handdator

Visa fullständig version : Samma energiintag idag som för 4 år sen, men 20 kg tyngre


John M
2010-05-03, 09:01
Sitter å kikar på gamla kostscheman jag hade 2006. Låg på runt 4200 kcal/dag

Ligger på runt 4200 kcal/dag nu också men är 20 kg tyngre. Aktivitetsnivån är istort sett den samma.

Jag är betydligt större å starkare nu men har märkt att säkert 10 kg av den ökningen är fett å vätska.

Hur kommer det sig att förbränningen har avtagit så kraftigt dom senaste åren?

King Grub
2010-05-03, 09:09
Ämnesomsättningen sjunker med åren, samtidigt som hormonbalansen förändras till mer gynnsam miljö för fetttillväxt och sämre miljö för muskeltillväxt.

Oftast påverkar det man gör minst lika mycket, och det behöver inte vara planerad, strukturerad aktivitet, utan även spontanaktivitet påverkar energiförbrukningen så pass mycket att det kan göra många kilos viktskillnad över åren.

Samma livsföring som innebär en smal tonårskropp när man är runt 20 innebär ofta att man börjar tjockna till om man har passerat 30.

John M
2010-05-03, 09:29
Ämnesomsättningen sjunker med åren, samtidigt som hormonbalansen förändras till mer gynnsam miljö för fetttillväxt och sämre miljö för muskeltillväxt.

Oftast påverkar det man gör minst lika mycket, och det behöver inte vara planerad, strukturerad aktivitet, utan även spontanaktivitet påverkar energiförbrukningen så pass mycket att det kan göra många kilos viktskillnad över åren.

Samma livsföring som innebär en smal tonårskropp när man är runt 20 innebär ofta att man börjar tjockna till om man har passerat 30.


Ok, är 25 idag var 21 då.

I sommras jobbade jag i Norge, gick 90 minuter om dagen till jobbet och hem och sen till gymmet. Var tvungen att ligga på ca 6000 kcal/dag då för att bibehålla samma vikt jag har idag.

Kan alltså 90 minuter gång med väska på ryggen bränna nästan 2000 kcal?

Fredrik_S
2010-05-03, 10:09
Kan alltså 90 minuter gång med väska på ryggen bränna nästan 2000 kcal?

Nej

Om vi uppskattar att det går åt ca 10 000 kcal att gå upp kilo och du gått upp 20 kg på fyra år så innebär det bara ett överskott på 136 kcal per dag.

Även om du är den mest nogräknade mäniskan som finns och skriver upp varenda lilla gram du äter och varenda lilla aktivitet du utför varje dygn. så är 136 kcal långt mindre än vad som är inom felmarginalen för vad som är möjligt att räkna.

BobaFett
2010-05-04, 00:33
Jag fick det till ett överskott på 330 kcal, jag räknade med att ett kilo är 7000 kcal eftersom jag vet att ett underskott på 7000kcal på en vecka innebär ca ett kilos viktnedgång :thumbup:

Ganska perfekt bulk men kanske lite för lång :D

muddler
2010-05-04, 02:10
Jag har samma erfarenhet som OP. Ca. 20kg tyngre med samma intag.

TehSaxo
2010-05-04, 06:11
Jag fick det till ett överskott på 330 kcal, jag räknade med att ett kilo är 7000 kcal eftersom jag vet att ett underskott på 7000kcal på en vecka innebär ca ett kilos viktnedgång :thumbup:

Ganska perfekt bulk men kanske lite för lång :D

Du behöver mer än 10,000kcal för att lägga på dig 1kg rent fett, mycket går åt annat. =p

WHITEFOLKS
2010-05-04, 07:11
Det skiljer ju även en hel del i energiåtgången när man blir tyngre så det det blir ju mer än så man måste äta för att fortsätta gå upp.