag inte "uttryckt" mig på rätt sätt ;) med den "deff" som jag menar menar jag att jag inte äter godis mcdonalds ljust bröd osv. ass skippar allt "onyttigt" men endå äter mig mätt på "nyttig" mat.

limenka
2010-05-11, 21:57
Variera som tidigare nämnt.

Vill du att revbenen ska synas? Om inte, bygg.