handdator

Visa fullständig version : Platt mage - vad gäller egentligen?


MilkmaN
2010-05-03, 19:28
Hur fungerar det egentligen, det här med platt mage? Det är självklart att magen blir plattare vid lägre fettprocent - och med plattare menar jag att den inte "hänger ut" på något vis, inte nödvändigtvis mindre - men finns det något sätt att träna för att den skall hålla sig inne.

Såg häromdagen en artikel om "plattare mage på 8 minuter" med diverse variationer av plankan. Är det bara snack?

CVN
2010-05-03, 19:50
Vid träning av magmusklerna så ökar de i muskelmassa, delvis blir större. Genetiken avgör hur dina magrutor fäster men det man kan argumentera om är ifall stretchning efter träning av magmuskler kan få dem att breda ut sig över större yta i jämförelse med att det blir mindre och ihop tryckta. Notera att detta var en förenklad version...

Scratch89
2010-05-03, 21:01
Det handlar inte lika mycket om ökad muskelmassa som om ökad muskeltonus. En genomtränad muskulatur leder till bättre tonus, som i sin tur leder till bättre hållning.

cero
2010-05-03, 21:08
men det man kan argumentera om är ifall stretchning efter träning av magmuskler kan få dem att breda ut sig över större yta i jämförelse med att det blir mindre och ihop tryckta. Notera att detta var en förenklad version...

Kan man? Tycker det låter som skitsnack. Hur kan musklerna breda ut sig över en större yta när man stretchar?

dupper
2010-05-03, 21:12
Om du trycker i dig mat och går upp i vikt samtidigt som du utför övningar enligt den artikeln så lär du inte få plattare mage.

eiri
2010-05-03, 21:21
Finns övningar som strechar ut musklerna (hanging leg raises, lay down crunches) som har funkat väldigt bra för mig iaf, räckte då inte med vanliga sit-ups bara. Har tom hört att man kan bli någon cm längre av att träna magen så men inget ja har märkt av iaf..

mihmut
2010-05-03, 21:26
googla "stomach vacuum"

cero
2010-05-03, 22:00
Finns övningar som strechar ut musklerna (hanging leg raises, lay down crunches) som har funkat väldigt bra för mig iaf, räckte då inte med vanliga sit-ups bara. Har tom hört att man kan bli någon cm längre av att träna magen så men inget ja har märkt av iaf..

Detta var något nytt! :D

hejhopp79
2010-05-03, 22:04
Kolla upp core-träning för att stärka bålen och de djupare magmusklerna.

Vanish
2010-05-03, 22:14
Uppsväldhet kan också finnas där, tex för mig av "för mycket" kolhydrater.

CVN
2010-05-03, 22:14
Kan man? Tycker det låter som skitsnack. Hur kan musklerna breda ut sig över en större yta när man stretchar?

Det handlar om muskelfästena, men notera att jag skrev "kan argumenteras" delvis ingenting som jag har uppfattat som helt fastställt.

Som referens till "eiri's" inlägg så kan du ju kolla in när Milos Sarcev tränar och förklarar:

ScZrYyu4sQY&playnext_from=TL&videos=mWkwyTc1Rgg

MilkmaN
2010-05-04, 07:10
Ingen vet med andra ord säkert? Det mest konkreta skulle vara stretchandet då...

Vilket värde har övningar som plankan?

chopstick
2010-05-04, 09:22
Bättre hållning, lägre fettprocent och träning av M. Transversus Abdominis?

CVN
2010-05-04, 12:44
Ingen vet med andra ord säkert? Det mest konkreta skulle vara stretchandet då...

Vilket värde har övningar som plankan?

Av det jag har stött på så hävdar många olika människor olika saker, så nej enligt mig är ingenting direkt säkert.

Bättre hållning, lägre fettprocent och träning av M. Transversus Abdominis?

Förklara gärna hur övningen "plankan" skulle bidra till lägre fettprocent :smash:

tsp
2010-05-04, 12:49
Även om man är smal kan magen "puta ut" pga att muskulaturen som håller inälvorna på plats är svag

fiskebulle
2010-05-04, 13:21
Även om man är smal kan magen "puta ut" pga att muskulaturen som håller inälvorna på plats är svag

Och hur förhindrar man det?

Fliptones
2010-05-04, 13:25
Och hur förhindrar man det?

Spontant känner jag att stärkning av magmuskulaturen är vad som behövs.
Förslagsvis statisk träning. Plankan och sånt. :)

prOtotype
2010-05-04, 13:27
Förklara gärna hur övningen "plankan" skulle bidra till lägre fettprocent :smash:

:smash: Kan du vara själv. Han svarar på TS fråga.


Som många andra säger så hjälper magträning, bålstabilitetsträning (tex plankan!), mindre fett, bättre hållning och att man undviker att bli uppsvälld.

Det är svårt att svara på frågan, då man inte vet vad det är som saknas för den enskilda personen.

Sen kan man ju faktiskt lära sig att hålla magen på plats, den behöver inte vara helt "utsläppt" hela tiden.

luderlasse
2010-05-04, 17:34
Jag löste problemet genom att regelbundet träna rectus abdominis. tänk på att böja i bålen och inte i höften, det felet gjorde jag i flera ÅR!

Hade varit kul att veta om det fanns någon vetenskap bakom milos sarcevs prat :S

Exact
2010-05-04, 18:31
är övningar som knäböj och marklyft tillräckligt för att träna den inre magmuskulaturen?

Dakke
2010-05-04, 18:34
Är det bra att göra plankan varje dag då? För antar att en gång/vecka inte gör så mycket...

juulia_
2010-05-04, 18:46
Som alla andra har sagt; träna den inre magmuskulaturen, transversus.. Maghjul tränar samtliga magmuskler, plankan också..

cero
2010-05-05, 21:38
Är det bra att göra plankan varje dag då? För antar att en gång/vecka inte gör så mycket...

Kombinera plankan med några andra bra övningar och kör ett par set på varje övning och gör detta 2-3 gånger i veckan så kommer du säkert få resultat. Att köra varje dag känns lite onödigt tycker jag.

JoeyP
2010-05-05, 21:53
Dra in magen hela dagarna så blir det en vana. Jag kan verkligen dra in min mage ordentligt, och jag har bra magmuskelatur.

Frank Zane körde väl nån övning typ dra in magen så hårt länge du kan ca 3x20sek.

Jag har testat och magen blir verkligen indragen även vid avslappnat tillstånd. Men att tänka på att dra in magen är nog det bästa.

Grotesk
2010-05-05, 22:05
Dra in magen hela dagarna så blir det en vana.

Jag tror fan jag gör det rent instinktivt. Tänkte på det för några veckor sedan att det känns som om jag hela tiden "drar in magen lite" trots att jag är avslappnad. Jag har inga magrutor, än, men har i nästan hela mitt liv varit tjock - särskilt som ung. Visst kan det ge en illusion också uta vatt magen är "plattare" än vad den egentligen är.

Dakke
2010-05-06, 14:43
Dra in magen hela dagarna så blir det en vana.

shiiiet, det funka ju. :smash:

bizniz
2010-05-06, 15:29
Dra in magen hela dagarna så blir det en vana. Jag kan verkligen dra in min mage ordentligt, och jag har bra magmuskelatur.

Frank Zane körde väl nån övning typ dra in magen så hårt länge du kan ca 3x20sek.

Jag har testat och magen blir verkligen indragen även vid avslappnat tillstånd. Men att tänka på att dra in magen är nog det bästa.

Avatar anyone? :Virro