Visa fullständig version : Kolhydratsfattig kost
Hur långt kan man gå vad gäller lågt antal kolhydrater?
Som jag förstått det kan kroppen vid nollkonsumtion slå om till ketos och på det viset förse hjärnan med vad den behöver.
En god vän på diet, mkt kolhydratfattig sådan, har senaste veckan haft en del ont i huvudet - är det en vanlig effekt av lågt intag?
Ja hjärnan använder kolhydrater som bränsle och man kan därför få ont i huvudet, men som du skrev så är inte kolhydrater essentiellt så man kan alltså klara sig helt utan.
Fick precis som er, huvudvärk eller tryck i skallen dagarna efter ibörjan på dieten. Pratade med en läkare och han sa det att, går det inte över efter 1-2 veckor. Så ska man uppsöka läkare.
För de flesta är det nog en övergångsperiod innan man slutar besväras av en lägre mängd kolhydrater (om man nu vill sänka sitt intag av nån anledning). Jag vet första gången jag testade att dra ner på kolhydraterna till cirka 150-200g om dagen. Det var en rejäl plåga. Nu för tiden räknas 200g som ett normalt intag för mig och det ska till rätt låga intag för att jag ska känna mig "udda" eller känna sug för något sött eller kolhydratsrikt.
Scratch89
2010-05-03, 20:58
Man får tänka på att samtidigt inte sänka fettintaget. Jag tror nog att om man ska börja med en lågkolhydratsdiet, så får man ha en övergångsperiod där man äter i energibalans, och således höjer fettet för att kompensera. Om man tidigare åt 400 gram kolhydrat och går ner till, säg, 50, så blir det runt 130 gram fett extra per dag. Hur många som får ont i huvudet och mår dåligt gör detta?
hejhopp79
2010-05-03, 22:15
Som Scratch89 säger är det ju väldigt viktigt att höja fettintaget samtidigt som man sänker kolhydraterna.
Ont i huvudet är för övrigt något jag läst som en del får när de går över till LCHF.
Jag vet inte exakt hur mycket kolhydrater hon äter, men det är inte en nystartad diet, det har varit ett långtidsprojekt sedan i januari med långsam nedgång hela tiden och stegvis nedtrappning av kolhydrater.
Men då vet jag iaf att det är en trolig bieffekt just av det låga kolhydratsintaget.
Tom Warrior
2010-05-04, 11:41
Jag vet inte exakt hur mycket kolhydrater hon äter, men det är inte en nystartad diet, det har varit ett långtidsprojekt sedan i januari med långsam nedgång hela tiden och stegvis nedtrappning av kolhydrater.
Men då vet jag iaf att det är en trolig bieffekt just av det låga kolhydratsintaget.
Som tidigare frågats, hur är fettintaget? Ifall hon ersätter kolhydraterna med fett är det rimligtvis inte en bieffekt av det låga kolhydratsintaget, utan nå't annat. Om hon däremot har dragit ner på kolhydraterna utan att ha ökat fettintaget/äta tillräckligt med fett är det ju ganska självklart hälsoproblem uppstår.
Har haft en ihållande och ganska kraftig huvudvärk vid vänster tinning i ett par månader nu. Den enda träning som jag utför är 2,5 mil löpning per vecka och ligger mellan 80-110g kolhydrater per dag.
Kan den typen av huvudvärk vara en biverkning från den energi % kolhydrater tro?
Anton Fräs
2010-05-04, 21:18
Jag skulle kolla upp huvudvärken Rumsren.. Känns inte alltför bra med en så specifik huvudvärk sålänge. Jag hade gått till läkare iaf.
Som tidigare frågats, hur är fettintaget? Ifall hon ersätter kolhydraterna med fett är det rimligtvis inte en bieffekt av det låga kolhydratsintaget, utan nå't annat. Om hon däremot har dragit ner på kolhydraterna utan att ha ökat fettintaget/äta tillräckligt med fett är det ju ganska självklart hälsoproblem uppstår.
Anpassningen till ketoner borde väl inte påverkas, eller har jag missat något?
Scratch89
2010-05-04, 21:25
Ketonbildning är rätt så svårt att uppnå, faktiskt. Det är vid låga energiintag det sker. Man kan äta 10 gram kolhydrat om dagen, men ändå inte uppnå det om man äter mycket protein eller fett beroende av (medel)korta fettsyror, t.ex.
eriksvensson
2010-05-04, 22:15
Ketonbildning är rätt så svårt att uppnå, faktiskt. Det är vid låga energiintag det sker. Man kan äta 10 gram kolhydrat om dagen, men ändå inte uppnå det om man äter mycket protein eller fett beroende av (medel)korta fettsyror, t.ex.
Vet inte hur tillförlitliga ketostix från apoteket är men jag har kommit upp till maxvärdet på dessa flertalet gånger, vid lite och stora energiintag av mat (dock alltid mindre än 20 gr kolhydrater/dag..)
Erik
Jag skulle kolla upp huvudvärken Rumsren.. Känns inte alltför bra med en så specifik huvudvärk sålänge. Jag hade gått till läkare iaf.
Har vart inne på att ta mig till närmaste VC för en undersökning, men så har av någon anledning (lathet) inte blivit av.
Har mina spekulationer att det beror på stress och överansträngning, då jag ständigt är uppe i varv och har "fullt upp". Men tycker att det är lite konstigt att det endast är på den vänstra sidan...
Anpassningen blir som "bäst" vid svält, men då tappar man muskler också.
Poängen är att energiunderskott alltid är rätt tråkigt, och att dessutom skära av kolhydrater samtidigt ger två potentiella källor till problem samtidigt.
Anpassningen blir som "bäst" vid svält, men då tappar man muskler också.
Poängen är att energiunderskott alltid är rätt tråkigt, och att dessutom skära av kolhydrater samtidigt ger två potentiella källor till problem samtidigt.Hmm, nu börjar jag fundera. Ligger själv på diet och det blir 230-240g protein, 60-70g kolhydrat och 50-60g fett på träningsdagar. Kör jag kondition så blir det över 100g kolhydrat. Fast då är det inte direkt någon lågkolhydratdiet heller kanske... Men vad kan tänkas negativt med ett sådant intag?
Kanske skulle ha citerat Scratch istället Man får tänka på att samtidigt inte sänka fettintaget Varför så? Är det för att det är lättare för kroppen att använda fett och kolhydrat som energi?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.