handdator

Visa fullständig version : Bra fett?


oglecki
2010-05-03, 16:32
EN Liten fråga bara ja har börjat köra deff försrta riktiga dagen idag
har fått fram min tabell hur mycket ja skall få i mig det ser ut så här..

ålder 25
vikt 76.6
längd 170cm


2203,39 kcal om dagen

PROTEIN


943 kcal protein om dagen ja kör med 3 % kg
230 gram Protein om dagen



FETT


712 kcal fett om dagen
76,6g fett om dagen


KOLHYDRAT

548 Kcal kolhydrat om dagen
133g kolhydrat om dagen


ja kör med exel program så har skrivit in allt ja ätit idag fick fram detta resultat

fett 127 % av målet (målet skall vara 100% på varje stapel)
kolhydrat 101% av målet
protein 105% av målet

och till min fråga gör det nått om fettet ligger lite över om det är bra fett?
som från advocado och linfrön?

för det känns svårt att pussla ihop så man ligger 100% på alla 3

tacksam för hjälp

Eddie Vedder
2010-05-03, 16:33
http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Linfrön är ingen bra fettkälla

Sniggel
2010-05-03, 16:59
Det snackas en del om det är dåligt att äta mycket fett eller ej. Det är även mycket diskussioner om vad som är bra fett och vad som är dåligt.
Oavsett så under ett kaloriunderskott spelar det mindre roll om du har "mycket" fett eftersom en kalorirestriktion i sig motverkar eventuella faktorer som kan tänkas vara dåligt för hälsan.
Jag ser ingen anledning till att oroa sig för att man får i sig "för mycket" fett eller "för mycket" kolhydrater oavsett om man deffar eller bara kollar upp sin vardagskost.
Enda gången man kanske ska fundera på om man får i sig för mycket fett är väl om man är överviktig. Men då kan det lika gärna röra sig om andra kalorikällor.

Det viktiga är att man får i sig den näringen som behövs och det gör man genom att välja näringstäta livsmedel.
När det gäller nyttiga fettkällor så är nog de flesta rätt överens om att följande källor är bra att ha med:
Fett från fisk
Fett från ägg
Fett från mjölkprodukter
Fett från vissa nötter (t ex valnöt, mandlar eller makadamia)
Har du med lite av varje från "bra" fettkällor eller i varje fall försöker äta fisk regelbundet eller tar fiskolja - spelar det nog ingen större roll var resten av fettet kommer ifrån och ifall det skulle bli mycket av det. Så länge du inte gör något extremt och får i dig en massa transfetter eller dylikt.

Enkelt förklarat: Sätt ett kalorimål, välj ett proteinintag, uppfyll fettbehovet (få i dig de essentiella fetterna) och var sedan flexibel med var resten av kalorierna kommer ifrån (stort fokus på kolhydrater eller fett eller en medelväg?)

Buck
2010-05-03, 17:01
fett 127 % av målet (målet skall vara 100% på varje stapel)
kolhydrat 101% av målet
protein 105% av målet

Har du satt målen själv eller kör du på något filen hade inställt från början?


Om det är den "vanliga" excel-filen folk brukar använda här (dvs du ställer in hur många % av dagens kcal som ska bestå av vad) så verkar något ha gått galet med beräkningarna eller med din egna inmatade data..

oglecki
2010-05-03, 17:18
http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Linfrön är ingen bra fettkälla

men tycker du man skall skippa linfrön helt? eller ligga på lagom mängd, ja brukar slänga in det i gröten.
Sägs så olika om det vissa säger det är bra vissa inte vad skall man välja..

1684_
2010-05-03, 17:19
Avokado?

oglecki
2010-05-03, 17:20
Har du satt målen själv eller kör du på något filen hade inställt från början?


Om det är den "vanliga" excel-filen folk brukar använda här (dvs du ställer in hur många % av dagens kcal som ska bestå av vad) så verkar något ha gått galet med beräkningarna eller med din egna inmatade data..

ja kör med exel programet som ja hitta här eller om det var på body, den som räknar ut
allt av sig själv, du skriver in råvaror du äter å du får fram diagram på hur mycket du har ätit av ditt målvärde av följande proten, fett och kolhydrat. ja mata in följande värden som ja skall hålla mig inom,

protein 43% = 233g
kolhydrat 26% = 141g
fett 31% = 77g

jag fick fram dem här värdena genom det standarn mallen 66,5 + (13,75 x kg) + (5,003 x cm) - (6,775 x ålder

men ja kör med 3g per kg istället för 2g, å fyller upp med resten då.
har ja rätt eller e ja helt ute å cyklar:)


ja har satt målen från tabellen minus 500kalorier per dag av mitt dagliga behov

oglecki
2010-05-03, 17:21
Avokado?

menar avocado:) dålig stavning..

oglecki
2010-05-03, 17:29
Det snackas en del om det är dåligt att äta mycket fett eller ej. Det är även mycket diskussioner om vad som är bra fett och vad som är dåligt.
Oavsett så under ett kaloriunderskott spelar det mindre roll om du har "mycket" fett eftersom en kalorirestriktion i sig motverkar eventuella faktorer som kan tänkas vara dåligt för hälsan.
Jag ser ingen anledning till att oroa sig för att man får i sig "för mycket" fett eller "för mycket" kolhydrater oavsett om man deffar eller bara kollar upp sin vardagskost.
Enda gången man kanske ska fundera på om man får i sig för mycket fett är väl om man är överviktig. Men då kan det lika gärna röra sig om andra kalorikällor.

Det viktiga är att man får i sig den näringen som behövs och det gör man genom att välja näringstäta livsmedel.
När det gäller nyttiga fettkällor så är nog de flesta rätt överens om att följande källor är bra att ha med:
Fett från fisk
Fett från ägg
Fett från mjölkprodukter
Fett från vissa nötter (t ex valnöt, mandlar eller makadamia)
Har du med lite av varje från "bra" fettkällor eller i varje fall försöker äta fisk regelbundet eller tar fiskolja - spelar det nog ingen större roll var resten av fettet kommer ifrån och ifall det skulle bli mycket av det. Så länge du inte gör något extremt och får i dig en massa transfetter eller dylikt.

Enkelt förklarat: Sätt ett kalorimål, välj ett proteinintag, uppfyll fettbehovet (få i dig de essentiella fetterna) och var sedan flexibel med var resten av kalorierna kommer ifrån (stort fokus på kolhydrater eller fett eller en medelväg?)

ja kör bara fett från mjölk, avocado, ägg kyckling fisk, nötter köttfärs käkar omega 3 varje dag, så skulle ja hamna lite över mitt dagliga behov av dem här fetterna borde det väl inte hända så mycket negativt på min deff?
eller?:s

och uppfyller mit dagliga protein intag och kolhydrat borde det väl funka?..
eller är det omtimala att ligga jämt på alla 3 (protein, kolhydrat och fett) av det målet man fått fram.

Bwall
2010-05-03, 17:29
När det gäller nyttiga fettkällor så är nog de flesta rätt överens om att följande källor är bra att ha med:

Fett från mjölkprodukter


Har inte mjölkprodukter en relativt hög andel mättat fett? Och räknas inte det som dåligt?

Blir gärna rättad då jag älskar att äta mjölkprodukter :D

oglecki
2010-05-03, 17:31
Har inte mjölkprodukter en relativt hög andel mättat fett? Och räknas inte det som dåligt?

Blir gärna rättad då jag älskar att äta mjölkprodukter :D

jag vet inte:s men ja försöker köra med lättmjölk den har väl 0,5% så det borde väl inte göra så stor skillnad:S men ja kanske också har fel;)
Men nu under deff drar ja ner på mjölken blir svårt hålla nere kalorierna tycker ja, älskar ju mjölk:D

Sniggel
2010-05-03, 19:27
Har inte mjölkprodukter en relativt hög andel mättat fett? Och räknas inte det som dåligt?

Blir gärna rättad då jag älskar att äta mjölkprodukter :D

Jo, jag har för mig att mjölkprodukter brukar ligga rätt högt på andelen mättat fett (60-70% ?). Sen är ju frågan om mättat fett per automatik är dåligt.
Det har ju visat sig att just mjölkfett kan ha positiva egenskaper, speciellt under diet.
CLA (som egentligen är en transfettsyra) ingår ju i mjölkfett och säljs även som kosttillskott.

edit: Oglecki, oavsett så ser ditt upplägg fullt ok ut tycker jag.

Eddie Vedder
2010-05-03, 19:41
Blir gärna rättad då jag älskar att äta mjölkprodukter :D

Läs länken.

så skulle ja hamna lite över mitt dagliga behov av dem här fetterna borde det väl inte hända så mycket negativt på min deff?
eller?

Det är inte ditt "behov" utan bara en teoretisk siffra som du både kan överstiga och understiga utan att det är "fel".

oglecki
2010-05-03, 20:43
Läs länken.



Det är inte ditt "behov" utan bara en teoretisk siffra som du både kan överstiga och understiga utan att det är "fel".

tack för hjälpen klart det blir svårt att hålla behovet till punkt å pricka, men
bra veta ett ungefär tack för hjälpen..

Eddie Vedder
2010-05-04, 05:14
tack för hjälpen klart det blir svårt att hålla behovet till punkt å pricka, men
bra veta ett ungefär tack för hjälpen..

Men det ÄR ju inte ditt behov som sagt. Bara en siffra du valt. Jag vet inte själv vad du baserat den på men något konkret behov är det inte.

Bwall
2010-05-04, 11:23
Läs länken.

Jag har faktiskt läst det där för någon månad sen, trodde jag hade bättre koll på vad som står där, my bad! Mycket bra blogg för övrigt :)

Eddie Vedder
2010-05-04, 15:13
Mycket bra blogg för övrigt :)

Tack.:)