handdator

Visa fullständig version : Tillskott tips


zneppo
2010-05-03, 15:21
Tjena, ja har nyss börjat med 5x5 Stronglift. Mitt mål är att få bort fett och bygga muskler, vilket KOSTTILSSKOT har ni att rekommendera? Körde förr kondition (12 reps) men ser inte mycket till resultat så ja tänkte sadla om lite och pröva nytt. Körde en stund med gainomax men wtf? Dyrt osv. Drar helst i pulverform. Så, tacksam för svar :)

(Resten av kosten har jag under kontroll men ja vill gärna ta något extra)

Sgart
2010-05-03, 15:31
Kost"tillskott" används för att tillföra din kost något som du brister på. Dvs istället för att fråga dig själv vad du behöver extra av, fråga dig vad du saknar.

Bara för att ändra tänket lite.

Men om man ska göra en lista på vanliga användbara tillskott kommer väl

Vassleisolat, (whey100)
Kreatinmonohydrat
EAA/BCAA (essentiella aminosyror)
Vitamin
Omega 3
Gainer (vassle+maltodextrin blandat)

Behöver man alla dessa, nej. Men vissa av dom kan vara lämpliga att ha hemma beroende på hur lätt man har för att få i sig olika saker genom föda.

Hur länge har du kört undertiden du upplever att du inte får resultat?

zneppo
2010-05-03, 15:45
Tack, där kom det med en hel del :). Jag har kört på i ett år, men mest för att hållas i form. Tränar 2 ggr i veckan men tänker nu höja till 3 och börja köra tyngre, blev intresserat av att bygga lite mer och behövde lite ny motivation. Letar bara efter något att ta som återhämtning efter träningen.

Sgart
2010-05-03, 15:49
Tack, där kom det med en hel del :). Jag har kört på i ett år, men mest för att hållas i form. Tränar 2 ggr i veckan men tänker nu höja till 3 och börja köra tyngre, blev intresserat av att bygga lite mer och behövde lite ny motivation. Letar bara efter något att ta som återhämtning efter träningen.

Ok ska du bara ha återhämtning (du har ju kört gainomax innan)

Gör det enkelt för dig själv, köp gainer.

Eller så använder du bara vassle. Där går meningarna isär lite mellan folk vad dom föredrar.

Själv använder jag aminosyror endast borta på gymmet. Men jag äter hemma sen direkt efter.

zneppo
2010-05-03, 15:58
Ok ska du bara ha återhämtning (du har ju kört gainomax innan)

Gör det enkelt för dig själv, köp gainer.

Eller så använder du bara vassle. Där går meningarna isär lite mellan folk vad dom föredrar.

Själv använder jag aminosyror endast borta på gymmet. Men jag äter hemma sen direkt efter.


Tackar jag kan testa köra på det, finns det olika typer av gainer lr har alla ungefär samma innehåll?

Sgart
2010-05-03, 16:27
Tackar jag kan testa köra på det, finns det olika typer av gainer lr har alla ungefär samma innehåll?

Det som skiljer är mer eller mindre smaker och hur mkt kolhydrater/protein det finns fördelat. Vissa innehåller mer protein per 100g, andra mindre osv.

I stort är det samma sak, mer eller mindre.

Eriic
2010-05-03, 16:56
Vassle, EAA och kreatin

Joe Hardgainer
2010-05-03, 17:38
Tycker att det räcker med eaa, kreatin och ev. omega 3. Kan ju lägga pengarna på ordentlig mat du blir mätt av istället för gainers och vassle. Gainer onödigt mycket kalorier i förhållande mättnadsgraden. en säker väg till onödigt underhudsfett. Visst kan man ta vassle om man nu har problem med att få i sig protein i kosten. Men 1-1.5g /kg kroppsvikt är inte så svårt att få i sig genom vanlig mat.

Om kosten är ensidig kan multivitaminen vara ett alternativ. Äter du varierad kost är det också är ju även multitabletten ganska onödig.

zneppo
2010-05-03, 19:29
Tackar för alla svar. Ska börja testa mig fram på era tips.

macsacre
2010-05-03, 23:22
Håller med Sgart men vill även tillägga Kalcium och Magnesium, det är ett måste om du kör tungt.
Tycker dock Whey 80 är minns lika bra som whey 100, och billigare.