handdator

Visa fullständig version : bra ryggövning för vingar


Jansson_84
2010-05-03, 00:30
Som topic lyder, nån som har nåt tips på bra ryggövning för bredden. Är stående stångrodd ett bra alternativ? Syftar då mest på Teres major
vill få en fläskig rygg :naughty:

Skriv gärna om favvo övning för att vingarna :)

krappen
2010-05-03, 01:18
så som jag förstått det är latsdrag något man skall köra för att få bra utveckling på "vingarna".

BobaFett
2010-05-03, 02:42
Övningar såsom chins, latsdrag för bredd framifrån (Vingar) och roddövningar för djup (d.v.s. bredd i profil).

Scratch89
2010-05-03, 05:14
Det är inte teres major som kommer ge dig en fläskig rygg, utan latissimus dorsi. För den gäller mycket chins, latsdrag och roddar.

Phille
2010-05-03, 08:44
Lånar tråden lite, är det breda chins/latsdrag som gäller, har hört folk som säger olika, därför jag frågar :P

dupper
2010-05-03, 13:00
Jag brukar köra 4-5set diverse latsdrag samt 4-5set diverse roddövningar. Tycker att det ger bra utveckling.


Lånar tråden lite, är det breda chins/latsdrag som gäller, har hört folk som säger olika, därför jag frågar :P

Det ger, vad jag har hört, lika bra utveckling som smala chins/latsdrag. Variation här är roligt iaf, och att blanda friskt mellan olika sorters grepp etc i chins/latsdrag gör ryggpassen mycket behagligare :).

edit: http://mdtv.musculardevelopment.com/lifestyles/2010-md-spring-seminar/2663-gaspari-nutrition-presents-the-md-seminar-dorian-yates-backtraining.html

där har du nåt att titta på, sevärd helt klart

Saikyou
2010-05-03, 13:34
Är chins verkligen något att rekommendera ur rent byggarperspektiv? Har för mig att det är "bättre" med andra övningar och mycket mindre skaderisk.

mattilainen
2010-05-03, 13:38
Är chins verkligen något att rekommendera ur rent byggarperspektiv? Har för mig att det är "bättre" med andra övningar och mycket mindre skaderisk.

chins, latsdrag är riktigt riktigt bra övningar. Skaderisk? aldrig hört någon som skadat sig under ett chins utförande. roddar funkar väl det med.

LoTiX
2010-05-03, 13:44
chins, latsdrag är riktigt riktigt bra övningar. Skaderisk? aldrig hört någon som skadat sig under ett chins utförande. roddar funkar väl det med.

Jag slog mig i huvudet en gång när jag gjorde chins. Det är nog den allvarligaste skadan man kan lyckas med från att chinna.

Eriic
2010-05-03, 13:52
Skaderisk? aldrig hört någon som skadat sig under ett chins utförande.

Tappa greppet och sen klanta sig, har sett det hända. Fast jag tror inte att han skadade sig, han föll ner på rumpan i alla fall. :smash:

LoTiX
2010-05-03, 14:00
Tappa greppet och sen klanta sig, har sett det hända. Fast jag tror inte att han skadade sig, han föll ner på rumpan i alla fall. :smash:

Var hade han benen?

Manta
2010-05-03, 14:06
Lånar tråden lite, är det breda chins/latsdrag som gäller, har hört folk som säger olika, därför jag frågar :P

Det gäller att aktivera de muskler du vill träna, i detta fall Latissimus Dorsi, om du gör det bäst genom smalt eller brett grepp får du själv avöra, det verkar vara väldigt personligt. Testa och se vad som fungerar för dig.

Running_b
2010-05-03, 15:00
Kör som sagt lastdrag och chins-övningar. Tänk på den muskel du vill träna när du utför övningen så att det verkligen är den som används. Det är annars ganska lätt att man kopplar in för mycket armar i ryggövningar om man kör tungt. Tänk rygg och du kommer bygga rygg.

Madame
2010-05-03, 15:15
chins för guds (och vingarnas) skull!!!!!!!!!!!!!!111!!11

JimmyJoe
2010-05-03, 15:45
Jag orkar köra typ. 15 chins med smalt grepp och 2 med brett grepp.. vad gör jag för fel? eftersom variationen är SÅ jävla stor..

Eddie Vedder
2010-05-03, 15:50
Chins i sig är nog ingen stor skaderisk att tala om. Men vad gäller just chins så är det nog den övning där jag ser de mest horribla utförandena jämt och ständigt. Så om folk skadar sig i chins blir jag inte förvånad. Men det gör knappast övningen dålig. :)

Men få övningar fuskas det så mycket i tycker jag. Själv skiter jag i den helt just av den anledningen att jag är för dålig på övningen och inte vill fuska med den.

Petoria
2010-05-03, 15:54
Chins och stångrodd är mina favoriter. Skulle inte rekomendera chins/latsdrag bakom nacken, skadade/fick ont i axeln av det

dupper
2010-05-03, 16:05
Jag orkar köra typ. 15 chins med smalt grepp och 2 med brett grepp.. vad gör jag för fel? eftersom variationen är SÅ jävla stor..

Jag skulle nog tippa på ovana. Klart att ju bredare du går med greppet, desto jobbigare blir det.
Det finns säkerligen något i att du är ojämnt tränad eller så också, men det vågar jag inte gissa på då jag inte är så kunnig.

BobaFett
2010-05-03, 21:22
Var hade han benen?

I luften med knäna mot bröstet, var annars ska man ha dem :D


Det finns säkerligen något i att du är ojämnt tränad eller så också, men det vågar jag inte gissa på då jag inte är så kunnig.

Jag skulle vilja ge dig ett svar på det men jag är inte så kunnig.